Sahg Interjú

(scroll down for English Version)

A válaszokat Thomas Tofthagen, a Sahg gitárosa adta.

Sziasztok! A legnagyobb sajnálatomra, de azt kell mondanom, hogy Magyarországon eléggé kevéssé ismert még a zenekarotok, magam is csak a kettes CD-vel szereztem tudomást rólatok. Így először arra kérnélek benneteket, hogy meséljetek a kezdetekről. Hogyan, miért, kikből és főképpen kinek az ötlete alapján jött létre a csapat? Mi volt az indíttatás? Hogyan jött a név és mit jelent?

Talán mondhatjuk, hogy a Sahg egy régi baráti társaságból fejlődött ki. A tagok már a banda alapítása előtti években is ismerték egymást, és különböző bandákban játszottak együtt. Szóval sok hasonló hatás ért minket, és ugyanazzal a zenei háttérrel rendelkeztünk. Amikor aztán az első néhány szám, amely a helyén volt, elkészült, tudtuk, hogy ideje az ötletünket megvalósítani, és így megalapítottuk a Sahg-ot. A név igazából egy vicc… rájöttünk, hogy mindannyiunkat érdeklik a láncfűrészek, meg a fűrészek úgy általában. A Sahg utalhat erre a halálos játékszerre is, de a h betű teszi igazán viccessé.

Előre meghatároztátok, hogy milyen zenének kell születnie Sahg név alatt, vagy ez azért inkább menet közben alakult ki? Már csak azért is, mert mind egészen más zenét játszotok az anyabandátokban.

A ’70-es évek zenéjén nőttünk fel mindannyian, és ez inspirált minket, hogy elkezdjünk zenélni. Ez volt az a stílus, amivel kezdtünk. De minden fajta zene megihletett minket, és ez az, ami a Sahg-ot kiemeli a tömegből és érdekessé teszi. De érezzük a sürgetést, hogy folytassuk azt a hagyományt, amely a saját zenei érdeklődésünket és képességeinket formálta és ami mozgatott minket; ezt a hagyományt szeretnénk a saját elképzelésünk szerint folytatni.

Ha jól tudom, az első demó után elég gyorsan lecsapott rátok a svéd Regain Records. Más érdeklődő, ajánlat nem is akadt? Koncertek szervezésében mennyire tud, akar segíteni, közreműködni a kiadó?

A Regain-nel néhány héttel azután szerződtünk, hogy elkészült az első demónk. Ahogy te is mondtad, ők vadásztak le minket, és követelték, hogy abban a pillanatban szerződjünk le velük. Olyan ajánlatott tettek, amit nem tudtunk visszautasítani.

Az első album megjelenése előtt Kvitrafn elhagyta a bandát és Tor került a helyére, de azóta már ő is távozott. Mesélnétek a doboscserékről s arról, hogy akkor jelenleg kik is alkotják a bandát, hogy van-e állandó dobosotok?

Kvitrafn éppen azután hagyta ott a csapatot, hogy elvégeztük az utolsó símításokat a Sahg-on; úgy döntött, hogy a családjára és a szóló projektjeire fog koncentrálni inkább. Elköltözött Bergen-ből, ami megnehezítette volna, hogy továbbra is együtt játszunk. Pár hónapig csak Thor és én voltunk a bandában, amikor rájöttünk, hogy ez így nem működik, és bevettük Kjetil Greve-t, aki dobol az Audrey Horne-ban, ahol én is játszom. De jelenleg nincs állandó negyedik tag a bandában.

A kiváló első anyagnak és az arra Európa szerte kapott, nagyon pozitív kritikáknak köszönhetően – melyekre talán ti sem számítottatok – elég sok helyre eljuthattatok. Még a norvég listák 31. helyére is. Ez mennyire nagy eredmény ott? Szoktak azon a listán feljebb is szerepelni rock/metal bandák?

A rock és a heavy menő dolgok itt Norvégiában, de nem szoktak a toplisták élén szerepelni. Nagyon meg voltunk lepődve, amikor felkerültünk a 31. helyre, és azon is, hogy jó ideig ott maradtunk.
Sok fellépésünk volt a Sahg I megjelenése után, ez biztosan fontos szempont volt a lemez eladását illetően. Meg szerintem sokan arra is kíváncsiak voltak, mi ez az egész egyáltalán. Nem sok banda van, akik ezt a fajta zenét játsszák, különösem nem itt Norvégiában.

Boltokban a második album, mely nemes egyszerűséggel a II címet kapta. Ki nálatok a fő dalszerző? Hogyan állnak össze a nóták? És hogyan került a képbe az ex-Anthrax gitáros Rob Caggiano a keverést illetően?

A legtöbb szám ezen a lemezen – csakúgy, mint a legutóbbin – az énekesünk, Olav és az én együttműködésemből született. Mindenki hoz magával riffeket és ötleteket, de nagyrészt én írom a zenét, és Olav a dalszövegeket.
Remélhetőleg a jövőben jobban együtt tudunk majd működni, mint banda, ami a zeneírást illeti, de ez egy nagyon időigényes munka. Általában szeretek otthon dolgozni a zenén, és aztán elhozom a nyersanyagot a próbákra a banda többi részének.
Rob a basszerosunk, King közvetítésével került a képbe. Mutatott neki néhány nyers mixet a Sahg II-ről, és meg is látogatta Rob-ot múlt nyáron L.A.-ben. Robnak tetszett a zene és a lemez atmoszférája, és ő akarta mixelni az egész albumot. Nagy rajongói vagyunk a munkáinak, úgyhogy örömmel hallottuk, hogy tetszik neki és elvállalja.
Először egy számot csinált meg (Ascent to decadence), hogy eldöntsük, ez volt-e ami elképzelésünk is a dologról.
Amikor hallottuk az eredményt, tudtuk, hogy ő a mi emberünk, úgyhogy megcsinálta az album többi részét is. Nagyon elégedettek vagyunk a végső eredménnyel.

Vannak már visszajelzések az új lemezről? Mit írnak, mondanak róla az első anyaghoz képest?

A visszajelzések nagyon pozitívak voltak eddig, itt is és külföldön is. A legtöbben úgy érzik, az új lemez sokkkal koncentráltabb, de ugyanakkor változatosabb is, mint a Sahg I. Több gyors, kemény dallam van benne, de több az experimentális, pszichedelikus hatás is. Hagytuk magunkat jobban kibontakozni ez alkalommal, ami a zenei inspirációt illeti, és úgy tűnik, bejön.

Nekem az egyszerűsége dacára vagy talán pont a miatt nagyon bejön a második album egyértelműen a hetvenes éveket idéző borítója és persze a logótok is. Ez kinek az ötlete volt és kinek a kezemunkáját dicséri?

Egy norvég művész, Martin Kvamme készítette a Sahg II borítóját. Régóta csodálói vagyunk a műveinek, és végül sikerült rávennünk, hogy csináljon borítót a lemeznek. Igazság szerint a Sahg I borítója, amit Olav és én műveltünk, azt is Martin munkái ihlették, úgyhogy ideje volt őt magát megszereznünk. Szerintem a jövőben is ő fogja készíteni a borítóinkat. Nagyon jól tudunk együtt dolgozni.

Jelenleg a Trouble-al zúztok Európában. Gondolom, hatalmas élmény lehet egy ilyen legenda előtt fellépni, de a Celtic Frost és a W.A.S.P. sem akárki. Biztos akad pár jó sztori a koncertekről, örülnénk, ha egy-két élményt megosztanátok velünk.

Igen, nagy rajongói vagyunk ezeknek az együtteseknek, ezért nagy megtiszteltetés velük utazni és játszani. Különösen a Celtic Frost turné volt nagyszerű élmény zeneileg, és leírhatatlan egyik parttól a másikig átszelni a kontinenst négy keréken. A banda is és a csapat is remek volt, és úgy bántak velünk, ahogy egyik főzenekarral sem. Nagyon segítőkészek voltak minden téren. De a legjobb az volt, hogy Tom Fischer és Martin Ain megjelent minden egyes soundcheck-en, ami a turné során történt. Különösen Tom Fischer volt mindig ott, és többször elmondta, milyen sokra becsüli a bandánkat. Mivel nagy Celtic rajongó vagyok, ez óriási élmény volt számomra. Különösen emlékszem egy soundcheck-re Montrealban, Kanadában, amikor csak Tom Fischer volt jelen rajtunk és a mi hangmérnökünkön kívül. Feldobott minket a bókjaival, és végül adtunk neki egy félórás különshow-t, amit a “Bark at the Moon!” egy elég szokatlan verziójával fejeztünk be. Tom lelkesen tapsolt, nagyon jól éreztük magunkat.

Melyek azok a nóták, amelyek egyértelműen közönségkedvencek? S melyek a ti kedvenceitek? Van esetleg olyan, amit nem fogadott olyan lelkesen a publikum, ahogyan azt vártátok, illetve ami jobban sült el, mint reméltétek?

A “Godless Faith” tűnik a legnépszerűbb dalnak, de ami nekem igazán bejön élőben, az az “Echoes Ring Forever” és a “Star Crossed” a Sahg II-ről. Az igazán dallamos, középtempójú számokat mindig öröm játszani.
A másik szám, amit már nagyon szeretnék élőben játszani, az a “Monomania”, ami 12 perces a lemezen. Volt róla szó, hogy ezt meghosszabbítjuk, sok pszichedelikus jammeléssel, szóval lehet, hogy végül 25 perces lesz.

Úgy vélem, hogy alapvetően meghatározza zenéteket, annak hangulat- és érzésvilágát a korai Black Sabbath. Találtam egy-két erősebb deja vu érzésű témát. Ne aggódjatok, nem plágiumra gondolok! Csak azt szeretném megtudni, hogy az ilyesmit mennyire veszi, veheti észre egy zenekar dalszerzés közben? És egyáltalán fontos-e, hogy a direktebb utalások a nagy ősökre kimaradjanak a dalokból?

Teljesen tisztában vagyunk vele, hogy milyen zenei hatások érvényesülnek a zenénkben, különösen ami a “70-es évekre jellemző hangzást és hozzáállást illeti. Van különbség a kölcsönzés és a lopás között, és szerintem mi a zenei hatásokat sajátosan értelmezzük.
Említetted a Black Sabbath-ot, ami valóban az egyik legfontosabb inspirációnk. Így vagy úgy, minden metal banda a világon a Sabbath hátasa alatt van.

Mit gondoltok, van esély arra, hogy a nem túl távoli jövőben hozzánk is ellátogassatok akár önállóan, akár előzenekarként egy jó kis buli kedvéért? A magyar stoner/doom hívők biztosan a szívükbe zárnák a Sahg-ot!

Remélhetőleg járunk majd arra, ha befejeztük a nyári fesztiválozást. Éppen most egy 2008 november-decemberi programot állítunk össze.

Kösz az interjút! További jó munkát, sok sikert és várunk benneteket Magyarországon!

Köszönjük!

——————-

ENGLISH VERSION:

Answered by Thomas Tofthagen, Sahg guitarist.

Hi there, I must tell you that unfortunately you are not widely known in Hungary, I myself only got to know you after the release of the second album. So first please tell me something about the beginning. Why, how the band was formed and especially whose idea was it? What motivated you? Where the name came from, and what does it mean?

I guess you could say Sahg is a result of long-time companionship. The members knew each other years before forming the band, and have played together in different bands up through the years. That way we’ve shared a lot of the same influences and come from a lot of the same musical background. When the first few right-sounding songs one day were suddenly there, we knew it was time to put idea into action, and so we formed Sahg.
The name started out as a joke . we were having too many beers one late evening, and started fooling around with the concept for the band. We soon found out that we all had a facination for chainsaws and saws in general. Sahg could have been referring to this deadly tool, but the letter h turned us into a turnip.

Did you pre-determine the kind of music you would play, or it was formed meanwhile? I ask this because in your other project you have all played different music.

70s music is what we all grew up with and which inspired us to start playing music. So this was the sound that came out when we started writing songs. But we find inspiration in all kinds of music, and that”s what makes Sahg stick out of the big mass and makes it interesting. But it’s the sheer urge to carry on the tradition that formed our own musical interest and abilities that has been the driving force, and doing it our own way.

As far as I know, soon after the first demo the Swedish Regain Records hunted you down. Did you have other offers, inquiries? How the label contributes to the organisation of concerts?

We signed with Regain just a couple of weeks after we finished our first demo. As you pointed out they hunted us down and demanded that we signed with them right there and then. They gave us an offer we could not refuse.

Before the firs album came out, Kvitrafn left the band and was replaced by Tor, but since than he quitted as well. Could you tell me about these changes and who are the members right now? Do you have a full-time drummer?

Kvitrafn left the band just after finessing Sahg I and decided to concentrate on his family and solo projects. He moved away from Bergen, and therefore it was difficult for us to continue playing together. Thor was only in the band for a couple of months before we found out it was not working, and we have been using Kjetil Greve, the drummer I play with in Audrey Horne, as a session musician since then. But for the moment we have no permanent fourth member in Sahg.

The first material and the positive reactions to it from all over Europe – which you might have not even expected – helped you get far, for example the 31. place in the Norwegian charts. Is it a big thing there? Do other rock/metal bands get higher position on that chart?

Rock and heavy metal is a pretty big ting here in Norway but it’s not exactly what’s topping the music charts. We were pretty surprised when we entered the chart at 31 place and also that we stayed there for quite some time.
But we had been doing a lot of gigs her after the release of Sahg I, so this must have been a big factor with respect to the sales of the record. I also think that a lot of people were curious of what we were all about. There are not a lot of bands that are playing our kind of music anymore, especially here in Norway.

The second album – simply called II – is already in the shops. Who is the leading composer? How the ex-Anthrax guitarist Rob Caggiano came to the picture in terms of mixing?

Most of the tracks on this album, as well as the last album, is a collaboration between myself and Olav, our vocalist. Everybody brings in riffs and ideas to the process but for most part I write the music and Olav the lyrics.
Hopefully we’ll get more in to writing together as a band in the future, but this is a very time consuming process. I usually like to work on things at home and then bring sketches to rehearsal for the rest of the band to hear. And then take it from there. But we”ll see how we go about on the next one.

Rob came in to the picture through King, our bass player, who brougth some rough mixes with him of Sahg II when he visited Rob last summer in L.A . Rob really liked the songs and the atmosphere of the record and immediately wanted to mix the whole album. We are big fans of his work so we were pleased to hear that he liked it and wanted to do it.
He did one track (Ascent to decadence) first just to see that we had the same idéa of where we wanted to take it. And when we heard the result we knew he was the right guy, and so he did the rest of the album. We are very pleased with the way the album turned out.

Have you received feedback on the new album already? What are the opinions like compared to the critics of the former release?

The feedback has been great so far, both here in Norway as well as abroad. Most people find the new album a bit more focused but at the same time more varied than Sahg I. There are more of the fast, heavy tunes, but also more of the experimental, psychedelic ones. We allowed ourselves to be more open-minded this time, when it comes to sources of inspiration, and people seems to like that.

Despite its simplicity – or maybe exactly because of that – I like the new cover artwork, reminding me of the 70s and your logo as well. Whose idea and work are they?

It’s a Norwegian guy called Martin Kvamme who did the cover art for Sahg II. We have been big fans of he’s for a long time and we finally got hold of him to do the artwork for this album. The funny ting is that the artwork for Sahg I, which was done by Olav and myself, is actually very inspired of Martins work, so it was about time we got him to do an album for us. I think he”s going to do our cover art in the future. We work very well together.

Currently you’re on tour with Trouble in Europe. I bet it’s a great experience to support such a legend, not to mention Celtic Frost and W.A.S.P. I guess you have some exciting stories from the concerts, could you share some?

Yeh we’re all big fans of all these band so it’s a big honour to travel around playing with them. Especially the Celic Frost tour was a great experience musically, and a great experience crossing the continent on four wheels shore to shore. The band and crew were fantastic and treated us like no other headline act probably would do. They were supportive and helpful in every way. But the most special thing was that Tom Fischer and Martin Ain showed up at just about every single soundcheck we did throughout the tour. Especially Tom Fischer was present at I think every single one, and told me in person on several occations about his appreciation for our band. Being a big Celtic fan, that was a pretty amazing thing for me. I remember especially one soundcheck in a big theatre in Montreal, Canada, where Tom Fischer witnessed our soundcheck as the only person in the room, except for the band and our sound engineer. We got so inspired by his compliments, we ended up giving him a private half hour show, finishing off with a pretty off the wall version of ‘Bark At The Moon’! Tom Fischer applauded enthusiastically, and we had a great time.

Which are the favourite tracks of the audience? Which are that you prefer? Are there any that the public has not received with the enthusiasm expected, or any that has come out better than expected?

Godless faith is a song that everybody seems to enjoy, but for me personally the songs that really stand out in a live setting are Echoes Ring Forever and Star Crossed from Sahg II. Really groovy mid tempo tracks are always fun to play.
Another track I”m really looking forward to be playing live is Monomania, which is about 12 minutes long on the album. We have been talking about stretching this one out, with a lot of psychedelic jamming, so it will probably end up being 25 minutes.

I think the early Black Sabbath influences your music, both in terms of atmosphere and sounding. Some themes awoke a strong feeling of deja vu in me. I do not mean plagiarism of course. I would like to know only to what extent are you conscious of it during the composing? Does it matter that the direct allusions to the great ancestors are missing?

We are pretty a wear of our influences, and especially in sound and attitude we borrow a lot from 70’s bands. It’s a big difference between borrowing and stealing, and I think we have taken the influence in our own direction.
You mentioned Black Sabbath, witch I guess is one of our main common sources of inspiration. In one way or the other, every metal band in the world is influenced by Sabbath.

Do you think there is a chance that you visit us, or individually or as a supporter for the sake of a good party? The Hungarian stoner/doom fans would certainly take to you immediately!

Hopefully we’ll come over after we finished our summer festival dates. As we speak we are working on putting on a new tour in November/December 2008. We’ll keep you posted!

Thanks for the interview! I wish you good luck, and we are looking forward to seeing you here in Hungary!

Thank You!

Web: http://www.sahg.no/

Kapcsolódó cikkek

SAHG – Memento Mori

Dehumanizer

SAHG – II

Southpeace

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Részletek

Sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához.

Bezár