Coronatus Interjú

(scroll down for English Version)

A kérdésekre Mats Kurth dobos válaszolt.

Először is üdv az egész zenekarnak és gratulálok a kiválóan sikerült Fabula Magna CD-hez! Mivel nálunk még ez lesz az első hosszabb írás rólatok, kérlek, mutasd be a zenekart, mesélj a kezdetekről, arról, hogyan jutottatok el idáig.
Milyen elképzelésekkel és kik alapították a bandát, hogyan állt össze az első stabil csapat stb.?

George Grigoriadis (aki énekes, dalszerző és régi barátom) és jómagam (Mats, a dobos) voltunk az alapító tagok. Akkoriban, 1999-ben sokkal inkább volt egy projekt, mint egy igazi zenekar. George-ot nagyon érdeklik a vallásos, misztikus és hasonló témák, Rilke elégiái voltak a kedvencei. Az olyan dalok, mint a Volles Leben és a Strahlendster Erster, még abból az időből valók. Egy idő után George elkezdett más, közönségcentrikusabb, populárisabb zenék iránt érdeklődni, ezért kilépett a projektből, de beleegyezett, hogy az előbb említett dalokat még fölvegyük. Miután ez 2001-ben néhány stúdiózenész barátom segítségével megtörtént, úgy döntöttem, hogy igazi bandát csinálok a projektből. Egy sok tagcserés időszak következett, de a Coronatus nem igazán jutott el olyan pontra, ami minden téren biztató lett volna. Ez egészen 2004 végéig tartott, amikor két énekesnőt hallgattunk meg egy fellépéshez. Az egyikük Carmen volt a klasszikus szopránjával, a másik pedig egy kiváló rock torkú lány, Verena. Mivel mindkét hölgynek nagyszerű hangja volt, egyszerűen nem tudtunk választani közülük. Végül mindkettőt választottuk. Ez volt az a pont, mely a Coronatus igazi indulásának tekinthető, és azóta a próba óta ragaszkodunk a két teljesen eltérő hangú énekesnő szerepeltetésének koncepciójához is.

Természetesen rengeteg tagcserénk volt mostanáig, de a “stabil” tagok száma egyre csak nő és nő. Fabi (a billentyűs) 2006-ban, a Lux Noctis felvételei előtt csatlakozott és azóta is itt van. 2007-ben Jo Lang (gitáros) érkezett, a Lux Noctis megjelenése után és a Porta Obscura felvételei előtt, így már ő is velünk van több, mint 2.5 éve. A Coronatus számára ez elég hosszú idő. 🙂 Persze mind reméljük, hogy a legújabb tagok is mind maradnak és így a Coronatus magja a teljes banda méretére nőhet. Az idő majd megmondja…

Az eddigi lemezeiteket hallgatva jól érezhető a folyamatos változás, fejlődés a zenétekben, a dalaitokban. Mennyire tudatosan, tervszerűen határozzátok meg a következő anyag, az új dalok irányát, stílusát?

Ezúttal, mielőtt megírtuk volna a Fabula Magna anyagát, egy kicsit többet tervezgettünk, mint az előző két albumnál. Az egyik döntés az volt, hogy népi és pogány elemeket építsünk az anyagba, mivel a legtöbbünk nagyon szereti az ilyen zenéket. A másik kicsit szándékos dolog, hogy megpróbáltunk változatosabb tempókat és zenei elemeket alkalmazni. Szeretünk kísérletezgetni a zenei stílusokkal, pl. a Josy a swing és ragtime keveréke metállal. Szerintem ezzel a hozzáállással elkerülhető, hogy a dalok túlságosan hasonlítsanak egymáshoz, és unalmassá váljanak, amikor az egész albumot hallgatod.

Hogyan készülnek nálatok a dalok? Vannak fő szerzők, akik kész dalokat hoznak, vagy próbákon, a közös boszorkánykonyhában állnak össze a szerzemények?

Minden tag közreműködik a dalszerzésben. Levisszük próbára az ötleteinket és jöhetnek a finomítgatások. Ez nagyon időigényes folyamat. Valójában ettől lehetnek tipikusak a Coronatus dalok. Az eredmény mindig csak ránk jellemző keveredések és változatosságok összessége, hogy úgy mondjam.

Három új ember is érkezett a közelmúltban hozzátok. Ezzel kapcsolatban az első kérdés, hogy miért került ki a csapatból Chriz, a régi basszer?

Ennek számos oka van. Először is, Chriz-nek új munkája lett, ami túl messze van ahhoz, hogy továbbra is együtt tudjon működni a Coronatus-szal. Egyébként korábban sem dolgozott annyit a Coronatusban, mint amennyit a többiek. A lába mindig a féken volt egy kicsit, és minden zenekart érintő szituáció után maradt némi bizonytalanság, még a stúdióban is. Ezért úgy döntöttünk, új basszert keresünk a Porta Obscura felvételei után.

Mikor, hol és hogyan akadtatok az utódjára, Todd-ra illetve az új másodgitárosra, Aria-ra?

Todd-dal 2008 decemberében találkoztunk az egyik koncertünkön, akkor már pár éve Németországban élt, de eredetileg New Yorkból származik, ahol zenét is tanult. Észrevette, hogy ideiglenes basszerunk van a színpadon – miután Chriz elment -, ezért megkérdezte, hogy csatlakozhat-e a bandához. Aria pedig 2009 elején jött le egy próbára, miután egy internetes portálon olvasta a hirdetésünket. Akkoriban már Németországban élt néhány hónapja, de korábban Teheránban (Irán) lakott, ahol elég nehéz (és veszélyes) metal gitárosnak lenni.

Ha jól tudom, Ada a tanulmányai miatt nem folytatja veletek a zenélést. Mit tanul? Mikortól kellett őt nélkülöznötök és mikor és hogyan került a képbe az utódja, Lisa?

Ada angolt tanul. 2009 májusa körül mondta el, hogy el akarja hagyni a bandát. A két fesztivál Magyarországon és Erdélyben voltak az utolsók, ahol velünk játszott. Bár mostanában segített nekünk egy német koncerten Lisa távolléte miatt. Lisa-t már két éve ismerjük egy Porta Obscura előtti meghallgatásról. Akkor azonban még csak 16 éves volt és a hangja nem volt annyira kiforrott, mint ma. Így akkor úgy döntöttünk, hogy Ada kerüljön a bandába. De miután ő kilépett, újra felhívtuk Lisa-t. Időközben rengeteget fejlődött a hangja az elmúlt két év alatt vett óráknak is köszönhetően.

Ugye jól gondolom, hogy a lemezen már kivétel nélkül az új arcok játsszák a saját szólamaikat? Volt valamennyi beleszólásuk a dolgokba vagy készen kapott témákat kellett felnyomniuk?

Nem, Todd már játszott velünk jó néhány fesztiválon és Lisa is, pl. a Female Metal Voices Festival-on, Belgiumban. Egyedül Aria játszott velünk mindössze háromszor, mivel a tartózkodási engedélye nem volt letisztázva. Néhány hónapot Stuttgartban kellett töltenie, mára annyit javult a dolog, hogy legalább a német határok között mozoghat.

A Fabula Magna-n levő dalok nyers változatai már megíródtak, mire Todd, Aria és Lisa csatlakozott a csapathoz. Mindemellett Todd és Aria is hozzá tudták tenni a saját stílusukat a dalokhoz, és mióta Aria folyamatosan jár próbákra, nagy befolyással volt a dalok előkészítésére. Lisa 2009 júniusa körül csatlakozott a bandához, akkorra az ének részek nagyja már készen volt. Az ő esetében inkább csak el kellett énekelnie és a saját stílusára kellett formálnia azokat.

Úgy tűnik, nem törték meg a csapat lendületét a tagcserék és az sem, hogy a kezdetek óta már a harmadik alt énekesnővel dolgoztok. Minek köszönhető ez? Más zenekaroknál azért nem szoktak túl könnyen menni a személyi váltások!

Így van, a tagcserék, különösen az énekest érintő változások mindig nagy veszéllyel fenyegetnek a banda jövőjét illetőn, ezt megmondhatom! De meg kell oldani, nem szabad feladni, arra kell koncentrálni, hogy túljussunk a kríziseken. De persze az is sokat segített, hogy szerencsések voltunk, egy szerencsétlen időszakban, de ahogy mondtam, a Coronatus kemény magja folyamatosan erősödik az évek során. Nekem ez ad erőt, hogy túljussak a kritikus helyzeteken.

A régebbi tagokkal tartjátok valamilyen szinten a kapcsolatot?

Igen, néhánnyal tartom a kapcsolatot, de nem túl intenzíven, elismerem. De, ahogy említettem is, nem rég játszottunk Ada-val, egy projekten dolgozunk Johann Frey-jel (a Porta Obsura-n gitározott), és sörözgettünk Wolle-vel (a Lux Noctis-on gitározott), mikor egy tavalyi fesztiválon összefutottunk. De vannak olyan volt tagok is, akikkel nem szívesen találkoznék újra. De azok a történetek nem publikusak!

Várható esetleg a későbbiekben valamelyikük felbukkanása vendégként koncerten vagy CD-n?

Nem hiszem, de ki tudja, minden megeshet…

A hírek, és a lemezen hallottak alapján igen jól teljesít az új legénység. Hogy megy, hogy ment nekik a beilleszkedés? Hogy sikerültek velük az első bulik?

Nos, Aria és Todd nagyon különböző személyiségek és nagyon különböző tapasztalatokkal rendelkeznek. Todd teljesen profi, zenét tanult, tapasztalt és könnyen vesz minden zenei akadályt élőben és stúdióban egyaránt. Másfelől, ő inkább szabadúszónak érzi magát, mint fix tagnak. Aria-nak nem volt koncerttapasztalata mikor csatlakozott hozzánk (17 évesen!). De nagyon jól végezte a munkáját. Nagyon eltökélt és tehetséges gitáros, kevesebb, mint 3 éve gitározik! És elég hátborzongató már most! Ha így folytatja néhány év múlva kitűnő gitáros lesz.

Egy iráni és egy amerikai taggal nem lehetnek egyszerűek a próbák, a koncertek. Hogyan hidaljátok át a távolságokat?

Nem, rosszul gondolod; mindketten Németországban élnek. Todd Tübingenben, 40 km-re Stuttgarttól, Aria pedig Stuttgartban, így a távolság nem probléma.

Mesélj kicsit a stúdiózásról. Mikor, hol és mennyi időt töltöttetek a felvételekkel és a keveréssel? Ki volt a lemez hangmérnöke és producere?

A hangmérnök/producer Markus Stock volt, aki a The Vision Bleak-et is csinálja, és sok más bandája is van. Azt hiszem, eddig több, mint 100 albumon dolgozott. A stúdiójának Klangschmiede, Studio E a neve és Mellrichstadt-ban van, Németországban. Eddig mindegyik albumunkat vele készíttettük el, mivel nagyon tetszik, ahogy dolgozik. Korábban még egy másik bandával (Might Of Lilith) is nála vettünk fel, olyan jó az a stúdió.
A Coronatus-szal egy hónapig voltunk stúdióban. A felvétel húsz napba, a keverés pedig 8 napba tellett. Csak a ritmusgitárt vettük fel Stuttgart-ban, mivel Aria nem hagyhatta el Stuttgartot, a tartózkodási engedélye miatt. Azokat részben az u3studio-ban vettük fel, Oliver Szczypula-nál (egyszer ő is tagja volt a Coronatus-nak, ő volt a gitáros a von Engeln nur demón, amit még 2001-ben vettünk fel). De a nagyobb részt Johann Frey-jel vettük fel (aki a Porta Obscura-n gitározott) a saját próbatermünkben. Oliver és Johann is nagyszerű munkát végeztek, a bonyolult körülmények ellenére is!
Aztán átküldtük a gitár hangfájljait a mellrichstadt-i stúdióba és Markus rohadt jól integrálta a hangokat a saját cuccával!

Elég sok szerepet kapott a Fabula Magna-n a hegedű, és ha jól hallom, a harmonika is. Ezeket a szólamokat ki játszotta fel?

A fő hegedűrészeket Valentina Olik játssza. Ր Todd barátnője és az ír zene mestere. Sajnos, az idő sürgetése miatt kapkodtunk a booklettel és hibáztunk néhány névnél. Valentina keresztnevét rosszul írtuk és elfelejtettük betenni a kisképet róla. Ezért elnézését kell kérnem, nagyszerű munkát végzett!
A harmonika teljesen szintetikus. A billentyűsünk, Fabi írta és játszotta fel. Talán egyszer majd használunk igazi harmonikát is, de ez is, mint minden akusztikus hangszer idő- és pénzigényes.

Az említett hangszereknek köszönhetően a komolyzenei elemek jelenléte mellett olykor a folkos hatások, érzések is hangsúlyosabb szerepet kaptak a zenétekben. Ez mennyire volt előre eltervezett, szándékos lépés?

Teljesen tudatos volt. Imádjuk a népi és pogány elemeket a zenében. Nagy rajongója vagyok az olyan bandáknak, mint a Subway To Sally, az Eluveitie vagy az Ensiferum és a zenekar nagy része is így van ezzel. Így csak az történt, amit szerettünk volna, kipróbáltuk a klasszikus és népzenei elemek keverését is.

Némiképp háttérbe szorultak ezúttal a latin és az angol nyelvű dalok. Direkt az anyanyelveteken íródtak most a szövegek vagy véletlenül, a dolog spontaneitása, egyszerűsége miatt alakult így?

Erre nehéz válaszolni! Ez azon kevés témák egyike, amiben nem értünk egyet bandában. Fabi és én például a német dalszövegeket preferáljuk, míg Todd és Lisa az angolokat. Néhányunkat meg nem nagyon érdekli. Bár abban egyet értünk, hogy vannak dalok, amik jobban szólnak meg az egyik nyelven, mint a másikon. Vagy talán úgy pontosabb, hogy az egyes érzéseket másként lehet tolmácsolni különböző nyelveken. Azt viszont eldöntöttük, hogy a német szövegeink fordítását megjelenítjük a honlapunkon, szóval, aki nem tud németül, az elolvashatja őket itt: www.coronatus.de
A latin dalszövegek hozzátartoznak a Coronatus hagyományaihoz. Mindig van egy latin nyelvű dalszöveg az albumokon. Szeretem az ilyen kis rituálékat.

Várható valamelyik dalra klip mostanában? Ha igen, melyikhez? Ki és hogyan, mi alapján választ klipes dalt?

Reméljük, igen! Három dalt választottunk: Kristallklares Wasser (kristálytiszta víz), Tantalos és Geisterkirche (szellemek temploma). Ezt együtt döntöttük el; összeszedtük a videóhoz az ötleteket, és megnéztük mi valósítható meg ezek közül a mi alacsony költségvetésünkből. Remélhetőleg az egyik videó lesz olyan jó, hogy nyilvánosság elé tárhassuk. Tényleg csak pénz kérdése…

Pár időpont már látható a honlapotokon. Lemezbemutató turné mikorra várható és milyen zenekarokkal? Gondolom, a nagy nyári fesztiválokon is ott lesztek majd. Vannak már konkrétumok?

Sajnos még nem! Még mindig keresünk egy jó ügynökséget. Van néhány turné ajánlatunk, de még semmi ismert banda nem került szóba. El kell döntenünk, hogy megéri-e vagy sem. A klub fellépések különösen kritikusak pénzügyi szempontból, ha nem vagy a legismertebbek közt. De az biztos, hogy több fellépést szeretnénk csinálni, mint a múltban. Biztos vagyok benne, hogy sikerülni fog!

Ti 2008-ban már jártatok nálunk, a Within Temptation előtt játszottatok Budapesten. Milyen emlékeitek vannak a buliról, a városról és arról a turnéról általában?

Persze! Az volt az eddigi egyik legnagyobb bulink! Nagyszerű volt a Within Temptation-nel játszani és tetszett a város is! És nem az volt az első magyarországi fellépésünk. A magyar közönség nagyszerű! Nagyon lelkesek! Győrben és Budapesten is játszottunk 2005-ben (Gothica V. Festival) és Pécsett is (és Erdélyben) 2009-ben! Remélhetőleg, idén visszatérhetünk! 2008-ban a barátnőm és én Budapesten nyaraltunk. Kulából, Szerbiából származik, és egész jól beszél magyarul, bár Németországban él 3 éves kora óta. Úgyhogy elég közeli kapcsolatunk van Magyarországgal!

Melyik volt a Coronatus pályájának eddigi legjobb, legkedvesebb vagy legfontosabb koncertje és miért pont az?

Szerintem, a legfontosabb fellépésünk a Metal Female Voices Festivalon volt Belgiumban, mivel az egy nemzetközi show volt, ahol 100%-osan szerették a metál és a női énekhang kombinációját.
A legkedvesebb fellépésünk pedig a budapesti buli volt a Within Temptation-nel! A fantasztikus rajongói visszajelzések mellett a magyar kaját is imádtam! Hihetetlen!

És végül egy kérdés a példaképekről: kinek a hatására kezdtetek zenélni, jöhetett létre a Coronatus és kik azok, akikkel nagyon szívesen állnátok egy színpadon?

Nahát! Az élet kérdése! Most csak saját részről tudok nyilatkozni, mivel nem tudom, mik hatottak a többi tagra. Engem először is a dobszerkó nyűgözött le, 15 évesen még nem hallgattam metált, csak rockot, mint Meat Loaf vagy a Jethro Tull. Mindkét bandának elég dús, összetett hangzása van. Ezt szeretem a metálban is.
A Coronatus megalapítását egy régi barátom, George G. számai miatt találtam ki. A Volles Leben és a Strahlendster Erster számokon való közös együttműködésünk után. Ezután elkezdtem más goth cuccokat is hallgatni, és mélyebbre ástam magam olyan metál stílusokban is, amelyekben voltak sötét elemek, témák vagy dalszövegek, mint pl. a black vagy a death metál, a középkori metál és a pogány stílusok. Ezzel egy időben, az olyan operás jellegű metál zenék, mint a Nightwish, és más női frontemberes metál bandák is kezdtek fontossá válni számomra.
Természetesen, nekem mindig hatalmas öröm lenne olyan bandákkal egy színpadon lenni, mint a Nightwish, a Subway To Sally vagy az Eluveitie. Egy kicsit mintha egy álom teljesülne.

Köszönöm az interjút, remélem, hamarosan újra láthatunk benneteket Magyarországon is!

————————

ENGLISH VERSION:

Answered by Mats (Drums).

First of all, hello to the band and I congratulate on your excellent Fabula Magna CD! Since in our country this will be the first longer article on you, please present us the band, tell about the beginning, and the path you’ve walked so far.
By whom and with which ideas was the band formed, how did the stable line-up get together etc.?

The foundation members have been George Grigoriadis (a singer & songwriter and old friend of mine) and myself (Mats, the drummer). It was more a project than a band in that time, back in 1999. George was very interested in religious things, mysticism and so on. His favourites have been the “Elegies” of Rilke. Songs like “Volles Leben” and “Strahlendster Erster” stem from that time. After some time George became interested in other kinds of music, more pop-oriented things. So he quit the project, but agreed in recording the before mentioned songs. After we did this in 2001 with the help of some friends acting as studio musicians, I wanted to stick to the idea of getting a real band out of the project. A time with a lot of line-up changes followed, but Coronatus did not come to a point that was very promising at all. It took until the end of 2004, when we casted two female singers for a gig. It was Carmen with her classical soprano and a girl with a very good rock voice, called Verena. Since both ladies had that great voices, we simply could not decide whom to take. Thus, we took both! And this was the real starting point of Coronatus as a real band, and we kept the concept of two female singers with totally different voices since this rehearsal.
Of course we had a lot of line-up changes even up to today. However, the number of “steady” band members increased more and more. Fabi (the keyboarder) joined the band in 2006, just before the recording of Lux Noctis and he is still there. In 2007 Jo Lang (guitars) joined the band, after the release of Lux Noctis and before the recordings of Porta Obscura. So he is with us more than 2,5 years. For Coronatus, this is a very long period ;-). Of course, we all hope that our newest band members will also keep to the band, and thus the “core” of Coronatus once will grow to the size of the complete band. Time will tell…

Listening to your releases one can feel the constant change, progression in the music and songs. How much consciously do you plan the direction, style of your next material, songs in general?

This time, before writing the material for Fabula Magna, we planed a little more than for the two albums before. One decision was, to include some folkloric and pagan elements into the material, since most of us really like this kind of music. Another little bit planned thing is, that we try to present a large variety of musical parameters in the songs like tempi and meter etc.. We also like to experiment with musical styles, e.g. “Josy” which is a mixture of swing and ragtime with metal. I think, this attitude keeps the songs from being too similar to each other and from becoming boring if you listen to the complete album.

How do you compose the songs? Are there main composers in the band who bring full songs, or do you brew the songs together at rehearsals?

Every band member contributes songs to Coronatus. We take the rough versions into the rehearsal and then the refinement begins. This is a very time expensive procedure. However, this is also the reason why our songs are typical for Coronatus in a certain way. It results in a typical mixture, or a typical variety, so to say…

Recently, three new members came into the band. Regarding this issue, my first question is why was the old bassist, Chris, out of the band?

For several reasons. First, Chriz started a new job. And this was too far away to get along with Coronatus anymore. However, even before, Chriz worked not that consequently for Coronatus than the other band members did. It was a little bit keeping the foot on the break, a little bit of uncertainty left in every band situation, even in the studio. So, we decided to look for a new bass man after the recording of Porta Obscura.

When and how did you find his successor, Todd, and the new second guitarist, Aria?

We met Todd in december 2008 at one of our concerts. He is living in Germany for some years already but he originated from New York, were he studied music. He realized that we had an interim bass player on stage after Chriz was gone. So he asked us to join the band. Aria came to a rehearsal in early 2009 after he read an advertisement in an internet portal for musicians. In that time, he was living in Germany for only some months. Before, he lived in Teheran, Iran, where it is really hard (and also dangerous) to be a metal guitarist.

If I’m right, Ada could not continue with you due to study issues. What does Ada study? Since when you had to miss Ada, and how did Lisa came into the picture?

She is studying English. It was around Mai 2009 when she told us, that she wants to leave the band. The two festivals in Hungary and Transilvania have been her last regular gigs with us. However, recently she helped us doing a show in Germany, since Lisa was absent at that date. We knew Lisa already from a casting two years ago, before Porta Obscura. But she was only 16 years old and her voice was not that mature as today. So, in that time we decided to take Ada into the band. After she quit, we called Lisa again. Meanwhile her voice had improved very much, due to lessons she took in that two years.

Am I right in thinking that we can hear the new members on the record only? Did they have any say in the songs, or they had to play the themes they got ready?

No, Todd already played several gigs and festivals with us and also did Lisa, e.g. the Female Metal Voices Festival in Belgium. Only Aria played only three local shows with us, since his residence permit was not cleared. For some months he was restricted to the city of Stuttgart. But now, things improved and he can move at least within the borders of Germany.
The rough versions of the songs on Fabula Magna have already been written when Todd, Aria and Lisa joined the band. However, both Todd and Aria contributed their own instrumental lines to the songs, and Aria, since he was continuously present in the rehearsals, also influenced the arrangements in the songs. Lisa joined the band around June 2009. At that time most of the vocal work was already done. Thus, in her case, it was more singing and interpreting the parts that already existed.

It seems that neither the member changes nor the fact that you have your third female vocalist in the band have broken the band at all. Why? With other bands, line-up changes usually are not too easy issues?

Right, such line-up changes, especially the changes on the microphone, are a serious threat to the continuity of the whole band, I can tell you! However, it is a thing of not giving up, of focussing all efforts to go through such a crisis and to keep on working. Of course, it surely was also a matter of being lucky within a bad luck situation, but as I said in the beginning, the hard core of Coronatus was growing continuously within the years. Personally, this gives me the hope to go through such critical situations.

Are you in touch with any of the old members?

Yes, to some of them, but usually not in a very intensive way, I admit. However, as I already mentioned, we even played a gig with Ada, recently. I am still doing some musical project with Johann Frey (guitarist on Porta Obsura) and drank some beers together with Wolle (Guitarist on Lux Noctis) when we met at a festival last year. But there are also some former band members I do not want to meet again. But those stories are not a public thing.

Can we expect any of them re-appearing on a future gig or CD of yours maybe?

I do not think so, but who knows, everything is possible.

According to the news, and the record the new guys perform really well. How does, and how did the process of fitting into the band come? How were the first gigs with them?

Well, Aria and Todd have very different characters and are also very different in experience. Todd is a complete professional, he studied music, is very experienced and thus easily fits to every musical situation that can appear, live and in the studio. On the other hand, he feels himself more like a free lancer, than a fixed band member. Aria, did not have any experience with live gigs, when he joined the band (17 years old!). But he did his job very well. He is a very engaged and talented guitarist, playing his instrument for less than 3 years! And he is really weird just now! Thus, he will be a real crack one day, I believe. At least, if he goes on like this!

With one member from Iran, and other from America, the rehearsals sound not that easy. How do you solve the problem of distance?

No, you took it wrong; both of them are living in Germany, Todd lives in Tübingen, only 40 km from Stuttgart and Aria lives in Stuttgart itself. So the distance is not a problem.

Tell us something about the studio work. When, where did you record the stuff and how much time did the recording and mixing take? Who were the sound engineer and producer?

The sound engineer/producer was Markus Stock who also is doing THE VISION BLEAK and a lot of other bands. I think, up to now he did far more than 100 album productions. His studio is called Klangschmiede, Studio E and it is located in Mellrichstadt; Germany. Up to now, we did all of our albums with him, since we really love his way of working. Even in former times, when I recorded in another band (MIGHT OF LILITH), we had been in this great studio.
With CORONATUS we have been in the studio for one month. Recording was around 20 days and mixing around 8 days. Only the rhythm guitars have been recorded in Stuttgart, since Aria was not allowed to leave the city; he had no residence permit at that time. We did those recordings partly in a studio called u3studio by Oliver Szczypula (he once was also involved in Coronatus; he was the guitarist on the Coronatus demo single “von Engeln nur” which we recorded back in 2001).The larger part was recorded by Johann Frey (the guitarist on Porta Obscura) in our own rehearsal room. Both Oliver and Johann did a very good job, since the situation was very complicated, indeed!
Then we transferred the guitar sound files to the studio in Mellrichstadt and Markus did the hell of a good job to integrate the guitar sound into the music by re-amping the files with his own gear!

On Fabula Magna, the violin got a major role, and if I hear it well, the accordion too. Who played these parts?

The major violin lines have been played and interpreted by Valentina Olik. She is the girl friend of our bassist Todd, and specialised herself on Irish folk violins. Unfortunately, since the album production this time happened under some time stress, we made some mistakes in writing the credits in the booklet. Thus, Valentinas” Christian name was written wrong. And we forgot to add a little photo thumb of her. So, I really have to apologize for this! She did a really great job!
The accordion is completely synthetic. It was written and arranged by our keyboarder Fabi. Maybe we will be able to incorporate a real accordion one day, but of course it is very time consuming and thus very expensive to record every acoustic instrument we use in our music.

Due to the presence of mentioned instruments, beside the classical touch, there are also folk? elements, feelings emphasized in your music. How much was this intentional?

It was completely intentional. We all love folk and pagan elements in the music. I am a great fan of bands like SUBWAY TO SALLY, ELUVEITIE or ENSIFERUM. And most of the other band members love it, too. Thus it was just did, what we like. We tried out some mixture of classical and folkloric elements.

To some extent, this time the Latin and English songs got less role. Was it intentional to have more song sin your native tongue, or was it a spontaneous, simpler thing?

Hard to answer! This point is one of the few issues where we have different opinions within the band. For example, Fabi and I prefer the German lyrics, Todd and Lisa the English ones. Some of us just do not care. So we have a complete zoo of opinions. However, most of us agree with the fact, that there are songs that sound better in one language than in the other. Or maybe, it is more exact to say, that a certain feel is transported differently with the use of a certain language. However, we decided to present the translation of the German lyrics on our homepage. So everybody not understanding German can read it there: www.coronatus.de
The Latin lyrics are simply a matter of the special CORONATUS tradition. We always have at least one song with Latin lyrics on every album. I like such little rituals.

Can we expect a video clip? If so, for which track? Who chooses the track and how is it chosen?

Hopefully, yes! We chose 3 songs: “Kristallklares Wasser” (crystal clear water), “Tantalos” and “Geisterkirche” (church of ghosts). This was decided by the whole band; we simply collected ideas for a clip and considered what can be realized with our small budget. Hopefully, at least one of those videos will be good enough to be presented to the public. It is really a matter of budget.

On your website, there are already some dates. When can we expect the tour of the album, and with which bands? I suppose you”ll also be at summer fests. Any dates?

Unfortunately not yet! We are still planning and looking for a booking agency. We have some tour offers but not with well known bands at the moment! So we have too decide, if it makes sense or not. Especially club tours are very critical financially, if you have no well known headliner. But we really want to play more live shows than in the past! I am sure, that we can make this going!

You’ve already been to Hungary, in 2008 you played with Within Temptation in Budapest. Any memories from the gig, the city or the tour in general?

Of course! It was one of the greatest gigs we ever had! It was great to be the support of Within TEMPTATION and we enjoyed the city as well as the show and the backstage! And it was not our first gig in Hungary. Hungarian fans are really great! Really enthusiastic! We also played in Györ and Budapest back in 2005 (e.g. the GothicaV-Festival) and in Pecs (and in Transilvania) in 2009! Hopefully, we can come back again this year, too! My girl friend and I have been to Budapest for holidays back in 2008. She stems from Kula in Serbia and thus speaks Hungarian quit well, although she grew up in Germany since she was 3 years old. Thus our relation to Hungary is quite close!

Which gig was the best, dearest or most important of Coronatus so far and why?

I think, the most important one was our show at the Metal Female Voices Festival in Belgium. This was simply because it is an international festival for fans 100% loving the combination of metal music and ladies voices.
The dearest gig was that gig in Budapest supporting WITHIN TEMPTATION! Besides the great fan reactions, I loved the Hungarian CATERING! Unbelievable!

And at the end, a question of idols: who influenced you to play music, what inspired you to create Coronatus, and which are the bands which you”d like to share stage with?

Wow! Questions of life! Here, I can only give an answer concerning my own person, since I simply do not know what influenced the other band members to play music: For me, first it was the fascination for the drumset itself, and as a boy at the age of 15 I was not in the metal scene but loved rock bands like MEAT LOAF and JETHRO TULL. However, both bands had a very opulent sound and arrangements. This is something that I still prefer also within metal music.
The inspiration to create CORONATUS was because of the songs of my old friend George G.. After we worked on “Volles Leben” and “Strahlendster Erster” I started to listen to other gothic stuff and got deeper into different metal styles featuring dark elements, themes and lyrics like black or death metal, medieval metal music and pagan styles. Simultaneously, operatic metal bands like NIGHTWISH and other Female Fronted Metal bands became important to me.
Of course, for me it would be great to be on stage with the before mentioned bands like NIGHTWISH, SUBWAY TO SALLY or ELUVEITIE.A little bit like a dream coming true.

Thanks for the interview, hope to see you soon in Hungary!

WEB: http://www.coronatus.de/

Kapcsolódó cikkek

KME videók: Brooks, Undawn, Ozone Mama, Coronatus, Hopelezz, Kadinja, Anavar, Adept, C.in.C

NorthWar

A Coronatus bejelenti hetedik stúdióalbumát

NorthWar

Érdekes év a Coronatus számára; változások és újdonságok

NorthWar

Coronatus – Towards Horizon Videoclip

NorthWar

Hot News: Coronatus – reveal album artwork and track list

NorthWar

Hot News: Coronatus are currently writing new material for their upcoming album!

NorthWar

Coronatus – Vor Der Schlacht Videoclip

NorthWar

Hot News: Coronatus – Digital Compilation

NorthWar

Hot News – Coronatus: “Terra Incognita” tracklist available

NorthWar

Coronatus – Fernes Land Videoclip

NorthWar

CORONATUS – Fabula Magna

Southpeace

Within Temptation, Coronatus, Ideas – Koncertbeszámoló

Morhguel

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Részletek

Sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához.

Bezár