Dismember Interjú

(scroll down for English Version)

Üdv a Kronos Mortuson! Először is gratulálni szeretnék az új albumhoz, igazán nagyszerű lett! Milyen visszajelzéseket kaptok rá?

Üdv! Annyira jó visszajelzéseket kaptunk mindenhonnan, hogy úgy tűnik, eddig nincs is negatív az album kritikái között! Természetesen mindannyian nagyon elégedettek vagyunk. Sose lehet tudni, mire számíts; még ha teljesen elégedettek voltunk is a dalokkal, meg minden, nem lehet tudni, mit gondolnak majd róla az emberek.

Az új album visszanyúlni látszik a régi időkig. Vissza akartatok váltani az előző két album dallamosabb hangzásvilágáról?

Nos, szerintem a Dismember soha nem hagyta el a kezdeti stílust, azzal azonban egyetértek, hogy kevésbé dallamos anyag van ezen az újon, mint a legutóbbi, “The God That Never Was” albumon. David Blomqvist a felelős a Dismemberben fellehető rengeteg dallamos, Iron Maiden-es cucc nagy részéért, és amikor elkezdtük írni az új album dalait, azt mondta, szeretne visszanyesni a dallamokból; később mégis egy halom dallamos témával érkezett a próbaterembe, úgyhogy azt hiszem, elkerülhetetlen, hogy ez beszivárogjon a Dismember soundba. A Dismembernek egyébként korábban is egy csomó dallamos elem volt a zenéjében, még ha ez nem is volt annyira nyilvánvaló az első albumon. Az igazi nyers klasszikus death metál és a dallamosabb heavy metál gyökerű témák e keveréke mindig is ott lesz. Én nagyon élvezem ezt a párosítást, izgalmassá teszi a hangzásunkat, és szerintem jól is kombináljuk ezeket.
Az új album is teljesen analóg módon lett felvéve, mindenfajta számítógépes segítség nélkül, és nagyon nyers is lett a soundja, akusztikus, életszerű. Pontosan ezt is akartuk. Az Entombed basszusgitárosa játszotta fel a témákat. Nico Elgstrand ezúttal hangmérnök volt, és pontosan úgy látta a dolgokat az album hangzásával kapcsolatban, mint mi. Olyan bandák albumainál hangmérnökösködött, mint az Entombed, a Krux, a Merciless stb., és nagyon tehetséges, vicces és laza srác, úgyhogy egy remek hónapot töltöttünk vele a stúdióban.

Van valami jelentősége, hogy éppen ezt az albumot neveztétek el saját magatokról? Úgy értem: ez azt jelenti, hogy “ez a definitív Dismember sound”?

Matti Kärki ötlete volt, hogy cím nélküli legyen az album, mivel nem tudtunk előállni semmilyen megfelelő albumcímmel. De nem arról van szó, hogy a Dismember egy új korszaka kezdődne, vagy bármi ilyesmi. Nem “Az Albumot” akartuk megcsinálni, és egy új irányba elmenni, mint a Metallica; a hallgató alapvetően ugyanazt a régi Dismember hangzást kapja, mint eddig. Ha eddig szeretted a Dismembert, akkor bizonyosan ezt az albumot is fogod. A dalok nagyon erősek és sok embertől azt hallottam, hogy ez az elmúlt 10 év legjobb Dismember albuma, és nagyon jól esik ilyesmit hallani. Ez az év fontos a 20 éve létező Dismember számára, és a felállás is más, mint az előző albumon, ennek azonban semmi köze nincs ahhoz, hogy a címnélküliség mellett döntöttünk. És az album borítóra sem akartunk semmiféle címet, mert maga a borító annyira erős és olyan jól fest, hogy elégedettek voltunk azzal, ahogy így kinézett. Az egész booklet is pont így jó, ahogy van. Szerintem sokkal érdekesebb, mint amilyen a Dismembernek az elmúlt években volt, egy csomó király kép a világ minden tájáról, kézzel írt szövegek, és általában is érdekes kivitelezés.

Melyik a kedvenc számod az új albumról?

Ó, mindig nehéz választani… De az én egyik kedvencem “Dark Depths”, egy olyan dal, amiben a szokástól egy kicsit eltérő cuccok is vannak. Egy fogós középtempós riffel kezdődik, majd jön a verze egy kis duplázással és talán egy kis Celtic Frost-os vibrálással a riffben. Aztán jön a refrén, amiben egy olyan riff van, amit én írtam és elég groove-os, mindez Matti nagyszerű vokáljával. Majd következik a középső rész a D-beattel és egy egyszerűbb punkos érzéssel. Ez a szám úgy tűnik, nagyon jól működik élőben is; habár talán még senki sem ismerte azelőtt, a Dark Depths jó kis mosh-pitet gerjeszt minden alkalommal. És ez nagyon fontos – jó reakciót kapni a közönségtől, ebből lehet igazán táplálkozni és visszaadni belőle valamit a közönségnek.

Bevallom, a kedvenc Dismember albumom a sokat vitatott Hate Campaign. Visszatekintve elégedettek vagytok ezzel a felvétellel? Hogyan emlékeztek vissza arra a korszakra?

Hát, én akkor még nem voltam tagja a bandának. Ám abból, amit hallottam, azt szűrtem le, hogy akkoriban a felállás nem volt stabil, Sharlee d’Angelo játszott basszuson és Magnus Sahlgren a gitáron. Tudom, hogy a többiek nem annyira elégedettek a hangzásával, viszont van rajta néhány nagyon jó dal, úgy mint: Patrol 17, és az egyik kedvencem az összes közül: a címadó Hate Campaign.

Abban mindenki egyetért, hogy van egy annyira egyedi hangzásotok, hogy bármely szám első néhány másodperce alapján meg lehet mondani, ti forogtok a lejátszóban. Miben áll szerinted ez az egyedi hangzás?

Igen, ez egy nagyon jellegzetes hangzás, különösen ami a gitárt illeti, ami egyfajta védjegyévé vált a Dismembernek. Régi típusú Boss heavy metál pedálokat használunk és alapvetően ez a titok nyitja, bár azt hiszem, attól is függ, hogyan játszunk a hangszeren és milyen stílusúak a riffek. Eleinte a Sunlight stúdió is nagyon fontos szerepet játszott a Grave-re, Entombed-ra és Dismembered-re jellemző sajátosan svéd hangzás kialakításában. Nagyon szeretem ezt a hangzást, karakteres és masszív. Az viszont nagyon vicces, amikor megyünk turnézni, az emberek pedig kérdezősködnek, hogy milyen cuccot használunk, látják a régi pedálokat, és kérdezik, hogy “ez az?” – és igen, alapvetően ez. Egyikünket sem hoznak lázba a csicsás hangszerek, amiket a zeneboltokban kapni lehet, sem új dolgok kipróbálása. David még most is azon a régi Ibanez gitáron játszik, amit akkor kapott, amikor belépett a bandába – én akkoriban úgy 16 voltam. Szóval azt hiszem, ezért tartotta meg a Dismember a régi hangzását a mai napig, és ez teszi a soundot annyira egyedivé.

Habár a svéd death metál pionírjai közé tartozok, sok rajongótok látja, hogy mennyire tisztelhetitek az olyan klasszikus bandákat, mint az Iron Maiden. Mely együttesek gyakorolták rátok a legnagyobb hatást?

Mindenki a bandából nagy rajongója a ’70-es, ’80-as évek heavy metáljának, és ahogy te is hallhatod, az Iron Maiden nagy hatást gyakorolt a dallamos részekre, de olyan zenekarok is, mint a Black Sabbath, a Judas Priest, az Accept stb. Ott vannak persze az Autopsy és Death hatások is. Olyan elsőre nem nyilvánvaló hatásaink is vannak, mint a Bathory és a Sepultura, Sarcofago, Candlemass stb. Nagyon szeretek zenét hallgatni, életem fontos részét képezi. Szeretek lemezeket venni és új dolgokat felfedezni, vagyis inkább “régi” dolgokat felfedezni, ha-ha! Sajnos nincs mostanában sok új dolog, ami felkeltené az érdeklődésemet. A ’80-as évek heavy és thrash metálján nőttem fel, és most is ezt szeretem legjobban. A turnékon is rengeteg zenét hallgatunk, pl. a legutóbbi Egyesült Királyság-beli turnéra David magával vitte az összes Iron Maiden CD-jét.

Mit gondoltok a göteborgi melo-“death” színtérről? És mennyire kedvelitek az amerikai death metált?

Az At the Gates-et nagyon kedvelem! Különösen a “With Fear I Kiss the Burning Darkness”-et – a korai At the Gates cuccokat nagyon szeretem! A “Slaughter of the Saul”-tól nem voltam annyira lenyűgözve, mint sokan mások, inkább az a sötét, megcsavart stílus tetszett, amiben eleinte utaztak. Sem az In Flames, sem a Dark Tranquillity nem tudott soha igazán megfogni; amikor a ’90-es években jött ez a dallamos hullám, én inkább olyan bandákat hallgattam, mint az Unanimated, a Dissection vagy a Merciless “Unbound”-ja. Egyes göteborgi együttesek, mint pl. az In Flames, nagyon sok figyelmet kapnak mostanában, de szerintem nem is igazán death metál, amit játszanak.
Az USA-ból nagyon sok bandát szeretek, mint pl.: Death, Morbid Angel, Deicide, Obituary, Autopsy. De mint látod, ezek a bandák régóta léteznek, az újabbakról pedig nem sokat tudok. Nem túlzottan érdekelnek az új death metál bandák, mivel többnyire nem tetszik a stílusuk. Viszont nagyon tetszik a Toxic Holocaust; ez egy újabb banda, és azt a fajta régi death/thrash stílust nyomják, amit igazán szeretek. Ám ők nem is tipikus amerikai hangzással rendelkeznek.

Matti Kärki védjegyévé vált a hangzásotoknak. A kérdés hülyén hangozhat, de hogyan produkálja ezt a szokatlan fajta brutális, de mégis életszerű, emberi death metál vokált? A technika másnak tűnik, mint a legtöbb death metál vokalistánál.

Nem sokat tudok a vokál technikákról, de azt tudom hogy Matti, legalábbis élőben, nem nagyon erőlteti meg a torkát. Ha turnén vagy, hetekig ki kell tartanod, és ez elég kemény dolog tekintetbe véve a környezetet, amely mindig tele van füsttel, alkohollal és hangos zenével. Azzal viszont egyetértek, hogy különleges hangja van, ami nagyon fontos a death metálban – hogy minden mástól különbözz. Az elmúlt évek alatt olyan sok unalmas death metál vokalistát hallottam mindenfajta egyéniség nélkül, hogy tudom: ennél a fajta zenénél nagyon fontos egy jó vokalista.

Mely bandákkal vagytok szorosabb kapcsolatban Svédországban? Ismersz valamilyen magyar bandát?

Számos együttessel vagyunk jó barátságban, úgymint: Grave, Unleashed, Entombed, Necrophobic, Nifelheim, Krux, Grand Magus, Death Breath, Demonical és talán még néhány, amelyek most éppen nem jutnak eszembe. 2006-ban csináltunk egy “Masters of Death” elnevezésű turnét az Entombed-dal, a Grave-vel és az Unleashed-del, és nagyon király volt! Mindenkivel jól kijöttünk, és rotációs rendszert alkalmazva minden nap más sorrendben játszottunk. A legutóbb a Grave-vel turnéztunk, és velük is nagyon jól jöttünk ki; velük egy közös USA és európai turnénk volt, valamint egy rövidebb turné Mexikóban, és mindegyik jó mulatság volt.
A magyar színtérben sajnos nem vagyok jártas, ami nagy szégyen, de ha odajutok, megpróbálok változtatni ezen. Tudok a Tormentorról és találkoztam párszor Attilával… Szeretek felfedezni bandákat azokban az országokban, ahol játszunk. Például amikor Oroszországban voltunk, vásároltam néhány albumot egy Aria nevű régi orosz heavy metál bandától, és nagyon tetszettek, habár oroszul énekeltek. De ez szerintem egy bizonyos értelemben csak izgalmasabbá teszi az egészet.

Mit gondoltok a svéd death metál általános állapotáról? Tudnál említeni néhány jó underground bandát onnan?

Van egy Tyrant nevű elég új zenekar, most szereztem meg a debüt albumukat, nagyon régiesen és nyersen hangzik. Van még egy pár fiatal demós banda, amiket szintén kedvelek, mint a Katalysator és a Degial, ők old school svéd death metált játszanak. Sajnos azonban elég ritka az, hogy valamilyen új, érdekes death metál bandát hallok; manapság túl sok az új banda és lehetetlen számon tartani az összeset. A ’90-es években ez még lehetséges volt, most már egyszerűen túl sok anyag jelenik meg. Nincs sok hely itt Stockholmban, ahol a kisebb bandák felléphetnek. De úgy vélem, van itt egy erős underground színtér számos fiatal thrash bandával. Nem emlékszem a nevükre, de az feltűnt, hogy a ’80-as évek thrash metálja visszatérőben van, ami szerintem király dolog. Inkább ez, mint valami hülye nu metál szar!

Tervek magyar koncertekről?

Jelenleg nincsenek ezzel kapcsolatos terveink. Nem tudom, miért nem játszottunk ott évek óta, és amennyire tudom, arrafelé a rajongók nagyon őrült emberek! Ezt tudom néhány embertől, akik Magyarországról származnak, de Stockholmban élnek, és gyakran mondogatják, hogy el kellene juttatni a Dismembert a Sziget fesztiválra, ahol sajnos még nem játszottunk.

Köszi az interjút. Üzentek valamit a rajongóknak? STAY BRUTAL!

Köszönöm! Hallgassátok meg az új albumot. Egész biztosan el fog söpörni titeket, ha benne vagytok az igazi old school svéd death metálban! Nem fog csalódást okozni. Próbáljatok meg elkapni minket élőben, ha tudtok, biztos vagyok benne, hogy pokoli show-t csapunk majd nektek. Legközelebb, ha Magyarországon leszünk, szeretnék beszerezni néhány király albumot régi magyar heavy metál együttesektől, úgyhogy kérlek, adjatok nekem tippeket. No jó… és jegyezzétek meg: Death Conquers All!

Üdv,
/Tobias Cristiansson

——————————-

ENGLISH VERSION:

Welcome on Kronos Mortus! First of all, I would like to congratulate for the new album, it has been really great! How good are the feedbacks you receive for it?

Hi there! We have got so good feedback from everywhere it seems, i haven’t acctually read even one bad review of the album yet! So we are all very pleased of course, you never know what to expect, even though we were totally satisfied with the songs and everything you never know what people will think about it.

The new album seems to reach back to your old times. Did you want to switch from the more melodic sound of the preceding two albums?

Well, i think Dismember have never left the style we had from the beginning, but i can agree that there is less melodical stuff on the new one compared to the last album “The god that never was” David Blomqvist is responsible for alot of the melodic Iron Maiden sounding stuff in Dismember and he said when we starded to write songs for the new album that he wanted to cut back on the melodic stuff but still he came to the rehearsal room with some stuff that was really melodic so i guess you can’t avoid it sneeking into the Dismember sound. And Dismember have always had melodic stuff in the music even though it was not as prominent on the first album. There will always be this mixture of really raw classic Death metal and the more melodic heavy metal rooted riffs. I really enjoy the combination, it makes the sound more exciting and I think we have a good combination of them both. The new album was also recorded totally analogue without the help of any computers and the sound of the new album is very raw, accustic, live sounding. Whish was excactley what we where looking for. We used the bass player from Entombed . Nico Elgstrand as a sound engineer this time and he had the same vision as we did concerning the sound of the album. He has engineered albums with Entombed, Krux, Merciless etc. before and he is a very talanted guy and also very funny and relaxed so we had a great month in the studio with him.

Does it have some significance that just this album has become your self-titled one? I mean: do you mean it as “that’s the definite Dismember sound”?

It was Matti Kärki’s idea to have the album untiteled, and we couldn’t just come up with a name suiteble for it. But it’s not like its a new era for Dismember or anything. Its not like we’re doing “The black album” with Metallica and going in a new direction now, its basicly the same old Dismember sound you get. If you liked Dismember before you will defenetley like the new one. The songs are all very strong and i have heard from lots of people that this is the best Dismember album in like 10 years, so that feels really good to hear things like that. But this yerar marks Dismembers 20 years as an excisting band, and we also have a different lineup from the previous album but that has nothing to do with that we decided to have no title. And we didnt want to have any title on the album cover, cause the cover itself is so strong and good looking, we are very pleased with how that turned out. The whole booklet looks awesome this time. Much more interesting then Dismember have had in yeras i think, there’s lots of cool pictures taken on tour in different parts of the world and handwritten lyrics and an overall interesting lay out.

What’s your favorite track from the new album?

Ah, thats always hard to choose… But one favorite of mine is “Dark depths” whish is a song with some different stuff in it. It starts off with a catchy midtempo riff and then you have the verse with some dubbel bass drum and maybe a little Celtic Frost vibe to the riff. Then you have the chorus whish is a riff that i wrote whish is kida groovy with very good vocals from Matti. Then there’s the middle section with the D-beat and a more simple punk feel to it. And that song seems to have been going down really good live, even though everybody may not have herad it yet but Dark dephts seems to get a good mosh-pit going almost every time. And that is really important- to have a good reaction from the crowd, you really feed on that and give it back to the audiense.

I admit my favorite Dismember album by now is just the much discussed Hate Campaign. Looking back, are you content with that release? How do you remember that era?

Well, i wasn’t in the band back then. But from what i heard from the other guys that lineup was not so stable, with Sharlee’d Angelo on bass and Magnus Sahlgren on guitar. I know the others are not so pleased with the sound on it, but there is some really good songs there like: Patrol 17 and one of my all time favorites: the title track Hate Campaign.

Everyone agrees that you have such a unique sound that after hearing the first moments of any track one can say that it is Dismember being played. How could you define this unique sound?

Yes, its a very prominent sound, especially the guitar sound is kind of a trademark for Dismember. We use theese old Heavy metal pedals from Boss and that is basicly the secret behind it all, i guess it is also depending of how we play our instruments and the style of the riffs. In the beginning the Sunlight studio was also very important to create this special Swedish sound with bands such as Grave, Entombed and Dismember. I really love that sound, its very charasteristic and massive. But its really funny when you are out playing or touring when people come up to us and ask what kind of equipment we use, and then they see the guitarists old pedals and ask “is that it?” and yeah, it basicly is. None of us in the band is really intesested in having fancy equipment or hanging at music stores and trying out new stuff. David is even playing the same old Ibanez guitar that he got when i was like 16 years old and starting the band. So i think it is because that Dismember have kept the same old stuff from day one makes it sound unique.

Although you are one of the pioneers of Swedish death metal from the beginnings, many of yours fans observe a great respect for more classic-style bands like Iron Maiden in you songs. Which bands have been most influential on you?

Everybody in the band is very much into old heavy metal from the 80’s and 70’s and as you might hear Iron Maiden is a big influens to the melodic parts in Dismember, but also bands such as Black Sabbath, Judas Priest, Accept etc. You always have the Autopsy and early Death influences as well. We also have other influences that might not be as obvious like Bathory, early Sepultura, Sarcofago, Candlemass etc. I really enjoy listening to music, its a big part of my life. I like to buy records and descover new stuff, or rather: descover new “old” stuff, haha! There’s just not much new stuff that interests me nowdays unfortunatley. I grew up with the heavy metal and thrash from the 80’s and thats still my favorite stuff. On tours we also listen to lots of music, for example on the last UK tour we did, David had all of the Iron Maiden CD’s with him.

What do you think about the Gothenburg melo-“death” scene? And how do you like American death metal?

I really like At the Gates! Especially “With fear I kiss the burning darkness” I really like the early ATG stuff! I wasnt so impressed by “Slaughter of the soul” as lots of others where, Im more into their more darker, twisded style that they first had. I never was much into either In Flames or Dark Tranquility, when it came to the melodic stuff from the 90’s i used to listen more to bands like Unanimated, Dissection or “Unbound” by Merciless. But some of the Gothenburg has got lots of attension latley like In Flames, but i dont think that they are much of a death metal band nowdays. I do like alot of bands from USA like: Death, Morbid Angel, Deicide, Obituary, Autopsy. But as you can see its bands that have exsisted for a long time, I dont know much about the newer bands though, it doesnt really interests me to check out new death metal bands cause most of the time i dont like their style. But i do like Toxic Holocaust and that is a newer band, they have this old death/thrash style that i like. But i cant say they sound so typical American though.

Matti Kärki has become a trademark of your sound. The question may sound silly, but how does he produce this unusual sort of brutal but at the same time very lively, human death metal vocals? The technique seems to be different from that of most death metal vocalists.

I dont know much about vocal techniques, but i know that Matti, at least live does not strain his throat so much. When you are on tour it must be able to last for a few weeks and that is kinda tough considering the enviroment you are surrounded in all the time with smoke, alcohol and loud music. But i agree that he has a special voice, and i think that is very important when you play Death metal- to stick out from everything else. I’ve heard so many boring death metal vocalist without any persona over the years, to have a good vocalist is very important when you play this kind of music.

With which bands are you closely affiliated in Sweden? Do you know any bands from Hungary?

We are good friends with a couple of bands like: Grave, Unleashed, Entombed,Necrophobic, Nifelheim, Krux, Grand Magus, Death Breath, Demonical and maybe some more i dont remember right now. In 2006 we did a tour called “Masters of Death” together with: Entombed, Grave and Unleashed and that was really cool! Everybody got along really well and we had this rotating bill so there we played in different order every day. The band that we have toured the most with latley is Grave and we get along very well with those guys, with Grave we have done a USA tour, european tour and a shorter tour in Mexico and its great fun every time. Unfortunatley im not familiar with the Hungarian scene, thats a shame really, but when i get there i will try to catch up on that. I know about Tormentor and I met Attila a couple of times… I like to descover bands from the countries we play in. For example when we where in Russia i bought some albums with the old Russian heavy metal band Aria whish i liked alot, even thouhg they sing in Russian. But i think that makes it more exciting in a way.

What do you think about the overall state of Swedish death metal? Could you mention some less well-known great underground bands from there?

There is one pretty new band called Tyrant whish i like, i just got their debut album and it sounded very old and raw. There is also a couple of young demo bands whish i like called Katalysator and Degial whish play old school swedish death meta. But unfortunatley there’s very rare that i get to hear new interesting Death metal bands, and nowdays there is too many bands comming up and its impossible to keep track of everything, back in the 90’s it was possible but now theres just so much more stuff. I dont know many smaller Death metal bands from Sweden, alot of them are maybe doing some demos and then disapear, i guess thats because its so hard for them to get through. Theres not many places here in Stockholm where smaller bands can play. But i think theres a stronger undreground scene with new young thrash bands, cant remember any names but i’ve noticed that the 80’s style of thrash metal is comming backa again, whish i think is cool. I rather have that then some stupid nu-metal shit!l

Plans of having gigs in Hungary?

Right now we have no plans of that. I dont know why we haven’t played there in years, and from what i know the fans there are some crazy people! I know some people who lives in stockholm who are from Hungaria and they keep telling me to try to get Dismember to the Sziget festival, but unfortunatley we haven’t played there yet.

Thanks for the interview. Any message to the fans? STAY BRUTAL!

Thank you! Check out the new album. It will defenetley blow you away if you are into real old school Swedish death metal! It will not make you disapointed. And try to catch us live if you can, im shure we will give you a hell of a show. And next time we are in Hungaria i would like to get some cool albums with old heavy metal from Hungary so please give me some tips on that. OK. And remember: Death Conquers All!

Cheers!
/Tobias Cristiansson

Készítette: Davkov
Web: http://www.dismember.se/

Kapcsolódó cikkek

DISMEMBER – Massive Killing Capacity

ash (a/d/sly)

DISMEMBER – Dismember

Davkov

Szólj hozzá!