(scroll down for English Version)
A kérdésekre John Walker válaszolt.
John, eredetileg nem sokkal a Black Faith lemez után oszlottatok fel, de 2003-ban újjáalakultatok és kiadtatok egy Ep-t (Corporations – 2004) valamint egy lemezt (Spirit In Flames – 2005), mi ösztökélt arra benneteket akkoriban az újjáalakulásra és hogyan foglalnád össze azt a periódust? Mit kell tudnunk ezekről az anyagokról?
Egyszerűen úgy éreztük, itt az ideje folytatni a Cancert. Rengeteg lehetőség rejlett még a bandában és nem lett volna helyes, ha végleg otthagyjuk a metal színteret, úgyhogy nem tettük. Akkoriban más zenei műfajokkal kísérleteztünk és a Corporationson ez végül meg is látszott, sokkal kicsapongóbb volt, mint a többi felvételünk.
Milyen visszajelzéseket kaptatok az Ep-vel és a lemezzel kapcsolatban? Elégedett voltál az anyagokkal? Volt valami közük a death metalhoz?
Nem arról van szó, hogy ne szerettük volna a death metalt, csak szerettünk volna más lehetőségeket is felfedezni. Persze sem a kislemez sem a Spirit in Flames nem lett old school death metal, és a fogadtatásuk is elég vegyes volt. Némi felháborodást is keltettünk persze, hehe.
Mennyi promóciót, reklámot kaptak ezek a korongok?
Volt bőven promóció és hírverés körülöttük, a Copro Records, ahol megjelentek, nagyon jó kiadó, kiváló munkát végeztek.
Ezek után újra feloszlottatok. Ian Buchanan és Carl Stokes megalapították a Hail Of Fire-t, te létrehoztad a Liquid Graveyardot, ez azt jelenti, hogy minden kapcsolat megszakadt köztetek vagy tartottátok egymással a kapcsolatot az évek folyamán? Hallottad a Hail Of Fire demóját?
Azok nehéz idők voltak. Eldöntöttük, hogy útjaink külön válnak, Carl elkezdte a Hail of Firet, de annak aztán hamar végeszakadt. Én Spanyolországba költöztem és nem igazán álltam közvetlen kapcsolatban a többiekkel. Persze tudtam, mi van velük, de nem beszéltünk vagy ilyesmi. A Mourning Belovethes Adrian Butlerrel és Raquel Walkerrel alapítottam utána a Liquid Graveyardot, de Adrian később kiszállt. A banda most gyakorlatilag egy szupergroup, Shane Embury és Nick Barker alkotják a ritmusszekciót, Raquel Walker pedig maradt a mikrofonnál. Elég jól megy amúgy.
Tavaly újra visszatértetek, nehéz volt a srácokat összerántani, úgy értem Iant, Carlt és Barryt? Honnan jött a Cancer újjáalakításának ötlete? Egyből ráugrottak a dologra vagy győzködni kellett őket?
Akkor fordult meg először a fejemben, mikor Shane Emburyvel és Nick Barkerrel találkoztam 2013-ban Hollandiában a Stonehenge fesztiválon, ahol a Liquid Graveyarddal léptem fel. Mindketten a Lock Upban játszottak és sokat beszélgettünk a régi szép időkről meg a Cancerről. Pár hónappal azelőtt pedig a Cyclone Empire írt nekünk, hogy újra kiadnák az első három albumunkat, erre pedig igent mondtunk, így tudtuk, hogy előbb vagy utóbb újjá kell alakulnunk, hogy az újrakiadásokat tudjuk promózni. Így hát végülis elég logikus volt és őszintén szólva könnyebben is ment, mint gondoltuk. Újra megvan a szikra köztem, Ian és Carl között.
Idén a német Cyclone Empire újra kiadta az első három Cancer album remasterizált változatát, kinek volt ez az ötlete és milyen okok álltak az újrakiadások mögött? Volt más kiadó is, amely érdeklődést mutatott a Cancer korongok újrakiadása iránt?
Ez az ötlet teljes egészében a Cyclone Empiretől származott. Sokszor kerestek meg korábban kiadók, de annyira nem fűlött hozzá a fogunk, ez alkalommal azonban valamiért igent mondtunk. Úgy találtuk, hogy a Cyclone Empire jó munkát tudna végezni és be kell vallanom, a feleségem Raquel Walker, aki egyben a Liquid Graveyard frontembere is, nagy szerepet játszott ebben a döntésben. Eléggé kitartóan lökdösött és ezért hatalmas köszönettel tartozom neki. A nőknek van egy olyan hatodik érzékük, ami nekünk, férfiaknak nincs meg. Ő tudta hogy itt az idő újjáalakulni, és igaza volt.
Arra kérnélek, hogy saját szavaiddal beszéljél részletesen az első három lemezről!
Színtiszta old school death metal!!! Egy úthenger, amint átmegy a heréiden, hehe…
Annak idején Nagy Britanniában nagyon erős volt a death metal színtér, olyan csapatok voltak, mint a Desecrator, Napalm Death, Carcass, Bolt Thrower, Benediction, de szerintem nektek egy egyéni hangzásotok volt és könnyen meg lehetett benneteket különböztetni ezektől a zenekaroktól, egyetértesz ezzel?
Ezt én nem tudom megmondani. Ezek a bandák legendás, kiváló csapatok, ráadásul mindannyiukkal barátságban vagyok. Azt gondolom, hogy mindannyian hozzáadtuk saját, egyedi hangunkat a színtérhez.
A lemezeitek kis kiadóknál (Vinyl Solution, Restless Records jelentek meg, ez azt jelenti, hogy olyan nagyobb cégek, mint a Roadrunner, a Nuclear Blast vagy az Earache nem akartak veletek foglalkozni?
A Vinyl Solution elég nagynak számított akkoriban, körülbelül egy szinten volt az Earache-el. A Roadrunner akkor még csak amerikai bandákkal foglalkozott. Negyedik albumunk, a Black Faith viszont egy elég nagy kiadónál, az East-West/Warnernél jelent meg.
Ami a To The Gory Endet illeti, miért cenzúrázták a borítóját néhány országban?
Mert a nyolcvanas években a cenzúra elég megszokott és talán még divatos dolog is volt. Mindent betiltottak, amiről azt gondolták, nem való a nagyközönség szeme elé. Ez már akkoriban is nevetséges volt, hát még most, pedig sok helyen még ma is ugyanúgy zajlik.
A To The Gory Endnek két újrakiadott verziója van: az egyik a Rip Death Records-é rajta a Blood Bath élő változatával illetve a Gold Records-é, megtoldva az 1990. 08. 31.-én, a wrexhami Memorial Hallban tartott koncertetekkel, hallottad már ezeket az anyagokat?
A Bloodbath in the Acid bootleget hallottam, de ezeket, amikről beszélsz, nem. Ezek a legjobb tudomásom szerint a banda beleegyezése nélkül jelentek meg.
Azt tudod esetleg, hogy akkoriban mennyi fogyott a lemezeitekből?
Fogalmam sincs.
A Cyclone Empire újrakiadásán bónuszként két dal van a második demótokról, nem gondoltatok arra, hogy a teljes demót hozzátegyék a lemezhez? Ezek az újrakiadások korlátozott példányszámúak? Hány példányt adtak ki az egyes albumokból?
Nem ismerem a pontos részleteket, de gondolom a Cyclone Empire rengeteg példányt nyomott. Sosem jutott eszünkbe, hogy a teljes demót kiadjuk.
A Death Shall Rise-on James Murphy gitározott, aki a banda jó barátja volt, nem terveztétek, hogy teljes jogú tagként vegyétek be őt? Tartjátok manapság is a kapcsolatot egymással?
Igen, még mindig tartjuk a kapcsolatot. Gondoltunk rá, hogy beszálljon és fel is ajánlottuk neki, hogy végleges tag legyen, de elég elfoglalt a többi dolga miatt, így nem tudta elvállalni. Ezért maradtunk a trió felállásnál.
Egy videoklippet készítettek a Back From The Deadre, milyen gyakran adták le? Több klipet nem csináltatok?
Nem igazán sugározták sehol, nem úgy, mint a Black Faith klipjét, ami elég sokszor ment az MTV-n.
Szerinted, lemezről lemezre fejlődtetek? Egyetértesz azzal, hogy az első három Cancer lemez a death metal műfaj klasszikusai, amelyek komoly hatást gyakoroltak a színtérre, hogy a banda letette a névjegyét a death metal asztalára?
Igen, az a három lemez klasszikusnak számít és valószínűleg a rajongóink kedvencei is, de emellet én még mindig azt gondolom, hogy a Black Faith kiváló lemez és sok ember számára mestermű, nem csupán egyszerű death metal.
Mik a jövőbeni terveitek? Tervezitek, hogy játsszatok néhány fesztiválon vagy hogy turnéra menjetek? Vannak tervek egy esetleges új Cancer lemezt illetően?
Játszottunk pár fesztiválon idén és már most le van fixálva pár 2015-re is. Ami az új albumot illeti, Nickkel és Shane-nel már végeztünk az új Liquid Graveyard album írásával és felvételeivel, így most már teljes mértékben a következő Cancer lemez megírására fókuszálok. Ez pedig színtiszta death metal lesz, kiváló utódja a To the Gory Endnek, a Death shall Rise-nak és a The Sins of Mankindnak.
Követed manapság a death metal színteret egyáltalán? Melyek a kedvenc bandáid, albumaid mostanság?
Persze, követem a színtér történéseit és nem csak a death metalt, hanem a metalt általában. A másik bandám, a Liquid Graveyard mellett a mindenkori kedvenceim a Napalm Death, a Carcass, a Death, a Bolt Thrower, és még rengeteg másik… Van még pár kiváló banda, amit szeretnék megemlíteni: Lock Up, Venomous Concepts, Twilight of the Gods, Mumakil, Deathspell Omega, Blut Aus Nord, Tryptikon, Carnival in Coal, S.U.P., és hát még van bőven.
John, köszönöm szépen az interjút, utolsó szavaid…
Köszönöm az összes Cancer rajongónak a meleg fogadtatást, a Cancer nagyon is él és virul. Üdv mindenkinek!
————————————
ENGLISH VERSION:
Answered by John Walker.
John, Cancer originally broke up shortly after the Black Faith record, but reformed in 2003 and released one EP (Corporations) and a full-length (Spirit In Flames), what made you to reform the band again and how would you sum up this period? What should we know about these materials?
Well we decided to do Cancer again cos we felt we had to. Cancer had still a lot to offer and it wasn’t right that we didn’t go back into the metal scene again. So we did. At that time we were experimenting with other kids of music, and we recorded Corporations which of course was more experimental and shows these influences.
What kind of reviews did you get for the EP and the album? Were you satisfied with these material? Did they have anything to do with death metal.
It’s not that we didn’t love death metal, it’s just that we wanted to explire other possibilities. Of course neither the EP nor the Spirit In Flames album were strictly old shcool death metal. And the opinions about them were varied. I think we created some controversy hehe
How much advertisement, promotion did you get for these materials?
Well they did have a lot of promotion. They were released on Copro Records, a very nice record label. They did a good job.
After it you broke up again. Ian Buchanan and Carl Stokes established Hail Of Fire and you’ve founded Liquid Graveyard; does it mean that you broke off every contact with them or did you remain in touch with each other during the years? Have you ever heard the 2006 demo of Hail Of Fire.
Those were difficult times. We decided to take different paths and carl started Hail Of Fire but it ended quickly. I had moved to Spain and didn’t have much contact with the rest of the band, not direct contact, but of course I know what they were up to. I founded Liquid Graveyard with Adrian Butler of Mourning Beloveth, and Raquel Walker.
Adrian left, and Liquid Graveyard is now a supergroup with Shane Embury and Nick Barker on the rythm section and Raquel Walker on vocals. We’re doing pretty well.
Last year you came back again, was it easy to get together the othr guys, I mean Ian, Carl and Barry? From where did the idea come to reform Cancer? Did they jump immediately on the idea did they need some convincing?
I began to think about it after hooking up with my friends Nick Barker and Shane Embury, both in Lock Up, at Stonehenge Festival in Holland in 2013 where I was playing with Liquid Graveyard. The three of us talked about the good old times, about Cancer… At the same time, we had been contacted by Cyclone Empire a few months earlier to release the first three albums again… we had said yes, so somehow we knew that sooner or later we’d have to reform to promote the reissues. So in the end it was kind of reasonable that we did and to be honest, it was easier than we thought and we’re having the crack again, me, Ian and Carl.
This year the German label Cyclone Empire re-released the remastered versions of the first three Cancer albums; whose idea were these re-releases and what were the reasons behind them? Were there perhaps other labels interested in the re-releasing the Cancer records?
It was entirely Cyclone Empire. We had been contacted before by many other labels but we weren’t keen. This time for some reason we said yes. We found Cyclone Empire could do a good job, and I have to say my wife and frontwoman in Liquid Graveyard, Raquel Walker, was a huge influence. She was pushy and I have to thank her big time. Women have a sixth sense that we men don’t have. She knew it was gonna be a good time to reform. She was right.
I’d like to ask you to tell us a bit more about the first three albums in your own words!
Pure Old School Death Metal!!! The equivalent to a steam roller, rolling over your testicles hehe
Back in the day, in the UK had a strong death metal scene with bands like Desecrator, Napalm Death, Carcass, Bolt Thrower, Benediction, but in my opinion, you had your own unique sound and it was easy to distinguish Cancer from these bands; do you agree with my statement?
This is not for me to say. The bands you mention are excellent legendary bands and all of them good mates of mine. In my opinion, we all gave the scene our own unique sound.
Your albums were released by small labels (Vinyl Solution and Restless Records), does it mean, that there weren’t any bigger labels interested – such as Roadrunner, Nuclear Blast or Earache – in the band?
Vinyl Solution was big back then, probably as big as Earache. As for Roadrunner, they were only signing American bands at the time. We did release our forth album Black Faith on a major label East-West/Warner records.
Considering To The Gory End, why was the cover of the record censored in some countries?
Because in the 80’s, censorship was kind of common and even the fashionable thing to do. They’d ban things that weren’t considered suitable for the public. Quite ridiculous then, even more now, and it still goes on in some places!
To The Gory End has two re-released versions; one by Rip Death Records in 2008 with the bonus live version track of Blood Bath, and one by Gold Records which features the 08.31.1990 Memorial Hall show in Wrexham. Have you heard these?
I’ve listened to the Bloodbath In The Acid bootleg CD, but I’ve not listened to those you mention which were, as far as I know, released without the band’s permission.
Do you perhaps know how many copies these discs sold back then?
No idea.
The Cyclone Empire version contains two demo songs from the second demo (1989); have you considered adding the whole demo? Are these limited re-releases? How many copies were re-released of each albums?
I don’t know these exact details, but I figure Cyclone Empire have released plenty of copies. We never considered adding the whole demo.
On Death Shall Rise James Murphy played the lead guitar who was a good friend of the band; have you considered adding him as a full time member? Are you still in touch with each other these days too?
Yeah we’re still in touch. We did think of him and offered him a place in the band as a permanent member, but he’s very busy with other things, so we couldn’t join us. Therefore we decided to continue as a 3-piece.
A videoclip was made for Back From The Dead, how often was it broadcasted? Did you make any more clips?
It wasn’t broadcasted much, unlike the Black Faith video which was on very often on MTV.
Would you say, that you developed from record to record? Do you agree that the first three Cancer albums are death metal classic that had a great impact on the scene and the band left its mark on the scene?
Yes those three are classics and they’re probably the fans’ favourites. But I still think that Black Faith is an excellent album and to a lot of people, a masterpiece. It’s just not straight death metal.
What about your future plans? Do you plan on playing a couple of festivals or go on a tour? Are there any plans for new Cancer material?
We’ve played some festivals this year and there are already some booked for 2015. As for a new album, yes I finished writing and recording the third Liquid Graveyard album with Nick and Shane and now I’m totally focused on writing the following Cancer album. And it’ll be pure death metal! A good follow up to ”To The Gory End”, ”Death Shall Rise” and ”The Sins Of Mankind”.
Do you follow what’s going on in the death metal scene these days at all? What are your favourite bands/materials these days?
Oh yeah I do follow the scene, not just death metal but metal in general, and apart from my other band Liquid Graveyard, I have my all time favourites: Napalm Death, Carcass, Death, Bolt Thrower… and so many more…. There are also some outstanding metal bands I’d like to mention: Lock Up, Venomous Concepts, Twilight Of The Gods, Mumakil, Deathspell Omega, Blut Aus Nord, Tryptikon, Carnival In Coal, S.U.P…and many more.
John, thanks a lot for the interview, any closing words?
Thanks to all Cancer fans for such a warm welcome. Cancer is very much alive and kicking. Cheers to all!