(scroll down for English Version)
Srácok, üdvözöllek benneteket webzine-ünk nevében. Első körben arra lennék kíváncsi, milyen a jelenlegi cseh underground színtér?
Hello, itt Marek. Na, rögtön az elején egy trükkös kérdés… Nos, őszintén szólva attól függ, hogy melyik színtérről akarsz beszélni. Nem akarok túl szigorúnak tűnni, de az itteni death metal színtér speciel elég gyenge. A rengeteg goregrind bandánkhoz képest elenyészően kevés tisztességes extrém metal csapatunk van és túl sok megkérdőjelezhető minőségű. Nem túlzás, ha azt állítom, hogy egy kezemen meg tudom számolni a kiváló csapatokat. Sok félig-meddig legendás formációnk van, akik a múltban nagy sikereket értek el, de mostanában nagyon minimális aktivitást mutatnak. Szerencsére azért persze van néhány bandánk aki kiállja az európai vagy akár a világszínvonal próbáját is. Összeségében tehát azt mondanám, hogy a cseh színtéren a legtöbb banda vagy nagyon ott van vagy nagyon nem.
A zenekart 2007-ben alapítottátok, hogyan jöttetek össze, hogyan találtatok egymásra? Amennyire én tudom, korábban már játszottatok, megfordultatok különböző bandákban, igaz?
Mivel én nem vagyok a kezdetektől tagja a bandának, csak azt tudom elmondani, hogy az eredeti összekötő kapocs meglepő módon a sör és a death metal volt. A kezdeti felállás számos tagja már régóta nincs a bandában, néhányan közülük még a debütöt sem érték meg. Tomáš volt a főnök, és mivel a cseh színtér mérete miatt sok jó zenész gyakran több bandában is játszik egyszerre, természetes, hogy más bandákban kezdett el tagokat keresni. Nálunk a legtöbb ember az amcsi death metalt szereti, nem a svéd stílusút, így amikor találsz valakit, aki jól játszik és szenvedéllyel is bír a szakma iránt, nem nagyon számít más.
Kinek az ötlete volt, hogy egy klasszikus Grave nóta alapján válasszatok nevet magatoknak? Az volt vele a célotok, hogy a rajongóknak jelezzétek zenei stílusotokat?
Nem vagyok benne biztos, hogy kinek az ötlete volt, de minden bizonnyal Tom hozta meg a végleges döntést a névvel kapcsolatban. Hát, akik ismerik ezt a stílust, azoknak elég egyértelmű a név.
Készítettek-e demókat, próbatermi felvételeket vagy kapásból az első album megírására koncentráltatok?
A Brutally Deceased sosem volt olyan banda, amelyik rengeteget demózik meg ilyesmi. Dalíráskor Guitar Proban írjuk meg az alapokat a banda többi tagjának és ezen kívül nincs is másra szükségünk, hogy aztán próbákon összerakjuk a számot és be is vonuljunk a stúdióba. Azt gondolom, hogy ettől a végleges kiadvány sokkal őszintébbnek és nyersebbnek hat. Rengeteg mai banda túllihegi a pre-productiont és magát a produkciót is. Minden egyes pengetőmozdulatot újra és újra kipróbálnak, minden egyes riffet ezerszer átírnak… hát köszi, ebből mi nem kérünk. Szomorú, de ettől van, hogy a mai csapatok nagy része túlpolírozottnak hat nekem. Úgyhogy sem a debüt, sem más kiadványunk előtt nem volt egy demónk sem.
Noha a nevetek alapján arra asszociálna az ember, hogy egy Grave tribute banda vagytok, a zenétek egy az egyben az első két albumos Dismemberre hajaz, sőt azt is mondanám, ti vagytok a legendás csapat cseh helytartói, ti vagytok a cseh Dismember. Ez elismerés számotokra vagy inkább bosszant benneteket?
Hogy vehetné ezt bárki is ezen a színtéren rossz dologként? A Dismember a stílus egyik legnagyobb bandája az első lemezük pedig egyike a mindenkori legnagyobb kedvenceinknek. Őszintén köszönöm, hogy azon kevés újságírók egyike vagy, akik ezt a kapcsolatot nyíltan kimondják. Meglehetősen belefáradtunk, hogy annyian Grave-imádó bandának címkéznek, mikor igazából nagyon kevés Grave-jegy van a zenénkben. Jobb lenne, ha az emberek nem ragadnának le a nevünknél, hanem a fülük után ítélnének.
Az első korongon szerepel az Override of the overture feldolgozása, miért erre a dalra esett a választásotok? Milyen reakciókat kaptatok az albumra?
Amellett, hogy a tiszteletünket akartuk kifejezni ezzel, nagyon jó játszani is ezt a dalt, és azt is jól mutatja, hogy a Brutally Deceased milyen típusú metallal szeretne kapcsolatokat ápolni. A visszajelzések nemzetközi szinten is nagyon jók voltak, egy előzőleg ismeretlen banda talán nem is kívánhatna jobbakat.
Az anyag a Lavadome Productions gondozásában jött ki, mit kell tudnunk erről a kiadóról? Mekkora reklámot, promóciót tudtak nektek biztosítani?
A legkisebb kétely nélkül kijelenthetjük, hogy a Lavadome kiváló munkát végez az underground teljes szélességében, és bármilyen ortodox vagy obskúrus (nem csak) death metal kiadvány kiadásához vagy beszerzéséhez remek kiadó.
Idén jelent meg második albumotok a Black Infernal Vortex. Az eltelt három esztendőben mi minden történt veletek? Amennyit én tudok, kiszállt Patrik Snobl basszusgitáros, Stembus személyében lett egy másodgitárosotok illetve a Doomentia Recordshoz szerződtetek.
Ezek alatt az évek alatt két kiadványunk is volt, számos koncerten és turnén részt vettünk, szóval meglehetősen termékeny időszak volt. Patrik már régen kiszállt, én pedig 2011 tele óta a bandában vagyok. Mivel a debütön kívül minden kiadványon játszottam, már nem tartom magamat új tagnak. A Doomentiás szerződésünk is már jó ideje volt, de még mindig örülünk neki, a mostani kiadónk magasabb szintre jutattott. Ami király.
Stembust azért vettétek be, hogy vastagabb legyen a hangzásotok?
Ha HM-2-est használsz, nincs szükséged a hangzás további vastagítására. Másrészt persze két gitár több komponálási és rétegezési lehetőséget nyit meg előtted és legalább nem hangzik úgy a banda, mint egy Pantera revival band, mikor élőben a basszussávra szólózol rá. Most hogy így visszagondolok, nem gondolom, hogy a banda tudatosan keresett egy második gitárost. Volt pár közös jóbarátunk és közös érdeklődésünk az extrém metal iránt, így miután együtt lógtunk párszor, meg is született az ötlet. Számomra a legfontosabb vonzó tényező volt, hogy nincs még egy cseh banda amelyik ilyen hangzással, ilyen megoldásokkal játszana death metalt. Számos csapat használ HM-2-t, de többnyire crust vagy grind célokra, amiket én annyira nem élvezek. A Brutally Deceased viszont egy teljesen más sztori, boldog vagyok, hogy úgy írhatok és játszhatok death metalt, ahogy mindig is akartam.
A Doomentia elsőként egy, az Intermenttel közös kislemezt jelentetett meg tőletek, a Glory Days, Festering Yearst. Hogyan adódott ez a lehetőség? A kislemezen szereplő dalok vadonatúj szerzemények voltak?
Michal többet tudna erről mesélni, de valójában semmi különös nem volt benne – Žlababa ismerte Johant, a Brutally Deceased pedig játszott már egy színpadon korábban az Intermenttel. Mindenképpen megtisztelő számunkra egy olyan teuton bandával játszani, mint az Interment. Ami a mi részünket illeti, igen, minden dal új volt, nem pedig régről előrángatott csontvázak vagy remakek. A Doomentiát azóta érdekelte ez a projekt, mióta eljöttünk a Lavadometól, szóval végülis minden összejött.
Kapható még a kiadvány?
Attól függ, milyen formátumon akarod beszerezni. A cd verzió még mindig kapható, de a bakelit a hivatalos álláspont szerint elfogyott. Biztos van még egy-két példány a merchünk között és talán valahol online is meg lehetne találni nagyon ködös disztrók kínálatában, de nagyrészt azért már tényleg elkelt.
Az új albumnak mikor álltatok neki? Hogy ment a dalszerzés?
Amennyire emlékszem, legalább egy dalt már biztosan próbálgattunk a split felvételeinek készítése közben. A dalírás nálunk mindig szinte ugyanúgy megy. Mivel az írással kapcsolatos feladatok legtöbbje egy-két kézben összpontosul, meglehetősen gyorsan össze tudunk rakni egy lemezt. Ahogy már mondtam korábban is, a dal szerzője átírja az egészet Guitar Proba, ott nagyjából felvázolja a dobalapokat, a gitársávokat (kivéve persze a másik gitáros szólóit) és a basszustémákat. A szerző többnyire a dalszövegeket is megírja az adott dalhoz, mindezek a dolgok pedig meglehetősen változatlanok maradnak egészen a stúdióig. Persze menet közben azért egy-két apróbb változtatást, frissítést mindig eszközölünk, a stúdióban pedig szoktunk azért egyszer-kétszer improvizálni is részeket.
A nyitó Divinity and decay szerintem hasonlít az Override of the overture-re, ezzel egyetértetek vagy megcáfoljátok?
Meglepő, de nem értek egyet. Ami a produkciót illeti, természetesen van hasonlóság, tremolópengetés és power chordok, a klasszikus death metal megoldások bőséges sanyargatása, de ez a stílus már csak ilyen. A dalok általános hangulata és felépítése jócskán különböző, így a válaszom “nem”. (Grumpy cat mód kikapcsolva)
Az első koronghoz képest, hogyan jellemeznétek az új lemezt? Fejlődtetek?
Unalmas, ha egy banda mindig dicsőíti az új anyagait, de hogy ne szakítsunk a hagyományokkal, ez alól sem vagyunk kivétel. Természetesen a második lemezünk gitárstruktúrái jóval komplexebbek. Ezen felül pedig néhány, a svéd stílusra nem jellemző kompozíciós módszert is beépítettünk egyes dalokba és még néhány USDM-hangzású riffet is írtunk, amit az érzékeny fülű hallgató könnyedén kiszúrhat.
Elégedettek vagytok a hangzással, a végeredménnyel vagy utólag változtatnátok-e valamit a korongon?
Nem szoktunk ennyire a múltba mélyedni. Minden kiadvány egyedi dolog és az aktuális pillanat hangulatát örökíti meg, hagyni kell. Általában véve elégedettek vagyunk a végső formával. Ráadásul mivel már most a harmadik albumot írjuk (már bőven a fele megvan képernyőn és papíron, két dal pedig a próbateremben is), minden javító vagy fejlődő szándékunkat ott éljük ki.
Köszönöm szépen a válaszaitokat. Mit üzentek a magyar rajongóknak? Van-e esély arra, hogy fellépjetek nálunk?
Én is köszönöm! Amennyire tudom, nincs lekötött bulink Magyarországra, de 2012-ben játszottunk Budapesten a Napalm Death-el, ami elég király este volt, úgyhogy soha nem mondjuk hogy soha. Horns up, be strong and praise the metal of death!
———————————–
ENGLISH VERSION:
Guys, greetings on behalf of our webzine. For starters, I’d like to know more about the current Czech underground scene.
Hi, it´s Marek here. Eh, a tricky question right from the beginning… Well, to be completely frank, it kind of depends what scene are we about to discuss. I don´t want to sound too strict but the death metal one is pretty weak here. In contrast to freaking amount of gore grind acts, the number of (solid) extreme metal bands is very limited, too many groups of questionable quality. I´m not afraid to say that the extraordinary ones can be counted using one hand only. There are many semi-legendary outfits here but many of them made it big in the past and their current contribution to the scene of today is barely visible. Fortunately, there are, of course, several bands that can stand even European or world standards with pride. Long story short, the Czech scene is more like a hit or miss thing when encountering a local band.
The band formed in 2007; how did you find each other? As far as I know, you’ve previously played in other bands, right?
Since I am not a member since day one, I can only tell you that the former connecting factor was, surprisingly, beer and death metal. Anyway, a good part of these former members is long gone, some of them even did not made it to the debut. Tomáš was the man in charge and because the Czech scene is a small one and good musicians often can be seen playing in many bands at once, he was obviously looking for bandmates in other acts. Most people are into the US death metal here, not the Swedish one, thus when you meet someone with skill and passion for this business, it´s the bottom line.
Whose idea was to choose a name based on a Grave classic? Did you intend to show the fans your musical style with this?
Not sure who was the first to mention it, again, probably Tom was the one to say the last word about the name anyway, but I guess the name is pretty self-explanatory for the ones who know the style.
Have you made any demos, rehearse tracks, or you just jumped straight into writing the first album?
From the square one, BD is not a band to record tons of demos and fancy stuff. When composing, we use Guitar Pro software to write guidelines for all the other guys in the band and that´s the only thing we need to put the song together during rehearsals and hit the studio. I believe it makes a final record sound more honest and raw. Many bands of today keep overdoing pre-pro and obviously production phase itself. Every single pick stroke is put to a test, re-writing each and every riff like 1,000 times… No, thanks. Not happy to say that it makes a vast majority of new outfits sound too polished to me. So no demos before the debut or any following release to the date.
Even though, based on your name, people may think you are a Grave tribute band, your music is more like the first Dismember double LP, and I’d even go as far as to say that you are the local representatives of the legendary band, you are the Czech Dismember. Do you consider this an acknowledgement or an annoyance?
How could anyone from such a scene consider it a bad thing? Dismember is a seminal band for the style and the first release is one of our all time favourite albums ever. I can honestly thank you that you are one of a few journalists to make this connection clear. We are kind of tired of being labeled as Grave worship because one can barely hear any Grave trademarks in our music. People should go beyond the band name and use their own ears to judge.
The first disc features an Override of the Overture cover; why did you choose this song? What are the feedbacks on the album?
A tribute thing for sure, the song is fun to play too. Also to show what kind of metal BD would like to be connected with. Feedback was great even on the international level, for a previously unknown band it maybe could not be any better.
The material was made with the help of Lavadome Productions, what should we know about them? What was the extent of advertisements and promos they could provide?
Lavadome did, without a shadow of a doubt, a great job within the wide underground and it is a good label for publishing and obtaining orthodox and obscure releases (not only) from the realm of death metal.
You’ve released your second album this year, titled Black Infernal Vortex. What happened to you in the past three years? I know, that bass player Patrik Snobl left the band, you are a new guitarist, and have signed with Doomentia Records.
We did two releases in these years, many gigs and several tours were made – productive times, I guess. Patrik left a long time ago and I am in the band since the winter of 2011. With respect to the fact that I recorded all releases but the debut, I don´t consider myself a new guy. Our contract with Doomentia took place before a while too, still very happy about it, the current label took us on a higher level. Thumbs up.
Did the band get you to have a thicker guitar sound?
When you use HM-2, you will not have to make the sound any thicker. On the other hand, two guitars offer more variety of composition and layers, also one does not sound like a Pantera revival when soloing over a bass line only live. Looking back, I am not sure the guys were even looking for a second guitar intentionally. We shared some good friends and taste in extreme metal so after hanging out together, it the deal done. For me, the most important factor was that there was no other band in CZ with this sound and arrangements playing death metal. There were many acts abusing HM-2 but for the purpose of crust, grind and such things that I don´t always enjoy that much. BD was a whole different story for me so I am happy I can play and compose death metal the way I always wanted to.
Doomentia first released your Interment split EP titled Glory Days, Festering Years. How did you get this opportunity? Are the songs on the EP brand new?
Michal would tell you more about it but it was nothing fancy – Žlababa was in contact with Johan and BD and Interment also shared stage in the past. It is definitely an honour for us to share a split with a teutonic band like this. Speaking of our part of the release, all the songs were new at that time, no old skeletons in the closet brought back to live, no remakes or so. Doomentia was interested in the project since we left Lavadome so everything turned out great for us.
Is it still available for purchase?
It depends on the format you are after – the CD version is still available, unfortunately, the official status of the vinyl version is SOLD OUT. I guess we still possess some last copies in our merch and maybe one could find it somewhere online or in obscure distros out there but the vast part is gone for good.
When did you begin working on the second album? What was the writing like?
As far I can remember, at least one song was being rehearsed around the split recording. The writing process in Brutally is basically the same every time. Due to centralisation of many aspects of composition, we are can get a record done pretty fast. As it was mentioned before, the author of the song transcribes the whole thing into Guitar Pro software, giving a general idea of drums, all guitar tracks (minus solos of the other guy) and bass line. The composer also provides lyrics for his particular song. All these things remain relatively the same as they are created until the recording session. Of course, to keep it fresh, some minor details are fixed on the fly and we usually improvise here and there in the studio.
In my opinion Divinity and Decay is similar to Override’s Overture; agree or disagree?
Surprisingly enough, I would disagree. It is obviously similar production-wise, there´s some tremolo picking stuff, some power cord stuff, a good abuse of traditional death metal intervals but that´s the way the style works anyway. The overall feel and structure of both songs are different, thus the answer is “nope” (Grumpy Cat mode off).
Compared to the first album, how would you describe the new disc? Have you developed?
It´s boring when a band always praises newer stuff, well, to not break the tradition, we´re guilty doing that too. Obviously, the second full-length is more complex in its guitar structure. In addition to this, we incorporated some non-Swedish manners of composition into some songs and we even utilised a portion of USDM sounding riff which a sensitive listener can easily spot as the album flows.
Are you satisfied with the sound and results or would you rather make some changes subsequently?
We don´t look into the past that much. Every release is a unique thing and it represents the feeling of the moment. Let it be. In general, we are happy about the final shape. Moreover, we are already composing the third album (almost a good half done on the screen and paper, 2 songs done in the rehearsal room) so any intends to make things “better” or “different” would be done there.
Thank you for the answers! Anything for the fans? Any chance for a Hungarian event?
Thank you too! As far as I know, nothing is scheduled in Hungary right now but we played in Budapest with Napalm Death in 2012, it was a cool event so never say never. Horns up, be strong and praise the metal of death!