Ophis Interjú

(scroll down for English Version)

A kérdésekre Philipp Kruppa válaszolt.

Üdvöztel Magyarországról! A Withered Shades egy kiváló album, sötét esszencia.

Üdvözlet Németországból. Nagyon szépen köszönjük!

Mostanság ritkán találok olyan albumot a hozzám kerülő anyagok között, ami ennyire tetszene. Milyenek a visszajelzések a metal média és a rajongók részéről?

Eddig a visszajelzések nyomasztóan nagyszerűek, nem volt egy negatív értékelés sem. Több maximum pontszám is előfordult. A rajongók is biztatóan fogadják a felvételt. Eddig összesen egy(!) rajongó volt aki jobban szereti a régi cuccainkat. Nagyon nagyra becsüljük az ilyen visszajelzést, bár nem sokat törődünk az emberek elvárásaival, mikor zenét írunk.

A borító művészi kivitelezése nagyon atmoszferikus? Kinek az ölteléből született, és húzódik-e mögötte valamiféle koncepció?

A “Stream Of Mistery” után ismét valami “mocskosabbat” akartunk, úgyhogy felkértük a művész Dusan Belohlavek-et, aki már készített borítót a Mini CD-nkhez 2004-ben. Csak azt mondtuk meg neki milyen színeket szeretnénk, megadtuk neki a számok és a lemez címét és azt mondtuk neki, valami “romlottat” akarunk. Ezután maga csinálta a cuccot, betájolva magát a dalok atmoszférájának a segítségével. Szóval a képek az ő elképzelései a mi zenénkről vagy szövegeinkről, ami a művészi alkotását valami egészen rendkívülivé teszi számunkra. Ezt nem lehet igazából egy koncepciónak nevezni, inkább a teljes atomszféra egy darabjának.

Sajnos a banda eddig ismeretlen volt számomra? Tudnál mesélni a jelenlegi felállásról, és a banda történetének fontosabb eseményeiről?

Ezt a kérdést röviden válaszolom meg, mivel a történetünk megtalálható a weboldalon, rendben? A jelenlegi felállást Jan (gitár 2003 óta), Olly (basszus 2008 óta), Nils (dob 2006 óta) és jómagam (gitár és vokál 2001, a banda megalakulása óta) alkotjuk. Eleinte az Ophis egy négy személyes side projekként indult, mikor a Rain of Ashes nevű thrash bandában játszottam. Később, egy hirtelen feloszlást követően egyedül folytatta, és megjelentettem az első és egyetlen demónkat 2002-ben. Egy évvel később, az Ophis ismét teljes banda lett, többé nem egy side projekt. Azóta átestünk pár tagcserén. A fontosabb események:

– 2004: első felvétel: “Nostrae Mortis Signaculum” EP, első fellépések.
– 2007: Első album: “Stream Of Misery”.
– 2008: A Demo újrakiadása és Európa turné a – Skepticism és a Panteist vendégeként. Néhány további fesztivál fellépés.
– 2009: Doomstock-Fesztivál Helsinkiben.
– 2010: Új lemezszerződés és a második album: Withered Shades.

A zenétek egy nagyon mély és sötét atmoszférával rendelkezik. Eszembe jutott néhány banda, akik inspirálhattak benneteket, de lehet, hogy teljesen rosszul gondolom. Tudnál említeni pár nevet, akik nagy hatással voltak rátok?

A korai időszakban egyértelműen a My Dying Bride, Samael, régi Tiamat, régi Katatonia, régi Anathema, Asphyx, régi Obituary és hasonlók. Mostanában a minket ért hatások sokkal változatosabbak és különbözőek. Az általam említett zenekarok valahol még mindig fontosak, mert ők tanították meg hogy tudjuk bensőséges érzelmeinket a zenébe áramoltatni. De manapság már nem tanulunk tőlük többé, túlhaladtunk rajtuk. Bármelyik jó banda lehet inspiráló. Már nem figyelünk más bandákat annyira. Már majdnem 10 éve csináljuk, tudjuk hogy írjuk meg a saját témáinkat. Természetesen néha más bandák hallgatása feléleszti a kreativitás lángját, de ez már nem annyira körülhatárolt és szükséges többé.

A szövegek a zenéhez hasonló hangulatot sugároznak? Hogyan születnek meg? Húzódik mögöttük valamilyen irodalmi inspiráció? Milyen üzenetet hordoznak?

Általában nincs irodalmi inspiráció a szövegek mögött. Általában akkor írok szövegeket, mikor érzelmi hullámvölgyben vagyok, közvetlenül a legmélyebb pont után. Ha végig gondolom, akkor írom a szövegeket, mikor még a legmélyebb ponton vagyok, de már elég jól ahhoz, hogy kifejezzem ezt az érzést. A témák sokfélék. A korai időkben leginkább emberi kapcsolatokról írtam, de ahogy idősebb lettem, ez a téma sokkal tágabb lett, és tartalmazza a társadalomról, és általában az emberi cselekedetekről alkotott véleményemet is. A szöveg tartalmaz üzeneteket, de ezek kizárólag az én önkifejezésemet szolgálják, és mélyen metaforákba vannak temetve. Nincs jó vagy rossz értelmezés. Mindenki azt olvassa ki a szövegekből, ami hozzá leginkább illik. Soha nem akartam semmit prédikálni. Csak a saját világnézetemről írok, és bárki a sajátjává teheti ezeket.

Mi a véleményetek a modern világról. A zenétek alapján leginkább a disztópia jellemezhet benneteket. Mit változtatnátok meg, ha lenne hozzá hatalmatok?

A disztópia tökéletes megfogalmazás. Ez az, amiről az “Earth Expired (Föld elenyészett)” című dal is szól. Az ún. nyugati világ úgy nézhet ki mint egy magasabb rendű kultúra, mint mondjuk a maják vagy az inkák. Mostanáig az összes magas kultúra a történelemben bizonyos okokból elbukott és eltűnt. Úgy gondolom, jelenleg egy ilyen bukás szélén állunk (ha a harmadik világ készlethiánya nem eredményez előbb egy újabb világháborút). Jelenleg egy sorvadó kultúra állapotában vagyunk, melyet az oktatás hiánya és a materializmus melletti nyílt kitartás. Ennek érvényre juttatása az állam általi nyílt kísérlet a szólásszabadság és az egyéni jogok korlátozására. Eddig még megvolt a szólásszabadságunk, és magánéletünk, de úgy hiszem, ez szépen lassan megváltozik az elkövetkező 20 év során. Akkorra, az európai lakosság 80%-a szegény és kulturálisan érzéketlen lesz. Ha erre tudtam volna a jó válaszokat, politikus lennék, nem zenész. De biztosan csökkenteném a katonai kiadásokat és az oktatásba meg a kultúrába forgatnám. Úgy gondolom, az oktatás az egyetlen módja annak, hogy megelőzzük a dolgok rossz irányba való haladását. Egy ideig szabályoznám a gazdasági életet és megpróbálnám csökkenteni a hatalmukat a politikusok felett. Németország legnagyobb részét, és más országokat is nagyvállalatok uralják. Szigorúbb környezetvédelmi törvényeket vezetnék be, és a felügyelet módján is változtatnék. az emberek helyett inkább a nagyvállalatokra és az egyházra koncentrálnám őket. Egyúttal halálra ítélném a hip-hop-ot egyszer és mindörökre, ha-ha. Villamosszék a rap hallgatásért.

A szövegekben előfordulnak misztikus, okkult témák. Érdekelnek a régi, spirituális témájú dolgok? Sokan úgy gondolják, a black/doom/death metal csak akkor hiteles, ha okkult és spirituális. Erről mit gondolsz?

Ahogy azt egy előző kérdésben már kifejtettem, a szövegeknek nincs jó vagy rossz értelmezése. De véleményem szerint nincsenek okkult dolgok a dalokban. Volt egy régebbi dal a témában ,a “Pazuzu”, de egyébként nem szoktam okkult dolgokról írni, ezek mind az élet metaforái szerintem. Ha te okkultként értelmezed, az is rendben van, de erről nem tudok nyilatkozni. Nem egészen vagyok benne biztos mire gondolsz ókori spirituális dolgok alatt. Magamat valamiféle spirituális személynek tartom, de nem nagyon érdekelnek az okkult és a pogány vallások. Azoknak, akik azt állítják, a black/death/doom metal csak akkor hiteles, ha okkult, azt mondom “menj anyádba!” A metál akkor autentikus, ha a bensődből származó heves, negatív, igaz érzelmekből táplálkozik, nem számít, hogy a szövegek ősi istenekről szólnak, vagy társadalmi kérdésekről, személyes fájdalomról, vagy akár a nagyanyám picsájáról. Mikor pár tinédzser, akik úgy gondolják a metal menő, írnak egy számot a sátánról, ez hitelessé teszi őket? Az Amon Amarth hiteles csak mert Odin-ról írnak? Nem! Ezek unalmas szarok. Nem számít, milyen témáról írsz. Az érzelmek, amivel teszed, azok a fontosak. És az a tény, hogy a banda érzi és éli meg, mint amit a szövegeikben leírnak. Ez dönti el egy banda hiteles-e, vagy sem.

Múltkor beszélgettem egy német szociológussal, aki kifejtette nekem, hogy Németországban az extrém metál rajongói sokkal komolyabban, fanatikusabban veszik a stílus iránti rajongást, mint mi. Neked mik a tapasztalataid erről? Mi volt a legutolsó dolog a black metallal kapcsolatban, ami nagy médiavisszhangot keltett?

Nem tudom, milyen szempontból hasonlítsam össze Magyarországot Németországgal. Ez attól is függ, mit értesz extrém metál alatt. Úgy gondolom, a német metal színtér felosztódik mainstream-re és underground-ra. Van egy erős, eltökélt tábora az exrém metálnak Németországban, de ez elég kicsi. A legtöbben a nagy bandákat hallgatják, mint az Iron Maiden, Manowar, Blind Guardian, vagy ha keményebb dolgokról vagy szó akkor mondjuk olyan mainstream bandákat, mint az Arch Enemy meg hasonlók. Ha ezeket az embereket mind beleszámítod, a metal tábor elég nagy Németországban. Ennek a zenének az egyik legfontosabb piaca.
A nem mainstream extrém metal bandák követői már jóval kevesebben vannak. Néha csak 20 ember van a koncerteken. A média normál esetben ignorálja a metal-t (ami egy jó dolog, mert a metál nem egy mainstream dolog), vagy ha írnak róla, általában negatív értelemben, vagy viccet csinálva belőle. A legnagyobb black metal média cirkusz a korai ’90-es években volt, mikor az Absurd botrány történt. Tudod, azok a hülye náci idióták akik híressé tették magukat azzal, hogy megöltek egy fiút az iskolájukból. Hirtelen a black metal volt az új veszély a társadalomra. De ez csak pár hétig tartott.

A hivatalos oldalatok alapján nem vagytok egy sűrűn koncertező banda. Ennek mi az oka? Terveztek hosszabb turnét az új lemezzel, vagy maradtok az évi 4-5 fellépésnél?

Nem játszunk túl sűrűn, de általában évente 5-nél több fellépésünk van. Tavaly elég kevés fellépésünk volt, mert az új albumra készültünk. Általában kicsit többet játszunk, 8-12 alkalommal egy évben.
Hát, mindnyájunknak dolgoznia kell, a bandával meg nem keresünk pénzt. Így nem tehetjük meg hogy állandóan szabadságon legyünk vagy kimaradjunk a munkából. Több pénzt kéne kapnunk a fellépésekért, hogy ezt tudjuk csinálni. És ezekért a magasabb fizetésekért több lemezt kellene eladnunk. Már az is nehéz, hogy olyan promotereket találjunk, akik legalább a kiadásainkat hajlandóak kifizetni. Németország kicsit túl túlterhelt metal show-któl. Több ezer banda játszik, és az emberek kezdenek távol maradni a show-któl, szóval nehéz jó szervezőket találni. És általában a death/doom bandák iránti érdeklődés nem annyira nagy. Jó lenne többet fellépni, de nem szeretnénk 50 koncertet egy évben, vagy ilyesmi.

Köszönöm, hogy időt szakítottál az interjúra! Sok szerencsét a jövőben!

Köszönet az interjúért, és azért hogy támogattok minket Magyarországon. Neked is sok szerencsét, és nektek is minden jót, kedves olvasók! Üdvözlet az Ophis-tól!

————————–

ENGLISH VERSION:

Answered by Philipp Kruppa.

Hail from Hungary! Whitered Shades is an excellent album, a dark essence.

Greetings from Germany! Thank you very much!

I rarely find such thing among the albums I get. What feedbacks have you received from the metal media and fans?

So far the feedback was overwhelmingly great, there was not one bad review. There even were many maximum scores. Also from the fans there was mostly cheers about the record. There was only one (!) fan who liked the older stuff better so far. We appreciate such feedback very much, although we don”t think much about people”s expectations when we write music.

The artistic design of the cover is very atmospheric. Whose idea was it and what is the concept behind it?

After “Stream Of Misery” we wanted something “dirtier” again, so we asked the artist Dusan Belohlavek, who already did the cover for our MiniCD in 2004. We only told him which colours we wanted, gave him the song- and album title(s) and told him we wanted something “rotten”. He then did the stuff on his own and oriented himself by the atmosphere of the songs. So the pictures are his visualization of our songs or lyrics, which makes the artwork something very special for us. This can”t be really called a concept, but rather another part of the overall atmosphere.

Unfortunately I was unfimiliar with the band til now. Could you please tell us something about current the line up and the major happenings in the band”s history?

I’ll make this one very short, because our history can be found on our website, ok?
The current line-up consists of Jan (guitar since 2003), Olly (bass since 2008), Nils (drums since 2006) and myself (guitar & vocals since the beginning of the band in 2001). At first, Ophis was as 4-members side-project, as I played in a Thrash band called Rain Of Ashes. Then, after a short split I continued alone and released our first and only demo in 2002. One year later, Ophis became a full band again, no more side-project. We had some line-up changes since then. The major happenings were:

– 2004: first record deal, “Nostrae Mortis Signaculum” EP, also first gigs
– 2007: first album “Stream Of Misery”
– 2008: Re-Release of the Demo and european tour as support to Skepticism and Pantheist. Also some festival gigs
– 2009: Dooomstock-Festival in Helsinki
– 2010: new record deal and second album “Withered Shades”

Your music has a very deep and dark atmosphere. Many bands came into my mind who could inspire you, but perhaps i’m totally wrong. Could you mention some names who inspired you?

In the early days it were clearly My Dying Bride, Samael, old Tiamat, old Katatonia, old Anathema, Asphyx, old Obituary and the like. These days our influences are more varied and different for each member. These bands I mentioned are still somewhat important, as they taught us how to channel our inner emotions into music. But these days, we don”t learn from them anymore, we have progressed from that. Any good band can now be inspiring. We don’t look to other bands that much anymore. We’ve been going for almost 10 years now, and we know how to write our stuff. Of course sometimes hearing other bands still sets off a creative spark, but it”s not that limited or necessary any more.

The lyrics armosphere are similar to the music. How do you write lyrics? Is there any literary inspiration behind it? What message do your lyrics have?

There is usually no literary inspiration behind the lyrics. I write lyrics usually after I’ve been in an emotional down, shortly after the lowest point. When I revive, I write the lyrics while I am still under the influence of this lowest point but already well enough to reflect that feeling. The topics vary a lot. In the early days, I wrote mainly about interpersonal relationships, but as I grew older, the topics became wider and also contain a lot of my view of society and human affairs in general. There are messages in the lyrics, but they are only for my own expression and usually buried deep under metaphors. There is no wrong or right interpretation. Everyone shall read from the lyrics what fits to them. I would never preach anything. I just make describe my point of view, and anyone can adapt this for themselves.

What is your oppinion about the modern world? I think dystopy characterizes you the most. What things would you change on if you had the power?

Dystopy describes it perfectly. This is what the song “Earth Expired” is about. The so called western world can be seen as a high culture such as the mayas or incas. So far, every high culture in history at some point fell down and vanished. I think we are on the brink of such a downfall (if the lack of ressources in the third world doesn’t cause another world war first). Currently we are in a state of decaying culture, caused by lack of education and an overblown attitude towards materialism. This is enforced by government’s open attempt to lower freedom of speech and individual rights. So far, we still have freedom of speech and a lot of privacy, but I expect this to change slowly during the next 20 years. By then, 80 % of the european population will be poor and culturally numb.
If I knew good answers to this, I’d be a politician, not a musician. But I surely would reduce military expenses and put them into education and culture. Education is the only way to prevent things from becoming worse, I think. I would regulate economy much more for a while and would try to reduce their power over politicians. Most of Germany and many other countries are run by the enterprises. I would put stronger laws on pollution and would change the mode of surveillance: instead of the people, I would focus that on the church and the enterprises. I would also condemn HipHop once and for all, haha. Electric chair for listening to Rap.

There are mysticism and occult themes in your songs. Are you interested in the old, spiritual things? Some say that black/doom/death metal is authentic when it”s occult and spiritual. What do you think about this?

As I mentioned in an earlier question, there is no right or wrong interpretation in my lyrics. But in my own opinion, I don”t see any occult themes in the songs. There is one older song “Pazuzu” dealing with this stuff, but otherwise, the occult is not a theme for me when I write, it”s all metaphors for life for me. If you interprete it as occult, it”s allright, but I can’t say too much about that.
I am not so sure what you mean about old spiritual things. I see myself as some kind of spiritual person, but I am not interested in occultism or pagan beliefs very much.
To those who say Black/Death/Doom Metal is only authentic when it”s occult, I say “fuck off”! Metal is authentic, when it comes from a real, intense negative emotion in your inner self, no matter if the lyrics deal about some ancient gods, or social issues, or personal pain, or even my grandma’s vagina. When some stupid teenagers, who think being Metal is hip, write a song about Satan, does that make them authentic? No! Are Amon Amarth authentic just because they write about Odin? No! They are just boring crap. It”s not important what topics you write about. The emotions with which you do that are important. And the fact if the band really feels and lives what they write about! This decides if the band is authentic or not.

Some day ago i was talking to a german sociologist and he said, that in Germany they treat extreme metal more seriously and fanatically then in Hungary. Do you have any experiences regarding this? Have you had any case regarding black metal that created some media reaction?

I have no idea what the situation is in Hungary compared to Germany. It also depends on what you consider extreme Metal. I think the German Metal scene is split in an underground scene and a mainstream Metal scene. There is a strong, enthusiastic following for extreme Metal in Germany, but it is also very small. Most people listen to the big bands such as Iron Maiden, Manowar, Blind Guardian, or when it comes to heavier stuff to such Mainstream bands like Arch Enemy and so on. When you include those people, Metal is really big in Germany. It”s one of the most important market for this music.
The following for non-mainstream extreme bands is much smaller! Sometimes there are only 20 people at shows.
The media in Germany normally ignores Metal (which is a good thing because Metal should not be a Mainstream thing), or if they write about it, they usually write negative stuff or make fun of it. The biggest media circus about Black Metal was in the early 90s, when the Absurd scandal took place. You know, those stupid Nazi-idiots who made themselves important by killing a boy from their school. Suddenly Black Metal was the new danger for society. But it only lasted for a few weeks.

Regarding to your official page, you are not the band who plays live too often. What”s the reason? Are you planning some longer tours or you keep yourselves to the 4-5 live concerts per year?

We don’t play very often, but usually it”s more than 5 gigs a year. Last year we played very few shows, because we were preparing the new album. Otherwise we usually play some more, 8-12 gigs a year.
Well, we all have to work, we don”t earn money with the band. So we can not afford to take holiday all the time or skip our jobs. We would need higher salaries for concerts to do that. And for those higher salaries, we”d need to sell more records. But we don”t want to do it for money. It”s also difficult to find promoters who are willing to pay at least our expenses. Germany is pretty overfilled with Metal shows. There are thousands of bands playing, and people start to stay away from shows, so it”s difficult to find good bookers. And generally the interest in booking Death-Doom bands is not that high. It would be fine to play more shows, but we would not like to play 50 shows a year, or something.

Thank you for your time! Good luck in the future!

Thanks for this interview and for supporting us in Hungary!! Good luck to you too, and all the best, to you, the readers! Cheers from Ophis!

WEB: http://www.ophisdoom.de/

Kapcsolódó cikkek

Cyclone Empire hírek – Autumnal, Onheil, Ophis

NorthWar

OPHIS – Withered Shades

Gwanath

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Részletek

Sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához.

Bezár