Az elmúlt évek során a magyar zenekarok minősége véleményem szerint sokat javult. Egyesek felzárkóztak a külföldi szintre. Néhány hónappal ezelőtt bukkantam rátok és ami elsőként meglepett, hogy magyar zenekarról van szó. Nem gondoltam, hogy ebben a stílusban, profi szinten tud valaki ilyet produkálni idehaza. Szóval az Esperfall sokak számára még új dolog. Ezért is szeretném, ha beszélnénk a zenekarról. Hogyan jött létre a csapat, ki mit tudott megvalósítani? Miért volt könnyű az összhangot megtalálni?
ZAKK Wow, köszönjük szépen ez nagyon jól esik! A zenekari aktivitása 2018-ra nyúlik vissza, amikor kijött az első EP-nk (A Leap Of Faith) és megvolt az első koncertünk is. Én, Zsombi és Nonee már zenéltünk együtt korábban egy másik formációban, lényegében annak az „átalakulása” ez a zenekar. Peti szinte rögtön az elején csatlakozott hozzánk, ő Zsombival zenélt együtt korábban egy Children of Bodom tribute bandában. Laci 2019. február óta van velünk, őt Peti ajánlotta be a bandába, Szabi pedig 2020 márciusában csatlakozott hozzánk, ő pedig egy hirdetésen keresztül.
Mindenképpen female vokált akartatok többségben hallatni a dalokban? Nóra hangjáról mit érdemes tudni? Mióta képezte és milyen előélete van?
NONEE Az Esperfall egy korábbi zenekarból „alakult újra”, eleve énekesnő volt a fronton, így a fiúk női vokalistát kerestek. Már gyerekkoromban is rengeteget énekeltem, a szüleim felvetették az ötletet, hogy érdemes lenne ezt komolyabban venni. Így kerültem 14-15 évesen a soroksári zenei művészeti iskola vokális tanszakán magánének és kamaraének órára és ott is maradtam 10 évig 🙂 Leginkább klasszikus darabokat tanultam és énekeltem rendezvényeken, művelődési házban vagy éppen énekversenyeken. Persze emellett előkerültek musicalek, filmzenék, operettek, népdalok és néhány pop sláger is. Ez a rengeteg tanulás és a sok évnyi gyakorlás nagyon jó alapot adott ahhoz, hogy az extrém, hörgős hangképzés mechanikáját megértsem és el is tudjam sajátítani.
Legyen valami Sonata Arctica, Children of Bodom, Arch Enemy keverék a zenétek skatulyázása eladhatóság szempontjából? Te mit mondanál leginkább?
SZABI Én azt gondolom, hogy ha a debütáló nagylemezünkön érezni ezeket a zenei hatásokat, akkor az egyáltalán nem baj. Az meg pláne nagyon jó, hogy ha az emberek a klipjeinket, dalainkat hallgatván például az általad említett zenekarok jutnak az eszükbe. Meg kell nézni az elmúlt évtizedekben megjelent debütáló lemezeket ezen a zenei vonalon. Az első lemezek mindig hasonlítanak valamelyik másik bandára, aztán majd kiforrja magát idővel. Ez így van rendjén.
ZAKK Nem igazán szeretnénk a zenénket így összességében beskatulyázni már…maximum a számokat lehetne külön-külön. Mi kiegyeztünk abban hogy melodic metal. Persze a Bodom hatások elég egyértelműek és ezt nem is titkoljuk, emellett ott van nyilván egy kis Arch Enemy meg Nightwish is.
ZSOMBOR Én alapvetően ki vagyok békülve ezzel a keverékkel, bár a skatulyázást egy kicsit erős szónak érzem. Mindenesetre fő dalszerzőként magam is úgy érzem, hogy a zenénk a korai Bodom és Nightwishnek valamilyen egyvelege. Tekintve, hogy sok éve zenélek Children of Bodom és Nightwish tribute zenekarokban, azt hiszem, valamilyen szinten természetes, hogy ezeknek a zenekaroknak a hatásai érződnek leginkább a zenén.
Az első kislemezetek „A Leap Of Faith” címmel jelent meg, de nem lett túl ismert. Nem igazán foglalkoztatok a promócióval vagy mi lehet az oka? Azért kérdezem, mert már az is bőségesen figyelemfelkeltő kiadvány volt, nem szabadott volna elsüllyednie!
ZAKK Nos igen, ez szerintem egyértelműen rajtunk múlott, hogy így alakult…ma már egészen biztosan máshogy csinálnánk bizonyos dolgokat mint ahogy azt a legelején tettük. Amikor elkezdtük az Esperfall-t igaz hogy mindannyian zenéltünk már más zenekarokban korábban, de a zenekarozás ‘biznisz’, promozás oldalával egyikünknek sem volt semmilyen tapasztalata, így igazából lövésünk sem volt hogy ezt hogy kell csinálni. Ahogy írod, pontosan ennek lett az áldozata a Leap EP az induláskor. De ezen már nincs értelme bánkódni, azóta tudatosan rengeteget képeztük magunkat ilyen téren, és most a nagylemez promotálásának már ennek a tudásnak a birtokában láttunk neki, és szerintem elég jó eredménnyel.
Jött a járvány és az új első teljes album. Hogyan alakult ez az időszak? Kinek miért volt ez jó vagy rossz?
NONEE Igen, sajnos pont a pandémia idején készült el a lemez és pont ezért kellett várnunk a megjelenéssel. Viszont a pozitív oldala ennek a várakozásnak pont az, hogy jó időben sikerült kiadni az anyagot, amikor mindenki vágyott valami újdonságra, friss zenére, koncertekre, és szerencsére a mindenféle korlátozásokat is feloldották.
A Denevér stúdióban vettétek fel az anyagot. A power és a melodikus death metal zenétek leginkább ezt a stúdiót kívánta? Milyen oknál fogva választottátok? Miért is lett ez jó döntés?
ZAKK Az előző 2 EP-nket is már a Denevérben vettük fel, szóval a velük való együttműködésünk már 2017 végére nyúlik vissza. Amikor az első kislemez felvételéhez kerestünk stúdiót, akkor egyrészt azért őket választottuk mert nagyon sokszor szembejött Töfi (Cserfalvi Zoltán stúdióvezető) és a Denevér stúdió neve, másrészt hallgattuk a Dalriada lemezeket amik már nagyon rég óta ott készülnek, és nagyon bejött azoknak a hangzása. Az évek alatt rettentő sokat tanultunk tőlük mindenféle téren, és ezért örökké hálásak leszünk nekik – no meg azért is mert képesek voltak elviselni minket és a bénázásainkat ami elég sokszor előfordult 😀
A rögzítés napjairól milyen emlékek maradtak meg?
ZAKK Részemről a dobfelvételre egész pozitívan gondolok vissza. Simán, különösebb fennakadások nélkül, jó tempóban haladt a felvétel, 2 nap alatt meg is voltunk mindennel. Persze volt pár olyan téma amivel többet kellett elidőznünk, hogy igazán jól fel legyen tolva, de összességében az én előzetes elvárásaimhoz képest meglepően simán ment a dobfelvétel. Persze ehhez hozzátartozik, hogy eléggé kimaxoltam a felkészülést a felvétel előtt, most tényleg nagyon-nagyon-nagyon sokat gyakoroltam. Muszáj is volt mert nem egyszerűek ezek a számok, és akkoriban azért eléggé a határaimat kellett feszegetnem, hogy sikerüljön szépen lejátszani őket.
Jelenleg 6 fő alkotja a zenekart. Az átlagostól egy kicsit több. Lehet ennek köze a sokszínű, változatos hangzásvilághoz?
SZABI Igen, egészen pontosan így. A dob, basszus, ének, két gitár az nyilván az alap metál felállás. Tudjuk jól, hogy pl. a szintit lehetne samplerről, de ez azoknál a csapatoknál működik, ahol a szinti csak kiegészítő hangszer. Nálunk a szinti nagyon meghatározó hangszer, hiszen nemcsak “szőnyegek” vannak, hanem ahol a dal megkívánja (és megkívánja 😀 ) akkor ott a szintisünk, vagyis Zsombi is odapörköl a hangszerén egy gyilkos futamot, szólót. Egy gitáros viszont nagyon kevéske lenne, a zenénk megkívánja a vastag gitárokat és ez nem fog változni. Max még vastagabb lesz 🙂
Hogyan alakul ki egy végleges dal nálatok? Általában ki dobja be az első ötleteket és ki mennyire változtat rajtuk?
LACI Nincsenek kőbe vésett szabályok, bárki hozhat ötleteket, és bárki beleszólhat a dalok formálásába. Az eddig elkészült anyagok dalai azt hiszem, mind Zsombitól indultak. A dalok alapjait ő írta meg Guitar Pro-ban, majd Zakk is hozzátette a maga részét dob ügyileg, következő lépésként pedig én otthon feldemóztam őket élő gitárokkal, gitárszólókkal kiegészítve. Az így elkészült alapokra Nóri is feldemózta az éneket. Ezek után még előfordult, hogy alakítottunk a dalszerkezeteken, majd amikor az összes dalra azt mondtuk, hogy részünkről kész, vittük őket a stúdióba, ahol még mindig becsúszhat 1-2 új ötlet, ezek már főleg csak díszítések, effektek, vokálharmóniák.
ZSOMBOR Annyiban vitatkoznék, hogy nem csak a dalok alapjait csinálom meg, hanem igyekszem a lehető legalaposabban megírni egy dalt, mielőtt bedobom a közösbe. Órákat szoktam eltölteni azzal, hogy mindenhol ott legyenek a kottában a kis díszítések, hajlítások, vagy a tompított pengetés. Nekem fontos, hogy csak akkor adjak ki a kezemből egy dalt, amikor én már teljesen késznek érzem. Ezután megmutatom a többieknek, ők megmondják, hogy khm… hol gondoltam túl a dolgokat, haha, és végül együtt hozzuk össze azt a kész dalt, ami már demózásra is kerül.
Érdekes és egyedi borítótok született. Talán azt mondanám, hogy egyszerű, de nagyszerű. 🙂 Kicsit beszélnél róla?
NONEE Örülök, hogy egyedinek találod, a nagyszerű jelző pedig még jobb 🙂 Én készítettem a borítót és igyekeztem megjeleníteni rajta egy egészen túlvilági spirituális utazás és fejlődés kezdetét. Ahogyan kezdett körvonalazódni, hogy mit is szeretnék átadni a képen, úgy éreztem, nagyon passzol a sarki fény sejtelmes zöld hullámzása vagy egy idegen naprendszer jelensége, így visszanyúltam egy régi kedvenc technikához, amit először masszív papíron, szénnel és porpasztellel alkottam meg, aztán digitálisan folytattam a munkát, hogy ténylegesen egy Intersztelláris mozit idéző csillagköd jelenjen meg a borítón.
Jelent meg klipetek is az albumhoz, gyakorlatilag sokan akkor fedezték fel a zenekart! Érezhető volt az ismeretség növekedése? Megérte videófelvételt készíteni?
SZABI Abszolút és szerencsére egyre több emberhez jut el. Bíztunk benne, hogy a ‘Retreat Into Dreamland’-re felkapják az emberek a fejüket és felkeltjük az érdeklődésüket. Azóta megjelent a ’Tempest In Paradise’, ami egy kicsit az “elegánsabb” oldalunkat mutatja meg, zeneileg is teljesen más és pl. nincs benne hörgés. Aztán lesz még itten néhány meglepetés…;)
Az „Origins In Darkness” debütlemez a napokban jelent meg a H-Music Magazin mellékleteként! Miért gondoltátok ezt a legjobb megoldásnak kiadás szempontjából?
SZABI Köztudott, hogy a HammerWorld magazin egy évtizedek óta, stabilan működő újság, sok emberhez eljut. Gimis koromban minden hónapban megvásároltam az újságot és nagy dolognak tartottam, hogy ha egy zenekarnak ott megjelenik a lemeze, interjúja, posztere, mindezt – a mai napig – rajongó barát áron. De sajnálom, hogy manapság már nincs poszter benne…Az meg a másik, hogy a zenekar legjava van annyira oldschool, hogy igenis legyen egy kézzelfogható bizonyítéka annak, hogy lemezünk van. 🙂 Természetesen ott vagyunk az online platformokon is, ez ma már alap. Most kőkori barlanglakónak fogtok tartani, de nekem pl. nincs spoti fiókom se. 🙂 Nekem pl. egy semmihez sem hasonlítható érzés az, ha berakok egy lemezt a hifibe és közben “Csak a Zene van”. Átvizsgálom a borítót, a bookletet, belemélyedek a szövegvilágba, a zenébe. Az meg a másik, hogy ezzel is támogatni tudom az általam kedvelt zenekarokat, számomra ez fontos dolog. Szóval, a mi zenei világunkkal a legjobb és szinte az egyetlen lehetőségünk ez volt.
Az ‘Origins In Darkness’ release party hogyan sikerült? Sok pacsit kaptatok? Elégedett vagy az estével?
SZABI Bíztunk benne, hogy eljön jó néhány metalarc cimbora, de minden várakozásunkat felülmúlta a péntek este. Ahogy közeledett a 8 óra úgy lettek egyre többen és az előre kihelyezett székek szépen meg is teltek. Elképesztő érzés volt azt látni, hogy az idő múlásával egyre több ember jön be és az érdeklődés, illetve a közönség figyelme egy másodpercig sem lankadt. Én például találkoztam gimis kori cimborákkal, akiket évek óta nem láttam, ami piszkosul jól esett. Utána pedig hajnalig tartó tivornya vette kezdetét. Nagyon ránk fért amúgy zenekarilag is, hiszen sokat szívtunk az elmúlt években pl. a kovid miatt is.
Mi várható a folytatásban? További koncertek? Esetleg még egy klip?
ZAKK Az elsődleges célunk természetesen most az album promotálása lesz, szóval szeretnénk minél többet koncertezni, minél több embernek megmutatni magunkat. Május során valamikor a tervek szerint kidobunk még egy videóklipet, ezt már tavaly le is forgattuk). Nem titkolt szándékunk amúgy, hogy a lemez mindegyik dalához kidobjunk 1-1 videóklipet majd a következő 1-1,5 év során. Szerintem ezek a videók nagyban elősegítik, hogy minél több emberhez el tudjuk juttatni a zenénket, meg természetesen az sem utolsó szempont, hogy így a dalok mondanivalóját valamelyest ki tudjuk terjeszteni vizuálisan is.
A zene folytatását hogyan képzeljük el? Vannak már tervek a következő albumra?
ZAKK Egészen konkrét terveink vannak már a következő albumra, de természetesen ennek a nagy része még titok hisz’ alig jött még csak ki az első nagylemez. Annyit mindenképp elárulhatok, hogy már van jó pár dal kezdemény és ezek elég ígéretesnek tűnnek! Hamarosan neki is látunk majd, hogy ezeket összekalapáljuk.
Hogyan szeretnétek 5 év múlva elképzelni az Esperfall zenekart? Mennyire vagytok nagyra vágyók?
SZABI Lehetőleg ugyanebben a felállásban és egy nagyon masszív koncertnaptárral, ahol minden állomás sold out. 🙂 Most azon dolgozunk, ahogy Zakk is mondta, hogy jól megpromózzuk a lemezt, megmutassuk magunkat az embereknek élőben és kialakítsunk egy stabil bázist, eljutva minél több helyre. Folyamatosan figyelünk és tanulunk más zenekaroktól, ellesünk dolgokat, megfogadunk tippeket, hiszen a tapasztaltabbaktól csak tanulni lehet. Személy szerint egész konkrét terveim, ötleteim vannak az elkövetkező 5 évre zenekarilag, de ezeket fedje homály. Van egy olyan érzésem, hogy a jó ösvényen haladunk lassan, de biztosan.
Mennyire érzed elégségesnek a magyar metál zenekaroknak felkínált lehetőségeket idehaza? Mi lenne jó, ami segítene főleg egy kezdő zenekarnak?
SZABI Az az igazság, hogy erre a kérdésre nem lehet teljesen releváns választ adni, ugyanis az elmúlt két év alaposan felborította az amúgy sem egyszerű hazai koncert életet. Koncerthelyek, klubok zártak be, majd nyitottak ki időlegesen, aztán megint bezártak, jött a védettségi kártyás rendszer, stb stb…
Most hála az egeknek úgy néz ki, hogy elkezdett ébredezni a hazai koncert élet is. Online platformokon a lehetőségek tárháza közel végtelen, de legalább ugyanennyivel nehezebb is. Nem mindegy, hogy hogyan adsz fel pl. Fb v insta hirdetést. Mindenre IS figyelni kell, hogy célt érjen a dolog. Kezdő metal csapatnak mi lenne a legjobb és mi az, ami segítene? Az ötös lottót megnyerni 😀
Köszönöm a válaszokat és remélem sokáig hallok még felőletek. Minden jót kívánok!
NONEE Mi köszönjük a lehetőséget és a jókívánságokat! Még találkozunk 😉
Sima Nóra ‘Nonee’: ének
Zathureczky Zsombor: billentyűk
Pécz Attila ‘Zakk’: dobok
Gábeli László: gitár
Kerek Szabolcs: gitár
Wachal Péter: basszusgitár & ének
https://www.facebook.com/esperfall