Eluveitie Interjú

(scroll down for English Version)

A svájci folk metal együttes, az Eluveitie frontemberével, Chrigel-lel beszélgettem telefonon; kíváncsi voltam, hogyan boldogul egy inkább tradicionális zenét játszó együttes a különböző új irányzatokat képviselő bandák áradatával szemben. De mint ők is mondják, a zenéjük új irányzatot képvisel a folk metal zenében, és a harmadik stúdióalbumuk megjelenését követő siker is ezt bizonyítja. Figyelemreméltó zenekarról van szó, erről a magyar közönség is meggyőződhet majd a Paganfesten.

Bemutatkozásképpen mesélnél arról, hogyan alakult meg a banda, és hogy jött össze a jelenlegi felállás?

Persze; tehát alapvetően egy svájci folk metal együttesről van szó, amely eredetileg inkább stúdió projektként jött létre. 2004-ben adtuk ki az első lemezünket ‘Ven’ címmel, amely egy demo CD volt. Tehát egy egyszemélyes projekt volt, amelybe másik kilenc zenész is besegített. De a demo olyan nagyszerű fogadtatásban részesült mind a szakma, mind a sajtó részéről, hogy ezen felbátorodva néhány tag és én úgy gondoltuk, alakítunk egy igazi együttest. Páran csatlakoztak, másik kiváltak időhiány miatt, így keresnünk kellett a helyükre valakit, tehát eltartott egy ideig, amíg megalakult a banda. Ez így történt.

Mit jelent az együttes neve, Eluveitie?

Ez egy gael kifejezés, egy korai kelta nyelven, amelyet a kelta törzsek beszéltek a kontinensen, például a helvétek; ezt a kifejezést viseli ma is az ország, amelyet a helvétek után neveztek el. Angolul legtöbben Svájcnak nevezik az országot, de a másik neve Helvetia. Sokan ezt használják, nem a Svájc elnevezést. A név innen ered, tehát ez egy gael tulajdonnév, amely egyszerűen annyit tesz: ‘én, a helvét’. Mindez tudományos információkon alapul.

Tehát téged személyesen is érdekel a népi/pogány kultúra.

Igen de persze ez nem ugyanazt jelenti minden tag számára; különbözik mindenki esetében. Van, akinek többet mond, van, akinek kevesebbet… Számomra nagyon fontos, a magánéletemben is. De igyekszünk a magánéletünket távol tartani az együttestől, tehát ez inkább csak a koncepciónk, azaz zeneileg a gael és a korai kelta történelemmel foglalkozunk. Tulajdonképpen történeteket mesélünk el.

A történelmi háttéren kívül milyen hatások érvényesülnek a zenében?

Hát nem könnyű megmondani. A banda egy régi álom beteljesülése, amelyben ötvözni tudtam azt a két fajta zenét amit a legjobban szeretek, a dallamos death metalt és a folk zenét. Nincs olyan együttes, amelyre azt mondanánk, hogy ők a példaképeink, hogy az ő vonalukat akarjuk követni. Ilyesmiről szó sincs, de persze a zene amit valaki szeret és amit sokat hallgat, az befolyásolja, hogy milyen zenét szeret és játszik. Legnagyobb hatással talán régebbi ír folk bandák voltak ránk, mint például néhány ’70-es évekbeli együttes; és persze a jó öreg death metal darabok, ilyesmi. A jó öreg dolgok.

Svájcban milyen a zenétek fogadtatása?

Valójában nem tudom…nekem a svájci metal színtér kicsit furcsának tűnik. Mintha az együttesek rejtőzködnének, nagyon befelé fordulnak, hogy úgy mondjam. Összességében arról van szó, hogy inkább magukkal vannak elfoglalva, de persze ez csak az én véleményem. Valójában egész sok jó banda van, de mintha a nagy részük lusta lenne vagy mi. Nem sok olyan van akik igazán kihoznak valamit magukból, akiket ismersz Svájcon kívül is. Mintha aludnának.

Ti viszont törtök előre; nemrég kiadót is váltottatok. Mit jelent a számotokra a szerződés a Nuclear Blast-tal?

Több mint hálásak vagyunk, hogy hozzájuk szerződhettünk, olyasmi ez, amiben régóta reménykedtünk és amivel régóta próbálkoztunk, tehát ez egy nagy lehetőség. Előte egy nagyon kis holland kiadónál voltunk. Természetesen ők is remek munkát végeztek, de mivel tényleg csak egy kisebb underground kiadó volt, sosem volt annyi lehetősége, mint a nagyoknak, például a Nuclear Blast. Tehát nagy szerencse egy ilyen fontos kiadóval szerződni. Arról nem is beszélve, hogy nagyszerű velünk dolgozni, nagyon jó munkát végeznek, remek társaság.

Tavasszal pedig turnéra indultok olyan bandákkal, mint az Ensiferum, a Korpiklaani, a Tyr vagy a Moonsorrow. Mit vártok a koncertkörúttól?

Természetesen már nagyon várjuk. Legjobban azokat a koncerteket várjuk, amelyek Kanadában és az USA-ban lesznek majd, hiszen ez lesz az első alkalom, hogy az óceán túlfelén lépünk fel. Úgy látszik, hogy a folk, pagan metal egyre növekvő népszerűségnek örvend az Államokban. Az elmúlt másfél évben rengeteg visszajelzést kaptunk a zenénkről onnan, és persze más országokból is; tehát nagy örömmel mondhatom, hogy van már egy egész nagy rajongótáborunk, ezért nagyon nagy reményeket fűzünk a turnéhoz. Persze, hogy végül hogy sül el, azt nem tudjuk megmondani, de sokat várunk tőle.

Magyarország is a turné egyik állomása lesz.

Így van; Magyarországos is ez lesz az első fellépésünk, már alig várjuk!

Visszatérve a folk zenéhez; mik a népzenei motívumok forrásai, amelyeket felhasználtok?

Hát ezt nehéz elmagyarázni… számomra ez mindig is az életem része volt, sok éve játszom folk zenét is, és metal zenét is. Majdnem mindannyian így vagyunk ezzel. A banda legtöbb tagja nagyon szereti a metalt, de a népzenét is ugyanúgy, és néhányan folk bandákban is játszanak.

Tanultatok is népzenét?

A folk zene valójában olyasmi, amit nem lehet tanulni, nincs iskola, ahol oktatnák, mert hagyományosan úgy lehet elsajátítani, hogy benne van az ember; ezt játssza, és tanul más zenészektől. Többnyire így történt mindannyiunkkal, habár Meri például, aki hegedül, járt zeneiskolába; vagy Anna, aki a hurdy-gurdy-n (tekerő) játszik, középkori zenét tanul egy iskolában, ami olyasmi, mint a konzervatórium. De zenét és a hangszerek használatát magában a népzene világában tanultuk meg. Szerintem ez mindenütt így működik. Persze nem tudom pontosan, de itt Svájcban nincs népzenei iskola. És szerintem jó ez így. A folk zenének élnie kell, nem olyan, mint a klasszikus zene, ami néha olyan, mint a matematika, csupa elmélet…Ez sem rossz dolog, de a népzene nem ilyen. Tényleg élőnek kell lennie, ezért szerintem nem baj, hogy nem lehet iskolában tanulni.

Már említettél néhány különleges hangszert, egészen pontosan milyen hangszereket használtok a stúdióban, és a fellépéseken?

Hagy gondolkozzam. Először is használunk hegedűt, ami elég elterjedt és ismert is; Anna a hurdy-gurdy-n (tekerő) játszik, ezen kívül vannak különböző skót dudák; különböző sípok, amelyek tulajdonképpen ír hangszerek, egyszerű sípok bádogból. Használunk madolát is, ami közismertebb nevén mandolin, a mandola ennek egy változata. Mi van még? Fa furulya, olyan, mint amit a klasszikus zenében is használunk; van egy fajta furulya.. hogy is hívják…csak franciául tudom, az angol neve nem jut eszembe. Ez annak az ír változata, ami egyetlen fa csőből áll. Nagyjából ennyi. Van ezen kívül még egy-kettő, mint a kelta hárfa, meg ilyesmi, de ezeket a hangszereket nem használjuk rendszeresen, csak néhány számhoz. A többit állandóan használjuk. Az Eluveitie hangzásához nélkülözhetetlenek, és a színpadon is nagyon fontosak. Oda is az összes hangszert felvisszük, és azok, mint például Sevan, a skót dudás, aki más hangszeren is játszik, a számok közben cserélnek hangszert. Az igazi, hiteles hangzás tehát nagyon fontos számunkra, és ezt akarjuk a fellépéseken is nyújtani, nem csak a lemezen.

Melyek azok a témák, amelyekkel foglalkoztok?

Az egész együttes koncepciója a kelta történelem köré épül, különösen a saját országunk történelme köré. Azaz ez nem teljesen az az oszág, ahol élünk, hanem ahol a kelta törzsek éltek. Leginkább történelmi eseményeket dolgozunk fel, amelyek a kelta korban történtek 2-3 ezer évvel ezelőtt Európában; például néhány dal a gall háborúról szól, ami egy hatalmas háború volt a Római Birodalom és a kelta törzsek között. Ezen kívül a kelta történelem más eseményeit is feldolgoztuk, és motívumokat a kelta mitológiából. Ezek a legfontosabb témáink.

Az együttesen belül hogyan oszlanak meg a zeneszerzői, zeneírói feladatok?

Amikor új számokat írunk, nagyjából így történik: én írom a dalokat, egyedül, és amikor készen vannak, felveszem őket minden hangszerre. Persze nem játszom az összesen, például nem tudok hegedülni, de mindent feljátszok gitárral. A banda minden tagja kap egy CD-t az új dalokkal, és mindenki kidolgozza a rá eső részt a hangszerével; később aztán találkozunk és összepróbáljuk a számokat. A zenét tehát csak egyvalaki írja, de a dalokat az egész csapat együtt dolgozza ki és finomítja.

A magánéletetek is a zene körül forog?

Mindannyiunk számára nagyon fontos a zene, és különösen az együttes, de jelenleg még azon dolgozunk, hogy a zenéből és a zenének élhessünk.

Nagyon köszönöm az interjút, sok szerencsét és minden jót nektek!

Én is köszönöm.

————-

ENGLISH VERSION:

I had the chance to have an interview with the Swiss folk metal band, Eluveitie’s mainman Chrigel, and in fact I was curious about how a band that is playing that traditional stuff, is able to manage against the flow of the several new underground currents. But as they say, their music is also a ‘new wave of folk metal, and their growing success after the release of their third studio album, Slania proves that they stand their ground and are worthy of attention. The Hungarian audience can also make sure of it on the Paganfest.

So, In order to introduce the band, could you say something about how Eluveitie was formed, how the actual lineup has come together?

Yes, Ok; so basically we are a folk metal band from Switzerland and originally it was more something like a studio project – that was in 2004, when we released our first MC, Ven (it’s a demo CD). So if you want it was a one-man project with nine musicians. After the really amazing response that we received from the scene and from the press on the demo, some members of the sudio lineup and myself decided to form a real band out of the project. Some embers joined the band, some quitted for lack of time, and we searched for replacements so it took time to form a band like that. It’s like that how we came together.

What does the name of the band mean?

It’s a phrase in Gaelish language; Gaelish it’s an early Celtic language spoken by the Celtic tribes on the continent, you know, For example the Helvetians, which is a name a form of which is inherited by the country today, the country’s still named after Eluveitie. In English most people say it’s Switzerland but the other name of the country is Helvetia. Many people also use Helvetia not Switzerland. This is where the name comes from, so Eluveitie is a phrase in that early language, Gaelish, and it simply means ‘I, the Helvetian’. This is based on scientific information.

So you’re personally interested in folk and pagan culture?

Yes, but I mean it’s not the same for each member of the band, it totally differs from member to member. For some it means more, for some it means less… To me it’s very important, also in my personal life. But more or less we keep personal things really outside the band, it’s just a concept of it, and lyrically we deal with Gaelic and early Celtic history. Actually what we are doing is telling history.

Apart from the historical background, what other influences could you mention?

Well, it’s hard to say. The band was originally a long-years’ dream to combine the two kinds of music that I personally like the best, which was simply melodic death metal and traditional Celtic folk music. Therefore, it’s not that we have certain bands that we really think these are our archetypes or something, and we’d really try to go onto their direction. There are no bands like that, but for someone it’s a very natural thing that the music you love and listen to influences the music you play and you write. I think the major influences are some older Irish folk bands or, for example some in Ireland in the 70s, and some records of good old death metal and the stuff like that. Good old stuff.

What is the reception of this kind of music is in the Swiss metal scene?

I don’t know…. For me personally the Swiss metal scene looks a bit strange. I mean it’s like as if they were hiding, they are introverted or something. They mostly care about themselves on the whole; of course this is my point of view. Actually I think there are quite a lot of good bands but I don’t know maybe the major part of the scene is a little bit lazy or something. There are really not many bands that in fact do something out of themselves. There are not many that you know outside Switzerland. It’s like these bands were sleepy.

However, you’re going on with you career, recently you’ve changed label too. What does it mean to you to work with Nuclear Blast?

We’re more than happy to have signed to them, it was something we were hoping and searching for, and of course it’s a great chance. Before we were signed to a really small label form Holland. Obviously this small label really did a good job, but nevertheless, since it was a small underground label it never had the possibilities which labels like Nuclear Blast has. So it’s a good chance to be signed to a label like that. And also it’s great to work together with them, they are really great people, great company.

In spring you even set out for a tour with Ensiferum, Korpiklaani, Tyr, Moonsorrow, etc. What do you expect from it?

Well, of course we’re looking forward to it very much. The most expectations we have is regarding the part of the tour which goes across Canada and the USA, because it’ll be our first time to be able to play on the other side of the ocean. It looks like this kind of music like folk metal, pagan metal or whatever really enjoys a growing popularity in the States as well. What we have been doing in the past one and a half year has received lots of reactions from the States, and also from the outside, so we are happy to have quite a large fan base already so far, and we are extremely looking forward the tour. Exactly how it will turn out we don’t know of course but we’re really expecting a lot of that.

Hungary is also going to be a station of the tour.

Yes, of course. It’ll be our first time in Hungary so we’re quite happy about that too.

Going back to folk music, what are your sources of folk motives?

That’s really hard to say…It was just always part of my life, and I play folk music for many years and I often play metal music as well. This is almost the same for most of us. Most of our members are really into metal but they also into folk music, and some members of our band also play in pure folk music bands.

How many of you have actually received education on folk music?

Well, folk music is something you don’t learn, there’s no school for it, because the way you learn it usually or traditionally is on the folk music scene itself by playing, by looking at other musicians, by learning from them. And this is also how most of us did; but for example Meri, the fiddle player, she went to a music school, or Anna, on the hurdy-gurdy, she is doing a school on medieval music which is something like the conservatory. But most of the music and most of the instruments we learn we do it in the folk music scene. And I think it’s almost the same everywhere. I mean I don’t know but here in Switzerland there’s no folk music school, it doesn’t exist. And probably this is a good thing. Folk music should be really something that lives, it should not be something like classical music, which is sometimes almost like mathematics, you know, so much theory….which is also very cool of course, but I think it wouldn’t mach to folk music. It really should be something that lives and it’s a good thing that there are no schools of folk music.

You’ve mentioned some special instruments, what do you exactly use in the studio and in live gigs?

Let me think. Basically we play with the fiddle, which is of course is quite common I think and quite known; Anna plays the hurdy-gurdy, besides we use different bagpipes of some kinds; also tin and low whistles, which are actually Irish instruments, just simple whistles made of tin. We also use mandola, which is maybe more known as mandolin, mandola is just a version of it, you know. What else we have? Wooden flute, which is what you have in classical music, we have a kind of flute…how do you say…I know it only in French, but I can’t tell you the exact name in English. It’s just the Irish version of it, laid out of one stick of wood. I think that’s more or less it. Besides we have some other instruments, like Celtic harp, or stuff like that, but these are not instruments we really use, we just have them for some songs. The others are instruments we regularly use. I think all of them are the same way important for the sound of Eluveitie and also on stage they are really important aspects. Of course, we also come on stage with all the instruments and the members, like Sevan, the bagpipe player, who play different instruments, they come up with all of them and we just change during the song. So the real, authentic, traditional aspect is really important for us, and we want to bring it up on live concerts as well, not only on CDs.

What are the themes you cover?

The whole concept of the band is actually about Celtic history, especially the Celtic history regarding our country, I mean it’s not exactly the country we line in today, but just about the Celtic tribes that had lived in this and this area. So the major themes we are dealing with are just historical facts, things that happened during the Celtic age of Europe which was like two-three thousand years ago; we have songs dealing for example with the Gaelic War, which was a huge war between the Roman Empire and the Celtic Tribes. Besides there are other topics from the Celtic history, and also from the Celtic mythology. These are the main themes and the main concept.

Within the band, how do you share writing and composing tasks?

Basically when we write new songs, it happens like that: it’s me who writes the song, I do it on my own, and when it’s finished, I record it at home for every instrument. I mean of course I don’t play all the instruments, for example I fiddle, so whenever I write a line on that particular instrument I record it with guitar. Then each member of the band gets a CD with the new songs on it, and after that everyone works out the line for his or her own instrument. Later we come together and play the songs. So we can say that the music is written by just one person but the songs get arranged and refined by all the band together.

In your ‘civil’ lives are you also dealing with music?

To each of us music is, and especially the band, the most important thing in life but we still working on to get there that we can live from and for music only. That’s what is happening today.

Well, thank you very much for the interview, I wish you good luck and all the best!

It was a pleasure. Thank you.

Készítette: theowina
WEB:http://www.eluveitie.ch/
http://www.myspace.com/eluveitie

Kapcsolódó cikkek

Eluveitie – tripla lemezbemutató koncert a Lacuna Coil és az Infected Rain társaságában Budapesten

NorthWar

Eluveitie: megérkezett az Epona, az album előzetes új dal / találkozz a zenekarral a budapesti koncert előtt!

NorthWar

Eluveitie és Amaranthe a Barba Negra színpadán – Maximum Evocation Tour 2017

NorthWar

Nicole Ansperger elhagyja az Eluveitie bandát – új hegedűst keresnek!

NorthWar

Eluveitie, Arkona, Skálmöld – Koncertbeszámoló

Gwanath

Eluveitie – Patrick Kistler távozott a csapatból

NorthWar

Eluveitie – Az „Origins” európai turné megkezdődött

NorthWar

Eluveitie, Týr, Metsatöll – Koncertbeszámoló

Lothwen

ELUVEITIE – Origins

ST. Toma

Eluveitie – Teaser videó a „The Call of the Mountains”-hoz elérhető

NorthWar

Eluveitie – A „The Call Of The Mountains” vadonatúj dal meghallgatható

NorthWar

Hot News: Eluveitie – debut official videoclip for ‘King’ on Metal Hammer!

NorthWar

Hot News: Eluveitie – teaser for ‘King’ videoclip released!

NorthWar

Hot News: Eluveitie – second album trailer released!

NorthWar

Hot News: Eluveitie – first album trailer released

NorthWar

Hot News: Eluveitie – release first single „King“ and lyric video

NorthWar

Hot News: Eluveitie – announce tracklist of upcoming album!

NorthWar

Hot News: Eluveitie – Album Title, Release Date And Cover Art Revealed!

NorthWar

Hot News: Eluveitie – European tour dates for 2014 announced!

NorthWar

Hot News: Eluveitie – Studio Update, First Guest Musician Announced

NorthWar

Hot News: Eluveitie – win Swiss Music Award!

NorthWar

Hot News: Eluveitie – nominated for Swiss Music Award!

NorthWar

Hot News: Eluveitie – Nominated for the »Swiss Music Awards«

NorthWar

Hot News: Eluveitie – introduce new fiddler Nicole Ansperger

NorthWar

Hot News: Eluveitie – parting ways with longtime violinist Meri

NorthWar

Hot News: Eluveitie – working on a new album!

NorthWar

Sabaton, Eluveitie, Wisdom – Koncertbeszámoló

Darkjedi

Sabaton, Eluveitie – ingyenes afterparty a koncert másnapján

NorthWar

Sabaton, Eluveitie, Wisdom – Koncertbeszámoló

Darkjedi

Hot News: Eluveitie – Frontman To Lecture About Gaulish War at Swiss University!

NorthWar

Hot News: Eluveitie – Announce Departure Of Sime, Introduce New Guitarist

NorthWar

ELUVEITIE – The Early Years

ST. Toma

Hot News: Eluveitie – Upload Lyric Video For “Your Gaulish War”!

NorthWar

Hot News: Eluveitie – Publish The Track “Lament” Of “Vên”!

NorthWar

Hot News: Eluveitie – To Release ”Early Years“ CD Package Including Re-Recorded Version Of Legendary ”VÊN“ EP!

NorthWar

Eluveitie – Havoc video

NorthWar

Eluveitie Interjú

ST. Toma

Hot News – Eluveitie: Making Of „A Rose For Epona“ Video Online!

NorthWar

ELUVEITIE – Helvetios

ST. Toma

Hot News – Eluveitie: Release „A Rose For Epona“ Video!

NorthWar

Hot News – Eluveitie: Second Song Off “Helvetios” Released!

NorthWar

Hot News – Eluveitie: Post First „Helvetios“ Video Trailer!

NorthWar

Hot News – Eluveitie: Reveal „Helvetios“ Cover Art & Tracklist!

NorthWar

Hot News – Eluveitie: In The Studio

NorthWar

Korpiklaani, Eluveitie, godnr.universe!, Virrasztók – Koncertbeszámoló

Darkjedi

ELUVEITIE – Everything Remains (As It Never Was)

NorthWar

Eluveitie Interjú

NorthWar

ELUVEITIE – Evocation I: The Arcane Dominion

theblackest

Paganfest – Koncertbeszámoló

Menegroth

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Részletek

Sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához.

Bezár