Grandexit Interjú

(scroll down for English Version)

Svédország az évek alatt nagyszerű metal bandákat nevelt fel. A Grandexit-ről mit kell tudnunk, mióta vagytok a színtéren? Mennyire érzed a zenekart veteránnak?

Pontus: Igen, tulajdonképpen szerintünk az – legalábbis bizonyos szempontból. Már régóta űzzük a metál ipart, mostanra pedig összeszedtünk annyi sütnivalót, hogy tudjuk mi a jó és mi működik. Magabiztosnak érezzük magunkat mind írásban mind előadásban. De nyilvánosan még nem igazán vagyunk ott – viszont továbbra is egy bandaként fogunk zenélni, akkor is, ha semmi nem lesz belőle. Remélem lassan felfedeznek minket az emberek, mert a dalok megérdemlik, hogy többen hallják őket, ne csak mi. Úton sem igazán voltunk eddig, de ez változni fog a három turnéval. Nagyon várom!

Dano: Bizony, van pár kiváló metálzenekar itt Svédországban. Van pár banda ami nagy hatással van ránk, mint például a Dismember, Dark Tranquility, At the Gates, The Haunted stb. Főleg igaz ez, ha fiatalon elkezdesz gitározni, még most is kihallani ezeknek a bandáknak a benyomását, lásd például az Edge of Sanity dallamai ahol Pontus riffel.

Azt hiszem mostanság el voltatok tűnve. Mi volt az oka? Mikor sikerült újra lendületet vennetek?

Pontus: Először a Vicious név alatt futottunk, a második album után pedig volt egy időszak, hogy nem igazán történt semmi, de végig együtt maradt a banda. Aztán történtek dolgok, amik miatt elgondolkodtunk egy névcserén. Először is a Vicious egy eléggé kommersz szó, meg az emberek nem is nagyon szokták tudni helyesen leírni. Aztán az is ott volt, hogy Burn with Grace felvétele alatt úgy éreztük fejlődtünk, valami mássá, valami jobbá és érdekesebbé és progresszívebbé váltunk. Később, mikor úgy döntöttünk hogy itt az ideje szétválni a Vicious dobosától, aki egyben régi jó barát és társalapító is volt, úgy éreztük elérkezett az idő a névváltoztatáshoz. Emlékezetes időszak volt Danonak és nekem is, Floridába utaztunk egy hosszabb kiruccanásra nyaralni, meg hogy végig gondoljuk a dolgokat. Beszerveztük az egyik barátunkat, Jeramie Kling-et (The Absence), és remekül szórakoztunk.

Danoval zenélgettünk, meg azon morfondíroztunk, hogy mit akarunk, meg persze ugye fogyott közben a sör is rendesen, és előrukkoltunk a Grandexit névvel. Bár nem vagyunk híresek és nem is értünk még el semmit, akkoriban meg még pláne nem, mégis úgy éreztük, hogy már régóta csináljuk ezt. Mármint a metált. Aztán egy kis beletörődéssel és „most vagy soha” hozzáállással elhatároztuk, hogy a Grandexit tökéletes lesz. A „nagy finálé”, a grand exit, az utolsó változtatás, és innentől fogva remek banda és még jobb zenészek leszünk.

A zenéteket nem lehet röviden jellemezni, mert nem illetek bele maximálisan egyik stílusba sem. Talán a progresszív death metal-rock áll hozzátok legközelebb. Viszont a kereszteződés nagyon jól sikerült, hiszen élvezet hallgatni a zenéteket! Mit mondanál erről?

Pontus: Nehéz leírni a zenét. Még nehezebb azt a zenét ami szerinted jó! De tetszik az amit mondtál, pont elég „tág”. A zenénk a kreatív ötletelést, a zene és mindenféle stílusok iránti hatalmas érdeklődést, a különféle behatásokat és azokat az elgondolásokat, hogy mi lenne most jó, vegyíti. Sok bandát mint az Entombed vagy a Dismember old schoolnak titulálnak, de egészen biztos vagyok benne, hogy ők nem gondolják azt, hogy csak konzervatív death metált írnak, mert nem. Hajtotta őket a vágy hogy létrehozzanak valami újat, valami keményet. Mikor a lelked mélyéből jön, hogy kitalálsz valami érdekes, újító zenét, és hogy ezt próbáld a haverjaiddal és legyen belőle egy fasza album amit aztán élőben játszhattok – na olyankor AZ hajt. Mondhatni a „szenvedély” az, ami leginkább hajt minket. Mély mi? Hehe.

Aztán persze ott a rengeteg banda aki hat rád, ez már bárkinek bármi lehet. Például nekem kedvencem a System of a Down, The Black Dahlia Murder, Muse, Bloodbath, Mastodon. Pablo (dob) imádja a Lamb of God-ot, Dano (vokál) a Machine Head-be és a hozzá hasonló zenékbe volt belebolondulva. Nagyobb az esélye hogy szeretünk egy bandát mint hogy nem, már ha érted mit mondok. Nyitottak vagyunk mindenre. Az a zenekar akit az egész banda imád, az a The Faceless. Autotheism minden idők egyik legjobb albuma. Mondjuk mi soha nem próbálnánk meg ilyen technikásan játszani, Grandexit marad a tiszta refréneknél.

Az új „The Dead Justifies The Means” című lemezetek júliusban fog megjelenni! Mikor kezdtetek neki a felvételeknek? Sokszor nekifutottatok a dalok írásának mire összeállt a 10 hibátlan remekmű?

Pontus: A Black Lounge Studios-ban kezdtük (Jonas Kellgrennel a Scar Symmetry-ből), majd később váltottunk a Ghost Ward-ra (David Castilloval) mert minden tekintetben jobb volt. Ettől függetlenül Jonas egy remek ember és producer egyben. Három dal dobolós részét onnan hoztuk át, beleértve a két Jeramie Klinges vendégdobolást is. Ha jól emlékszem 2011 tavaszán volt pár elszórt héten, hogy meglátogattuk Castillot. Az összejöveteleket szakaszosan oldottuk meg, így maradt időnk a családra, munkára stb. Őszintén szólva nincs sok változtatás meg újrafelvétel felvételek során, jobban szeretünk felkészültnek lenni, és nem belekötni mindenbe. Benne kell hagynod az igazi velőt a zenében, nem pedig mindent kiszerkeszteni; így sokkal élvezetesebb és nem is annyira unalmas. Danonak és Pablonak is rengeteg első felvétele található az albumon. Mint gitáros, én úgy gondolom hogy a gitárt volt a legnehezebb felvenni, főleg mert szinte mindig négy dallamgitár játszott egyszerre.

Nem gondoljuk azt, hogy az album hibátlan, de elégedettek vagyunk vele és büszkék az eredményre.

David Castillo a stúdióban mennyire turbózta fel az ötleteiteket? Miben sikerült leginkább tökéletesítenie a zenétekben? 

Dano: David egy nagyon nyugodt, laza fickó, aki bízik a zenészek ötleteiben és hallásában. Nagyon jó hangmérnök és producer, zenész és barát, akit feltétlenül hívni fogunk a következő alkalommal is. Gyakran egyből megértette, hogy mit akarunk, és könnyű vele a kommunikáció, ami nagyon fontos. A szakmai tudása és felszereléssel kapcsolatos ötletei is sokat segítettek, és még nem is beszéltem a pozitív hozzáállásáról és hogy mindent a jó oldaláról nézett. Hozzánk hasonlóan ő is a szerves és dinamikus dalokat szereti. A Bloodbath legújabb teljes lemezének, a „The Fathomless Mercy”-nek a hangzása volt az, ami felkeltette az érdeklődésünket a Ghost Ward iránt; az album kivitelezése lenyűgöző.

Kit neveznél fő dalszerzőnek? Mennyire van összhang? Ki a legkötekedőbb?

Pontus: Nyolcból tízhez én szereztem a dalt, és további kettőhöz a dalszöveget. A többihez Dano írta a szöveget. Általában a dalokat majdnem kész állapotban mutatom be a többieknek, hagyom hogy véleményezzék és ötletekkel rukkoljanak elő, néha az egészet megváltoztatva. Gyakran szinte minden részhez megvan az ötletem fejben, a dobokhoz, basszushoz, vokálhoz. Általában valamilyen „kihívást” állítok magam elé, mint például: „hm, nem lenne király egy sűrűbb dal egy kis black metál áthallással és talán egy kis melankólikus gitározással itt és ott meg még stb…”; kotyvasztok valami szokatlant a fejemben aztán kezdek „agyalni” a dallamokon. Vannak dalok amik gyorsan készültek el, egyből azután hogy megvoltak a gitár riffek, megint mások tovább tartottak, az egész banda fúrta-faragta, de soha nem éreztük magunkat stresszelve vagy megerőltetve, akárhogy is csináltuk a dalokat.

Direkt közelítem meg a dalt egy friss, új szemszögből, hogy erősebb jellege legyen már az elejétől, és hogy a kreativitásom folyton pörögjön, fenntartva az egész folyamat örömét.

A „Lost at Sea” esetében először Pabló rukkolt elő a dob riffekkel, ami egy remek módja volt a dalírásnak, és feltétlen próbálkozni fogunk ezzel a jövőben.

Bár általában én adom meg az alapokat, mindenki teljes mértékben odateszi magát a dalokban, így olyan az egész, mintha összhangban dolgoznánk.

Néha előtör belőlem az irányító jellem, így én vagyok a legkötekedőbb. Nehezemre esik ott hagyni a stúdiót, rájuk hagyni a munkát, amikor ők vannak soron. De mindig minden aggályom teljesen felesleges, mert mindig kiderül, hogy egy húron pendülünk. Pablo néha durva tud lenni saját magával, és egyszerűen elzárkózik attól, hogy valamit csak félig csináljon jól, ami egy kiváló tulajdonság viszont pont emiatt néha kicsit morcos tud lenni, hehe.

A borítóra is szeretnék külön kitérni, mert érdekes és ötletes. Mit ábrázol, ki volt az ötletgazda és ki valósította meg?

Pontus: Igazából egy másik borítónk és hátlapunk volt, és tetszett nekünk. A menedzserünknek, Jon Knight-nak (The Flaming Arts) is tetszett, de úgy gondolta hogy lehet hogy nem eléggé metálos a metáliparnak. Sok mindent egyedül csináltam, elég nagy kavarodás is volt azzal a sok mindennel, ami közben történt, és erre nem igazán néztek jó szemmel a munkahelyemen (ki is rúgtak, hehe), aztán előjöttem ezzel, amiben mindenki megegyezett hogy a legjobb megoldás. A középen levő testek az első borítóról vannak amit egy amcsi fickó, bizonyos Andrew Marak csinált, a hátlapon az ő műve látható.

Az album címe a „cél szentesíti az eszközt” és a svéd „Gå över lik” – amit nagyjából úgy lehetne lefordítani, hogy „lépj át a hullán”, vagyis körülbelül „ne állj meg semmiért” – kifejezések keveréke, és ránk utal, valamint arra, hogy történjen bármi, mi hiszünk a Grandexitben. Az album megírása jól ment, de a felvételek megszervezése a stúdióváltással kilátásban, a kiadások, hogy egyáltalán lesz-e pénz, valamint hogy időt szakítsunk a munkánktól és családunktól, néha rögössé tette az utat. Előtte pedig volt egy kis gond a bandatagokkal, stb. A címnek van még egy kis „nem bánunk semmit”  áthallása, és egy kis pozitív hozzáállást is bele lehet magyarázni. Egy olyan borítót akartunk, ami megfogja a „ne állj meg semmiért/ne bánj semmit” érzést. A testek általunk ismert embereket, problémákat vagy a bennünk rejlő ördög kezelését ábrázolhatja, amit mind megfog és elvisz a kaszás.

Olyannyira erős az új lendületetek, hogy album megjelenés után rögtön egy kisebb koncertkörútra mentek a Decepit Birth, Jungle Rot társaságában. Mely országokat fogja érinteni? Várható folytatás az év vége felé?

Dano: A turné Hollandiát, Ausztriát és Magyarországot fogja érinteni az eddigi tervek alapján, hazafele menet pedig lesz egy két nagyobb koncert Svédországban. Úgy várjuk ezt a turnét, hogy nagyon! A terv úgy néz ki, hogy lesz egy fellépésünk Svédországban szeptemberben, még mielőtt újra európai útra indulunk októberben a The Agonist, Threat Signal és Arsis társaságában, ezúttal két hétre.

Van pár kósza ötletünk jövőre is, remélhetőleg kijutunk az USA-ba más európai turnézókkal néhány nyári fesztiválra.

Szoktatok új, feltörekvő bandákat segíteni? Mennyire erős az új generáció odahaza? 

Pontus: Szeretünk elmenni a bandák élő koncertjére, és gyakran lenyűgöz, mennyi önbizalmuk van a koncertek során annak ellenére, hogy nincs sok tapasztalatuk. Jó látni ezt a hozzáállást! Mondjuk ezek az új hullámú, játsszunk „old school death metalt” bandák kicsit túl vannak lihegve, hisz már hallhattad az ilyen dalokat jobb kiadásban.

Dano: Egy Västerås nevezetű városban lakunk, ahol egész sok metálbanda található. Van pár jó összeülős hely itt, és közel is vagyunk a fővároshoz, Stockholmhoz, ahol pedig rengeteg jó klub van ahol játszani lehet. Svédországban pedig mindig nagy a metál iránti kereslet.

Az idei évben mit vársz legjobban? Sokszor támad új vágyad, amit próbálsz megvalósítani?

Pontus: Reméljük, hogy az embereknek tetszeni fog az album és sok fogy majd belőle. Kötöttünk egy jó kis megállapodást a Lifeforce Records-al, és ha jól fogy, akkor lehet hogy most végre visszafolyik egy kis pénz hozzánk, hehe. Az album sokba kerül, és mindent mi finanszírozunk.

Szerintem az októberi turné extra különleges lesz, egy valódi teszt ránk nézve, mint banda és mint zenészek; biztos vagyok benne hogy remekül fogjuk magunkat érezni.

Szeretünk együtt, egy bandaként zenélni és felvenni jó dalokat, így ez a rengeteg dolog ami mellette történik csak egy fasza ráadás!

Remélem rajtam kívül sok embernek fog még tetszeni az új anyag és sok GrandExit pólós srácot látsz a koncerteken. Köszönöm az interjút!

Örülünk hogy tetszett! Köszönjük az érdekes és választékos kérdéseket, a jövőben mindenképp gyakran fogunk felnézni a kronosmortus.com-ra!

—————————————

ENGLISH VERSION:

Over the years, Sweden fostered some great metal bands. What should we know about GrandExit, since when are you in the scene? Do you consider the band a veteran?

(Pontus) Yes, we do actually – in some ways at least. We’ve been creating metal music for very long and got some knowhow nowadays on what’s good and what’s working. Feeling confident in our writing and performances. But publicly we’re not really there yet – however, we’d still keep going as a band even if nothing would happen. I hope people discover us now though, because the music is worth being listened to by more people than just ourselves. We’ve haven’t been out on the road that much either, but that will change now with three tours coming. Looking forward to that alot!

(Dano) Yeah, some great metal bands from Sweden for sure. We’re influenced by many of the classic bands like Dismember, Dark Tranquillity, At The Gates, The Haunted etc., especially when starting to play guitar as youngsters, but you can still hear the impact those bands had on us, for example Edge Of Sanity’s melodies in Pontus’ riffing.

If I recall correctly, you were gone for a while. Why? When did you recover your momentum?

(Pontus) We first had the name Vicious and after the second album maybe there was a period with not that much happening, but we were a band all along. But then there was alot of things that got us thinking about a name change. First of all, “Vicious” is way to common as a word, and people don’t even know how spell it anyway.. we also thought that we had evolved to something else, something better, more interesting and progressive while recording “Burn With Grace”. Later, when our drummer, longtime friend and co-founder of Vicious and the rest of us decided to split ways it was time to change the name. It was a pretty memorable time for me and Dano, we headed to Florida on a long trip to get a holiday and think things through. We hooked up our friend Jeramie Kling (the Absence)  and had a blast with him.

Me and Dano played and wrote some music and thought about what we wanted and drank alot of beer of course and came up with Grandexit. Even though we’re not that famous or had accomplished anything, especially at that point, we felt that we had been doing this for quite a while. Playing metal. So with a little touch of resignation and “this time or never” in our heads, we decided that Grandexit was perfect. A “Grand Finale”, The Grand Exit, the last change of things and from now on we’d be a great band and better musicians.

Your music can’t be easily categorized; none of the genres cover your style entirely. Maybe progressive death metal rock is the closest to you. But this cross breeding worked out really well, it is a real pleasure to listen to your music. What would you say about this?

(Pontus) It’s hard describing music. Even harder describing music that you consider good! But I like that category yous said, it is “broad” enough. Our music is a combination of creative thinking, a vast interest in music and different styles, influences and planning of what would work now, what is really interesting.
Many label bands like Entombed and Dismember as “Old School”, but I’m pretty sure they didn’t think they wrote just conservetive death metal, because they didn’t. They were driven by an urge to create something new and tuff! When you creatively wanna write interesting, inventive music from the heart, rehearse it with your buddies, record a killer album and then play live – you’re influenced by THAT. The “passion” influence us the most, sort of speak. Pretty deep, huh? Haha
Then there’s all the bands that influence you in the precence of course, nowadays it could be anything for anyone of us. For example; I like System Of A Down, The Black Dahlia Murder, Muse, Bloodbath, Mastodon.. Pablo (drums) loves Gojira and Lamb of God, Dano (Vocals) has always been into Machine Head and all kinds of music. There’s a bigger chance we like a band than don’t, if you know what I mean, we’re open for everything. A band that the whole band adores is The Faceless. “Autotheism” is one of the greatest albums of all time. We would never try play that technical though, and Grandexit will always have distinct refrains.

You will release your latest album “The Dead Justifies the Means” in July.  When did you begin recording the songs? How many iterations did it take to create these 10 flawless masterpieces?

(Pontus) We started in Black Lounge Studios (with Jonas Kellgren, Scar Symmetry) and later changed to Ghost Ward (with David Castillo) because it was a better fit in all ways. He’s a great dude and producer though, Jonas. However, we brought the drum tracks on three songs from there, including the two Jeramie Kling drum on as a guest. I think it was during a couple of weeks spreaded out in the spring 2011 we visited Castillo. We had to divide the sessions to be able to afford it and get time of work and family etc. Honestly, there isn’t that much iterations and re-takes when we record, we prefer to be prepared and not to picky on everything. You gotta keep the real thing in the music and don’t edit everything, it’s more fun that way and not as repetetive. Both Dano and Pablo acually have alot of first-takes on the album. As a guitarist I think the guitars was the tuffest to record, mostly because there are four rythm guitars playing almost all the time.
We really don’t think the abum is flawless, but we’re very happy ith the result and proud of it.

During studio work, how much did David Castillo boost your ideas? Which areas did he perfect the most in your music?

(Dano) David is a very calm, easy going fellow that trust the musicians ideas and ears. A very good engineer and producer, musician and buddy that we defenitly gonna employ the next time again. He often understood directly what we wanted etc. and he is easy to talk with, which is the most important. His technichal skills and equipment ideas was very helpful as his good attitude and positive way of see things. Just like us he likes to keep the music organic and dynamic. It was the sound on “The Fathomless Mastery” on Bloodbath’s latest fullength that got us to take interest in Ghost Ward, the production on that album is amazing.

Who would you name as the main composer? Do you work in unison? Who is the most bickering?

(Pontus) I wrote the music for eight of the ten tracks and lyrics to two of them. Dano wrote the lyrics to the rest. I often have the whole song kind of done and then present it to the others, letting them have their input and ideas and sometimes change stuff together. Simon write most of the leads, solos and guitar-harmonies etc. I normally have ideas done for all parts, drums, bass, and vocal styles. I usually give myself “challenges”, like; “hm, wouldn’t it be cool with a grungy song with a blackmetal feeling to it, maybe a melancholic guitar harmony there and etc..” mix something unusual in my head, and then starts “thinking” melodies. Some songs where made fast, directly with everything set after the guitar-riffs are done, others during a long period of time, filtered and processed by the whole band, but it never felt pushed or stressful, either way the song was made.
I deliberatly approach any new song in a fresh way somehow, to give it a strong character from the start and keep my creativity grow and keep the fun in it.
On “Lost at Sea”, Pablo came up with the drum-riffs first, which was a cool way of writing music that we gonna explore more in the future.
Everybody really contributes to each song even though I often start them, so it feels like we work in unison, yeah.
I’m a bit of a control freak sometimes and therefore the most bickering. Having a hard time leaving the studio and let them work alone, when it’s their turn. However my worries are in vain almost everytime because it turns out we’re on the same page of things anyway..
Pablo can be pretty hard on himself and simply refuses to do anything half good, which is a impressive persona of course but he can be a bit grumpy those periods.. haha.

I would like to highlight the cover, it’s interesting and clever. What is it about, whose idea was it and who created it?

(Pontus) We actually had another artwork made for the cover and backside, and was very pleased with it. Our manager, Jon Knight (the flaming arts), liked it too but figured it maybe wasn’t “metal” enough for the metal industry. So I did alot of stuff myself, pretty hectic with alot of other stuff going on, and not that popular at my work (I’m fired now, haha) and came up with this, which we all considered as the best. The bodies in the center are from the first cover, made by an american dude named Andrew Marak, and his cover is now used on our backdrop live.
The title of the album is from the expression “The End Justifies The Means” combined with the swedish “Gå över lik” which roughly translated would be “Walk over corpses”, which is meant as “Stop at nothing”. It refers to us and how we believe in Grandexit no matter what. The writing for the album went great, but planning the recordings, with a change of studio in the beggining and to afford all costs and find time off from work and families was sometimes a bumpy ride. Before that we had some troubles with band members etc. The titel also breathe a bit of “we regret nothing” and could have a positive vibe to it, if so. We wanted a cover which captured that feeling, “stop at nothing / regret nothing”. The bodies can represent persons we know, issues and personal demons dealt with, captured and gone by their diffuse reaper.

You have such a huge momentum, that just after releasing the album, you are going to go on a smaller tour with Decepit Birth and Jungle Rot. Which countries are you going to visit? Will there be a continuation towards the end of the year?

(Dano) The tour visits The Netherlands, Austria and Hungary so far, gonna book a gig or two in Sweden on our way back home. We look forward to this tour like crazy! The plan is to gig in Sweden in september before we head out to europe again in October with The Agonist, Threat Signal and Arsis, this time for two weeks.
We have some loose ideas for next year as well, we hopefully will head over to the U.S along with another european tour and some summer festivals.

Do you help other new, fledgling bands? How strong is the new generation at home?

(Pontus) We like to see new bands live and you’re often impressed with their confidence in playing live, even though not that experienced. Thats a delightful attitude to watch! The new wave of new bands playing “Old School death metal” is abit overrated though, you’ve heard most of the songs before, in better versions.
(Dano) We live in a city called Västerås that have a pretty big variety of metalbands. We have a couple of good venues here and it´s really close to Stockholm, the capital of Sweden. Stockholm have a huge number of great clubs and venues to play. And the demand for metal in Sweden is alwas big.

What are your biggest hopes this year? Do you often have new urges that you try to realize?

(Pontus) We hope people enjoy our album and it sales good! We’ve got a good deal with Lifeforce records and if it sells we can actually get some money back this time, hehe. The album cost us alot of money, all financed by ourselves.
I think the October tour will be extra special and a real test on us as a band and musicians, I’m sure we’ll have an awesome time.
We’re happy just being a band playing together and record good stuff so all this happening are great bonuses!

I hope others will like the new album as much as me, and that you’ll see several t-shirts with GrandExit on it during shows! Thank you for the interview!

We’re glad you liked it! Thank you for interesting and varied questions, we definitly gonna check out kronosmortus.com frequently in the future!

WEBhttp://www.grandexit.net/

Kapcsolódó cikkek

Hot News: Grandexit “Judgement Of The Wicked” video revealed!

NorthWar

Hot News: GrandExit and Lifeforce Records collaborate on new album!

NorthWar

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Részletek

Sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához.

Bezár