Interjúk

Epica Interjú

(scroll down for English Version)

Mikor megtudtam, hogy a vasárnapi Epica koncert előtt lehetőségem lesz személyesen beszélgetni legnagyobb példaképeim egyikével, nagy hirtelen annyi kérdés robbant ki a fejemben, hogy ha csak rajtam múlt volna, még ebben a percben is Isaac Delahayet faggatnám a turnébuszban. A szűk negyedórás párbeszéd alatt azonban még az irreális gyorsasággal lüktető pulzusom ellenére sem engedhettem meg magamnak az ájulás luxusát, így az időt tartalmasan próbálván kihasználva sorjáztam az aktuálisan legfontosabb kérdéseket a holland istenségek bárdistájának, aki szinte a gondolataimban olvasva, végtelenül készségesen és barátságosan felelt a felvetéseimre:

Hello Isaac! Köszi az interjú lehetőséget és hogy időt szakítasz rám, nagy megtiszteltetés számomra! Hogy érzitek magatokat, milyen a turné? Hol volt a legjobb játszani Budapest előtt?

Hi, nagyon szívesen! Jól vagyunk, a turné negyedik állomása… Melyik is volt? München nagyszerű volt, én is ott élek, úgyhogy klassz dolog volt az otthonomhoz közel játszani, de minden előadásnak más hangulata van, szóval ez változó, de amíg jó egy városban játszani és jól érezzük magunkat, nem számít, hol vagyunk – márpedig minden fellépés alkalmával ez történik, ettől olyan király ez az egész.

Szerintem egész Magyarország nevében mondhatom, hogy rendkívül felemelő érzés számunkra, hogy lassan szinte minden évben hazajártok hozzánk. Milyen véleménnyel vagy az országunkról? Hallottam, hogy holnap lesz egy szabad napotok. Mik a terveitek?

Igen, holnap lesz egy pihenő nap, bemegyünk majd a városba és körülnézünk egy kicsit. És bizony, az Epicának valóban különleges kapcsolata van Magyarországgal, többek közt a The Classical Conspiracy album miatt is, amit ugye itt vettünk fel, szóval igen… Akárhányszor itt vagyunk, próbálunk egy kicsit bóklászni és találkozni az emberekkel. De akárhová mész, világszerte mindenhol vannak szép és kellemes helyek, de tény, hogy ehhez különösen kötődünk az album miatt, úgyhogy ez mindig egy kis plusz lelkesedést jelent a számunkra.

A turné elején ugye Rob egészségügyi okok miatt nem tudott csatlakozni hozzátok…

Igen, de már jól van. Le kellett küzdenie egy kis gyengeséget és megcsinálni néhány orvosi kivizsgálást a kórházban. Persze szeretett volna turnéra indulni, de jobb volt letudni ezeket a vizsgálatokat, hogy biztosra menjünk, hogy minden rendben és készen áll a bevetésre, mostanra pedig már minden oké vele.

A közelmultban történt tagcserétől eltekintve, kívülállóként, mint rajongótok mondom: számomra úgy tűnik, hogy nagyon egységes, összetartó és erős az Epica-család, és jól kijöttök egymással. Stabilnak érzed a jelenlegi felállást?

Abszolút! Ez olyasmi dolog, mint mikor egy bandatag kilép, az nem feltétlenül azért történik, mert emberileg nem működött tovább a dolog. Én is így kerültem Ad helyére anno. Ő inkább egy stúdiós zenész, ott szeretett dolgozni, dalokat írni, és nem igazán kedvelte az élő bulikat, az Epica meg ugye elég sokat turnézik, és ez kezdett egyre nehezebbé válni a számára, ezért döntött úgy, hogy tesz egy lépést visszafelé, akárcsak Yves. Az ő helyére érkezett ugye Rob, de a kiváltó okot alapjáraton az szolgáltatta, hogy talált egy másik munkát és választás elé került. Úgy értem, a csapatból mindnyájan a zenélésből élünk, de ő emellett továbbra is dolgozott, pusztán mert szerette csinálni, és most meghozott egy döntést. Természetesen zenélni, egy bandában játszani elég kiszámíthatatlan dolog, sosem tudhatod, mi fog történni, akár egyik napról a másikra vége lehet az egésznek mondjuk egy következő albummal vagy bármi ilyesmi… Szóval ő inkább a másik utat választotta, de tudod, rendben van ez így, hisz még mindig remekül kijövünk egymással, éppen ezért volt tag immáron tíz éve, és bár én nem voltam itt a kezdetektől fogva, de játszottam más bandákban és mindnyájan ismertük egymást az évek alatt. Láttam sok zenekart, ahol ez nem így volt. Nem igazán voltak barátok, és igen… Tudod, hogy van ez. Ez egy társaság, a zeneiparban kell dolgoznod és ennek megfelelően kell együttműködni, mindenkinek meg kell legyenek a feladatai, és mikor olyan bandákat látsz, akiknél ez nem így van, a vége mindig vagy feloszlás, vagy egyszerűen csak nem működik az egész. Arra célzok ezzel, hogy fel kell, hogy nőjjünk és döntéseket kell, hogy hozzunk, és ha egy idő után valaki számára nehézséget jelent a bandázás, akkor ideje választani, és ezt tesszük mindannyian.

Rendben. Láttam a setlisteteket, és azt kell mondjam, nagyon hiányolom a Chasing The Dragon-t és a Tides Of Time-ot. Miért nem játszátok ezeket? A Chasing The Dragon elég ritka dal a fellépéseitek során…

Igen, volt egy időszak, mikor elég sűrűn játszottuk, de a helyzet a következő: a Tides Of Time egy ballada, és persze nem szeretnénk túl sok balladát játszani, ráadásul itt van a Delirium az új lemezről, és persze ez a turné elsősorban erról az anyagról szól, ezért játszuk ezt. A Chasing The Dragon… A kezdet balladaként indul, aztán igen, egy metalosabb nótába vált át, és jópár hasonló hangzású dal van már a programban, úgyhogy igen… Nem hagyhatunk mindent érvényesülni. Azt kell, hogy lássuk, hogy a show menete megfelelő, és érted, az Epica egy zenekar is egyben… Nem csak dalokat szerzünk, hanem egy albumot, vannak hát balladák, keményebb dalok, és mindenféle különböző dolog egyetlen korongon. Megvan az intro, megvan az outro, ezek között mindennek tudatos szerepe van, aztán jön a turné, ami igényli ezt. Egy másik dolog pedig, hogy Rob, mint az új basszeros, természetesen még nem ismeri az összes nótát, és ez megint egy másik ok…

Igen, én ilyesmire gondoltam…

Valóban, a múltban néha változtattunk ezt-azt a turnék alatt, de most Robnak még meg kell tanulnia itt-ott egy-két témát, így meg persze nem mondhatjuk csak úgy, hogy ezt vagy azt fogunk játszani. De legközelebb észben tartom ezeket!

Oké, köszi! -nevet- Jöjjön a kedvenc kérdésem: ha lehetőségetek volna akármilyen díszletet használni a színpadon, bármilyen pénz- és térbeli korlát nélkül, hogy nézne ki egy álomszerű Epica show?

-nevet- Nos, már próbálkoztunk, nem ezen a turnén, mert ez egy kisebb, a körút második felvonása, többnyire Európa keleti részén, ahol a helyszínek valamivel kisebbek, így nincs annyi terünk, mint az első állomásokon. Egyébként az artwork sok tartozékát készek vagyunk élőben használni, és persze gondolhatod, rengeteg pénzt lehetne még ebbe beleölni és nagyobbá és nagyobbá tenni a kelléktárat, szóval igen… Ha nem lenne anyagi limit, ezt valósítanánk meg, vagy fogjuk megvalósítani. Beszereznénk minden cuccot, ami szerepel az artworkben, csinálnánk egy zenekari árkot és, igen, ez csak egy példa volna. Vannak ezek a… Minek is hívják? Ezek a hangosbeszélők, mikor kiabálni akarsz valamit. Néha a kocsikon is vannak, vagy ilyesmi. Ami az artworkben is szerepel. Ez is olyan, amit használni tudnánk a színpadon, de érted, ez is csak egyetlen példa… Mindemellett, szeretnénk pirotechnikát is minden előadásra. Itt persze mondjuk rengeteg a fa, így a szervezők tutira nem akarnák a pirót, de egyébként, ha rengeteg pénzünk lenne, vennénk egy stadiont vagy valami hasonlót, és játszanánk a tűzzel meg hasonlók… -nevet-

Jól hangzik! -nevet-

De még mennyire! Folyton vannak dolgok, amiket megvalósíthatnánk, mi pedig mindig nyitottak vagyunk ezekre.

A friss lemezzel kapcsolatban, mikor elkezdtétek írni a Requiem anyagot, volt valamilyen tudatosan meghatározott irány, hogy milyen legyen a folytatás, vagy minden jött spontán, belülről?

Így van, alapjáraton igen. Úgy értem, a mi munkamódszerünkben alapjáraton önmagunknak dolgozunk. A mostani album elkészítésekor három dalszerző volt: Mark maga írta a dalok többségét, valamint Coen és jómagam. Lényegében hárman hoztuk össze az anyagot, én otthon elkezdtem megírni a riffjeimet, mivel mindnyájunknak van otthoni stúdiója, szóval egyszerűen nekikezdtünk a dolgoknak valamikor a tavalyi év nyarán vagy közvetlenül az előtt. Mindent elküldtünk mindenkinek, aztán nekiálltunk egymás témáin dolgozni. Mark mindig egy kicsit többet vállal, és noha gitáron játszik, a billentyűkből is kiveszi a részét. De mikor zenét írsz, abban többnyire ezek is szerepet játszanak. Aztán általában megkér, hogy dolgozzam ki a gitáros részt, illetve ugyanez fordíva, mikor én írok dalokat és neki továbbítom, a többiek pedig ezt koronázzák meg a hangszereléssel, majd általában közösen átbeszéljük, hogy hogyan gazdagítsuk mindezt. A többi albumtól való eltérés viszont, hogy ezúttal Simone sokkal hamarabb elkezdett dolgozni a vokálján a folyamat során. Normális esetben, általában ugye van egy kész szerzemény, és arra jön pluszba a vokál, most viszont csak alap struktúrák voltak. Ezeket kiküldtük, Simone pedig már el is készült az ének témákkal, minden további részlet előtt, úgy vonultunk tehát stúdióba, hogy a végtermék ezen alapulva formálódott, és később e köré tudtuk felépíteni a részleteket. Vélhetően ezért halljuk vissza sok kritikából, hogy…

Éppen ez teszi az egészet olyan különlegessé…

Pontosan! Az ének meglehetősen fogós, és több… Hogy is mondjam? A Design Your Universe-en egyszerre történt nagyon sok minden, rengeteg részlet itt meg ott, hol tiszta ének, hol hörgés, károgás stb. És azt hiszem, ezen az albumon, ez sokkal jobban kiegyensúlyozott lett. Több teret kapott Simone vokálja, minden az ének alá dolgozik, mert… Igen, a Design Your Universe-t mestermű-féleségként látták az emberek… -nevet-

Minden munkátok mestermű!

Az ám! -nevet- Próbáltunk jobbat csinálni, valamin tehát változtatnunk kellett a folyamat során, és így próbáltuk ezt megvalósítani.

Eszméletlenül sikeres csapat vagytok, ráadásul világszerte óriási rajongóbázisotok van. Nem éreztetek emiatt bárminemű nyomást vagy megfelelési kényszert az új album elkészítése során?

Egyáltalán nem. Szerintem elég profik vagyunk már ebben…

Lehetséges egyáltalán figyelmen kívül hagyni a közönség elvárásait?

Igen, persze. Arra célzok, hogy egyszerűen csak teszed amit teszel, és próbálod olyan jól csinálni, amennyire az csak lehetséges. Ezt csináljuk mindennel. Ha stúdióba vonulunk, tényleg mindent átnyálazunk, és mikor a hangszerelés következik, a legapróbb dolgokat is alaposan átbeszéljük, és változtatunk még itt-ott… Szóval sok nóta keresztül megy ezen, és én alapjáraton azt érzem, hogy soha nem tudhatod, mi lesz róluk a közönség véleménye. Hiába gondolod, hogy minden tökéletes, ők azt mondják majd, hogy nem tetszik, vagy ugyanez fordítva, mikor én látom úgy, hogy ez vagy az a dal nem annyira jó, aztán mégis egy csomó kritikában imádják az emberek, úgyhogy tényleg soha nem tudhatod, mi fog történni. Mi egyszerűen próbáljuk a legtöbbet kihozni magunkból minden téren, mint mikor egymásra is vetünk egy-egy pillantást, csakhogy megbizonyosodjunk róla, hogy rendben vannak a dolgok. Másrészről pedig, eddig mindig úgy tűnt, hogy az embereknek tetszik, amit csinálunk, miért aggódnánk hát emiatt?

Igen, őrülten hűséges rajongóitok vannak…

Igen, sűrűn gondolok is rá, hogy ezért folytathatjuk az utunkat, de vajon meddig marad fenn ez az állapot? Meddig fogják még szeretni a munkánkat?

Ó, nem hiszem, hogy ezzel valaha is problémátok lesz… -nevet-

-nevet- Igen… Nos, sejtjük. Éppen ezért folytatjuk majd a dalszerzést és visszük tovább, amit eddig is. Nem fogunk változni.

Jó ezt hallani! Köszi szépen a beszélgetést!

Nagyon szívesen!

——————————————

ENGLISH VERSION:

Hello Isaac! Thank you so much for your patient and the opportunity for this interview, it’s a huge honor for me! So first, how are you feeling yourselves, how’s the tour? Which was the best place until Budapest?

Hi! No problem. I’m feeling fine, the forth show of the tour… Hell, which one was that? Munich was nice, I live in Munich, so it was cool to play close to home and that one was cool, but every show has a different kind of atmosphere, so it’s different, but as long as the town is good for me to play there and having fun, it doesn’t matter where it is, and always that’s happening in every show which makes this cool.

I guess, I can say in the name of Hungary that it’s a huge honor to us that you slowly come home to us in every year, so what do you think about our country? I heared that you’ll have a day off, so what are you planning to do?

Yeah, tomorrow we have a day off, we’ll just go into the town and look around, and yeah, it’s true that Epica have a kind of a special connection to Hungary, also because the album The Classical Conspiracy, which was recorded in here and yeah… Whenever we’re here, we just try to hang around and meet people, but there’s everywhere you go, there’s nice places all over the world, but of course, this has a special connection because of the album, so it always means to us a little more passion.

At the start of this tour, Rob couldn’t joined you due to health issues…

Yeah, he is fine now! He just had to weed out the weak, just to do some medical check ups at the hospital, so… Of course he wanted to come on tour, but it’s better to do this check to make sure that he’s good to go and everything is fine now.

Apart from the latest line-up change, as an outsider and a fan of the band, I see that the Epica-family is very strong, unified and cohesive, and you get on fine together, so do you feel like that the current line-up is stable?

Yeah, yeah, I think, it’s like whenever a band member has leaving the band, it’s not really because it didn’t worked anymore. Just like I replaced up because Ad is more like a studio musician, he liked being in the studio to record stuff, and write stuff, and he doesn’t really liked playing live shows, and of course Epica’s touring a lot, and that was kind of getting a little difficult for him, that is why he decided to take a step back, same with Yves. He was replaced by Rob, but basically, now he’s doing a different job, and he had to choose. I mean, we all live from the music from the band, but he was still working beside that, just because he liked that, and now he just made a decision, and of course playing music, playing in a band… You never know what’s gonna happen, could be all over tomorrow, for example with the next album or whatever… So, he kind of choose the other direction and that’s fine, you know? Because we still get along very well, and that’s, I think that’s why he would have been around for already ten years now, and well, I wasn’t been here from the start, but I played in different bands and we all knew each other during the years, and I’ve seen a lots of bands where it isn’t like that. They were not really friends, and yeah… It’s a company, you know, you have to work in music business, and you have to work like that together, and everyone has his tasks, and if you see bands that not really doing that, at the end, they just split-up or it doesn’t work, and I mean, we just have to be grown up and make decisions and if it’s hard for you to be in a band anymore, then is time to make decisions and that’s what we do.

All right. I’ve already seen the setlist, and I have to say that I really miss Chasing The Dragon and Tides Of Time. Why don’t you play these songs? Chasing The Dragon is quite rare in your live performances…

Yeah, we had a time when we played it quite often, but the thing is… Okay, Tides Of Time is a ballad, and of course we don’t wanna play too much ballads, and we have Delirium, which is one from the new album, and of course it’s a tour for the new album, so that’s why we play that one. And Chasing The Dragon… It’s start is kind of a ballad, then it goes into yeah… Another more metal song, and we already have sounds like that in the setlist, so yeah, we can’t leave everyone… You just have to see that the flow of your show is still good, and you know, Epica is also a band, we’re… We don’t only write songs, we write an album, so we have a ballad, we have a hard song, we have all kinds of different things on one album. We have the intro, we have the outro, everything in between that makes sense, and go tour what claim that, and yeah… Another thing is also that Rob is the new bass player, and of course, he doesn’t know all of the songs, and that’s another thing.

Yeah, I thought about something like that…

Yeah, in the past sometimes, we changed this or that during the tour, but now Rob still has to learn here and there, and for that’s of course why we can’t just say we’ll play this or that. But I’ll keep it in mind for next time!

Okay, thanks! -laughs- Here’s my favorite question: if you would have the chance to use any kind of decoration at the stage, without the limit of money and amount, then how would a dream-like Epica show looks like?

-laughs- Well, we already tried, not for this tour, because it’s a smaller, this is second leg of the tour, like more the east of Europe and the venues are a little smaller and we don’t have that much pitches than at the first part of the tour and… We’re ready to equip a lot of the artwork into live performances, and of course, you know, you can spend so much money on that and make it bigger and bigger, so… Yeah, if we haven’t the limit of access to money that’s what we should do or would do, just take all the stuff which is on the artwork, take a downstage and yeah, it’s just one example would be, if we have facility and this… Ehm, how’s it called in Enlglish? It’s like these speakers, if you wanna shout out something, sometimes they’re on these cars, which is on the artwork, and that’s something we could use on stage, you know, that’s just one example… And beside that, we looks through to have pyro on every show. Of course this venue in there have a lot of wood, so they don’t want pyro of course, but anyway, if we would have a lot of money, we would buy a stadium and whatever, and just do pyro or whatever… -laughs-

Sounds good!

Yeah! I mean, there’s always stuff which you can do and we’re always open for that.

About the latest album, when you started to write Requem, have you got any consciously selected way how to make the continuation, or everything just came from inside, spontaneously?

Yeah, basically yeah. I mean, we basically work eventually ourselves and for this last album, there were three writers, that’s Mark, he wrote the majority himself, and me and Coen, and so we wrote that album at three and basically I start with my riffs at home, we all have a home studio for ourselves, so just start, and that one was in that last year, right before summer or during summer. We just send everything out to everyone, and then we start working on each other’s songs. Mark, he always write more… Yeah, out from keyboards, though he plays guitar, but if you write stuff it’s mostly keyboard in, then he asks me to make the guitar part, and the other way around I write songs with my guitar and then I send it out, and the others do orchestration on the top of all, and ask basically how it develop. And a difference with other albums, in this one, Simone started to work on her vocal much earlier in the process, cause normally we have the song and then the top of that the vocals, and now we had basic structures, send them out, and then Simone already did, before all the other details, she already made her vocal, and we went to the studio with the produce is to work on that, and then afterwards we could make all the details around the vocals and that’s why I think that we hear quite a lot of reviews about…

It makes this all special…

Yeah, the vocals are kind of catchy and they have more… How would I say? On Design Your Universe, there was so much stuff going on constantly, like lots of details here and there, and here’s vocal, there’s growl, grunt, here’s blah blah… And I think with this album, it’s more… Yeah, it’s more balanced, and there’s more space for the vocals and everything is backing up to the vocals, so I think that’s because, yeah… Design Your Universe was seen as a masterpiece or whatever… -laughs-

All of your albums is a masterpiece!

Yeah! -laughs- We tried to make a better, so we had to change something in these progress, and that’s how we did it.

You’re a quite success band and you’ve got a huge fanbase from all over the world, so did you feel any pressure or forced compliance during the making of the new album because of these things?

No, no, I mean, I think we’re all very professional with this…

Is it possible at all to ignore the audience’s expectations?

Yeah, sure. I mean, you just do whatever you do and I try to do as good as it’s possible and that’s what we do with everything. If we get into the studio, we really check everything and then when we do the orchestration, is like every note is talked about, and we change this or that… So, there’s a lot of songs behind it, and basically I just feel that you can never know what will people think. You can think that everything is perfect, then they say that „I don’t like this” or the other way around, I think that this or that song isn’t that good and then there’re a lot of reviews where people love it, so you can never know what’s gonna happen. We just try to do our best in everything, like we always check out each other just to make sure that the things are good, and on the other hand, in the past, it was always been like that people seem to like it, so why would we worry about that?

Yeah, you’ve got a very loyal fanbase…

Yeah, and I often think about that’s why we hold on, but how long can we keep up with that, how long they’ll still like what we do?

Oh, I don’t think that you’ll have problems with that… -laughs-

Yeah! -laughs- Well, we know, so in the future we’ll keep writing and keep doing what we do. We won’t change.

It’s good to hear that! Thank you very much for the interview!

Your very welcome!

Kapcsolódó cikkek

Epica, Apocalyptica: közös dal és koncert márciusban

KMZ

Epica, Apocalyptica – közös turnén érkeznek ősszel

KMZ

Epica és Powerwolf koncert a Barba Negrában

KMZ

KME videók: Reverence, Whitechapel, Waken Eyes, Epica, Chastain, Thy Art Is Murder, Whiskey Ritual, Twitching Tongues, Ecnephias

KMZ

Epica – The Essence Of Silence (Official live video)

KMZ

Epica – “The European Enigma” aftermovie-k; új turné időpontok

KMZ

Epica Interjú

Lothwen

Epica, Dragonforce, Diablo Blvd – Koncertbeszámoló

Lothwen

Epica „Victims Of Contingency” zenevideó premier

KMZ

Hot News: Epica – announce the second leg of the European Enigma Tour

KMZ

Hot News: Epica – Acoustic session from Pinkpop-Show online!

KMZ

Hot News: Epica – ‘Unchain Utopia’ lyric-video revealed!

KMZ

Hot News: Epica – »The Quantum Enigma« worldwide chart entries!

KMZ

Hot News: Epica – »The Quantum Enigma« out now!

KMZ

Hot News: Epica – announces European fall tour 2014!

KMZ

Hot News: Epica – ‘The Essence Of Silence’ lyric video now online!

KMZ

Hot News: Epica – release second studio clip for »The Quantum Enigma«

KMZ

Hot News: Epica – launch the first episode of their studio documentary

KMZ

Hot News: Epica – »The Quantum Enigma« details revealed!

KMZ

Hot News: Epica – ‘Martyr Of The Free Word’ live (as taken from »Retrospect«) online now!

KMZ

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Elfogadom Részletek