Kratornas Interjú

(scroll down for English Version)

Hail Bruno! Remélem, minden rendben veled odaát a Fülöp-szigeteken! Adtál már valaha magyar médiának interjút? Mit tudsz országunkról? Általában, illetve Underground Metal terén?

Üdv Stillborn! Hát… azt hiszem, ez az első magyar média, aki interjút készít velem, vagy csak most éppen nem emlékszem. Magyarországgal kapcsolatban legyen elég, hogy pont a ti VORKUTA zenekarotokkal csináltam egy split 7″ EP-t. Ezt az amerikai Paragon Records adta ki, és mára elfogyott. Aztán szerepeltem még a “Have a Brutal Night” válogatáson is, ami a CORPSE FIRE és a NEVERHEARD disztró közös projectje volt. A GHOLGOTH zenekarral közös volt a kiadónk, bár ez már jó régen volt. Az első Metal zene, amit ismerek, az a TORMENTOR. Kapcsolatban vagyok a SHRUNKEN AND MUMMIFIED és STYGIAN SHADOWS ‘zine-ekkel, illetve a TERRANIS kiadóval. Úgy vélem, jó kapcsolatom van pár emberrel onnan. Általánosságban túl sok információm nincs Magyarországról, kivéve azt, hogy Rachel Weisz magyar, és nem szereti a nácikat – nem tudom, hogy ez valóban igaz -e?

Milyen hazádban az underground zene helyzete most? Vannak említésre méltó kiadók, bandák, ‘zine-ek?

Ez úgy látszik, ez kötelező kérdés, de mit tudok én…

Az új lemez a német KBTMT kiadónál jött ki. Hogyan kerültetek kapcsolatba? Nagyon hatalmas, elkötelezettnek kiadónak tűnnek, valóban minőségi kiadványokkal.

Igen, hatalmas mániákusok! Azt hiszem, először a “Hecatomb of Affliction” promo kapcsán kerültünk kapcsolatba, amit 2002 (?)-ben küldtem neki… így indult. Megcsinálják a dolgokat, ahogy kell, és nagyon segítőkészek, lényeges emberekkel vannak kapcsolatban, amire ennek a lemeznek szüksége is van, és a művészi szabadságot biztosítanak, ami nagyon fontos.

Րszintén szólva, én kissé elvesztettem a fonalat az Ordealis-időszakodat követően. És az említett kiadó is eltűnt eléggé. Tudod esetleg, hogy mi történt az egykori Stregoica-s srácokkal? Egyáltalában tartjátok még a kapcsolatot?

2006 óta nem tartjuk a kapcsolatot. Nem igazán tudom, mi történt, de francia fórumokon olvastam jó pár negatív véleményt a terjesztő szolgálatukról. Nem igazán érdekel ennek a dolognak a megvitatása, mivel nekem nincs ilyen tapasztalatom velük. Az Ordealis-szal az a helyzet, hogy nagyon rossz időben kerültek velem kapcsolatba. Úgy értem… mikor is volt? 2001-ben? Hah! Akkoriban csak egy gitárom és egy rossz deckem volt, így bármennyire is szerettem volna jobb dalokat adni nekik, nem tudtam jobb felvételeket készíteni. Akkoriban lehetetlenség volt megcsinálni ezt a dolgot látszólag. Így jöttek ki a rossz hangzású kiadványok, és ezekre nem lehetek büszke…

Hogyan látod az új lemezt a KRATORNAS “karrierjében”? Mennyire vagy az egésszel megelégedve? Úgy értem, a borítóval, hangzással, dalokkal, szövegekkel.

Azt hiszem, valamennyire elégedett vagyok ezzel a második albummal. Nem tökéletes – csak kielégítő. Ez az a fajta KRATORNAS lemez, aminek 2002-ben kellett volna kijönnie. A “produkció”, mint mindig, javításra szorul, de az út tiszta, így az egyetlen dolog, amire szükségem van, az az idő, hogy ezt kijavítsam. A dalok… hát, szándékosan két négyes csoportra bontottam őket. Az első négy dal “melodikus” míg a négy utolsó kaotikus. Az “Interstellar Doom” pedig olyan, amit eddig nem csináltam – ám, mivel a KRATORNAS nem Doom project, a hallgatók csak kis dózist kapnak ebből, és a nagyokosok, akik mindig mindent tudnak, megcsesződhetnek. A szövegek is olyanok, mint 10 éve, semmi nem változik…

Mivel nem volt szerencsém a dalszövegekhez, beszélnél róluk? A dalcímek mindenestre érdekesen hangzanak.

1999 óta ugyan az a koncepció; csak ezúttal jobban a Jelenések könyvére és az Antikrisztus eljövetelére összpontosítottam. Ha megvan a CD, láthatod, hogy a booklet tele van rajzolva mindenféle elképzelhető hüllővel. Azt mondom, hogy Dániel írásai tekintve a tudásom még mindig limitált, de abban biztos vagyok, hogy valamennyi dal megfogja azt, amit én akartam velük kapcsolatban.

Hogyan látod a Black Metal mai helyzetét? A stílus több alfajnak is életet adott, mint pl. War Metal és számtalan más. Erről mit gondolsz?

1998 óta függetlenítettem magam ettől – de a kérdésre válaszolva, legkevésbé sem érdekel. Nincs értelme a címkézésnek. Az emberek folyamatosan irreleváns dolgokat kapcsolnak a Black Metalhoz, és ez retardált dolog. A Black Metal Sátánizmus, és e nélkül nem fog létezni. Ha az emberek továbbra is a szép érzéseiket aggatják rá, mint például “depresszív”, “keresztény black metal” meg ilyesmik, akkor az már nem Black Metal, hanem kibaszott trip zene, amit hobbi emberek és zöld-párti hippik kreálnak…

Ma mely bandákat tiszteled?

Azokat a bandákat becsülöm, akik még mindig tudják formálni a stílust, még akkor is, ha mára már mindent kipróbáltak és megcsináltak. Számomra a DARKSPACE hatalmas. A THORNS hatalmas. CONQUEROR (CAN) hatalmas. A DARKTRIBE hatalmas. Az ORIGIN is hatalmas, és számomra még az új ABIGOR is az. Hah! Az emberek még nem feltétlenül készek ezekre az anyagokra, hanem folyamatosan szapulják őket, jobban szeretik inkább a recirkulált zenét, és a visszaforgatott ötleteket. Nem az indusztriál csapatokról beszélek, hanem azokról a bandákról, akik eredeti ötletekkel állnak elő, és szarnak arra, mit gondolnak róluk.

Az extrémen gyors dalaid ma már védjegynek számítanak. Amikor indult a zenekar, mely csapatok hatottak rád ezen a téren?

Akkoriban, a ’80-as évek elején/közepén, számomra csak a Thrash, Heavy Metal és Glam Rock volt elérhető. Egy órát kellett utaznom azért a másik városba, hogy megvegyem ezeket a kazettákat. Nem tudom, miért tetszett már akkor is a gyors zene. Aztán a ’90-es években megvettem az UNLEASHED “Where No Life Dwells” anyagát, és az lezúzta a fejemet! “Before the Creation of Time”, bassza meg, az a dal nagyon készre tett! Azt a nótát a mai napig el tudom hallgatni, és ugyanazt az érzés kap el, mint amikor először meghallottam. Kár, hogy nem a “Leprosy” az első Death Metal anyag, amit megvettem, mint ahogy azt sok “metalos” állítja! Ez után elkezdtem levelezni, és 1992-93 táján mailorderekkel kerültem kapcsolatba. aztán csináltam is egy saját ‘zine-t, és közben mindig irkáltam ilyen kijelentéseket szórólapokon, hogy “inspired by BATHORY, VENOM, CELTIC FROST…”. Ez aztán figyelmemet mélyebbre irányította, és írtam olyanoknak, akik ezeket a cuccokat árulták. Először a “Black Metal” albumot hallottam, de ez sosem tetszett. a CELTIC FROST úgyszintén. A BATHORY volt az, amit utoljára rendeltem, mivel erről nem tudtam semmit. ÉS amikor megkaptam a “The Return” lemezt, egy pillanat alatt lezúzott! Azon a lemezen minden “gonoszan” szól. Aztán jöttek az olyan bandák, mint a MARDUK, BEHERIT, MORBID ANGEL, SARCOFAGO, BLASPHEMY, BRUTAL TRUTH stb., emlékszem, majdnem megőrültem, mikor ezeket hallgattam, haha! Ha egy olyan szaros dzsungel-lyukban élsz, mint ez itt, akkor elég nehéz metálhoz jutni, de ezek nagyszerű emlékek, főleg, ha még gyerek voltál, és te voltál az egyetlen, akiknek ezek az anyagok megvoltak akkoriban…

A jövőben is gép dobokkal fogsz dolgozni, vagy tervezed elő dobos segítéségét is igénybe venni?

Nem tudom. Két album dobgéppel készült. Emberrel dolgozni érdekes ötlet (talán). Meglátjuk, mi lesz.

Jó pár split kiadványt is kiadtál már. Esetleg van új kilátásban? Ha választhatnál a világ bármely bandáját, kivel csinálnál split anyagot?

Nincs több terv split anyagokkal kapcsolatban. Azon oknál fogva, hogy a KRATORNAS nem is igazán zenekar. Mi értelme így kiadni bármit is egy másik zenekarral? Haszontalan, erre a VOKRUTA split után jöttem rá. Szerintem ez nagyon rossz dolog, ha egyedül vagy a zenekarodban. Azért létezem, hogy kijavítsam a múltbeli hibákat, így kétlem, hogy ez a fajta dolog még egyszer megismétlődne a jövőben.

Mivel még nem olvastam sok interjúdat, nekem továbbra is homály fedi a KRATORNAS szó jelentését. Megosztanád ezt velünk?

Egyáltalán semmit. Csak összekevert szavak…

Köszönet az idődért és az interjúért! Valami üzenet a végén?

Köszönet Stillborn, hogy esélyt adtatok arra a webzine-ben, hogy megosszam gondolataimat. Bárki írhat a honlapra (www.kratornas.com) CD-k, pólók és más exkluzív cuccok ügyében, ami csak innen elérhető (paypalt elfogadok). Ha Európából írtok, a kiadóval is kapcsolatba léphettek, ami a német Kneel Before The Master’s Throne Records.

————————–

ENGLISH VERSION:

Hail Bruno! Hope all is well with you over there in the Philippines! Have you ever given any interviews for a Hungarian (Metal) media? What do you know about our country? In general, and in terms of Undergound Metal?

Greetings Stillborn! Well… I think this is the first Hungarian Media that I get interviewed, or I just couldn’t recall it right. With regards to Hungary, be it known that I did a Split 7″ EP with your very own VORKUTA. This is released by Paragon Records from USA and now is sold out. Also appeared in a compilation called “Have A Brutal Night”, a joint project made by CORPSE FIRE and NEVERHEARD Distro. Been label mates with GHOLGOTH although this happened a very long time ago. First metal known is TORMENTOR. I’m also in touch with SHRUNKEN and MUMMIFIED, STYGIAN SHADOWS and TERRANIS. I think I got a decent connection with a few people in there. Generally, I don’t have any info about Hungary except for Rachael Weisz being Hungarian and her not liking Nazi’s – no idea if that is really true…

How’s the situation of UG in your country now? Are there recommended labels, bands, zines now?

This seems to be a mandatory question, but what do I know…

Your new album has been released by Germany’s Kneel Before The Master’s Throne Records. How do you get in touch with them? They seem to be a truly great, dedicated label with really quality releases.

Yeah, great maniacs! I think our first contact was made thru that “Hecatomb to Affliction” promo that I’ve sent to him last 2002(?) That’s the start. They get the job done and is very supportive; they got connections to the essential people that this second album is in deep need of and they allow freedom on artistry, which is very important.

To be honest, I lost track of the band’s activity since your Ordealis-era. And that label has vanished into thin air since then. Do you know what happened to the former Stregoica guys? Are still in touch at all?

We’ve lost contact since 2006. I don’t exactly know what happen but I’ve read a few negative statements regarding their customer service in some French message board. I’m not interested discussing the subject since I don’t have that kind of experience with them. The thing with Ordealis is that they came inside my camp in a very wrong time. I mean… when was that? 2001? Hah! I got nothing at that time except for one guitar and a malfunctioning tape deck. So even if I really wanted to give them better songs I still couldn’t give a better recording. That whole scenario looks really impossible to do at that time! Thus, the bad sounding releases came out and there’s nothing to get proud in any of that…

How do you see the new record in KRATORNAS “career”? How much are you satisfied with the whole thing? I mean cover artwork, production, songs, lyrics.

I think I’m a bit satisfied with this second album. Not to the point of fulfillment – only satisfactory. This is the kind of album that should be coming out from the Kratornas camp last 2002. The “production” is as always in need of improvement but the road is clear now and the only thing I need here is time to fix them. The songs… well, they’re intentionally put in a group of fours. The first four tracks being “melodic” and the next four to be chaotic. “Interstellar Doom” is something that I’ve never done before – but since Kratornas is not a Doom project, people will only be getting a small portion of that and smart asses who talk like they know a lot of things can fuck off in there. The lyrics were the same, like 10 years ago and nothing’s changing…

Since I cannot have access to the lyrics of the record, can you tell us something about them? The track titles sounds interesting anyway.

It’s the same concept since 1999; only this time more focusing in the Book of Revelation and the coming of the Anti-Christ. If you got the CD, the booklet looks like a lost scroll with all the unimaginable reptiles being drawn on it. I say that my knowledge regarding the writings of Daniel is still limited, but I’m sure that each of the tracks conveys the message like what I really intended them to be.

How do you see the current state of Black Metal? The genre has given birth to many subgenres like War Black Metal and many many more. What do you think of this thing?

I’ve detached myself with this thing since 1998 – but with regards to this question, I couldn’t care less. Labeling is no use. People keep on incorporating irrelevant things with Black Metal and that is retarded. Black Metal is Satanism and will not exist without the latter. If people keep on tagging their nice feelings with it like being “depressive”, “christian black metal” or whatever that is then it’s not Black Metal anymore. It’s fucking trippy music made by hobbyists and green earth loving hippies…

What bands do you respect most in today’s scene?

I respect bands that can still shape a genre even if everything has been tried and done already. To me, Darkspace is great. Thorns is great. Conqueror (canada) is great! Darktribe is great. Origin is great and even the new Abigor is great. Hah! People might not be ready for this stuff yet they keep on bashing them; they prefer recycled music and backward ideas. I’m not talking about industrial bands, I’m talking about bands who can still went out with original ideas and don’t give a shit of what people think.

Your extremely fast tracks can be seen as your trademark for sure. Which bands had an impact on you regarding this thing back then when the band started?

Back then, in the early-mid 80s, only Thrash, Heavy Metal, and Glam Rock were accessible to me. I even need to travel an hour to the other city just to buy those tapes. I have no idea why I prefer fast music even at that time. When the ’90s came, I’ve bought Unleashed “Where no Life Dwells” and that just blows my mind! “Before the Creation of Time”, fuck, that song hits me so bad! I could listen to that song even to this day and capture that same feeling like when I first heard it! Too bad “Leprosy” is not my first Death Metal record bought like what a lot of “Metalheads” always claim! After this, I start writing to people and got an access on mailorders during 1992-93. Then at that time I also did a zine and while I’m into that, I always noticed such statements among flyers: “…inspired by Bathory, Venom, Celtic Fros…”, this drove my curiosity to go deeper and write those persons selling the stuff. I first heard “Black Metal” and never like it. Celtic Frost too. Bathory is the least that I have ordered, maybe because I don’t have any info about them. When I got “The Return”, I got blown away the second time! Everything in that album sounds really “evil” to me. Then bands like Marduk, Beherit, Morbid Angel, Sarcofago, Blasphemy, Brutal Truth, etc came in and I remember I almost gone mad listening to those bands, hah! The access on Metal is very hard if you’re living in a shitty jungle-hole like this, but those were great memories especially if you’re young and the only kid owning that kind of stuff back in the day…

Will you stick to programmed drums for good, or are you planning to use real drums on future stuffs maybe?

I don’t know. Two albums done with mechanics, working with humans soon seems to be an interesting idea (again maybe). Let’s just wait and see.

You have released some split releases as well. Are there any in sight now? If you could choose any band in the world, which one would you like to do a split stuff with?

I don’t have any plans in making a split anymore. For a reason that Kratornas is not really a band at all. What’s the point of releasing something with a real band? Useless. I just realize this after the split with Vorkuta came out. I think it is so wrong to do such thing if you’re alone in the band. I’m still existing to correct the errors made in the past, so I doubt this kind of things will ever happen again in the future.

Since I have not read too many interview with you so far, to me it’s still not clear what the word KRATORNAS actually means. Would you share this with us?

Nothing at all. It’s just a matter of mixed words…

Thanks for your time and the interview! Any message at the end?

Many thanks to you Stillborn for this given chance to share thoughts in your webzine. Anyone can drop by to our website @WWW.KRATORNAS.COM for cds, shirts and other exclusive merchandise only available direct from us (paypal accepted). If you’re from Europe, you can also get in touch with our label, Kneel Before the Master’s Throne Records from Germany.

Kapcsolódó cikkek

KRATORNAS – The Corroding Age Of Wounds

Stillborn

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Részletek

Sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához.

Bezár