Interjúk

Pensées Nocturnes Interjú

bandpic_penseesnocturnes(scroll down for English Version)

Hail Vaerohn! Üdvözöllek a magyar Kronos Mortus oldalon! Pensées Nocturnes nevű projekteddel egy egészen különleges világot hoztál létre, amit talán hívhatunk avantgarde black metalnak is. Egyetértesz ezzel a megjelöléssel?

A Pensées Nocturnes-t bárminek hívhatod, nem számít. Én a zenét magát nézem, és mindenféle hasonlítgatás értelmetlen. Játszok blues-t, black metal-t, death metal-t,  klasszikus zenét,  jazz-t, post rockot, stb… Nem értem, hogy képesek az emberek ilyen elnevezéseket követni és két szó közt ellentéteket állítani. Mi a Black metál? Mi a Death metál? Tényleg van rá mód, hogy pontosan meghatározzuk ezeket? Néhány pedáns szociológust kivéve, senkinek sincs ehhez idege. Szerintem teljesen felesleges mindent katalogizálni, minden hangra valami szót illeszteni. Csak a zene számít, én pedig egy olyan fickó vagyok, aki zenél.

Alig telt el egy év a debütalbum, a Vacuum megjelenése óta, és máris itt a folytatás. Ennyi ötleted van?

Így van, az ötletek a Pensées Nocturnes esszenciája. Biztosíthatlak, hogy egy szóló project-et sokkal egyszerűbb futtatni, mint minden taggal számolni és meghallgatni különféle álláspontokat. Sokkal spontánabb és következetesebb. Nem kell senkit meggyőzni, meghallgatni, nem kell törődni az ötödik kerékkel…

Milyen zenék hatottak rád? A Grotesque album alapján a komolyzenét érzem, de más metal bandák egyértelmű hatását nem lehet felfedezni, leszámítva persze a black metal szellemiségét. Hallgatsz egyáltalán ilyeneket?

Őszintén, nem próbálok sem bandát, sem pedig stílust lemásolni, és, hogy nincs zenei képzettségem és mindent magamtól tanultam, lehetőséget ad, hogy valami személyeset alkossak. Persze, nem vagyok naív, a Pensées Nocturnes-ben nincs semmi forradalmi és azok a zenék ihlették, amiket hallgatok, de ez nem cél, amit teljesíteni próbálok, mikor alkotok. A „Grotesque”-ben és a „Vacuum”-ban is felfedezhetők motívumok klasszikus szerzőktől, de ez csak a tisztelet miatt van. Nem igazán tudom megmondani, mely szerzők ihlettek, de azt elmondhatom, miket hallgatok: általánosságban, amennyire lehet, próbálom elkerülni a beskatulyázást: Black Metált nyilvánvalóan, minden formában: Symphonic, True, Depressive, Dallamos…), Death Metal, klasszikus zene (főleg a romantikusokat és az azt követő korszakot), Blues, Jazz, Post-Rock, francia varieté…

Szövegkönyv híján csak a zene hangulata alapján tudok találgatni, hogy miről énekelhetsz. Miről szólnak a szövegek?

Az életnek nincs mély jelentése, pontos célja vagy abszolút igazsága. A tény, hogy az emberi élet az illúziókon alapszik és, hogy az örök remény vezérli tagadhatatlan. Semmi sem létszükség, amit teszünk, csak időtöltés. Mintha az élet mindarról szólna, amikkel elfelejthetjük az életet, de ennek az ürességnek ellenére, azért „élnünk kell” és ez a fajta nihilizmus az, ami által más szemszögből láthatjuk az életet és valamit megpróbáljunk kihozni ebből az abszurditásból, valami, amit te választottál, valamit, aminek nem kell megszokottnak, vagy „normálisnak” lennie. Ez egy elvesztett csata, így viccet csinálunk az életből és nevetünk a körülményeinken. Mindez, egy kicsit groteszk.

Milyen dolgok inspirálnak, amikor zenét írsz?

Attól függ. Általában valami koncepcióból indulok ki, egy gondolatból, és azt fejlesztem zenévé, olyan forgatókönyv-szerűen. Néha ezt a logikai folyamatot egy szöveg alapján csinálom, néha pedig ez inspirál egy szöveget. Nincsen szabály. Csak hagyom, hogy a képzeletem vezessen, mikor megvan az inspiráció. Szerintem fontos, hogy a dalszerzés közben az érzelmek vezessenek, ne pedig az ész, (vagy inkább mindkettő, csak különválva) ezért nem is cenzúrázom magam. Valamilyen szinten, a zene sokkal jobban kifejezi az érzelmek, mint a szavak és ezt a bizonyos dolgot nem akarom elveszteni. Úgy hogy visszatérve arra, amit mondtam: nincsenek szabályok, csak próbálkozom.

263514Külső szemlélő számára úgy tűnik, hogy a francia színtér virágzik. Hogy látod belülről az ottani undergroundot?

Mióta a zenélést előtérbe helyeztem, én nem igazán látom ezt így, a bandákat nem szeretem beskatulyázni. Szerintem az internet fejlődésével a nemzeti fogalmak nem jelentősek már (a zenében), így nem vagyok rá kifejezetten büszke, hogy francia vagyok, még ha, látszólag a Black Metál színterünk elég erős is (Peste Noire, Reverence, Hyadningar, Deathspell Omega, Arkhon Infaustus…). Nem akarok semmilyen stílusba sem tartozni, és ez arra is vonatkozik, hogy mit hallgatok: engem nem vezet semmilyen sovinizmus, csak a zene érzése.

Mit jelent számodra a black metal? Művészet? Hitvallás? Létforma?

Nehéz kérdés! Nem tudom, mi a Black Metál és nem vagyok elég hatásvadász ahhoz, hogy definiálni tudjam. Számomra csak egy koncepció, két szó, ami segít eldönteni, hogy jó lesz a koncert. Sok banda kijelenti, hogy „igazi Black Metál”-hoz tartoznak, pedig ez csak egy címke. A mai BM inkább különféle ideológiák egyvelege, túl sok féle zene és különféle ember keveréke, így nincs is semmi jelentése.

Furcsa, bizarr hangulatot áraszt a Grotesque borítója. Ki készítette?

A borító Stephen Rothwell munkája, aki egy brit művész, és egy szürreális és egészségtelen atmoszféra kibontakozása. Szerintem, az efféle különös és abszurd kombináció teljesen beleillik a Pensées Nocturnes univerzumba. A tartalmat a 3-Crosses hozta létre.

Lehet színpadon is látni a Pensées Nocturnes-t, vagy ez csak egy stúdiós projekt?

Gyakran kapok felkérést, hogy játsszak élőben, de nem tudom, mennyire menne egy koncert ehhez a zenéhez és nem is akarom tudni. Jelenleg a diszkográfia az elsődleges szempont. Nem vagyok meggyőződve, hogy képes lennék a zenét olyan könnyen megosztani, mint az albumon, nem is vesződök, csak a promóció miatt, számlista összeírásával. Ez még nem végleges, de jelenleg a következő albumra koncentrálunk.

A sajátodon kívül érdekelt vagy más zenekarokban is?

Játszok még a Valhôll-ben, egy pogány BM-t játszó bandában.

Köszönöm szépen az interjút! Zárásként mit üzensz a magyaroknak, akik esetleg csak most ismerik meg a zenédet?

Köszönöm, minden jót a jövőben.

———————————–

ENGLISH VERSION:

Hail Vaerohn! Welcome to the Hungarian Kronos Mortus site! You have managed to create a pretty interesting musical world with Pensées Nocturnes, which we might even call avant garde black metal.

Pensées Nocturnes can be called whatever you want, that doesn’t matter to me. I see music as a whole, and to compare or make styles confront each other is just a waste of time. I play Blues, Black Metal, Death Metal, Classical Music, Jazz, Post Rock, etc… I don’t understand how can people follow some denominations and create real conflicts between two words. What’s Black Metal? What’s Death Metal? Is it possible to define such styles precisely? Except some sociologists not much meticulous, nobody has the nerve to do such a work. I think it’s a waste of time to try to catalogue everything, to put words on each notes. Music is the only thing that matter, and I am just a guy who plays music.

A year has just passed after your debut, Vacuum, and yet here you are with the next one. You seem to be full of ideas.

Indeed but ideas is the essence of Pensées Nocturnes. To play in other bands too, I can assure you that running a project alone is quicker than having to deal with a lot of individualities and points of view. It’s more spontaneous and coherent. You don’t have to convince anybody, to agree on something, to rehearse, to deal with the fifth wheel…

What other bands have inspired your releases? I can feel some classical influence on Grotesque, but can’t sense the presence of other black metal bands, only the spirit behind it.

Honestly I didn’t really try to copy a band or a musical style and the fact I have no musical training and I have learned everything by myself makes it possible to create something really personal. Sure I’m not credulous, Pensées Nocturnes isn’t a revolution and is influenced by what I’m used to listening to but it is not a purpose I try to fulfill when I compose. You can indeed find some references to classical composers in „Grotesque” as well as in „Vacuum” but it is just a modest homage. So I can’t really tell you what artists inspired me, but I can at least tell you what I’m used to listening to: generally speaking I prefer to judge bands on a case by case basis and try to avoid cataloging as far as possible: Black Metal obviously (in all its forms: Symphonic, True, Depressive, Melodic… ), Death Metal, Classical Music (mainly Romantic Period and the following ones), Blues, Jazz, Post-Rock, French variety…

Lacking a lyrics booklet I can only enjoy the music itself, what are the songs about?

Life doesn’t have a deep meaning, a precise objective, an absolute truth. The fact that human lives rest on their share of illusions and are led by a never-ending hope is undeniable. Nothing we do has an existential foundation aside from spending time. As if life comes down to everything that allows us to forget life… But despite this emptiness we have to „live anyway” and this kind of nihilism makes it possible to see life from a totally different point of view and to try to create something from this absurdity, something that you have chosen, something that don’t have to be conventional or „normal”. It’s a losing battle so we have to make fun of life and laugh at our condition. Grotesque is a little bit of all this things.

What is inspiring you when you are writing these songs?

It depends. I usually start from a concept, a thought, and I develop the music with the idea of what I would call a scenario. Sometimes this logical sequence is led by a text, sometimes it inspires one. There is no strict rule. I just let my imagination leading me when inspiration is here. I think it’s important to be led by emotions rather than brain during composition (or more exactly both of them but separately) that’s why I don’t censor myself even if I’ve a text to follow. In a way music expresses more precisely than words what you can feel and I don’t want to miss this particularity. So to come back to what I said previously: no rule, just try and see.

For an outsider it seems that the French scene is blossoming. What do you think about the local underground scene?

I don’t really see it that way since I put music before side issues (country, musicians, artwork…) and generally speaking I prefer to judge bands on a case by case basis and to try to avoid cataloging as far as possible. I think with the development of the Internet this notion of nationality has no signification anymore (in music) so I’m not particularly proud of being French even if indeed it seems we have a strong Black Metal scene (Peste Noire, Reverence, Hyadningar, Deathspell Omega, Arkhon Infaustus…). I don’t really try to fit to a style and what I’m used to listening to follow the same rules; I’m not led by any kind of chauvinism, only the way I feel the music.

What does black metal mean to you? Art? Belief? Purpose?

What a difficult question! I don’t know what’s Black Metal and I am not pretentious enough to give you even though a definition. For me it’s just a concept, two words which are helpful to know if a concert might be interesting… There are too many different bands pretending to be part of the „true Black Metal” that eventually it’s just a label. Today BM is a sort of potpourri with so many different ideologies, too many different kinds of music and of different people and thus it doesn’t mean anything.

The cover of Grotesque gives you a bizzarre impresson. Who is behind the artwork?

The artwork is the work of Stephen Rothwell, a British artist which evolves in a surrealistic and unhealthy atmosphere. I thought that this kind of strange and absurd combinations fits totally to Pensées Nocturnes universe. The lay out has been realized by 3-Crosses.

Is it possible to see you perfoming live or is it only a studio band?

I’m often proposed to play live but I don’t know if a concert would be something suitable for this music and I don’t want to know. For the time being the priority is the band’s discography. I’m not convinced being able to share as easily as I’m able to do with an album and that’s why I don’t want to lose time trying to set up a line-up only for promotional interest or to do like everyone. It’s not a final decision but the priority is the next album.

Are there any other projects you are working on?

I also play in the Pagan Black Metal band Valhôll.

Thanks for the interview! Do you have anything to say to the ones who are just getting familiar with your stuff?

Thank you. All the best for the future.

WEB: facebook.com/pages/Pens%C3%A9es-Nocturnes/117694908301346

Kapcsolódó cikkek

Hot News: LADLO Productions news: Pensées Nocturnes, Way To End, Regarde Les Hommes Tomber

KMZ

PENSÉES NOCTURNES – Grotesque

REBELPROUD

PENSÉES NOCTURNES – Vacuum

Phos

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Elfogadom Részletek