(scroll down for English Version)
A kérdésekre Morten Veland válaszolt.
Sziasztok.
Kiválóan sikerült az új albumotok, azt hiszem, nyugodtan kijelenthetjük, hogy az eddigi legjobb anyagot sikerült elkészítenetek. Kiváló dalok kerültek rá, nekem különösen tetszenek benne a hatalmas, hangulatos kórusok és persze a gyönyörű Ailyn különlegesen bájos hangja.
Az tudvalévő, hogy Morten a fő szerző és a zenekar lelke. Minden dal, ötlet tőle származik, vagy azért a többiek is belefolyhatnak a dalszerzésbe?
Amikor a 13th Floor dalainak megírására került sor, mindent ugyanúgy csináltunk, mint más Sirenia albumoknál. Még mindig én vagyok a szerző, és egyedül dolgozom e téren. Ennek az az oka, hogy egyedül sokkal személyesebb dolgokat tudok leírni. Az eddigi évek tapasztalatai azt mutatják, hogy számomra ez a legjobb megoldás. A dalszerzés egy komplikált folyamat, ami 100%-os figyelmet, összpontosítást és képzettséget igényel. Ha már csak egy ember is van ugyanabban a szobában, ahol én, már befolyásolhat az összpontosításban.
Monica kilépése után elég hamar sikerült megtalálnotok az új énekeseteket Ailyn személyében. Hogyan sikerült ilyen gyorsan ráakadnotok? Hogy ment a beilleszkedés?
Ez a folyamat elég sok időt vett igénybe, körülbelül hat hónapot vagy többet. Sok jelentkezés érkezett az énekesi posztra, jelen állás szerint több mint 500. Mindenképpen időt akartunk adni magunknak, hogy a legjobb döntést hozhassuk meg. Nagyjából a világ minden részéről jelentkeztek, de egy idő után, gyakorlati okok miatt, úgy döntöttünk, hogy az EU területén élő énekesekre koncentrálunk. Ailyn a top 3 jelöltek közt volt és kétszer is meghívtuk Norvégiába meghallgatásra, egyre a stúdióba, egyre pedig a próbaterembe a bandával. Amikor átnéztük a jelentkezéseket, voltak bizonyos dolgok, amikre nagyon odafigyeltünk az új énekes esetében. Valójában a legfontosabb dolog a hang. Nagyszerű hangot akartunk, olyat ami tökéletesen illeszkedik a banda zenéjéhez. Olyan énekest akartunk, akinek széles a hangtartománya, van tapasztalata és képes a hangját sok féle módon használni, a lehető legjobban szolgálva az adott dalt. Képesnek kell lennie megjeleníteni minden egyes dal érzéseit és atmoszféráját. Másik fontos szempont volt, hogy az énekesnek elkötelezettnek kell lennie a banda felé és sok időt eltölteni a banda tevékenységével. Továbbá rettentően fontos a személyiség, mindenképpen olyasvalakit akartunk, aki jól kijön a banda minden tagjával, hogy az együttműködés a lehető legkönnyebben menjen. Végezetül pedig egy jó image-el rendelkező énekest kerestünk, ez minden művész számára fontos, különösen, ha ő a banda frontembere. Nagyszerű Ailynnel dolgozni, minden tekintetben illeszkedik a bandába.
Tényleg, mennyire nehezek a hétköznapok, az érvényesülés egy nőnek ebben a férfias rock and roll világban, a sok-sok veszélyes rocker között? 😉
Haha, azt hiszem, erre nem nekem kellene válaszolnom. Azt viszont tudom, hogy Ailynnek régi vágya volt, hogy tagja legyen egy működő zenekarnak.
Mennyire van most szétszórva a csapat a világban? Hogyan oldjátok meg így a zeneszerzést, a próbákat?
Én vagyok az egyetlen tagja a bandának, aki Stavangerben lakik, Norvégia nyugati partján. Jonathan és Michael Kristiansandban élnek, lenn délen, Ailyn pedig Granada-ban lakik Dél-Spanyolországban. Szóval a köztünk levő távolság elég nagy. Ebben a helyzetben muszáj több héttel előre terveznünk, de ez nem igazán zavar minket. A Sirenia-ban a próbák alapját, az egyéni gyakorlások adják. Amikor találkozunk, mindenki jól felkészült és így az együtt eltöltött időt nagyon hasznosan tudjuk felhasználni.
Nagyon hangulatos klipet sikerült készítenetek a lemez egyik legerősebb dalához a Path To Decay-hez. Ki választotta ezt a dalt, és ki rendezte a videót?
Elmondtam a lemez cégnek, hogy ha maxi-t vagy videót akarnak, akkor szerintem a „Lost in Life” és a „The Path to Decay” lenne jó választás. Számomra teljesen mindegy melyiket választják, mert szerintem mindkettő jó választás. Göteborgban, Svédországban készítettük a videót, ahol a hires rendezővel, Patric Ullaeus-szal dolgozhattunk. Nagyszerű rendező, rengeteg tapasztalattal, dolgozott már az In Flames-szel, a Dimmu Borgir-ral, a Lacuna Coil-lal, a Within Temptation-nel, a Soilworkkel és másokkal is. Érdekes tapasztalat volt számunkra a Patric-kel való munka, az egész videót egy filmstúdióban készítettük, zöld-háttér előtt. A jeleneteket felvettük egy nap alatt, azután azonban rengeteg utómunka volt vele, mire elkészült a videó. Örülünk annak, ahogyan alakult, véleményem szerint elég egyedi és eredeti a videó.
Terveztek újabb klipet is az albumhoz? Ha igen, melyik dalhoz?
Most nincs tervbe véve, de jó lenne készíteni egy videót a Lost in Life-hoz is. Talán majd később, tudod, videót készíteni elég drága mulatság.
Nekem a Beyond Life’s Scenery a favoritom a lemezről, mik a ti kedvenceitek? És a régebbi dalok közül?
Szívemet, lelkemet beleadom minden dalba, amit írok, így számomra elég nehéz kedvenceket választani, hiszen mindegyik sokat jelent nekem. Ha választanom kellene a legutóbbi albumról, a The Seventh Summer-t említeném, nagyszerű dal, tipikus Sirenia stílusjegyekkel.
Mely dalok kerülnek be a The 13th Floor-ról a koncertműsorba? Hogyan választjátok ki ezeket?
Hat dalt próbálunk a The 13th Floor-ról az élő szettünkhöz. Ez az a hat dal, melyek a legjobban működnének szerintünk élőben, az elkövetkező showkon be is mutatjuk ezeket. Egyébként fontos, hogy minden albumról játszunk valamit a bulik alatt. Tudom, hogy a rajongóink különböző beállítottságúak, mi pedig megteszünk mindent, hogy kiszolgáljuk őket a bulik alatt.
Melyek azok a nóták, amiket egyetlen koncerten sem hagytok, hagyhattok ki a műsorból?
A Sister Nightfall, a Meridian, a Star-crossed és a The Other side számok általában mindig részei a showknak, jó kis átmenetet képezve a régi és új anyagok között.
Kicsit lépjünk vissza az időben, az előző lemezzel kerültetek új kiadótokhoz a Nuclear Blast-hoz. Hogyan alakultak a Nine Destinies And A Downfall dolgai? Meg vagytok elégedve a promócióval, a lezajlott koncertek mennyiségével és minőségével?
Úgy gondolom a Nuclear Blast nagyszerű munkát végez a Sirenia promotálását illetően. Beleértve olyan bulikat is, amely a bandának fontosak, nem pedig a lemezcégnek. Most írtunk alá egy szerződést a Rock the Nation-nel, ők mostantól az ügynökeink. Úgyhogy a jövőben jó sok bulinak nézünk elébe.
Úgy tudom, hogy listás eredményeket is elértetek. Meséljetek erről részleteket!
A Sireniának hű tábora van, ők tették lehetővé, hogy a legutóbbi albumunk 6-7 ország listájára is felkerüljön. Kitüntetettnek érezzük magunkat, hogy vannak emberek, akik nagyon szeretik a zenénket. És nagyon szeretnénk turnézni már, amilyen gyorsan csak lehet, megmutatni nekik a cuccot élőben. Nagyon élvezzük, ha élőben játszhatunk, reméljük sok országba eljuthatunk az idén.
Kikkel sikerült eddig együtt játszanotok, és mely zenekarral, zenekarokkal játszanátok együtt legszívesebben a későbbiekben?
Eddig egy színpadon játszhattunk már az Iron Maidennel, az Aerosmith-szel, Ozzy Osbourne-nal, a Heaven and Hell-lel, a Slayer-rel, a Slipknottal, a Black Label Society-vel és még sok mindenkivel. Jó lenne megosztani a színpadot a Metallica-val és a Guns ‘N Roses-szel is.
Köszönjük az interjút, további sok sikert! Reméljük, hamarosan Magyarországon is láthatunk benneteket!
———————————-
ENGLISH VERSION:
We know, that the person who write most of the songs is Morten, and maybe he is the soul of the band. Does each idea come from him, or the others take part in the works as well?
When it comes to the song writing for The 13th Floor it has been done in the same way as every Sirenia album. I am still the composer of the band and I work alone when it comes to the composing aspect. The reason for this is that I write more personal stuff when I write alone. My experience over the years tells me that this is the way that works best for me. Composing is an intricate process that demands 100 % of your dedication, focus and skills. Just having another person in the same room already compromises my focus.
After Monica left the band you managed to find another singer very soon. How did you meet Ailyn? What was the work like with her in the beginning?
This was a process that took quite some time, about six months or so. We got a lot of applications for the singer”s position, more than 500 this time. So we definitely wanted to take our time and make sure that we made the best possible choice. We received applications from more or less all over the world, but at some point we decided that we had to focus on the singers from the EU region, due to practical reasons obviously. Ailyn was on of our top 3 candidates and we invited her to Norway twice for auditions, one studio audition and one audition in the rehearsal room with the band. When we were going through all the applications there was certain things we were looking for in a new singer. Obviously the most important thing is the voice. We wanted a great voice that matches perfectly with the bands music. We wanted a singer with a great voice span, experience and with the capability of using her voice in various ways, always serving the song material in a best possible way. The singer also needed to have the skills and abilities to portray the feeling and atmosphere in each and every song. Another thing that was important for us was to have a new singer that was dedicated and willing to give the band a high priority, and to put a lot of time into the bands activities. Furthermore the personality is extremely important, we obviously needed someone who gets along very well with the rest of the band in order to make the cooperation run in a best possible way. And the final thing we were looking for was a singer with a cool image, this is important for every artist, especially if you are the front woman of a band. We have found all these qualities in Ailyn and we are positive that we made the right choice. Working with Ailyn is great, she fits perfectly into the band in every way.
Anyway, how hard is for Ailyn to survive in nowaday’s mannish rock and roll life among such a dangerous guys 😉 ?
Haha, I guess I am not the right person to answer that question. But I know being a part of an established band is something that Ailyn has really wanted for a long time.
I’ve heard, that the members of the band are scattered around the world. How could you organize the rehearsals and the common work?
I am the only band member living in Stavanger, on the west coast of Norway. Jonathan and Michael lives in Kristiansand all in the south and Ailyn lives in Granada in the south of Spain. So the distances between us are quite big. With this situation we are bound to plan all our band activities some weeks upfront, but we don”t see that as a problem. In Sirenia we base the majority of our rehearsing on individual rehearsing. When we get together with the whole band everyone shows up well prepared and we spend all the time we have together very effectively.
You’ve made a very attractive video clip to one of the greatest songs of the album – ‘Path To Decay’. Who has chosen this song and who was the director of the video?
I told the record company that if they wanted singles or videos „Lost in Life” and „The Path to Decay” would be good picks in my opinion. For me it didn’t really matter which one they picked, as I thought both of them were good choices. We shot the video in Gothenburg, Sweden where we worked with renowned director Patric Ullaeus. He”s a great director with long experience working with bands like: In Flames, Dimmu Borgir, Lacuna Coil, Within Temptation, Soilwork and many others.
It was an interesting experience for us to work with Patric, the entire video was shot in a film studio, using green screens. We actually shot all the takes in one day, afterwards there was a lot of post production required in order to finalize the video. We are happy with the way it turned out, in my opinion it’s a quite unique and original video.
Do you have plans about making videos to other songs of the album too?
Not at this moment, but it would be cool to do a video for Lost in Life as well. Maybe later on, making videos is an expensive affair you know.
My favourite song on the album is ‘Beyond Life’s Scenery’. What are your favourites? And among the previous songs?
I put my heart and soul into every song I make, so for me it’s hard to pick favourites as they all are very meaningful to me. If I had to make a pick from the latest album I would mention The Seventh Summer, a great song with all the typical Sirenia ingredients.
Which songs will be on the concert-material from the record ‘The 13th Floor’? In what way do you choose?
We have rehearsed 6 songs from the The 13th Floor for our live set. It is the 6 songs that we feel works out best in a live setting, our upcoming shows will show which ones it is. Anyway it is important for us to play material from every album when we do a show. I know that our fans has different preferences and we do our best to please them all with our live shows.
What are the songs that you always play on gigs?
Sister Nightfall, Meridian, Star-crossed, The Other side are usually always a part of our live set together with a nice blend of old and new material.
Let me take some steps back to the past. With your previous record you got in connection with Nuclear Blast. What was the work like with ‘Nine Destinies And A Downfall’? Are you satisfied with the marketing-things, the amount and quality of the gigs as well?
I think that Nuclear Blast does a nice job for Sirenia promotion wise. Regarding gigs that is something that is up to the band itself, and not something that the record companies usually are involved in. We just signed an agreement with Rock the Nation, who will be our booking agent from now on. So we intend to do a lot of shows for the future.
I know, that you’ve got on the charts too. Tell us something about that.
Sirenia has a base of loyal fans, and they made our last albums enter the charts in 6-7 countries. We feel very privileged to have people out there who really appreciate our music. And we really want to go touring asap, and perform our stuff for them live. Playing live is something that we really enjoy, and we really hope to play a lot of countries this year.
Which was the bands from the biggests who you managed to play with on the same stage so far? Who are the ones you would like to play with in the future?
So far we”ve played on the same billing as Iron Maiden, Aerosmith, Ozzy Osbourne, Heaven and Hell, Slayer, Slipknot, Black Label Society and many others. Would be cool to share the same stage as Metallica and Guns ‘N Roses at some point.