Nàttsòl Interjú

(scroll down for English Version)

Üdv Erlend! Első lemezes csapat lévén, kezdetként kérlek avass be minket a zenekar létrejöttének hátterébe. Minek a hatására kezdtél zenélni és miért pont ezt a stílust választottad?

A banda akkor alakult, mikor Trondheim-ben voltam diák. Elég rövid idő alatt megírtam a számokat és úgy gondoltam, elég jók a számok ahhoz, hogy kezdjek velük egy projectet. Szerintem a black metal műfaj a legmegfelelőbb arra, hogy megmutasd természeted különböző oldalait. Mint a természet, a black metal is lehet nyugodt vagy agresszív.

Miért a Nàttsòl-t választottátok a banda nevéül? Mit jelent ez a szó?

A “midnattsol”-ból ered, ami “éjféli nap”-ot jelent. Gondoltam, ez igazán illik a koncepciónkhoz. Semmi mély jelentése vagy különleges ok, amiért ezt választottam.

Nemrégiben leszerződtetek a Lupus Lounge-al és hosszú várakozás után, a bemutatkozó anyag itt áll a megjelenés küszöbén. Mire számítasz, a kiadói háttér fényében, mekkora lesz az érdeklődés a Stemning iránt?

Nem igazán tudom, mennyire van kereslet az efféle metalra manapság. Ha szerencsénk van, néhány embernek tetszeni fog és valami különlegeset kap tőlünk. Ma már nem igazán fizet senki a zenéért, úgyhogy ez a legtöbb, amit remélhetek.

Az album befejeztével gondoltatok rá, hogy esetleg saját kiadásban jelentessétek meg a lemezt, vagy mindenképpen szerződés aláírása volt a cél?

Az elején nem gondoltam, hogy valaha megjelenik, de a többiek a bandában rávettek, hogy legalább adjunk egy esélyt és boldog vagyok, hogy megtettük. Mindig izgalmas más emberek reakciót meghallgatni a munkádról.

Milyen történések/tapasztalatok inspirálták a dalírást?

Elég érdekes tél volt Trondheim-ben, mikor ott éltem. Nagyon hideg volt és rengeteg hó esett, hosszú időn át. Ez inspirált, hogy olyan zenét írjak, amit a természet ihletett.

Ha nem tévedek, az ének terén elég hosszú időbe telt, míg megtaláltátok a megfelelő személyeket. Végül miként kerültetek kapcsolatba velük és miért éppen rájuk esett a választásotok?

Igen, beletelt egy időbe, mire meghallgattam a jelentkezőket, és meghoztam a döntést. Mikor meghallottam Venomenon és Gustav Jørgen játékát, azonnal tudtam, hogy tökéletesek lesznek. A dalszerzéshez hasonlóan, ezt a döntésemet is a megérzéseimre alapoztam. Ha jó érzés tölt el, akkor valószínűleg jó is.

A dalok rögzítése majd’ három évet vett igénybe, miközben a külvilág jóformán a létezésetekről sem tudott. Minek tulajdonítható ez a zárkózottság? Könnyebb volt így, a világ elől “elbújva” dolgozni?

Sosem akartuk titkolni a létezésünket, de nem igazán promotáltuk magunkat. Szerettük volna először, ha leszerződtet egy kiadó. Nagyon nehéz kiadói támogatás nélkül. Rengeteg banda van és nagyon nehéz áttörni.

Melyik stúdióban zajlottak a felvételek, illetve kik segédkeztek a korong elkészítésében?

A lemez nagy részét az otthoni stúdiónkban vettük fel, kivéve Venomenon részét, aki Morten Veland stúdiójában vette fel az éneket. A keverést és masterelést Markus Skroch készítette a Kalthallen Studio-ból és nagyon eltalálta a hangzást, amit szerettünk volna. Րk ketten voltak csak külsősök, a munka nagy részét mi csináltuk.

Mennyiben fejezi ki a Stemning a magánéletbeli személyiségedet? Másik éned bemutatásának eszköze a zene, vagy van párhuzam a privát életed és a Nàttsòl szellemisége közt?

A Stemning-en levő anyag, nagyon személyes. Szerintem, valamilyen szinten minden zenész személyesen kötődik a saját zenéjéhez. Nem hiszem, hogy anélkül lehetne jó zenét írni, hogy arról ne lennének személyes érzelmeid. Természetesen nehéz kifejezni a személyiségedet egy bandában, valószínű ezért van sok zenésznek solo projectje.

Az album külalakja egészen csodálatos. Valódi helyszínt ábrázol a kép, vagy az alkotó saját fantáziája ez a táj?

A borítót Lukasz Jaszak készítette, erről őt kéne kérdezned. Nem szeretek belefolyni más zenész vagy művész kreatív munkájába. Hagyom, hadd végezzék a munkájukat, ami mindig jobb végeredményhez vezet. A belső design-t Bjørn Schistad, a logo-t pedig Christophe Szpajdel készítette.

Noha a zene alapvetően sokszínű, a tartalom mindenütt norvég nyelven íródott. Mit gondolsz, korlátozhatja ez a célközönséget, illetve hosszú távon minősülhet e hátránynak az anyanyelv használata?

Ez egy jó kérdés. Րszintén szólva, nem hiszem, hogy más nyelven tudnék a természetről írni. A norvég nyelvet az embereket körülvevő dolgok ihlették. Sok különféle szó létezik a rengeteg féle természetben található dolgokról. Szerintem nem a dalszöveg a legfontosabb dolog, hogy az emberek élvezhessék az albumot. A zene a lényeg, és 99%-ban a zenére koncentráltunk.

A szövegek az átlagtól eltérően elsősorban természeti jelenségekkel foglalkoznak. Miért ezt választottátok fő témául? Honnan ered ez az erős kötődés?

A természet hagyomány nálunk, a műfajban. Egy vidéki norvég faluban nőttem fel és így legtöbb időmet a természetben töltöttem, szerintem ezért van rám ekkora hatással. Arról írsz, amit ismersz.

A hitről és a különféle vallási szocializációkról hogyan vélekedsz?

Megvannak a saját gondolataim a témáról, de sosem gondoltam, hogy azokat bele kéne szőnöm a zenémbe. Az emberek abban hisznek, amiben akarnak.

A kísérletezés, az új dolgok alkalmazása mai napig érzékeny, különösen kritikus pontja a black metal-nak. Mi a véleményed erről? Megítélésed szerint meddig marad “true” egy csapat?

Sok banda próbálja feszegetni a műfaj határait és csodálom is őket, bár a végeredmény változó. Nem mi akarjuk feltalálni a spanyol viaszt, csak zenélni, kifejezni a hangulatunkat.

Újítás szempontjából, az utolsó, folkos beütésű nóta kiváló ötlet volt, a női ének is rendkívül hangulatos. Minek köszönhetően lett a Ved Hav I Avdagsleitet zeneileg ennyire eltérő?

Már az elején tudtam, hogy az utolsó számot akusztikusra szeretném megcsinálni. Az első szám amit írtam, elég eltérő volt attól, ami felkerült az albumra. Nattsjel (gitár) már korábbról ismerte Anette-t, az énekest, ő ajánlotta, hogy tegyünk vele egy próbát. Így írtam egy új számot és nem is lehetnék elégedettebb az eredménnyel. Remélem fog még nálunk énekelni a következő albumokon is.

Elképzelhetőnek tartod, hogy a későbbiekben másfajta zenét (is) fogsz készíteni, akár folk, akár egy dallamosabb stílusban?

Minden lehetséges. Nincsenek konkrét terveim Nattsól jövőjét illetően. Számokat fogunk írni, a többi tagnak pedig sokkal több ihlete lesz a következő albumokra.

Elmondásod szerint egyelőre nem tervezitek színpadra vinni a produkciót, ugyanakkor egy zenész karrierje során általában fontos mérföldkövet jelentenek az élő fellépések. Szeretnél valaha koncertezni, vagy hosszú távon is stúdiós bandának számítotok majd?

A fő ok, amiért nem tervezünk koncerteket, hogy a tagok nagyon messze laknak egymástól, és elég nehéz lenne megoldani annyi próbát, amivel jó élő show-t tudnánk csinálni. Mi csak három tagú banda vagyunk és nincs is teljes taglista. De a jövőben… ki tudja… Most még csak egy stúdió banda vagyunk.

A Nàttsòl mellett vannak más, aktív projectjeitek?

Igen, van egy Quadrivium nevű projectem, ahol a maradék zenei hatásokat tudom felhasználni. Dolgozunk a második albumon is, ami sokkal jobb lesz az elsőnél!

Ha jut rá időd, általában mely zenekarok albumait hallgatod szívesen? Melyek számodra a legszemélyesebb művek, valamint miket ajánlanál olvasóinknak meghallgatásra?

Ó, rengeteg különféle zenét hallgatok. Mostanában nem hallgatok sok metált, de most beszereztem, az új 1349 albumot, ami nagyon jó. Az új Wardruna album is nagyszerű. Csodálom, mennyire elkapták az északi atmoszférát a zenéjükben.

Téma idegen kérdésként, összességében milyen véleménnyel vagy Norvégiáról? Milyen élet jellemzi az ottani lakosokat?

A norvég közösség elfogad minden őrült szabályt, amit a kormány meghoz. Néha úgy érzed megfulladsz mindettől, és az egyetlen kiút a természet és a zene. Itt ne várj sok jót.

Végezetül nem maradt más hátra, mint hogy megköszönjem a rám szánt időt és az interjú lehetőséget. Gratulálok az eddigi munkához, minden jót a továbbiakban!

Köszönöm a lehetőséget és köszönet az albumot dicsérő szavakért.

————————–

ENGLISH VERSION:

Greetings Erlend! As a first-album band, please introduce us to the birth of the group. What influenced you to start playing and why did you choose this genre?

The band was born when I was a student in Trondheim. I wrote all our songs in a pretty short amount of time and I thought the songs were good enough to start a project with. I think the black metal genre is the perfect one to express the different sides of nature. Like nature, black metal can be both calm and aggressive.

What does “Nàttsòl” mean, and why did you choose it to be your name?

It”s derived from the term “midnattsol”, which means “midnight sun”. I just thought it was a name that fits our concept. There is no deep meaning to the name nor any special reason why I chose it.

Recently you’ve signed a contract with Lupus Lounge, and after a long wait your debut album is ready to be published. What do you expect in the light of this label, how big interest will Stemning attract?

I”m not sure how much interest there is for this approach to metal nowadays. If we”re lucky some people will really like it and get something special from it. Nobody buys music anymore so that”s the most any musician can hope for.

Did you have the idea of publishing this material as an independent record, or your aim was to find a label?

In the beginning I didn”t think it would ever be released but the other guys in the band persuaded me to at least give it a try and I”m glad we did. Its always exciting to hear other people”s reactions and thoughts on your work.

What events/happenings inspired songwriting?

There was a strange winter in Trondheim when I lived there. It was very cold and a lot of snow for a long time and it inspired me to write some music directly inspired by nature.

If I am right, it took a good amount of time to find the appropriate singers for the band. How did you get to know them and why did you choose them?

Yes it took some time and I auditioned quite a few people before I made my decision. When I heard Venomenon and Gustav Jørgen I quickly knew that they would be perfect for my songs. Like all my songwriting I based my decision on a gut feeling. If it feels right, it probably is.

The recordings of the songs took almost 3 years, and the world basically didn”t even know of your existence. Why the closeness? Was it easier to work while being “hidden” from the public?

We never strived to keep our existence a secret but we didn”t exactly do a lot of promotion either. We wanted to see if we could get a label first. I think it”s hard to get your music out there without the support of a label. There are just so many bands out there and to break through the crowd is difficult.

In which studios did you record the songs, and who helped you in the making of the album?

We used our own home studios for most of the recording except Venomenon who did his vocals in Morten Veland”s studio. The mixing and mastering was done by Markus Skroch from Kalthallen Studio and he really gaves us the sound we wanted. I guess those two people are the only contributors. We did most of the work ourselves.

To what extent does Stemning express your private personality? Is music an object to express your other self, or your private life and the sentiment of Nàttsòl go side by side?

The material on Stemning is very personal actually. I think all musicians are personally connected to their own music in one way or another. I don’t think you can write good music if you don”t have some personal feelings about your work. Of course it”s hard to express your whole personality in just one band and I guess that”s why most musicians have side projects and such.

The outlook of the album is simply amazing. Is it a real location or just the fantasy of the artist?

The coverart was done by Lukasz Jaszak and I guess you would have to ask him about it. I don”t like to get involved in the creative process of the other musicians or the cover artists. I let them do their thing and that almost always leads to better results than if I try to control them.
Also, Bjørn Schistad did the booklet design and Christophe Szpajdel did the logos.

Although the music is itself is very diverse, all lyrics are written in Norvegian. Do you think it can limit the target audience, and can the use of the mother tongue become a disadvantage on the long run?

That”s a good question. To be honest I don”t think I can write lyrics about nature in any other language. Norwegian language was formed by the surroundings of the people who spoke it and hence it has a lot of different words for different things in nature.
Having said that I don”t think the lyrics are that important for people to enjoy our album because the actual music is what”s important and 99% of our efforts went into getting the music right.

The lyrics unconventionally deal with the phenomena of nature, mostly. Why did you choose this to be the main theme? Where does this strong link stem from?

I think nature is a pretty conventional theme in our genre actually. I grew up in rural Norway and hence spent almost all my time surrounded by nature so I think that”s why I”m inspired by it. You write about what you know.

What’s your opinion on faith and different religious beliefs?

I have my thoughts on this subject but I would never incorporate it into my music. People will believe what they want to believe.

Experimenting and the introduction of new things is a sensitive and critical point in black metal to this day. What do you think about this? How long does a group stay “true”?

There are many bands around that really try to push the limits of this genre and I admire them for that although the results may vary. Our aim is not to re-invent the wheel but rather just write the music that we feel best conveys the moods and atmospheres we want to express.

Regarding innovations, the last song of the album with the folk-atmosphere was an outstanding idea, the female vocals created a special feeling. Why was Ved Hav I Avdagsleitet made to be so musically distinct?

I knew early on that I wanted to end the album with an acoustic song. The first song I wrote was quite different from the one that ended up on the album. Nattsjel (guitars) knew Anette, who did the vocals, from before and suggested we try her on a song. So I wrote a new song and couldn’t be happier with the results and I hope we can get her for our future albums too.

Do you think it’s possible that in the future you will (also) play a different kind of music, either in folk- or more melodic style?

Anything is possible. I have no concrete plans for the future music with Nattsól. We will write the music that feels natural to us (no pun intended) and the other members in the band will have a lot more influence on the songwriting on the next album.

You’ve stated earlier that the production is not meant to be brought to stage, but still, live concerts are usually important milestones in the career of a musician. Do you plan to give concerts in the future, or you will remain to be a studio band?

The big reason why we don’t have any plans of doing any concerts is the fact that all the members live very far from each other and it would be very hard to do the rehearsing necessary to do a good live show. We are only three core members in the band so we don”t really have a full line-up either. But in the future, who knows… For now we are a studio band.

Do you have other, active projects besides Nàttsòl?

Yes I have a project called Quadrivium where I can use all other musical impulses I might have.
We are working on our second album and it will be much better than the first for sure!

If you have the time, which bands’ albums do you listen to? What are your favorite personal songs, and what would you recommend for our readers to check?

Oh I listen to a lot of different music. These days I don’t really listen to a lot of metal but I checked out the latest 1349 album and it”s really good. The new Wardruna album is also great and I really admire how they have captured a norse atmosphere in their music.

Now for a bit distinct question, what is your overall opinion on Norway? What kind of life characterizes the Norwegians?

Norwegian society is all about obeying every crazy rule the government decides to implement. Sometimes you feel like you are going to suffocate from all this and my only escape is nature and music. Don”t come here and expect to have fun.

Finally I’d like to thank you for your time and the opportunity for the interview. Congratulations to all your work so far, and wish you all the best for the future!

Thank you for the opportunity to talk to you and thanks for the kind words about our album.

WEB: http://www.myspace.com/nattsolnorway 

Kapcsolódó cikkek

NÀTTSÒL – Stemning

Jillian

Szólj hozzá!