S.N.O.T. Interjú

A S. N. O. T. 1996-ban alakult még Snot-ként, de nem ez volt az első banda az életetekben. Kérlek benneteket meséljetek zenei múltatokról!

Mi nagyon jó barátok voltunk Háncsával már tizenévesen. Együtt kezdtünk el  a zenélés fele érdeklődni. Én egy gimis zenekarban kezdtem olyan emberkékkel mint az Ocho Macho énekese, vagy Scheer Max Viktor aki a S.N.O.T. hangmérnöke és producere volt. Aztán jött egy death-metal banda. Ez volt az Animosity. Ekkor játszottunk először a Háncsával egy zenekarban, ugyanis kiszállt a korábbi gityós Barbarics Jani, aki később a Sear Bliss-ben gityózott. Az ő helyére jött Háncsa. Aztán én belecsöppentem az Extreme Deformitybe. Abban a bandába játszani az nekem egy álom volt. Moby Dick turné, Magyar Monsters Of Rock stb., egy máig nagyon nagy emlék nekem. Mikor az E.D.-és időszaknak vége lett ismét összekerültünk a Háncsával. Ez volt az Alexi’S Machine. Gyenge próbálkozás volt. Aztán jött a nagy gondolat Háncsával, mi lenne ha…..! És már pörögtünk is. Megkerestük Tomsát, aki egy Bonanza és EBM őrült volt. Ő különben az Animositynek is besegített egy kis szintivel. Felvázoltuk neki a gondolatainkat egy zenekarról, ami egy próbálkozást talán megér. Bólintott. Így lett a S.N.O.T.. Tomsának is volt egy EBM bandája, Szakos Krisztiánnal, aki az Ákosból ismert. Krisztián a S.N.O.T.-nak is segített mint külsős. Tomsa különben haknizik a mai napig, több formációt is csinál más-más zenei stílusban.

Ezek szerint régóta ismertétek egymást. Barátok voltatok?

Mind a hárman egy suliba jártunk, Háncsával évfolyam társak voltunk, Tomsa eggyel alattunk járt. Háncsával nagyon jó barátok lettünk, együtt lógtunk suliban, helyett, meg utána is. Ebből lett sokszor a probléma mert csak a metalkodás érdekelt minket.

A Snot-ot illetően, hogyan jutottatok közös zenei nevezőre? Ki állt elő az annak idején idehaza nagyon egyedinek, különlegesnek számító zenei ötlettel, amit megvalósítottatok?

Ezt úgy gondoltuk, adott volt, hogy gitár, bőgő és szintikkel, dobos nélkül nem lehet szokványos kemény zenét csinálni. Főleg úgy, hogy Tomsa kőkemény Ebm, gépzene fan, Háncsa mindenféle metal zene, én meg csak a brutális death-thrash muzsika felől közelítettem meg a dolgokat. Azt tudtuk, hogy kemény, elborult, néhol dallamos, zúzós, ipari, gépies muzsika legyen. Mikor elkezdtünk próbálni és kész lett az első szám és több ötlet is megvalósult, ott már kezdett körvonalazódni mi is lesz hármunk közös agymenése. Tudtuk, ez valami új idehaza. De nem tudatos volt. Ez jött belőlünk őszintén, örömködésből.

Első demótok a Félek volt, emlékeztek még arra, hogyan, mikor és hol vettétek fel? Mai fejjel hogyan vélekedtek arról az anyagról?

96 őszén az LMS stúdióban került rögzítésre a Félek demó Vida Feri segítségével. Úgy emlékszem 4-5 nap alatt. Nagyon jó hangulatban, élveztük az egészet, főleg a végeredményt! Legjobb dalok a Féleken vannak, Claustrophóbia, Magamba fordultam. Az akkori lehetőségeinkhez képest meg jól is szól. Ezzel az anyaggal sikerült is az emberek érdeklődését felkelteni. Sőt a zenei szaklapok is pozitívan írtak a demóról. Itt állt össze igazából a dolog, hogy csinálnunk kell a S.N.O.T.-ot, mert van értelme.

A kazetta után nem sokkal S. N. O. T.-ra változtattátok neveteket, mert Amerikában akkor már létezett egy Snot nevű formáció és szerzői jogok és egyéb problémák elkerülésének érdekében lett belőletek S. N. O. T., azaz Separated Notions Operate The Torture. Nem gondoltatok arra, hogy egy teljesen új névvel rukkoljatok elő?

Nem gondoltuk, hogy a név változtatás lenne a megoldás, hiszen ekkor már túl voltunk egy 40 állomásos Strong mega turnén. Már játszottunk Ausztriában, fesztiválokon és a Deepspace Christ-nak folytak az előkészületei. Ismertek minket itt-ott. Ez volt a legjobb döntés. Így lett a Snot rövíditésként használva.

Amennyire emlékszem, sok poén is fűződött a zenekar nevéhez, pl. Sok Nő Olyan Tufa, igaz?

Így igaz. Ment a poénkodás a rövidítéssel volt több tucat variáns. Turnékon ki volt adva a többi bandának házi feladatként a dolog. Dunaújvárosban a Strong és a Burn megszórtak minket, amit 3 hónap alatt összegyűjtöttek papírzsebkendőt tele takonnyal, ekkor még Takony volt a nevünk, ez kb. 5 nagy kukás zsák volt és ezt mind megkaptuk a színpadra. Olyan volt mintha a műsorunk alatt végig esett volna a hó hatalmas pelyhekben, csak ez picit zöld és lucskos volt. A mai napig visítunk a sok baromkodásunkon. Tomsa mellett nem lehetett kibírni ép ésszel, ő mindig gondoskodott arról, hogy jól érezzük magunkat. Jó volt együtt megélni ezeket a történeteket.

Második demótok a Deepspace Christ volt, melyet angol nyelven jelentettetek meg, ez azért történt, mert a felvétel promóciós célokat szolgált és külföld felé akartatok nyitni?

Eredetileg igen, promó céllal készült 97-ben. Küldözgettük Németországba pár kiadónak. De már volt egy osztrák cégtől ígéret kiadásra. Nekik tetszett az anyag, láttak minket élőben. Aztán egy német stúdiót próbáltak leszervezni nekünk a felvételekhez. Itt meg is torpant az egész. Közben egy itthoni kiadó beállított az egyik bulinkra és a koncert után dumáltunk és másnap meginvitáltak minket egy hosszas beszélgetésre. Ez volt a KO-records. Ehhez a kiadóhoz tartozott az Ektomorf, Anima Sound System, Kamarás Iván, Hooligans, United Side is. 98 márciusában alá írtuk a három nagylemezre a szerződést. Jónak tűnt akkor ez a közös munka a KO-val.

Miért tettétek fel újra a Claustrophobia-t a felvételre?

Ez volt az úgy mond “slágerszámunk”. Picit megvariáltuk. Kicsit más lett, de nem bírtuk ki, hogy ne nyúljunk hozzá. Én azt bánom a mai napig, hogy nem került fel az Activate nagylemezre.

Ez a demo előrelépés volt a Félekhez képest?

Persze minden féle képen jobb lett. Gépiesebb, ütősebb, őrültebb, betegebb. Ezt már S. Max Viktorral vettük fel, szintén az LMS stúdióban. Itt már több mindennel mertünk próbálkozni. Egészen őrült dolgokkal kísérleteztünk. Volt mikor egész hatásosnak tűnt egy olajradiátor kimikrofonozva, szanaszét efektezve, no nem a visszhangos-torz meleg végett. Amiből valami fura hangot kitudtunk csikarni azzal próbálkoztunk. Jó pár agyament kütyüt használni is tudtunk.

Akkortájt a demók igen jó visszhangra találtak az akkortájt működő fanzine-ekben, rengeteget koncerteztetek, úgymond „demós” bandaként fesztiválokon léptetek fel, elég hamar országos ismertségre tettetek szert, egyetértetek ezzel a megállapítással?

Szerintem egyetérthetek a megállapításoddal. Rengeteg meló volt a bandában. Minden nap munka mellett próbáltunk hol éjjel, hol nappal. Napi szinten kb 7-8 órát töltöttünk a próbateremben. Péntek, szombat meg csüccs a kisbuszba és koncert. Megfordultunk raklapos kluboktól egészen a fesztiválokon minden felé. Pörgős időszak volt. Nem volt szünet. És ez mellett a banda ügyes bajos dolgait is intéztük.

Ki intézte a zenekar promócióját, reklámját? Mekkora hangsúlyt fektettetek a csapat bejáratására, népszerűsítésére?

Saját magunk csináltunk mindent. Le voltak osztva a feladatok ki mit intéz, hova megy, kivel kell beszélnie. Persze voltak külsős barátok, akik önzetlenül segítettek minket. Markovics Márk aki annak idején a Wackond ‘zine-t csinálta, neki a mai napig nagyon köszi a munkát amit értünk tett. Akkoriban más volt mint most. Nem nagyon volt internet. A demókat postán küldtük, saját magunk vittük be a lemezboltokba.Volt, hogy magunk plakátoztunk, szórólapoztunk. Mindenhol ott akartunk lenni ahol esélye volt a S.N.O.T.-nak arra, hogy lássanak, halljanak minket. Sok pénzt költöttünk reklámra hiszen nem elég a próbaterembe lemenni és pár koncert. Azon voltunk folyamatosan, hogy minden hétvégén 1-2 koncert legyen. De volt olyan is, hogy 3 buli volt. Például 97 tavaszán 50 fellépésünk volt. Egyszer megkérdezte tőlem egy hangszerboltos, hogy az istenbe csináljuk, hogy már huzamos ideje folyamatosan ott vagyunk valamelyik zenei szaklap hasábjain. Hát igen. Történnie kell mindig valaminek, hogy írjanak, beszéljenek rólad. Ez nálunk így is történt. De akkoriban ez minden ismert underground bandánál így zajlott. Most már teljesen más. Le ülsz egy gép elé, feltöltesz egy valamire való szerzeményt és várod, hogy hányan nézik meg, töltik le. És ott lehetsz egy időben Japántól, Keszthelyen át Rióban és nem emelted meg a segged.

Mikor kezdtétek el írni bemutatkozó lemezetek, az Activate dalait? Folyamatosan születtek a dalok?

Folyamatosan születtek a dalok. Sok ötlet volt. Hiszen állandóan a próbateremben voltunk, sőt, ha valamelyikünknek volt valami elképzelése, külön lement a terembe és próbálta kidolgozni.

Hogyan oszlott meg a dalszerzés a zenekaron belül?

A szerzemények nagy részét Tomsa és jó magam csináltuk. De ez nem azt jelenti,hogy a Háncsa nem vette ki a részét a dal szerzésből. Ő is ugyan úgy bele szólt, variált, ötletekkel állt elő. Az Álmomban című dal úgy született, hogy éjjel mentünk zajongani. Tomsa elő vett valami régebbi foszlányt, de ekkor már borozgattunk javában. Háncsa rá improvizált és egyből jött a szöveg a semmiből. Össze gyúrtuk, párszor eljátszottuk aztán mindenki ment aludni. Volt mikor a Tomsa reggel 8-kor csörgött, menjünk azonnal a terembe! Ennek meg mi a baja? Azt hittem elmentek nála egy kicsit. Azt mondja megálmodtam! Kérdeztük, hogy mit. Elő vett egy kotta papírt és le volt kottázva valami, amit éjjel megálmodott. Mi össze néztünk, és ő meg osztott minket, még talán vezényelt is.

A lemezt ’98-ban vettétek fel Szombathelyen a Home stúdióban Scheer „Max” Viktor segítségével, hogyan zajlottak a felvételek? Hogyan emlékeztek vissza a stúdiózásra?

Nyáron volt kettő hetünk felvenni az Activate-t. De ez non-stopba történt. Nappal a stúdióban voltunk, éjjel meg a Tomsa házi borozójában kütyültük a gépeket. Hát kínlódtunk rendesen mindennel, főleg a gitár sounddal. Sehogy sem akart össze állni, de aztán végül sikerült.

A hangzással elégedettek voltatok? Sikerült Max-nek elcsípnie a S. N. O. T. lényegét, a dalok hangulatát?

Őszintén? Nekem a mai napig ott a kérdés. Bár talán mind a hármunknak más a véleménye az anyagról. Túl steril lett nincs kosz benne. Nem szeretem magunkat hallgatni, de a két demót többször hallgattam meg mint a lemezt. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy rossz lett. Max bele adott mindent. Ő tudta mit akarunk és ő mit szeretne hallani. Mindig is szerettük a közös munkát, stúdióban, élőben, próbákon is. Ugyan is már az előkészületekben is közreműködött.

A lemezt miért újra magyarul vettétek fel?

Első sorban a magyar közönséget céloztuk meg, de meg voltak az angol verziók is, mivel közben Ausztriában is toltuk. Itthon azért kellett, hogy magyar szöveggel állj ki a rajongók elé.

A Deepspace Christ demo dalai (Mélyűr Krisztus, Keserű Méreg, Soul) a lemezen is szerepeltek, nem gondoltatok arra, hogy helyettük új szerzeményeket tegyetek fel a korongra? Születtek esetleg olyan szerzemények is, amelyek végül nem kerültek kiadásra?

Imádtuk ezeket a dalokat. A mai napig jó hallgatni ezeket. Olyan hangulatot sugall ami félelmetes számomra. Voltak olyan nóták amiket játszottunk élőben, de rögzítésre soha nem kerültek. Ha meghallgatod figyelmesen a Mélyűr Krisztust, észre veszed, hogy a demós és a lemezes verzió között nagy különbség van. Sőt a kiadó a szövegét a lemezes változatra cenzúrázta egy kicsit.

Így 14 év távlatából, hogyan jellemeznétek az anyagot?

Jó a kérdés! Újító volt az Activate az biztos. Az akkori hazai lemezek közül talán ezáltal kiugró is volt. Egyedi megoldásokat, ötleteket használtunk. Talán még a hangzás sem volt rossz, bár szerintem steril lett. Most sok mindent máshogy csinálnánk, de ez természetes.

Az akkori magyar underground színtérbe hogyan illettetek bele? Egyetértetek azzal, hogy megelőztétek a korotokat, egy egyedi, izgalmas és újító albummal rukkoltatok elő?

Ez egy érdekes dolog. Voltak mindenféle zenekarok. Sőt nagyon jó zenekarok NeckSprain, FreshFabrik, StrongDeformity, Ektomorf, Blind Myself és még sorolhatnám. De! Dobos nélkül senki sem próbálkozott. És ha már dobgép meg mindenféle kütyü, akkor teljesen máshonnan van megközelítve a kemény zene, de egyáltalán, összességében a zene. Valóban mi is úgy gondoljuk, hogy Magyarországon egyedi volt. Külföldön voltak hasonló csapatok, de javarészt dobossal vagy koncerten használtak élő dobokat. Senkihez sem akarom hasonlítani a S.N.O.T.-ot, mert nem tudom. Sok zenei műfaj volt ránk hatással és ebből gyúrtuk össze a mi zenénket saját ötleteink, megfogalmazásunk szerint. Furcsa volt először az embereknek, néztek is nagyokat. De úgy gondolom, aki látott minket, azokban nyomot hagytunk. Megelőztük a korunkat? Rossz időben voltunk rossz helyen. Kint ez sokkal elfogadottabb volt. Volt hagyománya, lásd, N.I.N., Front Line Assembly, Front 242, OOmph. Ők gépekkel tolták. Itthon még az is talán furcsa volt, ha valaki az élő dobra rápakolt valami loopot. Hát még ha dobos sincs! Próbáltunk újítani, érdekeset csinálni és ez összességében sikerült.

Összesen hány példányban készült el és fogyott a lemez? Milyen fogadtatásban részesült az Activate?

Fogalmunk sincs, hogy mennyi példányban készült és mennyi fogyott. Ez ám a kemény! Jobb sorsra lett volna hivatott az Activate. Viszont a visszajelzések pozitívak voltak mind a zenészek mind a rajongok körében egyaránt.

Hogyan népszerűsítettétek, propagáltátok az anyagot? A korong megjelenése után mentetek-e turnéra?

Készült egy videoklip az Anatomia c. számra amit az akkori zenei csatorna játszott. Különböző kisebb-nagyobb rádiókban voltunk hallhatóak. Az Ektomorffal voltunk egy kisebb turnén, aztán voltak már saját bulik is. Amik teltházasra sikeredtek. Zenei újságokban folyamatosan jelen voltunk. Ahol esély volt arra, hogy egy ember lásson, halljon minket oda elmentünk.

Aztán amilyen gyorsan feltűntetek, ugyanolyan gyorsan is szívódtatok fel, nem lehetett hallani/olvasni rólatok semmit. Mi történt veletek az Activate megjelenése után? Szeretném, ha bővebben kifejtenétek!

98 októberében jelent meg a lemez. Lenyomtuk a bulikat, jártunk promotálni ide-oda az anyagot. Közben készültek az új nóták tele voltunk ötletekkel, élveztük az egészet, dolgoztunk mint a gép, szokásos régi tempóban. Majdnem, hogy a próbateremben éltünk. Aztán kaptunk egy telefont. A Strong Deformity énekese ’Bigyusz’ zenekar nélkül maradt, próbáljuk meg hátha… Ismertük őt régóta, tudtuk mire képes. Aztán elkezdett velünk dolgozni, de a saját döntésünket a mai napig nem értem. Nem emberileg volt vele gond és nem is a hozzáállásával meg a munkályával. SŐT! Én úgy éreztem, hogy a trió egysége kezd bomlani! Azt azért tudni kell, hogy elkezdtünk elmenni egy emészthetőbb, de ugyan úgy kemény zúzós, S.N.O.T.-os zene felé, ami tudatos volt. Ez is baj volt. Aztán a Bigyusztól pár hónapos közös munka után megváltunk. Innentől semmi nem volt olyan mint azelőtt. Szar volt ezt megélni. Amit felépítettünk kemény munkával azt szépen le is romboltuk. Rengeteget voltunk együtt és eljött az idő, hogy egymás agyára menjünk. Nem volt jó semmi, egyikünknek sem. Pihit kellett volna tartani. Háncsa 2 hét pihit kivett, elment nyaralni. Tomsával mi folyamatosan méláztunk. Háncsa hazajött, de már láttam rajta, nem olyan mint volt. Rengeteget veszekedtünk. 99 novemberében Háncsa bejelentette, hogy kiszáll a S.N.O.T.-ból. Itt volt vége! Egyikünk nélkül sincs S.N.O.T… ezt tudtuk. Én csak magamat hibáztattam, de ez van. Fiatalok voltunk. Az biztos, hogy Háncsa búcsújához az én mentalitásom vezetett. Ma sok mindent máshogy csinálnék. Ezután Sheer ’MAX’ Viktor hangmérnök/producerünk szállt be gitározni, így ebben a felállásban egy bulink volt. 2000 januárjában betörtek a próbaterembe és ellehetetlenítették a zenekart. Talpra akartunk állni, de nem jött össze. Szép lassan elmaradtak a próbák nem vállaltunk bulikat, Ennyi!

Fel is oszlott a zenekar? Ha igen, akkor miért?

Soha nem mondtuk ki, hogy vége a S.N.O.T.-nak! Csak megszakadt minden.

Az Activate megjelenése után írtatok újabb dalokat? Rögzítettetek demókat?

Mint említettem készültek új dalok, jó pár. Azt mondom, brutálisak voltak. Feltettük magunknak a magasabbnál is magasabbra. Egy kettőt játszottunk élőben, de csak a teremben vettük fel magunknak. De ezek a felvételek eltűntek.

A S. N. O. T. megszűnése után ki, mivel foglalkozott? Kapcsolatban maradtatok egymással? Követtétek a hazai és nemzetközi undergroundban végbemenő eseményeket?

Tomsa köztudott folyamatosan zenélt, zenél. Kisegítette a SD-t, haknizik mint mindig gyerekkora óta. Sok formációban szerepel, és emellett egy osztrák cég itthoni vezetője. Háncsa tudomásom szerint a S.N.O.T. után játszott egy zenekarban, de aztán jó pár évre letette a gitárt a sarokba, de gondolom hiányzott neki a zenélés, mert nekiállt remixeket csinálni. Később már sajátokon dolgozott, egész jó nótákat csinált. Én meg rendesen eltávolodtam a zenétől. Még hangszert sem láttam. Éltem a hétköznapokat mint más, csak én a bojlis horgászattal pótoltam a zenélés hiányát.

Idén októberben egy születésnapi buli keretén belül léptetek fel újra 12 év eltelte után. Hogyan történtek az előkészületek, mennyit tudtatok próbálni? Egyáltalán kitől, hogyan jött a felkérés?

Egyik régi barátunk, aki nagy S.N.O.T. fan volt 30. szülinapja volt. Haverjai szóltak, hogy mi lenne ha mi játszanák. Ez nem volt kérdéses. Zártkörű bulinak indult, de valahogy kitudódott. 😀 Nem nagy helyen volt a buli, de megtelt. Ezt az egészet viszont nem volt könnyű összehozni. A buli hetén próbáltunk összesen 3 alkalommal éjszaka (régi szép idők :D). Egész hamar visszajöttek a régi érzések, hangulat, baromkodások, olyan volt mint mikor még ment minden.

Volt bennetek para a fellépést megelőzően?

Én 12 éve sem fogtam a kezemben, de már a bulit az intro után nagyon élveztem, és szerintem magabiztosak voltunk. Jó volt újra tolni a Magamba fordultam-ot, Mélyűr Krisztus-t és a többi számot.

Sokak osztják ama véleményt, hogy egy nagyszerű koncertet adtatok…

Mi is meglepődtünk. Üvöltözték a szövegeket, jó hangulat volt. Buli után sokat beszélgettünk az emberkékkel akik jelen voltak, és csak biztatást kaptunk a folytatásra.

Azóta beindultak az események körülöttetek, most már végleges, hogy a S. N. O. T. újjáalakult, reaktiválta magát, a jövőbeni terveitekről mit tudhatunk? Hosszú távra terveztek?

Eldöntöttük, folytatjuk. Nehéz lesz mert mindegyikünknek rengeteg elfoglaltsága van. Háncsa írja már az új számokat. Megpróbálunk egy-két régi dalt a mai hangzásnak megfelelően átgyúrni, hisz már 12-13 sőt 14 év eltelt azóta, de az új nótákon lesz a hangsúly. Dolgozunk ezerrel, koncert talán egy új lemez, bármi lehet!

WEBhttp://www.facebook.com/snotband

Kapcsolódó cikkek

S.N.O.T. zenekar 12 év után újra aktiválta magát!

NorthWar

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Részletek

Sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához.

Bezár