(scroll down for English Version)
A kérdésekre Richard Lagergren (gitáros) válaszolt.
Sziasztok! Üdvözlet Magyarországról! Mikor pár éve először találkoztam a Portraittal, elsőre el sem hittem, hogy egy 2008-as lemezről van szó. Hihetetlen módon áradt belőle az a fajta nyers és borzongató atmoszféra, ami már régóta hiányzik a zenei palettáról. Megvan az univerzumot kitöltő sötét anyag, amit a csillagászok régóta keresnek!
Annak idején milyen ötlettől vezérelve indult a csapat? Milyen zenei közegből érkeztek a tagok?
Mint a legtöbb csapatnál, az alapgondolat fejlődött és növekedett tovább attól a naptól, mikor az első ötlet beugrott. Amikor 2006-ben felvettük a demónkat, egyszerűen egy irány kezdett testet ölteni az első dalok jellege alapján, amiket próbáltunk. Úgy gondolom, nekünk valóban nem volt szükségünk megvitatni semmit azzal kapcsolatban, hogy miről szóljon a Portrait. Ez valahogy nyilvánvalóan és nagyon természetesen jött.
A zenei hátterünkről: mi mind különböző hard rock/metal projektekben játszottunk éveken át, olyanokban, melyek főként demókat, EP-ket adtak ki. Én (Richard) egy Eidomantum nevű csapatban voltam, amiben a jelenlegi basszusgitáros is részt vett. Christian és Anders a Bloodlust nevű csapatban voltak, azt hiszem.
Az új lemezen, sőt már az azt megelőző EP-n, Per Karlsson énekel. Miért kellett Phillip Svennefelt-et lecserélni? Nehéz volt az új hangot megtalálni? Egyértelmű volt, hogy hasonló karaktert kerestek?
Svennefelt egyszerűen nem volt elég jó. Azt hiszem nehéz volt elénekelnie a debütáló lemezen hallható dalokat. Így mennie kellett. Volt néhány személyes kérdés, ami a helyzetet labilissá tette, de ha egy jó énekes lett volna, ezt még elnéztük volna neki. Nos, 3-4 hónapot töltöttünk azzal, hogy megkeressük a megfelelő énekest. Mi nem feltétlenül egy mindenben hasonló karaktert kerestünk. Egy maréknyi jelölttel felvettük a kapcsolatot, de végül Per volt az egyetlen, aki el mert jönni egy meghallgatásra.
Az új lemezt, a Crimen Laesae Majestatis Divinae-t, érettebbnek és komplexebbnek találom elődjénél. Véleményem szerint sikerült előbbre lépnetek, úgy, hogy közben nem távolodtatok az eredeti iránytól. Érezni ezt a lemez fogadtatásában? Milyen kritikákat kap az album? Ti milyen különbséget láttok a Portraithoz képest?
Egyetértek. Úgy gondolom, az új album egyszerre változatosabb és sokkal következetesebb, a debütön volt pár dal, ami különböző stílusokba és irányokba burjánzott. Számomra az új album hordozza a valódi egységes identitást. A reakciók eddig nagyon pozitívak, mint ahogy mi ezt vártuk.
Egyik érdekessége felvételeiteknek a különös nyers hangzás. Manapság nem megszokott ez, hiszen már a legdurvább zenék is penge hangzással jönnek ki, ami gyakran túl steril is. Hogy sikerült nektek létrehozni ezt a koszos hangzást? Sok munka volt vele, vagy nem kellett utólag retkesíteni a felvételeket, hanem ősi cuccokat használtok?
Véleményem szerint az új lemez az első kiváló produkció a zenekar történetében. Bár a korábbi kiadások esetleg durvább hangzásúak, ahogy mondod, de sosem annyira, mint amit a dalok megkívántak. Nekünk már teljesen világos elképzelésünk volt, milyen hangzást szeretnénk ezen a felvételen, szerencsére együtt tudtunk dolgozni a producerrel/hangmérnökkel akik ezt meg tudták valósítani. A felszerelésről és technikai részletekről jobb nem is beszélni.
Miről szólnak a dalok? Honnan merítetek ötletet a szövegekhez? Milyen más művészi vonalak adnak ihletet a szövegekhez, zenéhez? Könyvek, filmek egyebek?
A “Crimen Laesae Majestatis Divinae” szövegei elsősorban a sátánizmus különböző kérdéseiről szólnak. Ez a téma adja a fő inspirációt ahhoz, amit csinálunk. Persze bizonyos könyvek, filmek, festmények vagy bármilyen fajta művészet belobbanthatja a kreativítás lángját, mint szövegi, mind zenei oldalon. Egy film van, ami valóban így tett, Buttgereit “The Todesking”-je, mint késöbb szó lesz róla. A múltban volt már egy két történetmesélős dalszöveg, amit bizonyos horror klasszikusok inspiráltak.
A zenekar tagok közül fel tud valaki mutatni paranormális vagy okkult tapasztalatot, élményt?
Azt hiszem közülünk nem egyikünknek volt ilyen tapasztalata, amiről beszélsz. Még ha unalmasan hangzik is, de ezeket meg kell tartanom magamnak. Túl szentek a számomra.
Mit gondoltok a jövőben változni fog a zenei stílusotok? Várható eltávolodás ettől a nosztalgikus Mercyful Fate vonaltól? Azért kérdem, mert nekem úgy tűnt, a Der Todesking című tétellel mintha új irányokba tapogatóznátok.
Az emberek folyton összehasonlítanak minket a Mercyful Fate-tel, és biztos, hogy hatással voltak ránk, de ők csak egyek a sok közül. Tudod, nem miattuk alakult meg a Portrait, mi soha nem akartuk követni vagy másolni őket semmilyen módon. A stílusunk változni fog? Mint aktív csapat, változunk és fejlődünk, azonban nem fogunk szándékos változtatásokat csinálni. Van egy csapás, amit követünk.
Nos, a „Der Todesking” dal persze meglehetősen epikus és szertelen a természete. Nincs messze egy instrumentális darabtól, és megközelíti a tíz perces hosszúságot. Ebben nem igazán mond ellent az anyag többi részének, de persze az ilyen dalokban a dolgok könnyen válnak…bombasztikussá.
Amúgy az imént említett dalnak van köze Jörg Buttgereit filmjéhez?
Ez az, a cím onnan jön, igen, valamint egy idézet a szövegben. Bár a szöveg egésze nem magán a filmen alapul.
Most, hogy a Metal Bladenél vagytok, gondolom a lehetőségeitek kicsit tágabbak. Várható, hogy készül valamelyik dalhoz videoklip? Melyiket választanátok? Vannak a klipre ötleteitek is?
A „The Nightcomers” című dalhoz a videoklip valójában tervben van. Nem tárnám fel az elképzeléseinket most, remélhetőleg megvalósíthatóak lesznek…
Volt tervezve egy kis turné Európában, ez elmaradt, mi volt az oka? Tervezitek valamikor bepótolni?
Természetesen fogunk még turnékat csinálni. A nyár és a fesztiválok után megyünk Európába, a kanadai rockerekkel, a Cauldronnal együtt, azt hiszem. A menetrend kiírása hamarosan meglesz. Úgy hiszem, van egy budapesti dátum is.
A zenélés mellett kell még dolgoznotok? Mivel foglalkoztok? Ezek mellett van még energiátok valamilyen hobbira, vagy a zenélés kitölti a fennmaradó időtöket?
Most még nem tudunk megélni a zenélésből, így néhányunk dolgozik, mások meg gazemberek. Személy szerint nem igazán van más hobbim a zenélés mellett, ez viszi el a legtöbb időm, ilyen vagy olyan formában. Ha nem játszok, akkor például cikket írok néhány hard rock/metal magazinnak.
Végül egy helyi vonatkozású kérdésem lenne. Az egyik zenekari fotótokon mintha feltűnne egy Pokolgépes póló, legalábbis egyesek szerint. Ismeritek ezt a magyarországi csapatot?
Azt hiszem én vagyok az, aki viseli. Mi mind szeretjük a Pokolgépet – a magam részéről főleg a korai dolgokat, mint az első két album. Nagyszerű zenekar, a legjobb magyar csapat a Tormentor mellett. Néhány más régi magyar előadót is figyelemmel kisérek/kísérünk: az Ossian (főleg a korai cuccok), Angel Reaper, P. Mobil (néhány tisztességes dal), Metal Lady…
Köszönöm a válaszokat! Sok sikert és, többek között, magyarországi koncertet kívánok! 🙂
Köszönöm az interjút! Mindenki vegye az új lemezt, és találkozunk valamikor idén ősszel Budapesten! Hail Satan!
——————————-
ENGLISH VERSION:
Answers by Richard Lagergren.
Hi there! Greetings from Hungary! When a few years ago I heard Portrait for the first time, I did not want to believe, that I was listening to a 2008 album. A certain type of thrilling and coarse atmosphere could be sensed, that seemed to have been missing from the music world for a while. Astronomers have long been seeking the dark matter that fills the universe, and now it is found! What was the idea of yours back then, when you launched the band? What musical background did the members have?
Like for many bands, the core and foundation was something that would develop and grow forth from the day the first idea came. When we went on to record our demo back in 2006, a direction had started to manifest simply from the nature of the first songs we would rehearse. I think we never really needed to discuss anything concerning what Portrait would be about. It was somehow obvious and came very natural.
About our musical backgrounds, we had all been playing with different hard rock/metal projects for many years, of the kind that would mostly end up releasing demos and EP:s. I (Richard) was in a band called Eidomantum, which also involved our current bassist actually. Christian and Anders had a band called Bloodlust I think.
Per Karlsson is the singer on this album, and on the previous EP as well. Why did you change Phillip Svennefelt? Was it hard to find the new voice? Was it obvious that you were looking for a similar character?
Svennefelt simply was not good enough. I think his difficulties to sing the songs should be rather audible on our debut album. Thus, he had to go. There also were some personal issues making the situation somewhat unstable, but had he been a good singer, I think we could maybe have looked past those. Well, we went on to spend three or four months looking for the right vocalist. We were not necessarily after a similar character at all. A handful of candidates got in touch, but in the end Per was the only one who dared to come for an audition.
I find the new album Crimen Laesae Majestatis Divinae more complex and mature. In my opinion you’ve managed to make a step forward, while remaining close to the same direction. Does the reception of the new album reflect this? What kind of criticism do you get? What kind of differences do you find in comparison to your previous album?
I agree. I think that the new album is at the same time more varied and a lot more consequent, where the debut had a couple of songs sprawling in different styles and directions. To me, the new album carries more of a genuine, cohesive identity.
The response this far has been very positive, which was honestly what we expected.
One of the main curiousities of your recordings is the coarse sounding. This is not a common method these days, since also the most hardcore musics come out with sharp sounding, which is often too „sterile”. How did you manage to create this type of sonority? Did you have to do a lot about it, or maybe you were using old equipments?
In my opinion, the new album has the first worthy production in the history of this band. Though our earlier releases may have been coarse sounding, as you put it, they never were quite what the songs asked for. We had quite a clear vision of what sound we wanted for this record, and were fortunate to work with a producer/engineer able to realise it. About the equipment and technical details, some things should rather go untold.
What are the songs about? Where do you draw your ideas from? What other artistic types give you inspiration? Books, film or anything else?
The lyrics on “Crimen Laesae Majestatis Divinae” mainly deal with different aspects of Satanism. This subject itself acts as the main inspiration for what we do. Sure certain literature, movies, paintings or whatever kind of art, can ignite the creative spark both on the lyrical and musical side. One film that indeed did so is “Der Todesking” by Buttgereit, which we’ll get to later here. And in the past we have had one or two lyrics of the storytelling kind, influenced by certain horror classics.
Is there anyone in the band who has ever had any paranormal or occult experience?
I think more than one of us had the kind of experiences you would define this way. But with the risk of sounding boring, I will have to keep mine to myself. They are all too holy to me.
Do you think that your style will change in the near future? Do you expect drifting away from this Mercyful Fate line? The reason why I’m asking is that I felt you were trying to reach different dimensions in the song Der Todesking.
People keep comparing us to Mercyful Fate, and sure that band is an influence – but one out of many. It’s not like they were the reason for Portrait to form, and we never set out to follow or copy them in any way, you know. Will our style change? As an active band we’ll keep evolving and developing, but we’re not going for intentional changes. There is a path to wander.
Well, the “Der Todesking” song of course is quite epic and excessive to its nature. It’s not far from being an instrumental, and approaches that ten minute border. Nothing in it really contradicts the rest of the material on the record I’d say, but of course, in that kind of songs, things will easily get a bit… bombastic.
By the way, is this song related to Jörg Buttgereit’s film?
That’s where the title comes from, yes, as well as a quote in the lyrics. The lyrics as a whole are not really based on the movie itself, though.
Now that you’re cooperating with Metal Blade, your opportunities are wider. Can we expect a video clip? Which song would you choose? Do you have any ideas concerning a clip?
A video clip for the song “The Nightcomers” actually is in the planning. I cannot reveal so much about our ideas right now – hopefully they are doable…
If I know well, you were planning a European tour, which was cancelled. Will you try it again?
Naturally we will be doing more tours. After the summer and festival dates, we will do Europe, together with Canadian rockers Cauldron I think. The schedule will be announced soon. I even think that there is a Budapest date in there.
Do you have to work beside music? What do you do for a living? Do you have any other hobbies, or music fills all your free time?
We are not able to live off our music just yet, so some of us work, others are just criminals. Personally I don’t really have any other hobbies beside music; it consumes most of my time, in one form or another. When not playing, occasionally I’ll write for some hard rock/metal magazines for instance.
I only have one last question. According some people’s opinion a Pokolgép t-shirt is visible in one of your photos. Are you familiar with this Hungarian band?
Actually I think I’m the one wearing it. Guess we all love Pokolgép – mostly the early stuff for my part, like the first two albums. Great band; the best Hungarian one next to Tormentor. Some other old Hungarian acts I/we are into of course are Ossian (also mostly the early stuff), Angel Reaper, P Mobil (a few decent songs), Metal Lady…
Thank you very much indeed for your answers. I wish you luck, and a concert in Hungary too! 🙂
Thanks for the interview! Buy our new album everyone, and we’ll see you in Budapest sometime this autumn. Hail Satan!