Burden Of Grief Interjú

Print Friendly, PDF & Email

2010. aug 7, 10:21 :

(scroll down for English Version)

Üdvözlet Magyarországról! Gratulálok az új lemezhez! Eltelt pár év, míg előrukkoltatok vele, de megérte a várakozást! Milyenek a visszajelzések?

Köszönöm a meleg fogadtatást. Mi is nagyon örülünk, hogy megjelent az új album. Számunkra a legfontosabb, hogy olyan lemezt készítsünk, amire büszkék vagyunk és elégedettek lehetünk vele. A hallgatóságnak különböző véleménye van a zenéről. A legtöbb kritika viszont teljesen pozitív. Különösen a rajongók visszajelzései nagyszerűek, ami szintén rettentő fontos számunkra. Akik nem állnak kapcsolatban az efféle zenével, azokat sosem fogjuk meggyőzni. Akiknek viszont tetszett az előző albumunk, azoknak a “Follow the Flames” is bejön. Szóval, szerintem nem okoztunk csalódást a rajongóknak. Nekik tetszik az album, nekünk is tetszik, szóval elértük a célunkat.

A Born in Fire dalotok felkerült a német PC Action magazin DVD mellékletére. Hogy kerültetek velük kapcsolatba? Nagy játékosok vagytok? Mik a kedvenc játékaitok?

Igen, elég spontán dolog volt. Valahogy, Robb, a dobosunk kapcsolatba került a magazinnal. Ez a magazin csak számítógépes játékokkal foglalkozik, zenével nem. De a szerkesztő metál zenész, és tudja milyen nehéz megfelelően promotálni az anyagot. Ezért néha személyesen segít a kisebb bandáknak promotálni és megjelenést biztosít a DVD mellékletükön. Nagyon jó dolog, mert a számítógépes játékok és a metál zene kapcsolata egyre erősödik. A legjobb példa erre a Guitar Hero. Րszintén szólva, nem vagyok nagy játékos, úgyhogy erről nem tudok bővebben nyilatkozni. A dobosunk, Robb sokkal inkább benne van ebben a világban.

Úgy tűnik, 3 éves ciklusidő jellemzi a csapatot. Tudatos ez a nem kapkodás, vagy ennyire elfoglalt a csapat? Mivel telnek a két lemez közötti évek?

Nem akartuk három évig húzni az új lemez kiadását. Visszagondolva, csak két albumunknál volt ilyen, pontosabban az előző két albumnál. Különféle okok és körülmények játszottak közre. Két évvel a “Fields of Salvation” kiadása után gondok keletkeztek a felállásban. Három tag kiszállt és újakat kellett találni. Ez beletelt néhány hónapba. A “Follow the Flames”-nél 18 számot kellett felvenni, ez pár hónapig tartott. Aztán új kiadót is kerestünk. Ezek a dolgok vezettek a három éves várakozási időhöz.

A Remedy Records-tól visszatértetek az On Darker Trails-t annak idején kiadó Massacre-hez. Miért volt szükség akkor a kiadóváltásra és mi késztetett titeket, hogy újra visszatérjetek?

Amikor 2003-ban leszerződtünk a Remedy Recordsszal még egy kicsi, de lelkes kiadó volt. Csak néhány bandájuk volt és nagy elszántsággal dolgoztak a bandák promotálásán. Néhány év elteltével viszont, úgy éreztük, elveszett ez az elszántság. Ahogy megírtuk az első számokat a “Follow the Flames”-hez, éreztük, hogy ez egy erős album lesz és tudtuk, hogy a promotálást magasabb szinten kell végezni. Ezért döntöttünk úgy, hogy szerződést bontunk a Remedy-vel és más érdeklődő kiadó után nézünk. Ez elég merész húzás volt, ugyanis néhány hónapig senki sem érdeklődött. De hittünk az albumban és végül meggyőztük vele a Massacre Recordst. Örülünk, hogy a Massacre család tagjai lehetünk és eddig teljesen elégedettek vagyunk velük.

A stúdióban írtátok a nótákat, vagy már kész dalokkal vonultatok be?

Nem, minden szám majdnem teljesen készen volt, mikor stúdióba vonultunk, főleg a hangszerelés, gitár riffek és a dob rész. Szerencsére sok időnk volt a felvételek során, mivel a dobon kívül minden magunk vettünk fel. Sok dolgot és ötletet tudtunk kipróbálni, különösképp a gitár dallamok, basszusgitár, a tiszta gitár és persze a hammond orgona terén. Ahogy próbáltuk a “Follow the Flames” számait, a stúdiózás előtt csupaszak voltak, csak a váz volt meg. Aztán a felvételek során a vázra ráhúztuk az izmokat. Az énekesünknek, Mikenak új dalszövegeket kellett írnia, a felvételek kezdetekor. Viszont nem volt semmiféle szigorú határidőnk, így a felvételek elég nyugodtan zajlottak.

A lemez hangmérnöke Dan Swanö volt. Miért őt választottátok? Honnan a kapcsolat? Milyen volt vele dolgozni?

Azelőtt nem ismertük személyesen, de 15 éven át figyelemmel követtük a produceri és zenészi munkásságát. Mindig szerettem a munkáit és a zenéhez való nyitottságát. Ahogy meghallottuk, hogy visszatért a producerkedéshez, megkérdeztük, lenne-e kedve velünk dolgozni. Az új stúdiója nem átlagos stúdió. Csak egy keverési és masterelési stúdió. Így sokkal jobb árakkal tud dolgozni, mint a többi stúdió. A munka kezdete előtt sokat beszélgettünk az ötleteinkről és az irányról. Dan pedig nyitott volt mindenre, és kipróbáltunk sokféle dolgot. Nem a tipikus svéd death metal hangzást akartuk, hanem valami élőbbet és természetesebbet, egy kis rock-hangzással. Az eredmény nagyszerű lett és, szerintem a következő albumnál is vele dolgozunk majd.

A borító most kicsit minimalista lett, mivel csak a zenekari logó van a középpontjában, de mégis mutatja, milyen dalokra lehet számítani. Számomra kicsit Arch Enemy-s lett, de nem csoda, hiszen a képet Gustavo Saves készítette, aki többek között nekik is dolgozott. Jellegzetes Gustavo tűz ábrázolása. Volt több ötlet is a borítóra? Miért döntöttetek végül e mellett?

Igen, a logót pont a borító közepére akartuk, mindenféle zavaró elemtől mentesen. A logónak kell a középpontban lenni, mivel az képviseli a bandát. A lángok a logó körül több energiát és erőt kölcsönöz. Egyszerű ötlet. Csak annyit kellene mutatnia, hogy a BURDEN OF GRIEF egy nagyon forró banda, haha. Bár az ötlet elég egyszerű, nehéz volt olyan fickót találni, aki profi módon képes ezt létrehozni. Gustavo előtt három másik emberrel is megcsináltattuk, de nem kaptunk semmit, amivel megelégedtünk volna. Gustavo egy elismert tervező, aki sok bandának csinált már borítót. Biztosak voltunk, hogy neki sikerül. Hiszitek vagy sem, a véglegesen elfogadott terv, az volt, amit legelőször rajzolt vázlatként. A képességei lenyűgözőek és a borító elképesztő lett.

Eddig is jelent meg különböző tribute lemezeken dalotok. Miért döntöttetek úgy, hogy ezúttal a sorlemez mellé készítetek egy különleges kiadványt, különböző feldolgozásokkal?

Ez így nem pontos. Három különböző tribute albumnak is a részei voltunk, ez igaz. Volt már Iron Maiden és Metallica feldolgozásunk az első két albumunkon. Később pedig megkérdezték, szeretnénk-e feltenni ezeket a Nuclear Blast tribute albumokra. Ez jó volt, mert olyan bandák is megcsinálták ezt, mint az Anthrax, Opeth és a Dark Tranquility. Biztos vagyok benne, hogy Lars Ulrich és Steve Harris is meghallgatta az albumokat. Úgyhogy lehet, hogy két kedvenc bandánk is hallott a Burden of Griefről, hehe. Amit viszont a “Follow the Flames” bonúszaként vettünk fel, azt még sehol sem jelentettük meg. Minden számot ugyanazon stúdiómunka során vettünk fel.

Elég vegyes képet festenek a kiválasztott szerzemények, gondolom, valamit megmutat a csapat gyökereiből. Könnyen megegyeztetek a dalokban, vagy volt nagy csatározás? Végül miért pont ezeket választottátok? Voltak lemaradt dalok?

Öt külön egyéniség vagyunk, eltérő zenei hatásokkal. Ezért elég nehéz olyan számot találni feldolgozáshoz, ami mindenkinek tetszik. Így került a választás a Metallicara, Iron Maidenre és a Panterara, amit az évek során élőben is játszottunk. Ezt a három számot olyan bandák írták, amiket mindenki szeret a bandában. A másik ötöt pedig egyénileg választottuk. A bandában mindenki megkapta a lehetőséget, hogy válasszon egy számot, amit szívesen eljátszana, anélkül, hogy adnia kéne a többiek véleményére. Szóval, nem szereti a bandában mindenki a Whitesnake-t vagy az AC/DC-t vagy a Blind Guardiant. A feldolgozás albumon akartuk bemutatni, hogy a banda tagokra kik vannak hatással és természetesen a bandák iránti tisztelet is közrejátszott. Egyetértek azzal, hogy ez a nyolc szám nagyszerű számokból áll. A 60-as évektől kezdve a 90-es évek közepéig vannak rajta számok és megmutatja, mely zenék vannak hatással a BURDEN OF GRIEF-re.

A vendégzenészek ötlete igazi örömzenéléssé teszi a bónuszanyagot. Véletlenül alakult így, vagy már eleve szerettetek volna vendégeket az anyagon? Volt akivel nem sikerült egyeztetni, de szerettétek volna megnyerni?

Ahogy eszünkbe jutott a feldolgozás album ötlete, rögtön meghívtunk vendégzenészeket, hogy játszanak rajta. Az egész különleges számunkra és érdekes lehet a rajongók számára. A három fickót, akit hallhattok az albumon, már korábbról ismerjük, és amikor megkérdeztük, lenne -e kedvük részt venni, mindenki beleegyezett. Másokat is felkerestünk, mint Jeff Walkert a Carcassból, Spice-t a Spiritual Baggersből és Björn-t a Soilworkből, de egyikük sem reagált a felkérésre.

A saját dalokban direkt nem szerepelnek vendégek?

Hm, nem tudom biztosan. Ennek nincs kifejezett oka. Itt azonnal tudtuk, melyik vendégzenész, melyik dalokat tudná elénekelni. Dan Swanönek eleve elrendeltett a The Doors szám, a Break on Through, mivel van egy különös, sötét rezgés a hangjában. Amikor eldöntöttük, hogy eljátszuk a “Valhalla”-t a Blind Guardiantól, tudtuk, hogy kell egy plusz énekes, aki Mike-al, az énekesünkkel fog együtt énekelni, mivel a számban két külön hang van. Így az első két vendégszereplést Dan és Gerre kapta, a Tankardból. Sabina Classen, a Holy Mosesből volt a következő énekes, aki elfogadta a meghívást.

Mire elér titeket a riport túl vagytok a kassel-i Panoptikumban tartott lemezbemutatón. Hogy sikerült? Készültetek valami meglepetéssel?

Oh, a hivatalos “Follow The Flames” CD megjelenési party. Játszottunk egy extra hosszú bulit, a lakhelyünkön, Kasselben, és eljátszottunk sok olyan számot is, amit nem szoktunk. Persze sok újat is játszottunk, hogy bemutassuk az új albumot, de játszottunk néhány feldolgozást is. Nagyszerű buli volt sok rajongóval és régi baráttal.

Gondolom a nyár inkább a fesztiváloké. Terveztek később önálló turnét? Milyen csapatokkal?

Vannak már különféle turné ajánlataink, de mindig nehéz összeegyeztetni egy 3 hetes európai turnét a munkánkkal. Ezért inkább a hétvégi bulikra és a fesztiválokra koncentrálunk. De a nyári fesztivál szezonnak már majdnem vége, ezért most az őszre és télre egyeztetünk turné időpontokat.

A németeket általában nagy sörivóknak tartják. Nálatok mi ezzel a helyzet? Vannak kedvenc márkáitok?

Nos, szerintem minden nemzet szereti a sört, de a német sör a legjobb a világon, persze a Cseh sör mellett. Mit mondhatnék. Igen, imádjuk a sört, annál jobb, minél több, hehe De jobban szeretem a kisebb sörfőzdéket, mint a nagy cégeket. A kedvenc márkám? Egy különleges házi sör, amit csak nálunk tudsz venni, az egy-hetes Oktoberfest alatt. Úgyhogy mindig 51 hetet kell várnunk, hogy megkapjuk ezt a nagyszerű sört.

Köszönöm a válaszokat. Sikereket kívánok a csapatnak!

Én köszönöm az interjút! Minden jót!

—————————-

ENGLISH VERSION:

Greetz from Hungary! Congratulations for your new disk! It took some years to finally finish it but was worth to wait for it! What about the feedbacks?

Thank you for your warm words. We are also very happy with the new album. And for us it is the most important purpose to create a record we can be proud of and we are satisfied with. The listeners will always have different opinions about music. But most of the reviews turned out absolutely positive. Especially the reactions of our fans were really great, and that was also very important for us. People who don’t have any access to this kind of music we will never convince. But people who also liked our previous records are very enthusiastic with “Follow The Flames”. So I guess that we don’t have disappointed our fans. They like the album, we like the album. So we have reached our aim.

Your song “Born in fire” can be found on the DVD attachment of PC Action magazine. How did you get in contact with them? Are you computer games-addicts? Do you have maybe favorite games as well?

Yes, that was a very spontaneous thing. Somehow our drummer Robb got in contact with some editor of that magazine. Basically this magazine is just about computer games and has nothing to do with music. But this editor used to be a metal-musician, too, and he knows how hard it is for a small band to get enough promotion. So he tries to help some bands he personally really like and he offers them this appearance on that DVD attachment. It’s not a big deal, but it’s a cool thing, because the connection between computer games and metal music becomes always stronger. The best example is Guitar Hero. But to be honest, I’m not very into computer games, so I couldn’t give you any regards concerning recommended games. Our drummer Robb is much more involved in this genre.

It seems that the band works according to 3 years long cycles. Are you busy or is it conscious to work without hurry-skurry. What happens between two discs?

We never intented to need 3 years to release a new record. And when I look back to all our previous records there were only 2 albums that took us 3 years, namely the 2 last albums. But there were different reasons for these circumsstances. 2 years after the release of “Fields Of Salvation” we had a kind of break in the band line-up. 3 guys left the band for different reasons, and we had to find 3 new members. All this took us some months. And we talk about our new album “Follow The Flames” there were also different reasons for this long period. We played a lot of shows after the release of our last album. We had to record 18 songs for the new album, so we spent several months with the production. And last but not least we had to find a new record-label. All these aspects have lead to this 3 year long waiting period.

From Remedy Records you returned to Massacre who published On Darker Trails before. What was the main reason first to change the publisher and then come back again?

When we signed the deal with Remedy Records in 2003, it was a small but very enthusiastic label. They had just a few bands and they worked and promoted these bands with a lot of passion. But after some years we felt, that they have lost this enthusiasm to a certain extend. And most of the other bands have also left the label over the last years. As we had written the first songs for “Follow The Flames” we felt that this album could become very strong and we wanted a recordlabel that could promote this album on a higher level. So we decided to end the deal with Remedy Records and to look for another interested label. Actually this was a kind of risk for us, because for some months we had no deal. But we had a strong belief in the strength of “Follow The Flames”, and finally we could convince Massacre Records, too. We are happy to be a part of the Massacre family again and up to now we are very satisfied with the cooperation.

Did you compose the songs in the studio or did you finished them before going to the studio?

No, all songs were almost finished before we entered the studio, especially the arrangements, the guitar-riffs and the drum-parts. But happily we had much time during the recordings, because we have recorded everyting but the drums by ourselves. So we could try out many things and ideas during the recordings, especially the melodic guitar parts, the bassguitar parts, the clean guitar parts and of course the hammond organ parts. As we rehearsed the songs of “Follow The Flames” before we entered the studio they were kind of naked or just a skeleton. And during the recordings we filled these skeletons with muscles. Also our singer Mike had to write different lyrics for some songs while we had started the recordings. But we hadn’t any kind of a strict deadline, so we the recordings turned out very relaxed.

The sound engineer was Dan Swanö. Why did you choose him? Did you know him before? How was the work with him?

We didn’t know him before personally but we have pursued his career as a producer and as a musician for over 15 years. I always liked his work and his open-minded view on music. And as we heard that he has come back into the production-business we asked him if he would be interested to work with us. His new studio isn’t an usual recording studio. It is just a mix & mastering studio. So he can offer much better rates than most of the common recording-studios. Before we started to work together on ‘Follow The Flames’ we talked a lot about our ideas and the direction we wanted that album to go. And Dan turned out to be a very cool and open-minded guy who was willing to try out some different stuff. We didn’t want this typical Swedish death metal sound he is famous for. We wanted a much more organic and natural sound with some rock-vibes in it. The result turned out very cool and I think that we will work together with him on the next album, too.

The cover design (record jacket) is a little bit minimalist, only the logo is in the middle, however it reflects what kind of songs we can expect. It is a kind of Arch Enemy – no wonder it was made by Gustavo Saves. The portrayal of fire is typical for Gustavo, too. Did you have more options for the design? Why did you finally choose this one?

Yes, we just wanted our logo right in the middle of the frontcover without any disturbing and unnecessary elements. The logo which obviously represents the band should be on the main focus. The flames around the logo should give the composition more energy and strength. It’s just a very simple idea behind this artwork. It should only show that BURDEN OF GRIEF is a very hot band, haha… But althought this cover-concept sounded very simple, we had some problems to find the right guy to realize this idea in a very professional way. Before we contacted Gustavo we had 3 other guys working on that idea, but we didn’t get anything we were really satisfied with. Gustavo is a highly reputated cover-designer who has worked with many well-known bands. So we were sure that he could deliver us the right artwork. And if you believe it or not, this final cover-artwork was one the very first drafts he presented us. His ability is absolutely amazing, and the artwork turned out very stunning, I think.

Your songs have been published on several tribute albums. Why did you decide to create a special edition with different tributes?

That is not exact. We were part of 3 different tribute albums some years ago, that’s true. We already had an Iron Maiden cover and a Metallica cover on our first 2 albums. And some time later we were asked if we want to put these songs on the Nuclear Blast tribute-albums to these 2 bands. That was a really cool thing, because we were part of tribute-albums that have featured bands like Anthrax, Opeth and Dark Tranquillity. And I’m sure that Lars Ulrich and Steve Harris have taken notice of these albums as well. So there might be the possibility that our 2 favourite bands have heard of BURDEN OF GRIEF, hehe… But all songs we have recorded for the “Follow The Flames” bonus-album, we had never recorded and released before. All songs have been recorded during the same studio-session.

The choosen songs are very mixed, I think they show a lot from the roots. Was it easy to agree to select the proper ones, or did you have some songs you miss a lot? Why did you choose those songs?

We are 5 individuals with very different influences. So it became always harder to choose a coversong everybody is satisfied with. That’s why we just had songs from Metallica, Iron Maiden and also Pantera that we have played live during the last years. These 3 songs were written by bands that each of us liked and we all could agree with. The other 5 songs were individually chosen ones. Everybody in the band should get the opportunity to choose a song that he wanted to play, without giving a shit to the other’s opinion. So, not everybody in the band likes Whitesnake or AC/DC or Blind Guardian. But behind this coveralbum stands the idea that we want to show our common influences and pay tribute to our favourite bands. And I also agree that the selection of these 8 songs is very fine. They range from the late 60s to the mid 90s, and they give quite a good impact of which kind of music BURDEN OF GRIEF is influenced by.

The bonus tracks are great because of the guest musicians. Was it a random action or did you plan it? Did you have any guys you wanted to take part but finally he rejected to join you?

As soon as we came up with the idea of that coveralbum we immediately had the next idea to invite some guest-musicians to participate on it. The whole thing should be special for us as a band and also special and interesting for the fans. To all the 3 guys you can hear on our album we already had some contact before. And as we asked them if they are interested to join us on that album everybody agreed immediately. We also contacted some other guys, Jeff Walker of Carcass, Spice of Spiritual Beggars and Björn of Soilwork. But none of these guys reacted to our inquiry.

Why don’t you have any guests in your self-composed songs?

Hm, I’m not really sure. There wasn’t any specific reason for that. We just knew immediately which parts these guest-musicians could sing in the coversongs. Dan Swanö was predestined for the song of The Doors, “Break On Through”, because he also has this special, dark vibe in his voice. And as we decided to play “Valhalla” of Blind Guardian we also knew that we needed an additional singer who shares the vocals with our singer Mike, because in the original song you can also hear 2 different voices. So the first 2 guest-appearances we have handed out to Dan and Gerre of Tankard. Sabina Classen of Holy Moses was the next singer who confirmed her participation, and then we decided to give her also a part in one of the coversongs.

When we are ready with our short interview you are after the Kessel-waxworks (? – do you mean Kassel, Pantoptikum, CD-releasehow?) concert. Was it successful? Did you prepare with some surprises?

Oh, our official “Follow The Flames” CD-releaseshow. Yes, that was great. We played an extra-long liveset here in our hometown Kassel, and we played many songs that we usually wouldn’t play. To present our new record, we played of lot of new songs of course, but we have also played some of the coversongs. I turned out to be a cool party with many old friends and fans.

Summer is for festivals – I think. Are you planning later any independent tours? With which bands?

We already had different tour-offers in the past, but it is always very hard for us to combine a 3-week European tour with our regular jobs. So we always concentrated much more on the weekend-shows and the festivals. But this year’s festival-summer is obviously almost over. So at the moment we are doing the booking for autum and winter and we are always checking any tour-offers.

German people are lovers of beer in general. Is it true for you as well? Do you have some favorite brands?

Well, I think that many nations love beer, but the German beer is the best beer in the world, besided the Czech beer of course. What can I say? Yes, we love beer, the more the better, hehe… But I prefer the small and indepented breweries instead of the huge beer-companies. And my favourite brand? Hm, I’m not really sure, but one of the best beers at all is ‘Warburger Urtyp’. It’s a special brew by our hometown-brewery that you can only buy during our local one-week Oktoberfest. So we always have to wait 51 weeks to get this brilliant beer…

Thanks a lot for your answers in advance. I wish you good luck!

I thank you, too, for this interview! Take care…

WEB: http://www.burdenofgrief.com/

Ezt a cikket eddig 217 alkalommal tekintették meg.

Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..