(scroll down for English Version)
Sok évnyi munka után a Century Media-tól a Regainhez szerződtetek. Miért került sor a kiadóváltásra?
Ronnie Bergerstål: Valójában már az utolsó album, a Dominion VIII előtt kiadót váltottunk. Hogy miért? Hát, úgy éreztük, itt az ideje. A Century Mediás szerződésünk 7 kiadvány után lejárt és valami újat akartunk kipróbálni. Gyakorlatilag a Regain volt az egyetlen kiadó, amelyikkel szerettünk volna együtt dolgozni, ők pedig szerették volna, ha náluk vagyunk, így egyesítettük erőinket.
Milyen a Regain promóciója, támogatása? Mindenhova elér a kezük? Úgy értem, a világ minden táján vannak partnereik, akik terjesztik kiadványaikat?
Ronnie Bergerstål: Ha jól tudom, egyedül Japánban nincsen partnerük, de szerintem ott is csinálnak azért valamit. Egyelőre elégedettek vagyunk a munkájukkal, és nem hiszem, hogy ez a közeljövőben megváltozna.
Milyen célokat szolgált a tavalyi Exhumed – A Grave Collection? Amolyan űrkitöltő, időhúzó kiadvány volt, amíg nem jelenik meg az új lemez?
Ronnie Bergerstål: Azt hiszem, a Century Media ötlete volt és mivel már nem annál a kiadónál vagyunk, szerintem ez csak egy mód a Grave nevének és örökségének terjesztésére.
Mikor álltatok neki az új anyag kidolgozásának? Mennyi idő alatt áll össze egy-egy Grave album? Hogyan oszlanak meg a feladatok a dalszerzésnél?
Ronnie Bergerstål: Ha jól emlékszem, Ola és én szeptember közepén kezdtünk el zenét írni és az eredeti terv az volt, hogy felvesszük az egész albumot a november/decemberi Nile-al, Krisiunnal, Ulcerate-el és Corpus Mortale-val közös turné előtt. Sajnos azonban ez nem sikerült, a turné indulásakor még csak öt dal volt megírva. A turné után körülbelül két hétig pihentünk, aztán ott folytattuk, ahol a turné előtt befejeztük. Sajnos – olyan okokból, melyeket nem akarok most részletezni – további majdnem három hónapba telt, míg minden dalt megírtunk. Az előző albumot körülbelül egy hónapig tartott megírni, így azt gondoltuk, ezt is olyan gyorsan megírjuk majd. De végül azt gondolom, jobb, hogy ilyen sokáig írtuk, mert így nagyon erős dalok születtek.
Egyetértesz azzal, hogy az új anyag a Dominion VIII vonalán halad, tehát semmi eget rengető változás, csak brutális, svéd death metal a megszokott Grave stílusban.
Ronnie Bergerstål: Igen, egyetértek, de az új anyag mégis sokkal frisebben szól, mint a Dominion VIII.
A Grave daloknak mindig is fontos részét képezték a lassú, súlyos doom témák, ezt igazolta a Burial At Sea St. Vitus feldolgozás is a Fiendish Regression lemezen, erről mi a véleményed?
Ronnie Bergerstål: Mivel a groove-ok mindig is fontos részei voltak a Grave albumoknak, az a választás nem volt annyira furcsa. Ugyanez érvényes a Them Bones című Alice in Chains dalra az As Rapture Comes albumon és a Dominion VIII bakelit verziójának bónusz számára, a Prong Rude Awakeningjének feldolgozására. Mindig is sokkal érdekesebb és nagyobb kihívás volt a death metaltól eltérő műfajokból származó dalokat feldolgozni.
Az előző lemezre az Annihilated Gods került fel, az új anyagra a Sexual Mutilation, ez kinek az ötlete volt? Hagyományt teremtetek az ős, klasszikus Grave nóták újrafelvételéből?
Ronnie Bergerstål: Gyanítom, hehe:) legalábbis amíg vannak újrafelvehető demós dalaink.
A Bloodtrailben Karl Sanders (Nile) működik közre, ő hogyan került a képbe? Mi a véleményed a Nile eddigi lemezeiről?
Ronnie Bergerstål: Olával már a folyamat legelején beszéltünk erről, de aztán elfelejtettük egy időre. Finnországba utaztam a Demonical nevű másik bandámmal koncertezni és Ola írt egy smst, hogy írt egy e-mailt Karlnak egy esetleges vendég-szóló kapcsán, aki teljesen belelkesült és megtiszteltetésnek vette. Körülbelül 40-szer futott neki, haha, de az a verzió, ami végül felkerült a lemezre, volt az első és ha jól tudom az egyetlen, amelyet meghallgattunk és kibaszottul metal!! Karl az egyik legeslegkirályabb gitáros a környéken és igazán jó barátságot alakítottunk ki vele és a többiekkel a Nileból. Mindegyikük gyilkos forma! A Nile egyike azon kevés brutális death metalt játszó bandáknak, amelyeket szeretek. Vannak dallamaik és groovejaik, amikben szerény véleményem szerint a műfaj igencsak szűkösködik. A kedvenc albumaim tőlük az Annihilation of the Wicked és a Those Whom the Gods Detest. George Kollias az általam látott legőrültebb dobosok egyike, de több van benne, mint csak a sebesség, nagyon ízesen játszik a gyors tempó ellenére is.
Milyen emlékeket őrzöl a budapesti Grave/Nile/Belphegor koncertről?
Ronnie Bergerstål: Emlékszem, hogy elég későn értünk oda, mert a teherautó, ami a cuccainkat hozta, lerobbant és bérelni kellett egy kisbuszt vagy valamit, hogy a hajóhoz hozhassák. A buli király volt és a kaja az egész turné legjobbja volt, abszolút király!!!
Szövegekkel járult hozzá a Dismembered Mindhoz Matti Kärki (Dismember), aki az előző lemez A World In Darkness dalához is írt szövegeket, ez a nóta egyfajta tiszteletadás vagy utalás a Dismember munkássága előtt? Ennyire jó barátok vagytok Mattival?
Ronnie Bergerstål: Nagyon jó barátok vagyunk Mattival és csak szimplán megkértük, hogy nem akar-e néhány szöveget írni ehhez az albumhoz is, és beleegyezett. A dal címe és az egész hangulata nagyon boncolás-szerű, úgyhogy mondhatjuk, hogy igen, ez egy tiszteletjel a Dismember felé. Emellett pedig egy olyan hanggal kezdődik az egész, ami teljesen rossz nekünk, de nem a Dismembernek, úgyhogy ez is egy fricska a srácok felé.
Legutóbb a Bloodpath-ra készült videoklip, terveztek esetleg valamelyik új nótához is klippet forgatni? Ugyanakkora reklámmal bírnak szerinted manapság is a klippek, mint a „80-as években, amikor pl. az MTV nagyban meghatározta egy csapat pályafutásának sikerességét?
Ronnie Bergerstål: Ha jól tudom, nem fogunk másik klipet forgatni, legalábbis ilyesmi kaliberűt biztos nem. Ha csinálunk másikat, az mindenképp sokkal egyszerűbb, szabványosabb lesz, mert a Bloodpath klip NAGYON SOK pénzbe került, illetve került volna, ha rákényszerültünk volna, hogy a normál módon csináljunk mindent. A srácok és lányok, akik a klipet csinálták, egy svéd filmiskola diákjai, akik 2008-as diplomamunkájukként csinálták a videót.
Ola, te és Ronnie Bergerstål dobos rögzítettétek, produceltétek, kevertétek és maszterizáltátok az anyagot a stockholmi Soulless stúdióban, ez a ti saját stúdiótok? Nyugodt körülmények között tudtatok dolgozni? Elégedettek vagytok a hangzással?
Ronnie Bergerstål: Igen, ez a saját stúdiónk. Az Unleashed is itt csinálta az utolsó három albumát. Vettünk néhány új cuccot ehhez az albumhoz és nagyon elégedettek vagyunk a hanggal és a keveréssel. Az egyetlen rossz dolog, abban, amikor mindent te csinálsz, hogy nehezebb elintézni a dolgokat! Megvan a lehetőséged, hogy órákat tölts az utolsó simításokkal, de azt gondolom, hogy nem vittük túlzásba.
Arra még nem gondoltatok, hogy Magnus Martinsson gitárost teljes jogú Grave taggá avassátok? Ők kizárólag csak élőben segít ki benneteket?
Ronnie Bergerstål: Néhány riffet hozott az album írásakor és körülbelül három szólót játszott az albumon és majd meglátjuk, mi lesz a jövőben.
Annak ellenére, hogy a svéd death metal mozgalom úttörői vagytok, a Grave mindig is egy alulértékelt banda volt, szerintem sosem kaptátok meg a titeteket megillető elismerést, holott rengeteg klasszikus pl. Into The Grave, You”ll Never See fűződik a nevetekhez, erről mit gondolsz? Mennyire vagy elégedett a Grave pályafutásával?
Ola Lindgren: Igen, összeségében elégedett vagyok. Mármint kiadtunk kilenc albumot, és az elmúlt húsz évben körbeturnéztuk a földet, ami fantasztikus élmény volt.
Ronnie Bergerstål: Másrészről viszont persze jó lenne egy szinttel feljebb lépni és több elismerést kapni a kemény munkáért, amit végzünk. Rengeteg fiatal banda nem érdemli meg a hírnevet, amit kap. Csak annyi kell, hogy néhány „nagy” metal újságíró az egekig dicsőítsen egy albumot és a kölykök már csak ezért megveszik. Csak azt kívánom, hogy az emberek saját maguk döntsék el, mi jó zene és mi nem.
Az egykori Grave tagokkal pl. Jörgen Sandströmmel és Jens Paulssonnal kapcsolatban vagy?
Ola Lindgren: Én és Jörgen természetesen kapcsolatban maradtunk és Jonas Torndal is. Ők hallották először az új albumot és imádták. Ez sokat jelent nekem, mivel tudom, hogy őszintén megmondják a véleményüket. Jens-szel azonban nem állok kapcsolatban már évek óta.
Jörgen jelenleg több csapatban/projectben is aktív, érdekelt, de mi a helyzet Jensa-val? Teljesen kiszállt a zenélésből? Mi a véleményed arról, hogy az Ola Lindgren, Jörgen Sandström, Jens Paulsson (esetleg még Jonas Torndal) alkotta tagság jelenti a klasszikus Grave felállást?
Ola Lindgren: Ahogy én tudom, Jens már semmilyen szinten nem zenél, ami elég szomorú, tekintve, hogy nagyon eredeti dobos, aki remek dalírói ötletekkel is rendelkezik. Egyértelműen király lenne egy reunion buli a klasszikus felállással valamikor!
A Welcome Death lemezről mit kell tudnunk? Mennyire hasonlít a Grave világára avagy mennyire tér el attól?
Ola Lindgren: Hát, ha szeretitek a korábbi munkánkat, akkor ezt az albumot is imádni fogjátok. Annak a folytatása, amit a Dominion VIII-n elkezdtünk. Visszatérés a gyökerekhez és közvetlen, brutális és súlyos death metal létrehozása.
Mik a Grave jövőbeni tervei? Mikor indultok turnéra? Szerepeltek-e fesztiválokon? Van-e remény esetleg magyar bulira?
Ola Lindgren: Éppen néhány őszi turnéról tárgyalunk. Július/augusztusban és szeptemberben egy pár fesztiválra megyünk, nézzétek a honlapunkat és a myspace-ünket a friss infókért. Nagyon remélem, hogy hamarosan visszajutunk Magyarországra, az utolsó ottani koncertünk a turné egyik fénypontja volt és hihetetlen lányaitok vannak! 😉
Köszönöm szépen a válaszokat, sok sikert kívánok!
Részemről az öröm! Minden jót! Ronnie.B & Ola
——————————–
ENGLISH VERSION:
After many years of work you changed from Century Media to Regain. Why did you change label?
Ronnie Bergerstål: We actually changed label already before the last album, „Dominion VIII.” Why? Well the time was right. The contract with Century Media had come to an end after 7 releases and we wanted to try something new. Regain was basically the only label we were interested in to start to work with and they wanted to have us on the label so we joined forces.
Are you satisfied with Regain’s promo? Do they have partners all around the world, that can spread a stuff?
Ronnie Bergerstål: As far as i know the only territory they don’t have a partner in is Japan but i think they have something going on over there too.. We’re satisfied with their work so far though and i don’t see that that will change in a near future.
What purpose does Exhumed – A Grave Collection serve? Was it only to fill the emptiness until your new album comes out?
Ronnie Bergerstål: I think it was Century Media’s idea to make this compilation and as we’re not on that label anymore i guess it’s just a way for them to continue to spread the name and heritage of Grave.
When did you start to work on the new album? How much time does it usually take to make a Grave album? How do you divide exercises when making an album?
Ronnie Bergerstål: Ola and I began to write in mid Sept if i remember correctly and our plan was actually to have all the music recorded for the whole album before we went on the tour with Nile, Krisiun, Ulcerate and Corpus Mortale in Nov/Dec.. However, we didn’t make it time and we only had 5 songs written at that time. After the tour we took like 2 weeks off and then we started again were we ended before the tour. Unfortunatelly it took us almost 3 more months before we got all the songs done and that due to reasons i don’t want to cover here. The last album took us only about 1 month to write so i guess we thought that we’d write this one as fast as that one.. but in the end i think it was good that it took a bit longer ’cause the songs are stronger.
Do you agree that the new stuff is somewhat similar to Dominion VIII, i mean there are no major changes, only the brutal, sweden death metal from Grave?
Ronnie Bergerstål: Yeah i agree with that but still it sound more fresh then DVIII.
Grave songs are always of slow, heavy doom themes which fact was also confirmed by Burial at St. Vitus cover on the album Fiendish Regression. What’s your opinion about this?
Ronnie Bergerstål: As groove always been a huge part of Grave that choice of song wasn’t that weird. The same with Alice in Chains song Them Bones on As Rapture Comes and the vinyl bonus for DVIII which we choose to do a Prong cover for, Rude Awakening. It’s always been more interesting and challenging to do covers of songs from other genres then death metal.
You put Annihilated Gods on the previous album, on the new it’s the Sexuat Mutilation. Whos idea was this? Is it going to be a tradition to re-record the classic Grave songs?
Ronnie Bergerstål: I guess so hehe… at least as long as there are demo songs left to re-record.
Karl Sanders (Nile) contributes to Bloodtrail, how did this happen? What’s your opinion about Nile albums so far?
Ronnie Bergerstål: Ola and I talked about it in a very early stage in the process but forgot about it for awhile. I went to Finland with my other band „Demonical” to do some shows and Ola sent me an sms, telling me that he’d e-mailed Karl about doing a guest solo and he got really psyched and honoured. He did like 40 takes or so haha, but the one that ended up at the album is the first and as far as i know the only take we listened to and it fucken rocks!!! Karl is one of the absolute best guitar players around and we’ve gained a really good friendship with him and the other guys in Nile.. killer guys all of them! Nile is one of a handful of bands that play brutal death metal that I actually like, they have melodies and groove which that genre lack imho. My favorite albums by them is Annihilation of the Wicked and Those Whom the Gods Detest. George Kollias are one of the craziest drummers i’ve ever seen but he’s got something more then just speed, his playing is very tasteful despite the fast tempo.
What memories do you have of the Grave/Nile/Belphegor concert in Budapest?
Ronnie Bergerstål: I remember that we got there pretty late as our trailer that we had our gear in broke down so they had to rent a van or something to get it there to the boat. The show was awesome and the catering was the best of that whole tour, absolutely outstanding!!
Matti Kärki (Dismemberd) was contributing to the Dismembered Mind with lyrics, who have also written lyrics for A World in Darkness on the previous album. Is this track some kind of respect or reference to the work of Dismember? Are you this good friends with Matti?
Ronnie Bergerstål: We’re really good friends with Matti and we simply asked if he wanted to write some lyrics for this album also and he agreed. The name of the song plus that the over all feeling of that song is very „Autops’y” so you could say is a sign of respect and reference to Dismember.. It also begins in a key that’s completely wrong for us but not for Dismember, so there’s also a flirt with the guys in the band.
You’ve shooted a video of Bloodpath. Are you planning another one? Do you think video clips has the same commercial value like back in the ’80s, when MTV had a great part in the bands success?
Ronnie Bergerstål: As far as i know we won’t be doing another video, at least not with that kind of production. If we’ll do another one it will definitly be more simple/standard ’cause the Bloodpath video cost A LOT of money.. or at least it would have if we’d be forced to do it the normal way. The guys and gals that did it are all students of a film school in Sweden and they did it as their graduation project for 2008.
Ola, you and Ronnie Bergerstål drummer recorded, mixed, did the mastering and were the producers of the stuff in Soulless studio in Stockholm. Is this your studio? Have you had the chance to work in comfort and untroubled environment? Are you satisfied with the sound?
Ronnie Bergerstål: Yep, it’s our studio. Unleashed has done their 3 last albums there also. We bought some new equipment for this album and we’re very satisfied with the sound and production. The only negative part when you do it all by yourselves is that it’s harder to get things done! You have the opportunity to sit for hours and hours and add some final touches but i think we managed to not over do it.
Have you thought about make Magnus Martinsson guitarist a full-time member? Is he only helping you during live shows?
Ronnie Bergerstål: He contributed with a few riffs plus played like 3 solos on the album and we’ll see what happens in the future…
Despite you are the pioneers of Sweden death metal movement, Grave has always been an underestimated band, I think you’ve never received your rightful recognition, however you made many classics like Into The Grave, You”ll Never See. What do you think about this? Are you satisfied with the career of the band?
Ola Lindgren: Yes overall i would say i”m pleased. I mean we”ve released 9 albums and toured all around the world the past 20 years and it”s been a fantastic experience.
Ronnie Bergerstål: On the other hand of course it would be nice to step it up a level and maybe get more recognition for the hard work we do. There are so many upcoming bands that don”t deserve the credit they get. All it takes is that a couple of „big” metal journalists praise an album to the skies and the kids will buy it only for that reason. I just wish that people would make up their own mind on what”s good music/albums or not.
Have you stayed in touch with the former Grave members? (Jörgen Sandstör, Jens Paulsson).
Ola Lindgren: Me and Jörgen definately stay in touch and also Jonas Torndal. They were the first guys to hear the new album and they really dig it. Means a lott o me since i know that they give me their honest opinion. Jensa and i have not been in contact for many years though.
Jörgen is in several projects and bands, but what’s with Jens? Did he totally quit playing music? What’s your opinion about the thing that the classic line up of Grave is of Ola Lindgren, Jörgen Sandström, Jens Paulsson (perhaps Jonas Torndal as well)?
Ola Lindgren: From what i know Jensa don”t play in bands at any level anymore which is kind asad because he”s a very original drummer with great ideas when it come sto songwriting. Would definately be cool to do a classic line-up reunion show sometime…
What should we know about the Burial Ground album? How similiar is it to the world of Grave or how much does it differ from it?
Ola Lindgren: Well if you like our earlier work you will definately get into this album. It”s a continuation of what we started on the Dominion VIII album. Going back more to the roots of our past and just spitting out straight forward, brutal, heavy deathmetal.
What are the future plans for Grave? When will you start the tour? Will you perform on festivals? Any chance to visit Hungary?
Ola Lindgren: We are currently negotiating around a couple of tours later on this fall.
Some festivals during July/August and September, check our myspace and website for updates. I really hope to get back to Hungary soon, that last show was one of the highlights of the tour and you have incredible women 😉
Thank you very much for the answers, I wish you the best!
My pleasure! Cheers!
/Ronnie.B & Ola
WEB: http://www.grave.se/