A kérdésekre Pál Zoltán válaszolt.
A Sear Bliss az a csapat aki soha nem okoz csalódást, pedig már 30 éve van jelen.
Mindig megfelelően felkészültök mindenre és aprólékosan átgondoljátok, hogy mi lehet a legjobb a zenekarnak? Ki a legkekeckedőbb a bandában 🙂 ?
Örülök, hogy így gondolod, de azért a 30 év alatt bőven voltak hullámvölgyek is a hullámhegyek mellett. Ezek közül a leglátványosabb az volt, amikor a 20 éves jubileumi koncert után kb. másfél évre jegeltük a zenekart, hogy aztán újult erővel folytassuk. Azóta viszont úgy érzem, hogy néhány döccenőtől eltekintve folyamatos felfelé menetben vagyunk.
Az ember a kora előrehaladtával jó esetben némi tudást és tapasztalatot is szed magára. A magánélet mellett a zenekar működtetésében is megfigyelhető, hogy a kezdeti ösztönszerű működést fokozatosan egy jóval tervezettebb, megfontoltabb hozzáállás váltotta fel. Így talán mondhatjuk, hogy mindent aprólékosan átgondolunk, de persze olykor a tervek útközben változhatnak.
Zenekarvezetőként Andrásé a végső szó a kezdetek óta, ő viszont mindig ki szokta kérni a zenekar tagjainak a véleményét is. Ha „rangsorolni” kell, akkor utána én vagyok a leghangosabb a bandában. Hogy a te szóhasználatoddal is éljek, a legkevésbé Gyuszi kekeckedik közülünk. 😊
Hogyan kezdődik az építkezés egy esetleges új album megvalósításakor? Mennyire szokott hasonló lenni ez a folyamat a korábbi bevált módszerekhez képest?
Az évek során világossá vált, hogy ez a zenekar úgy tud alkotni, ha megvan a személyes kontaktus. A sokak által használt és hangoztatott fájlküldözgetős módszer nálunk valamiért nem igazán hatékony. Szóval mindenképpen a közös alkotást részesítjük előnyben. Az első jópár évben ez úgy működött, hogy a zenekar összejött a próbateremben, és jammelt. Játszottuk az új témákat körbe-körbe, és szép lassan összeállt egy lemeznyi dal.
Ez addig volt tartható számunkra, amíg be nem léptünk végérvényesen a felelősségteljes felnőtt létbe: család, munkahely(ek), kötelezettségek.
Mivel a két gitáros Budapesten él, mi meg Szombathelyen, ezért sajnos a gyakori személyes találkozó elég nehezen összelogisztikázható. Az új lemez kapcsán csak néhány olyan alkalom volt, amikor mindenki jelen volt, viszont akkor komplett dalíró hétvégéket tudtunk összehozni. Az ezek között eltelt időben pedig Andrással ketten, vagy Gyuszival kiegészülve haladtunk a dalszerzéssel.
Ilyenkor egyből fel is demóztunk mindent, hogy aztán körbe tudjuk küldeni meghallgatásra, további ötletelésre.
Így egyfajta átmeneti megoldást találtunk ki a próbatermi műhelymunka és az otthoni fájlküldözgetés között.
Minden ember a hibáiból tanul, viszont ti az eddig megjelent album eredményeiből kiindulva nem vétettetek. Voltak változások, fejlődések az évek alatt, de mindig jó alkotások születtek. Ez most sincs másként. A június végén megjelenő „Heavenly Down” új album lenyűgöző lett. Olyan jól illeszkednek a sötét elemek, András hangja, a hátborzongató harsona egymáshoz, hogy nehéz rá szavakat találni. Mennyi idő volt mindez amire elkészült? A korábbi albumhoz és a korai időszakhoz képest milyen eltéréseket mondanál?
Azért a 30 éves pályafutás alatt megírt 9 lemez között volt néhány olyan, ami kevésbé állta ki az idők próbáját. Általában a Grand Destinyt és az Eternal Recurrencet szokták kevésbé népszerű lemezekként aposztrofálni, de érdekes módon időről időre felbukkannak olyanok, akiknek ezek a kedvencei.
Egyetértek veled abban, hogy mind a 9 lemezünk – egy behatárolható vonalon belül – különböző. Ezt lehet egyrészt azzal indokolni, hogy nem készült két lemez ugyanazzal a felállással, meg lehet azzal is, hogy ez mégiscsak egy önmegvalósító tevékenység, és az emberek idővel változnak. Bízom abban, hogy ebben az esetben a változás fejlődést jelent.
Nagyon örülök neki, hogy tetszik a Heavenly Down. Most, az interjú készítésének idején már kb. fél éve készen van a lemez, és még mindig nagy örömmel és elégedettséggel hallgatom. Ez pedig mindenképpen jó jel.
Emlékeim szerint az új dalokkal 2022 őszén kezdtünk el foglalkozni, de magasabb fokozatba csak 2023 elején kapcsoltunk. Akkor hetente 1-2 estét éjszakába nyúlóan a próbateremben töltöttünk, ahol nagyon jó hangulatban dolgoztunk a dalokon. Semmire sem mondtunk nemet, ami eszünkbe jutott, azt egyből kipróbáltuk, és ha másnap újrahallgatva is tetszett, akkor benne hagytuk a dalban… Így került pl. a The Winding Path-ba egy rövid elektro-beütésű rész, de ugyanabban hallható egy gregorián-szerű kórus is. Ez utóbbit egyébként különböző pluginek használata helyett mi magunk énekeltük fel a stúdióban, ami egy elég érdekes élmény volt.
Én úgy gondolom a felvételek a korábbi gitárosotok Scheer „Max” Viktor közreműködése nagy szerepet játszott a végeredményben, mert ő bizonyára nagyon jól megértett mindent a maximum elérése érdekében és erre jött rá a neves Dan Swanö munkája. Kell ennél jobb választás 🙂 ? Mi jut eszedbe a munkájukról? Mennyire akartak az elképzeléseken változtatni, vagy javasolni más megoldást?
Az első lemez, amit Max produceri és hangmérnöki munkájával készítettünk, az a Glory And Perdition volt, ami kereken 20 éve jelent meg. Annyira bevált a vele való munka, hogy már ragaszkodunk hozzá, hogy vele dolgozhassunk. Könnyen lehet, hogy ő már a háta közepére se kíván minket. A mastert már a legutóbbi, Letter from the Edge című lemezünkre is Dan Swanö készítette, akit az extrém zenék iránt érdeklődőknek nem nagyon kell bemutatni.
Maxnek alaposan feladtuk a leckét, volt pár harc, amit meg kellett vívnunk, de a végeredmény önmagáért beszél. Az volt az elképzelésünk, hogy a lehető legtermészetesebb hangzást hozzuk ki az anyagból. Értem ezalatt elsősorban azt, hogy pl. a doboknál csak nagyon minimális editálás legyen, és a hangminták használatát is el akartuk kerülni. Ez persze mindenki dolgát megnehezítette, de a végeredménnyel abszolút elégedettek vagyunk.
Max aztán többoldalas infócsomaggal küldte ki az anyagot Dannak a masterhez, aki ismét szenzációs munkát végzett. Mind a CD, mind a vinly master remekül sikerült.
Mennyire neveznéd Black Metalnak a Sear Bliss új albumát? Szerinted változott, fejlődött a műfaj és mennyivel lett szélesebb spektrumú, mint a ’90-es években?
Én a magam részéről nem nevezném annak, holott a black metal gyökerek tagadhatatlanok a zenénkben. Ettől függetlenül, ha valaki annak titulálja, azzal sincs semmi baj. Sőt!
A műfaj már a ’90-es években is nagyon változatos volt. Hasonlíts össze egy Darkthrone és egy Emperor lemezt! Mindkettő black metal, de a közös hatásokon kívül sok hasonlóságot nem fogsz találni. Azóta pedig a műfaj még szerteágazóbb lett, ami egy természetes fejlődés eredménye. A black metal valahol mindig is az öntörvényűségről és az önmegvalósításról szólt (a rengeteg kópia mellett természetesen), így időről időre felbukkannak a műfajt egy kicsit megújító alakulatok.
Feltételezem a kiadó elégedett veletek, mert a korábbi anyag is náluk jelent meg. Mit érdemes tudni a Hammerheart Records lehetőségeiről és PR munkájáról? Miben nyújt legtöbb segítséget és mennyire alakul ki a baráti viszony?
A Hammerhearttal egy lemezre szóló szerződést írtunk alá legutóbb, ami a Letters albummal le is járt. Viszont azóta eltelt 6 év, és a kiadónál történt egy elég szép szintlépés. Hogy mást ne említsek, a terjesztést már a Napalm Records végzi. Emellett a reklámra és a marketingre is sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek.
Mikor elkezdtünk dolgozni az új lemezen, egyből jelezték, hogy szeretnék ők gondozni. Mi eleinte úgy voltunk vele, hogy azért megnéznénk más opciókat is. Erre előálltak egy olyan szerződéssel, amire nem tudtunk nemet mondani. Eleve az ritka manapság, hogy egy kiadó pénzt fektet egy lemez felvételébe, mi pedig egy elég szép összeget kaptunk tőlük, hogy az anyag a megfelelő hangzással kerüljön a „boltok polcaira”.
A promóciós munkában is történt egy szintlépés (ha nem egyből kettő), a lemez felvezetésével abszolút elégedettek lehetünk.
Baráti viszonyról nem beszélhetünk, mivel személyes találkozóra eddig csak egyszer került sor, mikor Hollandiában koncerteztünk, és beugrottunk a kiadó főhadiszállására. A Hammerheart főnöke, Guido nemrég jelezte, hogy szeretne minket meglátogatni Magyarországon, úgyhogy hamarosan sor kerülhet a második találkozóra is.
Mindent összevetve örülünk, hogy velük dolgozhatunk, hiszen azt érezzük, hogy mindent megtesznek a zenekarért, és tényleg kiemelt pozícióban vagyunk náluk.
Elsőként a „The Upper World” szöveges videó törte meg a csendet. Egyértelműen nagyobb lett az érdeklődés a várva várt új lemez iránt ennek a hatására. Ezt követte a a nagyszerű „Chasm” videóklip, amit a Mihaszna Film stábjának köszönhetitek. Ez a busó és gémeskút kombó nagyon telitalálat lett. Mi volt a ti és mi volt az ők ötlete, elképzelése a klip kapcsán? Mit éltetek át a felvétel alatt?
A Mihaszna Film csapatáról csak szuperlatívuszokban tudok beszélni. Az egész lemez készítését végigkísérte egy afféle last minute átok, mindennel csúsztunk, amivel csak lehetett. Ezek után nem meglepő, hogy Mihasznáékat is akkor kerestük meg, mikor már elég sürgős volt a dolog. Vezetőjük, Viktor viszont egyből ráharapott a dologra, és már másnap olyan ötletbörzét tartott, hogy beleszédültünk. Az ő ötlete volt, hogy a magyar hiedelemvilágból is merítsünk ihletet, és külön jó pont volt, hogy ő ebben nagyon otthonosan mozog.
Időközben én összedobtam egy lyric videot az Upper Worldhöz, aminek a premier időpontja szintén jó előre megvolt. Pár nappal előtte viszont felmerült, hogy akkor már miért ne adnánk azt is inkább profik kezébe? Így megkérdeztük erről is Mihasznáékat, hogy 4 nap alatt össze tudnának-e dobni egy szöveges videót. Ezt végül Lerch Péter rakta össze a saját felvételeiből, amiket a Börzsönyben, illetve az Aggteleki Cseppkőbarlangban forgatott évekkel ezelőtt.
A vizuális oldalt mindkét video esetében teljesen rájuk bíztuk, és nem is csalódtunk, fantasztikus munkát végeztek.
A Chasm forgatása négy helyszínen, négy napon át zajlott, az ország különböző pontjain. Elképesztő energiák mozogtak, rendesen lefáradtunk minden nap végére, de a végeredmény önmagáért beszél.
A borítót Kris Verwimp készítette. Milyen kérdéseket tett fel a mester a borító kapcsán? Több elképzelés is volt? Leginkább miért neveznéd Kris-t az egyik legjobbnak ilyen téren?
Kris újbóli megkereséséhez az vezetett, hogy a lemezírás során eléggé old school hangulatba kerültünk. Ezért aztán a számítógépes grafika ötletét egyből elvetettük, és adta magát az ötlet, hogy akkor legyen festmény. Onnan meg már csak egy lépés volt, hogy megkérdezzük Krist, akivel legutóbb a Forsaken Symphony idején dolgoztunk.
Ő nagyon örült a megkeresésünknek, és elsőként demót kért tőlünk. Mi elküldtük az akkor épp nagyjából befejezettnek gondolt otthoni demópakkot, és vártuk a reakciót. Ő hatalmas lelkesedéssel jelentkezett pár órán belül, elmondása szerint ezt a lemezt várta már tőlünk nagyon régóta. Adtunk neki pár instrukciót a festményt illetően, aztán hagytuk dolgozni. Az pl. a mi kérésünk volt, hogy ugyanabban a környezetben ábrázolja az időközben rút banyává öregedett boszorkányt, mint anno a Phantoms idején. Viszont az idő vasfoga nem csak őt rágta meg, hanem az egész világot.
Kris életében közben sajnos bekövetkezett egy családi tragédia, ami miatt a borító is az utolsó pillanatban készült el, de a végeredmény itt is felülmúlta a várakozásainkat.
Ki kell még emelnem a bookletet készítő Székely Károly Róbert munkáját, aki szintén hatalmasat alkotott. Hatalmas tehetség, és közben egy szerény, alázatos srác. Ha van igazság, akkor ő még sokra fogja vinni.
Most, hogy minden kész az új albummal kapcsolatban, gondolok itt a megfelelő előhírnökre (videóklip), médiában való szereplésre, milyen lehet az album eredményessége és sikere?
Eleve nehéz meghatározni a sikeresség mértékét, így én erre nem is vállalkoznék. De hogy ne csak lózungokat puffogtassak, azt elárulom, hogy a kiadó által a lemezbe beletolt pénz 4000 eladott példánynál térül meg. Ez a mai világban nem tudom, hogy mennyire könnyen, vagy nehezen teljesíthető szám. Ennek elérését segíti az, hogy a jól sikerült lemezanyagon kívül a kiadványok nagyon jól meg lettek támogatva vizuális oldalon is. Szuperül néznek ki a lemezek, a CD-k, és bizonyos verziókhoz ajándék poszter is jár, kétoldalas, ill. négyoldalas verzióban.
A magunk részéről az jelenti az igazi sikert, ha a koncerteken is jól fogadja a közönség az új dalokat.
Érdemes sok ember számára választani az LP verziót, mert egy posztert kapunk pluszként! Van tudomásod az elővásárlások mennyiségével kapcsolatban, hogy miből mekkora az érdeklődés?
Háromféle LP verzió közül lehet választani (fekete, kék és füstszínű splatter), és mindhárom bitang jól néz ki. Az előrendeléseket illetően semmilyen infónk nincs, de talán hamarosan jön az értesítés, hogy újra kell nyomni a lemezeket, mert az első széria kifogyott. 😊
A legutolsó koncertetek a május 10-ei Harag napja rendezvény volt. Kissé szokatlan helyszínen léptetek fel. Meghálálta a közönség a jelenléteteket? Milyen elvárásaitok vannak egy koncerttel kapcsolatban?
Fantasztikusan sikerült a tatabányai buli. 30 éves fennállásunk során még sosem játszottunk ott, szóval ideje volt ellátogatnunk a Roxxyba. A közönség nagyon lelkes volt, és ez a lelkesedés és oldott hangulat pillanatok alatt átragadt ránk is. A zenekar egyes tagjai szerint az utóbbi évek legjobb koncertje volt. Köszönjük a meghívást és a szervezést az Agregator zenekarnak, az őszi szombathelyi koncerten igyekszünk viszonozni a vendéglátást.
Egy koncerttel kapcsolatban elsősorban technikai elvárásaink lehetnek. Ha egy klubban, vagy egy fesztiválon a körülmények megfelelőek, akkor rajtunk nem múlik semmi, eleve mindent megteszünk, hogy a lehető legjobb koncertet adjuk.
A másik fontos összetevő a közönség. Nyilván mindenki a sold out bulikat szereti, amikor a csilláron is lógnak, és a zsűri úgy táncol, hogy majd’ szétszedik a klubot. Ez persze nem mindig jön össze. Én pl. szeretek vadiúj embereket meggyőzni, ismeretlen helyeken játszani. Egy-egy külföldi fesztiválon látni kétkedő tekinteteket, mikor az átszerelésnél megjelenek a hangszeremmel. Na, az ilyen embereket szeretem meggyőzni.
Szerintem eléggé aktívan turnézó zenekar vagytok. Most, hogy itt az új lemez mennyi helyre fogtok elmenni és milyen elképzelések, tervek vannak? A setlist 80%-át az új album dalai fogják kitenni?
Lesz július 4-én egy budapesti koncertünk az A38 Tetőteraszán a Rivers Ablaze és a román Warhymn társaságában. Ez még nem a lemezbemutató koncert lesz, de ettől függetlenül kitűnő nyáresti programnak ígérkezik.
A nyár folyamán felbukkanunk néhány fesztiválon is: már szinte hagyomány, hogy ott leszünk a Lowlanden (ráadásul a lemez megjelenésének napján játszunk, irgalmatlan after várható), játszunk az újraélesztett Rockmaratonon, és történetünk során először a Fezen Fesztiválon is. Ami a külföldi nyári fesztiválokat illeti, idén az In Flammen Open Air-en játszunk Németországban.
Ezek után ősszel lesz egy 10 állomásos Európa-turnénk. Mint azt sokan tudják, ahhoz, hogy egy nagyobb zenekar elé bekerülj egy körre, sok milliót ki kell csengetni a koncertszervező ügynökségeknek. Ez is egy járható út, amivel semmi gond nincs, de mi most másfelé indultunk el.
András beizzította az összes kontaktját koncertszervezési fronton, és hatalmas melóval sikerült ezt a 10 állomást lekötnie, még day off sem lesz.
Ezután lesz még ősszel egy szombathelyi, és egy budapesti lemezbemutató koncertünk, valamint az év végén megyünk Szegedre. Szóval egyelőre minden jól alakul, a hangszerek nem fognak a tokban porosodni.
Harminc év után milyen eredményeket neveznél meg a zenekar történetében?
Szerintem már eleve az nagy dolog, hogy 30 év után is itt vagyunk. És amekkora most a lendület bennünk, még egy darabig maradunk is, ha nem baj. 😊
A kilenc kiadott lemez, és az egyéb megjelent kiadványok is meghatározóak, mint ahogy az is, hogy időközben keresztbe-kasul összekoncerteztük a kontinenst. Bízom benne, hogy ezzel az új lemezzel új területekre is el tudunk jutni. De mivel már most is van meghívás jövőre olyan országba, ahol még sosem jártunk, ez nem tűnik lehetetlen küldetésnek.
Ezek mellett szeretném még megjegyezni az emberi oldalt is. Amikor valaki magára varratja a zenekar lemezborítóját, vagy az esküvőn az ifjú pár a mi zenénkre vonul be, az olyan dolog, ami elgondolkodtatja az embert. Önző módon mi ezt a zenekart önmegvalósításból, a magunk kedvéért csináljuk, viszont ezek a dolgok azt mutatják, hogy talán sikerült valami olyat létrehozni, ami másoknak is sokat jelent.
Köszönöm válaszokat és vigyétek a lángot ameddig csak tudjátok!
Köszönjük az interjút és a támogatást!
https://searbliss.lnk.to/heavenlydown
https://www.facebook.com/hammerheartrecords
https://www.instagram.com/hammerheartrecords666
https://hammerheart.bandcamp.com