(scroll down for English Version)
Hello Kentin! Először is szeretném megköszönni, hogy elvállaltad az interjút. Igazi megtiszteltetés még így is, hogy e-mailen keresztül zajlik. Kezdjük hát.
Kezdenél azzal, hogy bemutatod magad? Mit mondanál az olvasóknak a zenédről. Mit hoz magával zeneileg az, ha valaki „Kentin Jivek”?
Én írom, szerzem és adom elő az albumokat, amiket hallasz. Az első album, „La Maigreur Elégante” előtt sok időt töltöttem úton mint színházi és zenei előadó. Aztán elérkezettnek láttam az időt, hogy ezt a rengeteg tapasztalatot formába öntsem egy igazi stúdió album keretében.
Mikor rengeteg kiadványodról beszélünk, megemlíthetjük azt is, hogy ez az egész zenei projekted egész fiatal. Mi ihletett/vitt rá leginkább, hogy megírd azt a rengeteg anyagot, amit eddig írtál? Melyik darab (dal, album) a kedvenced?
Azt kell mondjam: nem. Az első dalokat 15 éven keresztül játszottam, viszont időbe telt mire tényleg összeszedtem a lelkierőt a megvalósításra. A cél az volt játsszak és mindeközben jól is érezzem magam, nem volt semmi konkrétum. Csak a zene készítése és eljátszása. Nem volt tervbe véve hogy csináljak egy albumot, és az alkotásaim eladásának gondolata sem volt különösebben része az elképzeléseimnek. Hogy mi ihletett meg: „Historical Schemes” és az emberiség fejlődése, különös figyelmet fordítva a személyes fejlődésre mindenhol.
Nagyon lebontva azt mondanám, az albumok saját kezűleg való elkészítése az, amihez leginkább hozzánőttem. Szeretem a „Mais Qui Etes-Vous Madame BBlavatsky?”-t, a „Stig Dagerman”-t és a „Quelle Importance”-t, a „Third Eye”-t, „Now I’m Black Moon”-t és az „Eight New Prohpecies” LP-ket.
Azoknak, akik nem beszélnek sem franciául (sem spanyolul), elmondanád hogy mik a zenéd fő motívumai? Miért éppen azokat használod?
Spanyolországban éltem nagyon sokáig, és imádom az argentin emberek hozzáállását a romantikához. A franciával pedig, bár az elején nem igazán lehetett észrevenni csak később, de egy saját stílust próbáltam megalkotni. A legújabb kiadásaim jól tükrözik az írásaimnak ezt az oldalát. Azért ezeket használom, mert részei az életemnek. Az ember nem tud mindig improvizálni, az önmagunkhoz való hűség pedig ilyenkor valóban szükséges.
A stílust, amit csinálsz, leggyakrabban „ambient folk”-ként emlegetik. Milyen mértékben mondanád rá, hogy ez így igaz, és mire mondanád azt, hogy a zenéd különböző, hogy eltér minden mástól?
Az ambient folk egy olyan zenei stílus, ami a zene független és minimalista megnyilvánulásaira épül. Egy hangból indulsz ki, eköré építesz valamit akusztikus hangszerekből (gitár és hegedű). Ha közelebbről megfigyeled, mindegyik dalban van egy közös hangjegy még akkor is, ha például öt különböző akkordon játszod, és ez itt a lényeg. Ráhatással van a hangokra, a dal szövegére, hogy mit tudsz átadni az előadásod során.
Különbözik, mert én nem hallgatom a zenét, csupán csak élvezem a hangok rezgésének minden megnyilvánulását, így nem tud befolyásolni a „ nagy gépezet”.
Beszélnél az írásaid menetéről?
Mindegyik kiadványnál újabb hangszereket alkalmazok, ezzel párhuzamosan pedig a dalszövegeket kis papírkákra írom. Gyakran csak mondatok vagy akár mindössze címek. Aztán mikor jónak látom, fogom magam és összeöntöm az egészet egy formába, vagyis egy dal listába.
Ha nem tévedek, a barátaid segítségén kívül, minden CD-t saját magad készítesz. Ennek mi a menete? A saját stúdiódban dolgozol?
Nem teljesen így van. A svéd Urgence Disk Records a kiadó, akivel tartom a kapcsolatot, tehát az „Ode to Marmaele” és az „Eight New Prophecies” is ennek a része. Cold Spring, Clear Spot, Black Drone Australia és Lichterklang Germany terjeszti a többi albumomat. Nincs meg mindegyik kiadónak a diszkográfiám, mert egyszerűen nem jut időm arra sosem, hogy az egészet kiadjam egy nagy fizikailag megfogható formában. Van otthon egy stúdióm, de a vokálokat máshol veszem fel, más stúdiókban vagy egyéb kísérteties helyeken.
Helyes-e a meglátásom ha azt mondom, hogy nem vagy túl jó véleménnyel napjaink zeneiparáról? Mit gondolsz róluk? Szerinted mennyire „fejlett” a francia zenei színtér?
Leginkább azt sajnálom, hogy a legtöbb ember szeme előtt csak egy újabb album kiadása szerepel, nem pedig az, hogy szimplán kedvtelésből zenélgessenek. Az internet által pedig egyre inkább egy nagy „marketing skizofrénia” lengi körül az egészet, mielőtt ténylegesen alkotnának is valamit. Egy hatalmas nagy kollektív önkielégítés (már bocsánat). Szerintem félnek attól, hogy elbuknak, és bár sok mindent meg lehet tenni ennek az elkerülésére, mégis az egész csak egy tévképzet. Mindig lesz valami gond, hiszen ez minden emberben benne van, a gyengeség. A folyamatos pozitív visszajelzés a legrosszabb amit a fejlődés ellen tehetünk. A francia szkénával nincs sok kapcsolatom leszámítva az egyik független kiadó főnökét, ő viszont egy remek ember, nagyon elkötelezett.
Volt néhány kiváló együttműködésed másokkal a múltban. Kifejtenéd ezt nekünk egy kicsit bővebben? Szerinted melyik volt a legnevezetesebb? Hogyan kerültél össze olyanokkal, mint például Tony Wakeford, Miro Snejdr stb? Ki az, akivel szeretnél együtt dolgozni, de még nem volt rá lehetőséged?
Számomra Tony egy igazi ikon, egy élő példakép. A „Shake the Bad Hand” című dala hatalmas alkotás. Van egy második verziója amit magamnál tartok, de a végső mix volt az amit ő igazán szeretett volna, én pedig tiszteletben tartom ezt a döntését. Miro a legjobb zongorista, igazi őstehetség és megbízható. Nagyon híres lesz, ez pedig így van jól.
Mielőtt rátérnénk a jövőt érintő terveidre, mesélnél nekünk a nagyobb fellépéseidről és koncertjeidről? Mely országokban jártál eddig? Hol volt a legjobb a fogadtatás, melyik volt a legkirívóbb eset?
Az elmúlt évben nagyon jó éreztük magunkat Lengyelországban, Görögországban, Portugáliában, Svédországban, Berlinben…. és mikor helyi bandákkal játszol, na az úgy még jobb. Nagyon szeretnénk Magyarországra is ellátogatni, van ott pár nagyon jó barátunk. A legutóbbi észtországi kirándulás (külön köszönet Risto-nak, feleségének és az egész csapatnak) Joel-al (hegedű, hangzás, mix) nagyon felemelő volt. Nem próbáltunk túl sokszor együtt, ezt kiváltotta rengeteg együtt töltött munka. Idő kellett ahhoz, hogy megismerjük egymást, és ez az ismeretség nagyon megerősödött.
Jövőre kiadsz egy új albumot „Six Diamonds” néven. Mit mondanál nekünk erről? Mit jelent a cím? Miben lesz másabb előző albumaidnál?
2013 áprilisában fog kijönni, minden tekintetben egy hatalmas alkotás. A játékelmélettel fog foglalkozni. A címről pedig: a „metasymbology”-val foglalkozik, mely szerint minden ember születési dátumához tartozik egy francia-kártya, és a „metasymbology” adja meg ezeknek a jelentését. Ez az album sokkal hangulatosabb és erőszakosabb lesz egy könnyedebb formában.
Mik befolyásoltak zeneileg? Mostanában miket hallgatsz?
Jane-től az „Addiction”-ja és a „Stars of the Lid”-je főleg.
Mostanában időm nagy részében: Cosmik Jokers (Krautrock superband), MoonDog és Eric Avery (főleg a Polar Bear projectje)
Mit üzennél annak, aki most kezdi felfedezni a zenéidet?
Ezt mind nektek csináltam. xoxo
Újfent szeretném megköszönni! Remélem mihamarabb látlak majd valahol a közelben zenélni!
————————————-
ENGLISH VERSION:
Hi Kentin! First off, I’d like to thank you for doing this interview; it is a pleasure, even though it’s only by e-mail. So, here goes.
Could you start by introducing yourself? What can you tell us about your music? What does ‘Kentin Jivek’, as a music project, entail?
I’m mainly, writing, composing, and producing the albums that you can hear. Before the release of the first album “La Maigreur Elégante, i’ve spent a long time on the road as a performer in theatre plays and as a musician. Then, it was time to shape all the experience through a real studio album.
When talking about your numerous releases, we can say that your music project is, in fact, quite young. What inspired/influenced you the most to write all the material you have written so far? Which piece (song, album) is your favourite?
In fact no. I played the first songs for 15 years, but took time to really have the will to make it concrete. The aim was to play and have fun that’s all, there was no objectives in mind; just making music and play it all along. The concept to make an album was not the purpose and that logic of producing and selling what you create has never been part of my ambition. About the inspiration : “Historical Schemes” and the evolution of the human being, keeping in mind a precise personal life evolution all around.
Time by time, i’d say that producing the albums on my own is definitely something i’m really attached with. I love “Mais Qui Êtes-Vous Madame Blavatsky?” “Stig Dagerman” and “Quelle Importance” – So « Third Eye », « Now I’m Black Moon » and « Eight New Propchecie » lp’s.
For those of us who don’t understand French (or Spanish), can you describe the main themes of your music? Why do you use those?
I’ve lived in Spain during a long time, and i love how people from Argentina consider Romantism. For the French language, it was not an evidence at first sight, but then i’ve tried to create my own style with the french. The more recent releases show this aspect of my writings in a good way. I use these because it’s part of my life, you cannot improvise all the time and so, being real is truly a need.
The genre that you create is most often described as ‘ambient folk’. In what sense would you say that’s true? And in which ways is your music different, it varies from everything else?
Ambient Folk is a musical genre that deals with the Indian and minimalistic musical expression. You’ve just one note and then you build something around with acoustic instruments (guitar and violin). If you see closer, every song has a single note in common, even if you have maybe five different chords. That’s the main thing. It has a repercussion on the words/lyrics and what you can spread during the performances.
It’s different, because i don’t listen to music, I just enjoy vibrations in all forms, so i’m not influenced by “the big machine”.
Could you describe your writing process?
For each new release i’m using new tools about the instruments. In parallel, the lyrics are written on tiny papers, sentences or even just titles. One day, i decide to “plate” it all into a single object –> a song list.
If I’m not mistaken, apart from help from friends, you create all your CDs by yourself. How does that process go? Do you work in your own studio?
In fact no, Urgence Disk Records in Swiss is the label i’m in relation with, so “Ode To Marmaele” and “Eight New Prophecies” are part of it. Cold Spring, Clear Spot, Black drone Australia and Lichterklang Germany distribute my other albums. Not all these labels have the whole discography because i just don’t have enough time to release everything in physical formats. I’ve a home studio, and i’m recording vocals parts in other places, studios or other spooky rooms.
Am I right if I assume that your general opinion about the music industry nowadays is not so positive? What are your views on that? How ‘evolved’ is the French music scene?
What I regret the most is that people just keep in mind the fact to make an album, not just playing music with no particular goal. With the internet, it’s somewhat all about your own “marketing schizophrenia” before having doing something real. A kind of big collective masturbation (sorry). I feel that most of them are scared to suffer, there are many things that can avoid you to suffer today, but that’s an illusion. There will always be a big lack, it’s all about human being, we’re weak. Being positive is the worst way to getting well. The french scene, i’ve not contact with except with the boss of an independent label, he’s really great and passionate.
You’ve done some really impressive collaborations in the past. Can you tell us something more about that? Which would you say stand out? How did you come to work with people like Tony Wakeford, Miro Snejdr, etc.? Who would you like to work with, but haven’t had the chance yet?
Tony is for me an icon and a human example; the song “Shake The Bad Hand” was a big work, there is a second version i keep here, the final mix is what he really wanted, so i respect that off course. Miro is the best pianist, he’s natural and trustful. He’ll be very famous, and that’s normal.
Before talking about your ideas for the future, can you tell us a bit about your gigs and tours? Which countries have you visited so far? Which of those reacted to you the best, stood out the most?
During the last years we had really good moments in Poland, Greece, Portugal, Swiss, Berlin…and when you play with local bands that’s even better. We hope to perform in Hungary for sure, we’ve good friends out there. Recently in Estonia (Big thanks to Risto and his wife and the whole team) with Joel (violin, sounds and mix), it was sublime. We didn’t use to rehearse so much, but a lot of personal work; we needed time to know each other, and now that’s powerful.
Next year you will bring us another album, named Six Diamonds. What can you say about the release? What’s the meaning of the title? How will it differ from your previous albums?
In April 2013, big production in all senses. It deals with the Game Theory. About the title, each of us has a precise card, the Metasymbology explains that, with your date of birth. This album will be more ambient and violent in a smooth way.
What are your musical influences? What have you been listening to lately?
Jane’s Addiction and Stars Of The Lid, mainly.
A majority of the time recently: Cosmic Jokers ( A KrautRock superband), MoonDog, and Eric Avery ( particularly his Polar Bear project).
What would be your message to someone who has just started discovering your music?
All this was made for you. xx
Thank you again! Hope to see you roading and playing somewhere close soon.