(scroll down for English Version)
A kérdésekre Shane Embury válaszolt.
Hello grinderek! Mi van veletek mostanság, nekem úgy tűnik, nagyon felpörögtetek valamitől!?
Nos, pár hónapja végeztünk az új albumunk felvételeivel és most pár koncert következik.
Abszolút az alappillérei vagytok a death-grind metalnak, hogy van még bennetek a mai napig ennyi agresszió és lendület? Hogy bírjátok ezt az örült sebességet?
Élvezzük amit csinálunk, és nagyon jól kijövünk egymással, még mindig tiszteljük magát a zenét, és ez nagyon sokat segít szerintem.
Több mint 25 éve léteztek, és megszámlálhatatlan cuccal rendelkeztek. Gondoltad volna a ’80-as években, hogy ilyen sokáig a szintéren lesztek? Milyen terveitek voltak kezdetben? Mennyire volt egyszerű akkor egy ilyen pusztító zenével érvényesülni?
Sosem volt cél, hogy pénzt csináljunk a zenénkből, mert hittünk a zenekar erejében és mondanivalójában. Nehéz elhinni, de 28 év után még mindig így érezzük.
Beszéljünk a jelenről. Hamarosan megjelenik a legújabb lemezetek a Century Media kiadónál. Amikor meghallottam a „Time Waits For No Slave” lemezt, tátva maradt a szám. Minden egyes tétel hibátlan és igazi grindcore-t hallhatunk mindenféle divatos hülyeség nélkül. Beszélj az előkészületekről, hogyan, mitől születtek ilyen jó dalok?
Újra csak azt a zenét csináljuk, ami nekünk tetszik. Egyszerre próbálunk hűek maradni a banda eredeti stílusához, és próbálunk kreatívak is lenni. Ugyanabba az irányba haladunk, mint eddig.
Ezt a lemezt folytatásnak vagy inkább egyféle visszakanyarodásnak neveznéd a múltba?
Mi azt tesszük, amihez kedvünk van és ami ép jön.
Hogyan jellemeznéd ezt a 14 dalt? Miről szólnak a dalok?
TRONG-ARM: Béke előtti dal. Az erőszak bármely formája teszi zorddá a dolgokat – az emberi tevékenység felé mutatott legkevesebb megértés.
DIKTAT: A házasságról szól. Azt mondom, hogy ha egy házasság elromlik, az még nem a világ vége – ez természetes. Egy másik dolog, hogy az emberek hogyan kelnek ki az azonos neműek házassága ellen, mikor az senki másra nem tartozik és korlátozza a szabad döntést.
WORK TO RULE: Azt figyeli meg, hogy az emberek hogyan akarnak minél több pénzt és javakat keresni azért, hogy kitűnjenek az átlagból. A cím tulajdonképpen egy régi kereskedési forma, melyet régebbi korokban volt megszokott használni. Ami azt jelenti, hogy csak annyit kell dolgozni, amennyi jól esik, ne túlórázz stb. De ezt csak a szavak játéka végett használtam.
TIME WAITS FOR NO SLAVE: Hogyan dolgozzuk magunkat a sárga földig, majd visszanézve az életünkre a végén, elsiklottunk az egyszerű dolgok felett – ahogy a dolgok majdnem könnyedén elsiklanak körülöttünk. Hacsak nem értjük meg az egyszerű dolgokat, hogyan értsük meg magát az életet?
LIFE AND LIMB: Ez egy kínzás ellenes dal. Amikor testileg kínzol meg embereket (mint állam, mint csoport vagy egyén) hogyan remélheted hogy másokat morálisan megítélj?
DOWNBEAT CLIQUE: Ez a helyszínelős rendőrségről szól – emberek, akik ott állnak a középpontban és közhelyeket kiabálnak (az imént Olaszországban látott fickó inspirált, ha emlékszel). „Klikkekbe” tömörülnek, mert ez egyfajta szerepet szán nekik, még akkor is, ha kevés közük van a mondandójukhoz. Öt eurós pólókat kérnek – olyanokat amelyeket gyermekek készítenek a műhelyekben.
FALLACY DOMINION: Ezt a dalt kellett áttáncolnom – arról szól, hogyan próbálnak panaszkodni az emberek jobb lehetőségekről a hagyományosan haszontalannak véltekkel szemben. Azt mondom, az emberek azért keserednek el, mert mindent maguknak akarnak és talán az igazságtalan egyensúly nyomorát állítják saját érdekeik megvalósításához.
PASSIVE TENSE: Az autoritással és a morális rendőrséggel szembeni ellenszenvről szól – parancsolgatva az embereknek, főleg a fiataloknak – hogy költekezni akarsz.
PROCRASTINATION ON THE EMPTY VESSEL:. Az a régi ismerős érzés, hogy ha nem dolgozol valamin, nem is érsz el semmit. Ami nonszensz. Nagyon fontos időt szakítani saját magadra, hogy élvezd az egyszerű dolgokat.
FEELING REDUNDANT: A félreértett ötlet, hogy nézz a múltba a jövőd formálása érdekében. Azért kellene a múltba néznünk, hogy tanulhassunk a hibáinkból, ahogy a hagyományokhoz híven birka gondolkodásmódot adnak nekünk, ahol félünk megkérdőjelezni a dolgokat.
A NO-SIDED ARGUMENT: Bár nincs bajom az egyén személyes hitével (vallásosság) miért éljünk beszűkülve a „bűnre” alapozva, mikor Isten létének nincs bizonyítéka? Miért ne tapasztaljuk meg a teljes életet, míg itt vagyunk, anélkül hogy bezárkóznánk?
De-EVOLUTION AD NAUSEUM: Nehéz jellemezni – hogyan zárkózunk be a saját világunkba, és hogyan tűnik az ezen kívüli világ teljesen idegennek csupán azért, mert nem illik bele a magunk megtervezett életébe – tehát robotokká válunk – alakítsd át ha akarod.
SUPPRESSED HUNGER: Arról szól, hogyan éljünk a patkány fajjal és az előírt mércéjével. Az automatikusan végrehajtott dolgok akadályozhatnak abban, hogy valamit a saját magad megelégedésére tapasztalj meg. Egy részről ez a dal saját magamról szól…
OMNIPRESENT KNIFE IN YOUR BACK: Hogyan győzi meg a reklám az embereket arról, hogy a szerzett javakal boldogabb lesz az életük. Szimbolikusan szólva, egy kés van a hátadban, ami mindig akkor okoz fájdalmat, ha nem a megfelelő irányba haladsz…
WE HUNT IN PACKS: Hogyan választ szét embereket a kultúra, hogyan hatnak a kulturális különbségek a gondolkodásra – és hogy az emberek a csoportszellem után haladnak, ahelyett hogy az egyéni megértésre törekednének. Annyira ragaszkodnak a kultúrához, pedig a barátság és a megértés nem is igazán ettől függ.
Már jelent meg több lemezetek a Century Media kiadónál. Mennyivel érzed jobbnak az ő munkájukat, mint a korábban megjelent lemezek kiadóit?
Remek kapcsolatban állunk velük, és mindig is támogattak, sokkal jobban, mint más kiadók.
Már most is elég nagy koncertezésbe kezdtetek. Szeretnétek az egész évet végig pörögni és minél több helyen megfordulni? Melyik a legjobban várt koncertesemény?
Várjuk már, hogy játszhassunk Panamában március végén, mielőtt az Egyesült Államokba megyünk. Igen, nagyon sok fellépés van betervezve.
Bizonyára rengeteg mindent történt veletek az eltelt időszakban. Lenne kedved egy történetet elmesélni, ami a zenei pályafutásod során történt?
Találkoztam Ronnie James Dio-val tavaly, és azt mondta nekem, sose adjam fel, és szereti hallgatni a Napalm Death-t. Nagyon büszke vagyok rá, és könnyeket csalt a szemembe.
Mit szeretsz csinálni szabadidődben a zenélésen kívül?
Filmeket nézni és zenélni.
Üzenj valamit a magyar grindereknek!
Köszönjük a támogatást. Remélem sikerül hamarosan meglátogatni Magyarországot, mert szeretem az ottani kaját!!!
——————————
ENGLISH VERSION:
Hello grinders. What’s going on with you nowadays? You seem to be very active.
WELL WE RECORDED OUR NEW ALBUM A FEW MONTHS BACK AND ARE STARTING TO PLAY SOME SHOWS
You are absolutely one of those bands who are the basis of death-grind metal. What do you get the energy and aggression from? How can you keep this speed of work?
WE ENJOY WHAT WE DO AND WE ALL GET ALONG VERY WELL, WE ARE STILL GREAT FANS OF MUSIC AND THAT HELPS A LOT I THINK
The band formed almost 25 years ago and you’ve produced an uncountable amount of musical material. Did you imagine in the 80’s that you would play music until this time? What were your plans at the beginning? Was it easy to make a living with such a destructive music?
THERE WAS NEVER A GOAL TO MAKE MONEY FROM THIS MUSIC YOU DID IT BECAUSE YOU BELIEVED IN THE MESAGE AND THE POWER OF THE BAND.ITS HARD TO BELIEVE THAT WE ARE SRTILL AFTER 28 YEARS
Tell me something about the present situation of the band. Your next album is coming up soon by the help of Century Media. First time I heard ‘Time Waits For No Slave’, I became very surprised: it is great. Each element is correct and we can hear true grindcore without any fashionable features. What is the secret of composing such great songs?
AGAIN WE ARE JUST MAKING MUSIC THAT WE ARE HAPPY WITH.STAYING TRUE TO THE ORIGINS OF THE BAND WHILST AT THE SAME TIME TRYING TO BE CREATIVE AS WELL.WE ARE LOOKING IN THE SAME DIRECTION
Do you mean to continue your works with this latest album or you want to turn back to the past?
WE WILL DO AS WE FEEL WHEN THE TIME COMES
How could you describe these 14 songs? What are their masseges?
TRONG-ARM: Pro-peace song. The idea of violence in any form making things bleak – showing a lack of understanding for human interaction
DIKTAT: Observing how marriage continues to be hi-jacked by the moral police. I’m saying that if marriage breaks down, it’s not the end of the world – it’s natural. And other thing like how people try to interfere to stop same-sex marriages, when it is no-one elses business and, in fact, an assult on human choice.
WORK TO RULE: Observing how people work to gather money and goods to somehow elevate themselves above others. The title is a actually an old trade union term, used during periods of dispute with management – which means to only work to the levels to which you are obliged, and not to do stuff like overtime etc. But i used it as a play on words.
TIME WAITS FOR NO SLAVE: How we work ourselves into the ground and we look back at the end of our finite time on earth, having not appreciated the simple things in life – like the way things just almost effortlessly shift in the world around us. Unless we have an understanding of the simple things, how can we hope to understand the complexities of life?
LIFE AND LIMB: This is an anti-torture song. When you physically torture people (as a country or a group or individual), how can you ever hope to take the moral high ground against other people and acts?
DOWNBEAT CLIQUE: This is about the scene police – the people who stand at the front of shows and shout about that general ‘sellout’ stuff (I was re-inspired by that guy in italy recently if you remeber). They keep themselves in a ‘downbeat clique’ becasue it somehow gives them a role to play, even though they have little clue about the stuff they are saying. They ask for 5 euro shirts – the kind of shirts that are made by child labour in sweatshops.
FALLACY DOMINION The song i had to re-jig – it’s about how people try to complain about giving better opportunites to the traditionally disadvantaged. I’m saying that people are just bitter becasue they want everything for themselves and perhaps to retain the misery of imbalance becasue it puts everything in their favour
PASSIVE TENSE: It’s about getting so pissed off with authority and the moral police – hearing them condemn people and especially the young right now – that you want to lash out. however, balancing that with a desire to not engage in violent acts is a struggle in itself
PROCRASTINATION ON THE EMPTY VESSEL: That old feeling that if you’re not working at something, then you must be achieving nothing. Which, in fact, is nonsense. Taking time for yourself to enjoy those simple things I’ve been talking about is essential.
FEELING REDUNDANT: The mistaken idea that we should look to the past to shape our future. We should preferably look the past to learn from mistakes, as things like absolute loyalty to tradition (and patriotism/ jingoism) give us a perpetual sheep mentality where we become afraid to question things.
A NO-SIDED ARGUMENT: Whilst i have no problem with people having personal faith (i.e religious), why live a narrow life based upon objection to percieved ‘sin’ when God remains to have no basis in fact? Why not Experience a full life for the finite time you are here without shutting yourself away?
De-EVOLUTION AD NAUSEUM: Tough one to describe actually – it’s kind of about how we’re sold the idea of domestic bliss and how the world outside your window is kind of alien becasue it doesn’t conform to your ‘designed’ life. so, it’s about becoming a domestic robot – de-evolving if you will.
SUPPRESSED HUNGER: It’s about the struggle to keep up with the rat race and it’s required standards. The act of doing things ‘properly’ can often affect your desire to really experience simple pleasures for yourself. In some sense, this was a song about myself…
OMNIPRESENT KNIFE IN YOUR BACK: How advertising is designed to reel people in and perhaps convince them that they can have a better life with ‘products’. Symbollically speaking, there’s a knife in your back that’s always there to give painful pleasure and therefore urge us in the right direction…
WE HUNT IN PACKS: It’s about how culture is a real barrier between people. how cultural differences are used to fuel pack mentalities – and groups of people go after other groups rather than trying to initiate individual understanding. people insist on clinging so tightly to culture, when ultimately, it doesn’t really serve much purpose or help understanding and friendship.
Century Media has given out some records of yours. What do you think about the label? Are they better than the labels you had worked with before?
WE HAVE A GREAT RELATIONSHIP WITH THEM AND THEY HAVE BEEN VERY SUPPORTIVE,MUCH MORE THAN OTHER LABELS YES
Recently you’ve had gigs very often: are you planning to have concerts through the whole year and visit even more places? Which one are you waiting for the most?
WE ARE LOOKING FORWARD TO PLAYING PANAMA AT THE END OF MARCH BEFORE WE HEAD TO THE STATES BUT YEA WE HAVE MANY SHOWS PLANNED
You’ve certainly experienced lots of things in the recent times. Can you tell us one of the great stories that happened to you during your career?
I MET RONNIE JAMES DIO LAST YEAR AND HE TOLD ME TO NEVER GIVE YP AND THAT HE LOVED LISTENING TO NAPALM DEATH,THAT MADE ME VERY PROUD AND I HAD TEARS IN MY EYES
What do you do in your freetime?
WATCH MOVIES AND MAKE MUSIC
Please, send some words to the Hungarian grinders.
THANKS FOR YOUR SUPPORT AS EVER IT MEANS A GREAT DEAL,I HOPE WE VIST YOUR COUNTRY SOON AS I LOVE THE FOOD THERE !!!!