Dan Swanö Interjú

Print Friendly, PDF & Email

2017. okt 8, 9:02 :

(scroll down for English Version)

Levélben juttattunk el pár kérdést az Edge of Sanity – és több tucat egyéb zenekar – motorjának, Dan Swanö-nek, aki pillanatokon belül válaszolt is nekünk.

KM: Az Edge of Sanity egy több mint gyümölcsöző zenekar volt, és olyan feledhetetlen albumokat tett le az asztalra mint a “Crimson” vagy a “Purgatory Afterglow”. Miért fejezted be a zenekart? Megváltozott az érdeklődésed?

DS: A zenekar apránként szétesett, miután befejeztük a második albumot. Az ‘Infernal’ után próbáltam átvenni a zenekart, de a többiek ellenálltak és a végén engem rúgtak ki. Egy albumot vettek fel nélkülem, majd én csináltam egyet nélkülük, és így szépen lassan vége lett.

Ki írta a zenét és a szöveget? Mi inspirált a zeneírás során? Zene? Táj? Kultúra?

Ezeknek a kombinációja. Az első két album sok együttműködés eredménye, közös munka volt, de miután a zenekar projektté alakult, egyedül írtam egy csomó-csomó mindent, és Dread meg Benny külön, de együtt dolgoztak. Van egy pár közös dal a harmadik albumon, de utána már nagyon keveset próbáltunk együtt, és éppen ezért nagyon kevés dolgot is írtunk együtt.

Az EoS albumok mai füllel is fantasztikusan szólnak, nagyon tetszik a gitárok hangzása. Analóg technikát használtál a felvételhez? Milyen pedálokat használtál, mi tette ennyire egyedivé a gitárok hangszínét? A torzítás vagy valami más?

Az albumok többségét teljesen analóg módon rögzítettük és kevertük, és a legtöbb felvételhez egy piros és fekete Yamaha pedál és egy Boss HM2 kombinációját alkalmaztunk, de minden albumnak más volt a beállítása. A ‘Purgatory Afterglow’ esetében egy Boss MT2-t használtunk mindkét gitárhoz, meg egy kis Boss gyakorlóerősítőt, amely torzítóként üzemelt. Sokat kísérleteztünk, de ragaszkodtunk ahhoz, hogy 1×12 colos kombókat használjunk a jó kis zsíros mélyekhez.

Az Edge of Sanity legtöbb albumát 1991 és 1997 között, több mint húsz évvel ezelőtt adtátok ki. Számos zenekar, melyeknek alapvető szerepe van a műfajban, felejthetetlen albumokat produkált: jelenleg a Mayhem az 1993-1994-ben kiadott ‘De Mysteriis Dom Sathanas’ albumot turnéztatja (először fennállása során . Az Emperor is egy-két fantasztikus koncerten mutatta be ismét az 1997-es ‘Anthems to Welkin at Dusk’-ot. Az ok meglehetősen egyszerű, ezen albumok megjelenése óta gyakorlatilag egy teljes generáció nőtt fel úgy, hogy az albumokat és zenekarokat élőben látta / hallgathatta volna. Jár esetleg valami ilyesmi a fejedben az Edge of Sanity-vel kapcsolatban? Szerintem, figyelembe véve a zenekar fontosságát, lenne rá érdeklődés bőven.

Nem tudok hörögni sokáig, néhány sor után elmegy a hangom. A kedvem meg, hogy újra színpadra álljak, a nullával egyenlő. Ne bolygassuk ezt a dolgot.

Nem vagyok fiatal srác, középiskolás kölyök voltam, amikor az Edge of Sanity aktív volt, így nincsenek személyes tapasztalataim: inkább stúdiózenekar voltatok, vagy pedig koncerteztetek is?

Rengeteg koncertünk volt, és többek között két turnénk Németországban.

Összesen, azt hiszem, két tucat zenekarod van és volt, és ezek közül tíz még mindig aktív, és ez azért eléggé időigényes. Van családod? Hogyan fogadják ezt az életstílust és ezt a munkát?

Van néhány projektem, de ezekkel az idő legnagyobb részében nem történik semmi. A feleségem nagyon jól tudja, hogy milyen turnézó zenészekkel élni, és azt hiszem, az egyik oka annak, hogy úgy döntött, hogy velem marad az az, hogy nem szeretek élőben játszani és turnézni, én igazából stúdiós vagyok 🙂

Még a munkáról kicsit. Látható, hogy időnként még az extrém metál meghatározó figuráinak is kell, hogy legyen valami civil állása, mert egyszerűen nem tudnak a zenélésből megélni, vagy csak egészen minimális bevételük van. Jó ideje megvan a stúdiód, az Unisound, és annak idején gitárboltban is dolgoztál. Van bármilyen “polgári” munkád a zenei elfoglaltságok mellett?

Nincs. Nagyjából öt vagy hat éve végre meg tudok élni keverésből és masterelésből, és ezzel egy álom vált valóra! Nagyon kevés extrém metál zenekar tud tisztességesen megélni a zenéből. Ahhoz, hogy minden törvényesen és rendben menjen, egy négy-öt fős zenekarnak nagyjából nyolcezer euró adózás előtti havi bevételt kell produkálnia, ez pedig elég komoly turnézást jelent.

1990-ben kezdtél el zenélni, tizenhét éves voltál ekkor, és mindez huszonhét évvel ezelőtt történt. Milyennek látod Dan Swanö-t újabb huszonhét év múlva, hetvenegy évesen?

Még mindig a Second Sky albumon fogok dolgozni, és a fantasztikus 1988-1992 közötti évekről fogok a haverokkal beszélgetni.

Mit gondolsz a vallás és különösen a kereszténység szerepéről?

Ez az egész “anti” dolog segített néhány egészen fasza dalszöveget összehoznom. Ezen túl meg nagy ívben leszarok minden vallást.

Mit jelent számodra a metálzene?

Nem sokat, hogy őszinte legyek. Én inkább egy A.O.R. / Pomp / Prog fickó vagyok, aki időről időre élvezi a brutális metál zenék írását és rögzítését. Szeretek a hangszereléssel foglalkozni, mert ha jól meg van csinálva, akkor nagyon ütős, de nem sűrűn fogsz látni engem metált hallgatni.


Edge of Sanity’s front man and ‘main engine’ was asked interviewed in email, and the prompt replies arrived back in instances.

KM: Edge of Sanity was more than a fruitful band, and created unforgettable albums like ‘Purgatory Afterglow’ of ‘Crimson’. What was the reason you finished the band? Change in interest?

DS: The band disintegrated gradually after the 2ns album was finished and around the time after “Infernal” I tried to take over the band but it backfired and I got kicked out…they made 1 record without me, 1 made one without them, and then we finally died 🙂

Who wrote the music and text? What was your personal inspiration behind? Music? Landscape? Culture?

It was a combination. The first 2 albums were a lot of collaborations, but once we shifted from a band to a project, I wrote alone lots of the time and Dread & Benny wrote together. There are still some “band songs” on the 3rd album, but beyond that one, there was very little rehearsals and also therefore very little co-writes.

Sound of EoS albums is really nice, and I really like how the guitars sound. I think you have used analog technic for recording, haven’t you? What pedal makes the guitars so unique? Distortion or something else? Which distortion do you like, and which one did you use on the EoS albums?

Most of the albums were recorded and mixed completely analogue and we used a combination of a Red and Black Yamaha pedal and a Boss HM2 for most of the records. Every album had a different setup. For Purgatory Afterglow we used a Boss MT2 for 2 guitars and a Boss practice amp with a phones-out as a distortion pedal…we experimented a lot, but insisted on using 1×12″ combos for their fat and deep bottom end.

Most Edge of Sanity’s album were released between 1991-1997, 20+ years ago. Many bands, having a fundamental role in the genre, are doing gigs performing older unforgettable albums: at the moment, Mayhem are still touring their ‘De Mysteriis Dom Sathanas’ from 1993-1994, and e.g. Emperor gave 1-2 unbelievable show re-performing their whole ‘Anthems of Welkin at Dusk’ from 1997. The reason behind is quite simple because since their release almost a complete generation grew up without seeing / listening these albums. Do you have anything like this in your mind with EoS, performing albums or songs as an ‘anniversary’ thing? I think, considering the importance of the band, there would be a good interest in.

I cannot growl for more than a few lines until my voice is shut and because of that my interest in being on stage again is equal to zero…Let sleeping dogs lie!

I’m not a young guy but I was child when EoS were active, therefore I had no personal experience: were you mostly a studio band, or were you doing also gigs?

We did a shitload of gigs, including 2 tours of Germany.

You are and were running I think two dozen bands in the past, of which roughly ten are still active, and this occupation is extremely time consuming. Do you have a family? How can they like / accept / tolerate this job of yours?

I have a few projects going, yes, but it not like they do anything most of the time 😉 My wife knows what it’s like to be around touring musicians and I think one of the reasons why she decided to stick with me is because I don’t like playing live and tour, I am a studio guy 🙂

By the way, job. I just noticed band members even of fundamental bands in the genre, must have a ‘civil’ kind of job because they cannot make any money, or very little one, on music. You are running Unisound since a while, and you were also working in a guitar shop. Does your musical occupation allow you to have any ‘civil’ job nowadays?

Nope. I can finally live off mixing and mastering metal since 5-6 years back. A dream comes true! Very few extreme metal bands can make a decent living out of their music. In order to legally put a band of 4-5 members on a decent salary you need to bring in like 8000€ a month before taxes, and then you need to do some serious touring!

You started to release music in 1990 if I’m right, when you were 17, and that happened 27 years ago. Now how can you see Dan Swanö in 27 years’ time when you’ll be 71 years old?

I will still be working with my Second Sky album and talk to my friend about the good ol’ times back in 88-92 😉

What do you think about the role of religion and especially Christianity in your life?

It made some cool lyrics happen because of the whole “anti” thing. But I honestly don’t give a rats ass about any religion!

What metal music metal means for you?

Not that much to be honest. I am more of a A.O.R. /Pomp/Prog kind of guy that happens to enjoy writing and recording brutal metal from time to time. I love working with it from a sonic perspective, because when done right it is very powerful. But it is very rare that you find me listening to metal.

WEBhttp://www.danswano.com/

Ezt a cikket eddig 119 alkalommal tekintették meg.

Szólj hozzá!