A kérdésekre Hunor Tamás (Hunorfetus) válaszolt.
A Gylliath hiába létezik több éve, sok ember számára akár az év hazai Black Metal felfedezettje is lehet! Jól gondolom, hogy néhányan meglepődtek milyen régi zenekar vagytok? A kezdéshez képest lassultak be a dolgok, vagy már az elején sem úgy alakult 1-2 dolog?
Üdv!
Az elején mi is mint a legtöbb zenekar hatalmas lendülettel indultunk, írtuk a dalokat, elkészítettük azt a három dalt tartalmazó promo lemezt, kerestük a leginkább hozzánk közelálló vonalat a műfajon belül. Persze az elképzelés megvolt, de leginkább a hangulatra nem a zenére. A zenét pedig igyekeztünk úgy alakítani, hogy az általunk elképzelt és átélt érzéseket, hangulatokat tükrözze.
Aztán teltek az évek, mindenkinek volt számos egyéb kötelessége: suli, meló meg minden más és belassultunk. Mondhatjuk, hogy elfogyott a kezdeti lendület. Egy időben viszonylag sok tagcsere is volt, ez sem gyorsított az amúgy is nyugdíjas tempónkon. Összességében mi mindig is ilyen tökölős zenekar voltunk.
Ettől függetlenül 2009-ben egy 3 számos promóanyag „megjelent”. Mit sikerült elérni és mi volt a terv ezzel annak idején?
Igazán semmi komolyat sem értünk el vele, egyszerűen csak akartunk egy bemutatkozó anyagot. Nem nagyon emlékszem már, de egészen tűrhetően fogyott. Első körben 200 darabot csináltattunk belőle, adtunk is el meg osztogattuk, küldözgettük ide oda. Aztán azt vettük észre, hogy nincs egy darab sem de keresik. Úgyhogy volt még pár kiadás belőle, papír tokkal, slim tokkal, vastag tokkal bővített borítóval… Persze egyik sem gyári lemez.
Az akkori felállás hogyan nézett ki? A Gylliath név honnan jött? Annak idején mikorra terveztétek az első album megjelenését?
Ha az akkori felállás alatt a promo lemezesre gondolsz akkor a következő volt:
- Thamash – ének
- Psna – gitár
- Hunorfetus – gitár,vokál
- Kaszás – basszusgitár
- Olve – dob
Ekkoriban még nem terveztünk nagylemezt, örültünk a promónak meg hogy viszonylag sok helyre hívtak akkoriban. A nagylemez gondolata 2013 végén jött, és 2014 január elsején neki is álltunk. Lassan készült, úgy 2015-16 környékén lett teljesen kész, de ültünk rajta, majd a True Spirits of Ancient Times-hoz csináltunk egy klipet és utána még tovább ültünk a kész lemezen teljesen céltalanul. 2018-ban csináltunk néhányat belőle promóciós céllal, de a hivatalos kiadás gondolata csak tavaly fogant meg, így jelent meg decemberben a Tales of Morbid Butchers Release Party-n.
A Gylliath a tolkieni mitológiából átvett név, az írásmódján változtattunk egy keveset. Tünde nyelven a jelentése csillagos éjjeli égbolt. Egy város is viseli ezt a nevet (Osgiliath), ami egy réges-régi csata helyén épült fel.
A „From the Depths of the Rehearsal Hall” EP érkeztével ismét kaptunk tőletek 3 dalt. Ez milyen fogadtatásban részesült? Mely zenekaroktól kaptatok értékes szavakat?
A „From the Depths of the Rehearsal Hall” nem egy Ep hanem egy próbatermi felvétel, igazából nem hivatalos kiadvány, csak régóta tartogattuk ezt a felvételt és ilyen néven tettük közzé, kizárólag online. Mivel csak pár napja tettük ki nem túl sok reakció volt rá eddig. A három dalból kettő rajta a lesz a következő lemezen, a harmadikat pedig túl jónak találtuk ahhoz, hogy elvesszen a süllyesztőben, ezért tettük fel.
Az itthoni vagy a külföldi médiától vártatok többet? Egyáltalán mennyire érdekel titeket a média ereje?
Sokat semmilyen médiától sem vártunk, néhány interjút leszámítva egyik stílusbeli médium sem érdeklődött. Inkább a helyi média aki kíváncsi volt ránk az elmúlt években.
Koncertezni viszonylag sokszor sikerült az évek alatt, ez talán rendben is van az életutatokban, majd jött egy hosszabb, 2 éves szünet, ami nem olyan régen ért véget. Miért tűntetek el? Mennyire akartátok már a debütlemezt összehozni?
Olyan sokat sosem koncerteztünk, talán 8-10 alkalom évente, de volt hogy csak 2. Az a két év ameddig inaktívnak látszott a zenekar többtényezős volt. Elsősorban az volt az oka, hogy bevállaltuk az Aetherius Obscuritas koncertjeit mint háttér zenekar, a másik ok pedig a covid miatti lezárások voltak. Nem tudtuk megcsinálni a szokásos koncertjeinket, hívni se hívtak mert nem volt szinte semmi. Aztán az A. O. is ezért maradt abba ebben a formában.
Ebben az időszakban nem, már régen kész volt a lemez, de nem volt elsődleges a kiadása.
Hosszas idő után összejött a 2022. december 17-én megjelent „Lacrimae Angelorum” első teljes albumotok. Mit mondanál erről a kiadványról? Mennyire régiek a szerzemények? Hol vettétek fel? A vendégek szerepéről is beszélj kérlek!
Ezeket a dalokat olyan 2009-10 között írtuk, kivétel a Thomb of the Light, ami csak a stúdiózás előtt lett befejezve. Határozott elképzelés még nem volt , így a meglévő ötleteket próbáltuk egymáshoz igazítani, végül egy egészen egységes album született. Persze sokat variáltunk és ötleteltünk közben is, de végül megmaradtunk ennél a vonalnál.
Az albumon két vendég szerepelt, Karola a Witcherből, ő egy szinti betétet küldött a Finding the Gift of Silence dalba, mert nem tetszett benne egy eredetileg akusztikus gitár rész, és Entity von Mök a norvég Mök zenekarból. Ő pedig úgy került képbe, hogy pont nálam volt amikor a vokálokat vettük fel, így némi italozás után felénekeltettük vele a Tonb of the Light végét.
Jelenleg teljes mértékben ég a Gylliath lángja? Elképzelhető egy mozgalmasabb év a zenekar számára?
Elsősorban a saját örömünkre zenélünk, így pont olyan aktív a Gylliath amennyire éppen igényünk van rá. Túl sok mindent nem terveztünk erre az évre. Néhány koncert, de túlzásba most sem visszük. Megegyeztünk magunk között, hogy lesz egy minimum szint ami alatt nem koncertezünk, de sajnos elég kevés ilyen lehetőség van. Nem úgy kell érteni, hogy nagyszínpad meg magas gázsi az elvárás, csak annyi, hogy a minimum komfort meglegyen. Talán sikerül megcsinálni a következő lemezt, meg egy vagy két klipet.
A Black Metal Promotion népszerű csatornája tökéletes az album népszerűsítésére. Szerintem sokan érdekesnek találták és kiemelkedőnek. Igaz még nem sok idő telt el, de muszáj a tüzet táplálni és meg fogják tenni értetek! Mit érzékeltetek belőle?
Kimondottan pozitív volt a fogadtatás, sokan kerestek meg a BMP megjelenés után, gratuláltak, rendeltek is, szóval jó döntés volt elküldeni nekik.
Milyen folytatást tudsz elképzelni? A terv alapján rövidebb idő alatt kapunk tőletek újabb értékes dalokat?
Ahogy korábban is említettem a terv, hogy idén még elkészüljön a következő lemez meg néhány videó. A többit meg majd hozzák magukkal ezek.
A koncert azért fontos egy Black Metal zenekar számára is, bár nem mindenki gondolja így az undergroundban. Mit lehet tudni az idei Gylliath támadásáról?
Számunkra annyira nem fontos, többségében inkább nyűg mint jó időtöltés. Lehet, hogy túl rigolyásak vagyunk, de ez nem az a zene, amit bármilyen körülmények között jól elő lehet adni. Kell a ráhangolódás, különben az előadás sem lesz olyan, mint amilyennek szeretnénk. Jó lenne vizuált használni, elférni a színpadon, de ezekre vajmi kevés lehetőség van.
Mely hazai és külföldi bandákat neveznéd meg, akik sokat jelentenek neked?
Nehéz kérdés….alapvetően akik sokat jelentenek nem feltétlenül egyeznek azzal akiket sokat hallgatok, bár ez inkább időszakos. Voltak meghatározó zenekarok, zenészek és lemezek. Ilyenek pl. a korai Immortal lemezek, a Dissection meg szinte az egész 90-es évek Black Metalja. Hazaiak közül két zenekart és lemezt tudnék kiemelni, akik baromi nagy hatással voltak: Sear Bliss, de leginkább a Pagan Winter album és az Ahriman-From the Dark Nature kazettája. Persze ezek mellett ott volt a Tormentor, a Frost meg még számos magyar banda.
Viszont akik teljesen meghatározták az életem a Deicide és Glen Benton, valamint a Mayhem és Euronymus. Még általános iskola alsó tagozatos voltam, amikor kaptam egy Deicide kazettát és teljesen magával sodort. Olvasgattam az interjúkat, kutattam mindent róla. Persze már akkor is átjött, hogy a Benton egy igazi fasz, de valamiért teljesen lenyűgözött az egész, volt benne valami csodálatra méltó. Ezek után a következő lépés a Mayhem volt, ahol szintén nem csak a zene, hanem az egész sztori lehengerelt. Nem sokkal előtte történt minden, a templom gyújtogatások, Euronymus meggyilkolása. Teljesen rácsavarodtam a témára, és ez lett belőle.
Manapság mennyire lehet egy Black Metal zenekar underground az interneten található streaming lehetőségek miatt? Jónak vagy rossznak érzed/neveznéd ezt a lehetőséget?
Én sokkal jobban örülnék, ha még postázni kellene a kazettákat meg cd-ket, levélben kommunikálnánk, szóval ha a 90-es évek lenne. De ez elmúlt, szóval abból főzünk ami van. Persze szélesebb közönség elé eljuthat sokkal egyszerűbben bármelyik előadó, de ennek megvan a hátránya is. Tömegével kerülnek fel jobbnál jobb anyagok a különböző platformokra és így értéktelenebbé válik az egész. Régen ha kezünkbe került egy jó demó, vagy lemez, akkor kutattunk a zenekar után, érdekelt minden, most meg észre se vesszük már az értékes dolgokat sem, mert naponta jutunk hozzá. Én inkább mondanám rossznak, mint jónak, de persze ezzel lehet vitatkozni, minden nézőpont kérdése
Van még valami amit szeretnétek elmondani? Találkozhatunk a pokolban?
Azt hiszem elég alaposan kiveséztük a dolgokat! Köszönöm a megkeresést!
Facebook: https://www.facebook.com/gylliath