Skogsberg vs. Swanö: Wisdom from the Crypts – Interjú

Print Friendly, PDF & Email

2010. okt 9, 19:53 :

(scroll down for English Version)

Az interjút Sascha Beselt készítette és ajánlotta fel a Kronos Mortusnak.

Sziasztok, üdvözlöm az Death Metal ínyenceket! Most mélyre ásunk a történelemben, pontosabban a svéd death metal történelmében! Belepillantunk más országok és filozófiák metál lemezeibe, amik azt a bizonyos “egyedi hangzást” létre hozták. Hogyan is lehetne ezt jobban megtenni annál, minthogy megosztom a gondolataimat és kérdéseimet azzal a két fickóval, akik a leginkább a részesei voltak a svéd death metál fejlődésének és hangzásának kialakításában?! Olyan emberekkel ülök egy virtuális asztalnál, akik a legnagyobb hatással voltak a klasszikus felvételekre, melyeket olyan bandák adtak ki, mint az Entombed, Dismember, Grave vagy Sorcery – Tomas Skogsberg, a Sunlight Studios tulajdonosával – és a nem kevésbé legendás Dan “The Man” Swanövel, az Edge Of Sanity, Infestdead vagy a Bloodbath munkamániás zenei zsenijével, az Unisound Studio tulajdonosával. Mindkét embert hihetetlen tehetséges producerként tartják számon. Szóval, kérlek, üdvözöljétek a két élő legendát! [Taps]

Hell-o Tomas, hell-o Dan! Hogy vagytok, srácok? Milyen az idő Svédországban? Itt Németországban egész jó!

Tomas: Szia! Napsütés, eső, napsütés, eső…

Dan: Biztos jó idő van Svédországban, én viszont az oudebosche-i (Holland) hotelszobámban vagyok, úgyhogy nem igazán tudom. Fantasztikus volt itt ma, bár a nap nagy részét bennt töltöttem, Arjen Lucassennel dolgoztam, az új Star Onehoz csináltuk a vokálokat. Meg egy kis hörgést!

Gondolhatjátok, mekkora élmény meginterjúvolni titeket – magam is zenész vagyok – különös ugyanabban az interjúban. Azokon a korszakalkotó lemezeken nőttem fel, melyeket még az Entombeddal, Edge of Sanityvel, Dismemberrel vagy a Grave-vel készítettetek. Gondolom, rengeteg fiatal zenész és death metal hallgató van, akik annyi kérdést tennének fel nektek. Úgyhogy most megpróbálok feldobni néhány teljesen eltérő témát. Az első felmerülő kérdés, ha a svéd death metal színtérről beszélünk a következő: Képesek voltatok felfogni akkoriban, hogy egy teljesen új színtér születésének lehettek tanúi? Volt annak bármi jele, hogy mi lesz ebből? Milyen tapasztalatokat szereztetek akkor?

Tomas: Gondoltam, hogy ez valaminek a kezdete.

Dan: Az első bejegyzésem a metál könyvébe Brejn Dedd-del történt, és már nem számítottunk újdonságnak zeneileg. Úgy szóltunk, mint a S.O.D, Wehrmacht és az Anthrax keveréke. Akkor kezdődött, mikor jobban beleástam magam az underground dolgokba és meghallottam a DEATH “Leprosy”-t és egy kicsit később az első ENTOMBED demot. Úgy éreztem “Bassza meg. Ezt még nem hallottam ezelőtt” Később az EDGE OF SANITY-vel Techno-Thrash bandaként indultunk, de egy idő után olyan számokat hoztam, mint az “Immoral Souls” és “Maze Of Existence” és az anyag sokkal inkább kezdett hasonlítani a Death Metalhoz. Az első lemezszerződésünket az 1990-es évek közepén kaptuk. Akkor értettem meg, milyen király dolog is ez, mikor elkezdtük a norrköpingi Fagersta és a Trash Bash bulikat. Svédország egész területéről (és még azon túlról is) jöttek emberek, órákat utaztak, hogy láthassák a Mercilesst, Gravet, Entombedot, Sepulturat… Րszintén, több időt töltöttem el kint demókkal üzletelgetve, mint amennyit a bandákat néztem. Akkoriban 20 levelet kaptam naponta és minden hétvégén death metal demókat vettem fel a kis stúdiómban, nos… tudtam, hogy valami különleges dolog történt velem!

Hogyan ismerték meg egymást a bandák és a tagok, akik akkoriban még mind tinédzserek voltak? Úgy értem: A korai 90-es években még nem volt internet és gondolom nem a death metal volt a napilapok fő témája. Szóval hogyan indult el ez a színtér különböző helyekről? El tudnád magyarázni, hogyan tudtak ezek a bandák, teljesen hasonló játékstílust kialakítani?

Tomas: A fanzineken és az undergroundon keresztül.

Dan: A kazettacserélgetés nagyon menő volt akkoriban. Azelőtt csak a helyi boltokban megvásárolható kazettákat hallgattuk. Olyanokat álmodtam meg, hogy a Voivod találkozik a Pestilenceszel, az a Candlemassszel, az pedig a Deathtel. És valami nagyon egyedi jött létre. Aztán egy másik srác egy másik városból megcsinálta a saját keverékét, csak hozzáadott még GBH-t vagy DISCHARGE-t, mindegyik hasonlóan hangzott, mégis más volt. Ez az X hozzávaló.

Mivel a felvételeitekről vagytok híresek, számomra logikusnak tűnik, hogy megkérdezzem, mikor határoztátok el, hogy felépítitek a saját stúdiótokat? Mi volt az oka és hogyan jutottatok az első felszerelésekhez? Hány évesek voltatok mikor elindult a stúdió? Meg tudtatok belőle élni?

Tomas: Igen! ’86-87-ben indítottam a profi stúdiómat, 26 éves voltam.

Dan: Mióta az eszemet tudom érdekeltek a felvételek. Az első komoly, profi stúdiómat 1993-ban raktam össze. Előtte sok demot és még albumokat is készítettem 4 és 8 sávos gépeken. 20 voltam, mikor megnyílt az Unisound. Az elején még kölcsönöztem a cuccot. Aztán a testvérem vett egy 8 sávos Fostex + Desk gépet és 50/50%-ban osztoztunk a pénzen. Egy kis idő múlva be tudtam ruházni egy Fostex E-16-ba és egy Soundcraft állomásba. Az Unisound rendes keresetet biztosított. De akkoriban kb. évi 350 napot dolgoztam.

Melyik volt az első banda, akiknek elkészítettétek az albumát és mik az első emlékeitek ezzel kapcsolatban?

Tomas: Nem emlékszem, de azt hiszem egy punk banda volt és nagyszerű volt!

Dan: Nem igazán emlékszem. Talán az F.Z.Ö. volt az első kívülálló banda akiket felvettem. Az első teljes album Harvey Wallbangeré volt.
Emlékszem, izgultam, mikor az F.Z.Ö.-vel melóztam. Րk voltak a legfrankóbb srácok a városban! Harvey Wallbanger is fantasztikus ember volt. Két egymást követő hétvégén dolgoztunk és mind a szüleim házában laktak. Az LP egész jól szólt a keverés után.

Jó kapcsolatban vagytok azokkal a bandákkal, akiket felvettetek? Akad köztük barát?

Tomas: Igen, néhányukkal.

Dan: Néhányukba belebotlok időről-időre. A Millencolinos srácokat látom gyakran és még mindig sokat dolgozunk Kentha Philipsonnal (TPH, Torture Division). Azokkal a srácokkal is gyakran találkozom, akiknek még a korai időkben vettük fel a demokat, mint pl. a Necrony, Suckerfish, Autocrash, Wedge stb. Az extra állásom miatt találkozom velük sokat. Stúdiós/PC/Mac szakember vagyok egy zeneboltban.

A korai 90-es évek svéd színterének bandái közül, szerinted melyek azok, melyeket alulértékelték? Melyek érdemeltek volna nagyon sikert?

Tomas: Grave!

Dan: Edge Of Sanity…nos…tudom, hogy ez nem “helyes”, de mi is megérdemeltünk volna több figyelmet. De minden hibát elkövettünk, amit csak lehetett, és isten tudja, mi történt volna, ha kihasználjuk az Earache pozitív hangvételű levelét 1990-ben. Dolgoztam már egy pár olyan demo bandával, akiknél éreztem, hogy tovább kéne menniük. Az Autocrash például nagyszerű volt, de a felvételek után nem csináltak semmi komolyat. A Proboscis is többet érdemelt volna. Nagyszerű fickók és nagyon jó zene.

Mit gondolsz a veterán death metal bandák újjáalakulásáról, különösen azokról beszélek, akik a 15-20 éves fennállásuk alatt nem adtak ki még lemezt sem. Van olyan újjáalakulás, ami számít neked, vagy olyan, aminek nem igazán örülsz valamilyen okból kifolyólag?

Tomas: Nem tudom.

Dan: Nem igazán. Szerintem jó dolog, hogy újra felveszik a fáklyát és lángra lobbantják a színteret. Szeretek az olyan “öregekkel” dolgozni, mint az Asphyx és a Hail of Bullets. A legtöbbjük már családapa és ez az egyetlen igazi zenei stílus, amihez visszanyúlnak. A legtöbb családapa a countryt vagy a bluest kezdik el játszani. Ezek a fickók szétzúzzák a koponyáikat, baltával és HM-2 pedálokkal felszerelkezve! Tisztelet

Haha! Visszatérve a stúdiómunkához: Van olyan, amit azonnal elvállaltok, vagy olyan, amit semmiképp? Esetleg pszihológiai aspektusban?

Tomas: Minden egy új kaland, egy új utazás!

Dan: Szerintem az aktuális helyszín kritikus. Fontos a jó levegő, napfény, odafigyelés a zenészekre és semmi alkohol vagy cigi. (Biztos vagyok benne, hogy Tomas nem ért egyet!!!)
Az álomhely a Studio Kuling volt, a Fascination Street (R.I.P.) első helyszíne.

Van egy előre beállított cucc, amit általában használtok stúdiózásra? Mikik, előerősítők, konverterek, FX-ek, kompresszorok vagy EQ-k? És ezekből melyeket használtátok már a 90-es években is?

Tomas: Seck 48-24-2 – a munkaállomás.

Dan: Nen igazán. Szeretem az UAD-2 plug-ineket a deathhez. Elvesznék nélkülük. Az egyetlen amit mindig használtam az Unisound cucchoz az AudioTechnica 4033 mikrofonok voltak. Jól kitart, a kétszer drágább mikikkel is felveszi a versenyt.

Igen, az UAD kell! Igazad van! Mi a helyzet az analóg lejátszókkal? Használjátok még? Ha igen, a gyártás mely fázisában?

Tomas: A gyártás elején használom, aztán mindent átrakok a számítógépre.

Dan: Néhány dolgot át kell raknom magnóról és hihetetlenül sok zaj meg minden szar jön át. Néhány hang azért jól szól. A black metál gitárok karcolnak és gonoszak, de nem bántják a fület. Ezt nehéz megoldani digitálisan. A cintányérok is kevésbé “máshogy” szólnak az egyensúly tekintetében (bár nem tudom, hogy ez jó dolog-e) A Nightingale-lel próbáltam 2-ichesre felvenni, de pár perc után feladtam. Nekem az egész csak zajnak hangzott. Én jobban szeretem a digitális dolgokat, de olyasmit kipróbálnék, hogy néhány dolgot felvenni kazettára és visszamásolni digitálisan. De ezek felsőkategóriás cuccok, nem hiszem, hogy megtehetem. 😉

A munkáitok közül van olyan, amire kifejezetten büszkék vagytok? Ha igen, miért?

Tomas: “Wolverine Blues”, mert a metál és a rock’n’roll nagyszerű keveréke lett.

Dan: Nem igazán. Tudom, hogy egy mérnöknek illene, de csak kisebb sikerek vannak. Általában 90%-ig elégedett vagyok, de mindig van min fejleszteni. De amíg a banda 100%-ig elégedett, nekem megfelel. Ha nem említek meg senkit, nem felejtek ki senkit.

Volt olyan pillanat az életetekben, mikor kétségessé vált a helyzetetek és arra gondoltatok, jó lenne, valami teljesen más dolgot csinálni?

Tomas: NEM!

Dan: Ő, igen. 13 éve abbahagytam, és az volt a legjobb döntés. Sokat fejlődtem, miután abbahagytam a stúdiózást és meg tanultam jobban kommunikálni a közösséggel, mikor munkát vállaltam a zeneboltban. Tomasnak egyszer még egy Joemeek SC kompresszort is eladtam!! [Visszavehetném!!??] Volt időm gondolkodni, milyen felszerelést vegyek, miután túladtam a Fostex E16-on. Mindenféle digitális cuccot kipróbáltam, ami nem számítógép volt, de nem jött be egyik sem, míg nem vásároltam egy Kék/Fehér MAC G3-at.

Kérlek, adjatok ízelítőt a zenei ízlésetekből egy Top 5 “Legjobb Death Metal album” kategóriában.

Tomas: Passzolnék.

Dan: DEATH – “Leprosy”, ENTOMBED – “Left Hand Path”, PESTILENCE – “Malleus Maleficarum”, DEICIDE – “Deicide” és OBITUARY – “Slowly We Rot”. Ezek jutnak most eszembe. A 3, 4 és 5. helyen holnap talán már mások lesznek.

Mi a helyzet az 5 kedvenc NEM-metál albummal? Gondolom, nem csak metált és rockot hallgattok.

Tomas: Passzolok.

Dan: MARILLION – “Seasons End”, FM – “Indiscreet”, KANSAS – “Leftoverture”, RUSH – “Hold Your Fire”, MERCYFUL FATE – “Don’t Break The Oath”.

Haha! A Mercyful Fate Metál! Csaló! Haha! Oké, nem vág épp témába, de szeretném megkérdezni: Egyetértetek velem, ha azt mondom, ami manapság hiányzik a Metál kiadványokból – még ha jók is és masszívak – az a stúdiók vagy országok egyéni karaktere? Úgy értem, a 90-es években, ha vettem egy pár metál CD-t, tudtam, hogy különböző országokból, különböző hangzásokat fogok hallani. A svéd bandák svédül szóltak, de a kelet-európai bandák, mint a koraitól a korszakuk közepéig tartó Krabathor vagy Vader is úgy szóltak, ahogy, a mediterrán bandák, mint a Septic Flesh vagy Rotting Christ is saját hangzással rendelkezett. Emlékszem, hogy a Salem vagy Misanthrope is saját hangzást fejlesztett ki a 90-es években. A tény, hogy minden országban más volt a stúdiók felszereltsége, azt eredményezte, hogy sokkal jobban különböztek a hangzások. Egyetértetek, vagy más véleményetek van?

Tomas: A legtöbb mai zene túl MTV-sen hangzik (=rossz!)

Dan: Nem írnám most ezt az interjút, ha nem lettek volna egyedi hatások a ’80-as, ’90-es években. Összeraktam egy néhány órás death & thrash anyagot egy DJ melóhoz, és minden tracket importáltam. Érdekes volt hallani, mennyi jó hangzás létezett akkoriban. Úgy értem, a korai Obituary anyag és az első Deicide nagyon “furán” hangzottak, de hittem abban, hogy ez ütős lesz, mikor megjelenik. Imádom a különleges hangzással bíró albumokat, mint a Mercyful Fatetől a “Don’t Break The Oath” és a “Melissa”. A “Sad Wings Of Destiny” a Judas Priesttől is ebbe a kategóriába tartozik. 1 másodperc alatt meghallod, hogy ott van. Ezt sokkal nehezebb manapság egy metalcore produkcióval megcsinálni!

Igen! Pont erről beszélek. Pontosan! Az előző kérdéssel kapcsolatosan, vannak Death Metal kedvenceid más európai országokból, a 90-es évekből? Különösen azok érdekelnek, amik nem átlagos kedvencek.

Tomas: Passzolnék.

Dan: Hobbs Angel of Death albuma szuper. Az első Pestilence érdekesen szól, de fantasztikus. Az első Samael és Celtic Frost anyag is egyedi hangzással bír. Meghallgatnám az “Into the Pentagram”-ot a legutóbbi Creed lemez hangzásával.

Van olyan zenész, akit különösen szerettek, és miért?

Tomas: Ozzy Osbourne! Hogy miért? Mert ő a sötétség hercege! Hi hi hi

Dan: Azt hiszem Kerry Livgren (KANSAS) egy nagyszerű dalszerző. Simon Phillips, egy kiváló dobos (JUDAS PRIEST – “Sin After Sin”). Geddy Lee (RUSH) egy basszer-király. Dann Huff (GIANT) egy csodálatos gitáros.. Lou Gramm úgy énekel a korai Foreigner anyagokon, mint egy isten. Meg kell még említenem Eddie Jobsont (ROXY MUSIC / JETHRO TULL) a billentyűkön. Kibaszottul őrült! Az albumukat pedig keverni kellene Chris Lord Algevel!!!

Haha, most pedig eljött a roham ideje! Adok néhány kulcsszót vagy mondatot, nektek pedig kommentálni kell, oké? Csapjunk bele!

“A Death Metal számomra”

Tomas: Masszív!

Dan: Egy váratlan csavar, mely a kulcsa az életem azon részéhez, melyet most élek. Büszke vagyok mindenre, ami ahhoz vezetett, ahol most tartok.

“Leo Fender”

Tomas: Strat!

Dan: Nem vagyok nagy Fenderes. De néhány erősítője iszonyatosan szólnak tisztán ls crunchosan. A MusicMan basszus a király!

“Crematory”

Tomas: Kellemes fickók!

Dan: Az egyik srác fantasztikus logókat rajzol. De nem hallgatom őket.

“Robert Moog”

Tomas: Hős!

Dan: Tegnap szert tettem egy MiniMoogra és hallottam mire képes, ha összeteszel 6-ot. Basszameg! A legzsírabb cucc, amit valaha építettek!!

“Montezuma Studio és Börje “Boss” Forsberg”

Tomas: Nem ugrik be!

Dan: Azt hiszem, az első album szólhatott volna jobban is, az Unorthodox jobb. The Boss nem az az ember volt, akire akkoriban szükségünk volt. Nem vagyok benne biztos, hogy jobban jártunk volna, ha egy alacsonyabb fontossági sorrendű banda lettünk volna egy német kiadónál. Som man bäddar får man ligga!

“Párhuzamos kompresszió”

Tomas: Rendben van!

Dan: Sosem értettem pontosan. Nem vagyok híve a “kifejezett” kompresszoroknak. Imádom az UAD Precision Multibandet. Ez megtartja a dinamikát, olyat is, amit egy normál kompresszor kihagyna.

“Edge Of Sanity”

Tomas: Jó!

Dan: Egy fontos része a karrieremnek. Néhány igen durva dolgot kellett csinálnom a banda miatt, ami azért jobban is elsülhetett volna.

“Antikrisztus dalszövegek”

Tomas: Jók!!!

Dan: Könnyű téma. Rengeteg dolog miatt lehet a kereszténységre berágni.

“Állatok”

Tomas: Igen/Nem!

Dan: Macskák, kutyák? Pink Floyd? Vagy Tomas Animal War projektjére gondolsz? Igen. Túl sokat tudok. 😉

Haha! A múlt titkai! De igen, a FLOYD albumra gondoltam.

Dan: Nincs kifejezett emlékem az albumról. A tesóm játszott belőle részeket, hogy ijesztgesse a kutyát, amit “felügyeltünk”. Ennyi.

“Promix”

Tomas: Nem tudom!

Dan: Katasztrófaként indult. Elbaszta egy munkámat, a Dark Funeral albumot, amit szegény Tomas megpróbált rendbeszedni. Nem mondanám, hogy a legjobb konzol, amit valaha építettek, de amint jobban megismertem, nem tudtam nélküle élni. Később beszereztem egy 03D-t.

“Amikor nem a stúdióban dolgozom, szeretek…”

Tomas: Bütykölni a Hot-Rodom.

Dan: A barátnőmmel lógni, ellenni a fiammal, Tvzni, jégkrémet enni.

“Ami egyetlen Death Metalban ÉS más zenében sem elfogadható…”

Tomas: Passz.

Dan: Gyűlölöm a saxofonokat, bár volt a PTM-ben és az Unicorn anyagban is (A szoprán saxofon jól szól, de a nagy tenor szaxi idegesít!!)

“Egy hangszer, vagy cucc, amire régóta vágyom”

Tomas: Passz.

Dan: Szeretnék egy gitáros robotot 🙂 Jó lenne, ha volna egy True Temerament nyakam. Egy Nord Electro 3-at is szeretnék venni a gyűjteményembe. Épp most vettem egy Stage EX 88-at, ami visszahozta az élvezetet, hogy billentyűket vegyek VST-k helyett.

“A legfontosabb dolog az életemben”

Tomas: A gyermekeim és a pultom.

Dan: Család és a zene.

Ez igazán érdekes volt! Nos, ennyi kemény munkával eltöltött év után a Metál színtéren, van más, amit szeretnétek csinálni? Valami, amit még nem tapasztaltatok meg? Olyan banda, akikkel együtt dolgoznátok?

Tomas: A The Beatles-szel 1968-ban.

Dan: Elégedett vagyok azzal, ahogyan a dolgok jelenleg alakulnak. Készen van a Second Sky album, aminek a promotálása egészen új dolog lesz számomra. Ez lesz az első album, melynek a kritikái személyesen hozzám szólnak. A szívemből jött és minden tudásomat beleadtam. Minden más kiadványnál voltak kifogások, de ebbe most érzem, hogy beleadtam mindent és tudom, sok ember utálni fogja a kommersz természete miatt.
Ne legyetek túl szigorúak 🙂

Visszatekintve, mit gondoltok a saját és egymás munkáiról – zeneileg és gyártástechnikailag? Jó lenne, ha tudnátok kommentálni mindet. Van olyan, amit kifejezetten szerettek valamelyikben? Vagy van olyan, amin változtatnátok?

Carnage – Dark Recollections
Edge Of Sanity – The Spectral Sorrows
Grave – Into The Grave
Exhumation – Eternal Seas Of Silence
Desultory – Bitterness
Dan Swanö – Moontower
Lobotomy – Born In Hell
Infestdead – Hellfuck

Tomas: Passzolom.

Dan: Carnage – “Dark Recollections”: Szerintem jól szól. Majdnem olyan jó, mint a “Left Hand Path”. “Death Evocation” pedig egy klasszikus anyag.
Edge Of Sanity – “The Spectral Sorrows”: Minden tekintetben elbaszottul szól, mégis feltette a bandát a nagyok közé. Chris, a Therionból azt mondta egyszer: “Hogy lehet az, hogy ugyanazon az albumon a te pergőd szól a legszarabbul és a legjobban is?”
Grave – “Into The Grave”: Jó cucc, egy kicsit sötétebben szól, mint a többi.
Exhumation – “Eternal Seas Of Silence”: Nem emlékszem a hangzásra. Emlékszem viszont, hogy éneklek rajta. Az a rész frankó.
Desultory – “Bitterness”: Remastereltem, és egy kicsit túl garázsosan/próbatermesen hangzik. De a legtöbb Sunlight anyag akkoriban kevésbé szólt “modernül”.
Dan Swanö – “Moontower”: Erre a mai napig büszke vagyok. Nem sok mindenen váltzotatnék.
Lobotomy – “Born In Hell”: Úgy emlékszem egy kicsit sok a középmagas. De megállja a helyét.
Infestdead – “Hellfuck”: Nem rossz. A remasterelt verzió nagyon jól szól. Sokkal jobban, mint az előtte vagy utána levők.

Most pedig teljesen más Death Metal felvételek, melyeken nem működtetek közre, de szerintem érdekesek és egyediek a maga nemükben és melyek bemutatják a korai-közép ’90-es évek death metal színterét. Hozzászólások?

Mortification – Scrolls Of The Megilloth (1992)
Septic Flesh – Esoptron (1995)
Tiamat – The Astral Sleep (1991)
Orphaned Land – El Norra Alila (1996)
Asphyx – Last One On Earth (1992)
Salem – Kaddish (1994)

Tomas: Passzolom.

Dan: Sajnálom, de csak belehallgattam a Tiamat albumba. Emlékszem, a gitár úgy szólt, mintha egy kosárban lett volna felvéve. A többiről nem tudok mit mondani, sajnálom.

Asphyx – “Last one On Earth”: Sosem hallottad? Komolyan? Az 1992-es második albumuk.

Dan: Nem. Nem tudom, miért. De azokon kívül, amiket én kevertem (a legutóbbi stúdióalbum és a következő élő) nem hallgattam más Asphyx-ot.

Lassan az interjú végére érünk, melyek voltak a legutóbbi stúdiómunkáitok? Bandák, albumok?

Tomas: The Generals death and roll.

Dan: Épp most fejeztem be a LETTERS FROM YOU, UNCREATION, THESE ARE THEY, M.E.S.S. ENTRAILS (A hangot a Clandestinedről klónoztam) DEMIURG, BLOWBACK albumokat.

Sascha: Üzentek valamit a fiatal Metál zenészeknek, hogy mit tegyenek, és mit NE tegyenek?

Tomas: Bízzatok a füleitekben.

Dan: Írjatok zenéket számítógép programokkal meg ilyenekkel. Megpróbálok clicktracket használni a következő Witherscape projektemhez. Kevés klasszikus albumot vettek fel clicktrackre.

Végül, üzentek valamit a Death metál színtérnek? Bármit.

Tomas: Adjatok a békének esélyt!

Dan: Nyomassátok! Éljen örökké!

Srácok, nagyooon köszönöm, hogy mindketten részt vettetek az interjún! Sziasztok!

Tomas: Helló!

Dan: Én is köszönöm!!

Zúzzatok, imádjátok a Death Metalt és támogassátok a kibaszott undergroundot!

———————————

ENGLISH VERSION:

The interview was made and offered by Sascha Beselt

Hello dear gourmets of the one and only Metal of Death! Now, we are gonna dive deep into history – the history of Swedish Death Metal production! But we will also have a look on the Metal productions of other countries and philosophies that result in what we call a “unique sound”. And what would make more sense than to share my thoughts and questions with two of the most important persons ever to be involved in the evolution of Swedish Death Metal and its sound?! So now sitting with me at this virtual table are the man who had the biggest influence on classic milestone recordings released by great bands like Entombed, Dismember, Grave or Sorcery – Tomas Skogsberg, owner of Sunlight Studio – and the not less legendary Dan “The Man” Swanö, workaholic, musical mastermind of Edge Of Sanity, Infestdead or Bloodbath and owner of Unisound Studio! Both being renowned for their unreached talents as producers. So, please, give it up for these two living legends! [Applause]

Hell-o Tomas, hell-o Dan! How are you doin folks? How”s the weather in Sweden? Here in Germany it’s fine!

Tomas: Hi! Sun, rain, sun, rain…

Dan: I am sure the weather in Sweden is just fine. But I am in a hotelroom in Oudebosche (Holland) right now, so I really don´t know. It was pretty awesome here today, though I spent most of the day indoors working with Arjen Lucassen, doing my vocals for the new Star One. Even some growling!

As you can imagine it’s a great pleasure for me, being a musician myself, to interview you two guys – especially in one and the same interview. I grew up listening to the landmark recordings you did back in the day with bands like Entombed, Edge Of Sanity, Dismember or Grave. And I guess there are thousands of young musicians and Death Metal listeners out there who could ask you just as many questions. So I will try to come up with a bunch of totally varying topics here. I guess the very first question coming to mind when talking about the early Swedish Death Metal scene is: Did you realize back then that you were about to experience the birth of a whole scene? Were there any signs of what was about to come? How did you experience this time?

Tomas: I thought it was the beginning of something.

Dan: My first entry in the book of metal was with Brejn Dedd and we were pretty much old news musically. We sounded like a mix of S.O.D, Wehrmacht and Anthrax. It wasn´t until I got more involved in the underground and heard stuff like DEATH “Leprosy” and a bit later the 1st ENTOMBED demo, that I felt “Fuck,..I haven´t heard this kind of stuff before? and I was later on a part of EDGE OF SANITY and we started out as a Techno-Thrash band, but after a few rehearsals I presented songs like “Immoral Souls” and “Maze Of Existence” and stuff would get more Death Metal oriented. We got our first record deal in mid 1990, Not band for a band formed as a one/off thing in November 1989. I really understood how cool that whole thing was when started to go to the gigs in Fagersta and the Thrash Bash gigs in Norrköping. People from all over Sweden (and beyond) travelled for hours upon hours to see Merciless, Grave, Entombed, Sepultura…you name it. And I honestly spent a lot more outside trading demos than I did looking at the bands. And by the time I got like 20 letters a day and recorded death metal demos every weekend in my small 4 track studio…well…I knew something unique had happened to me!

How did the bands – and the members all being teenagers – get information about each other? I mean: The early 90’s, this was a time without internet. And Death Metal was not a subject for the daily newspapers I guess. So how could this scene start out at different places? And can you explain how all these bands were able to develop a quite similar playing style?

Tomas: Through fanzines and the underground.

Dan: The tapetrading was an incredibly powerful thing. Before that took place we all listened to the records you could find at your local recordstore and kind of blended them together with our own twisted minds. I could dream up songs mixed with the musical DNA or like Voivod meets Pestilence meets Candlemass meets Death. And have something pretty unique. Then another guy in another city makes his own mix of these bands but adds a twist of GBH or DISCHARGE to it…and it all sounds similar, yet different. It’s the X ingredient.

And since you are famous for your recordings it seems logical tome to ask at which time in your life did you decide to build up your own studio? What was the reason for it and how did you get your first equipment? At which age did you start your studios? And could you make a living with it?

Tomas: Yes! I started the studio in a pro-way around 86-87 at the age of 26.

Dan: I have been obsessed with recording stuff for as long as I can remember. My first professional studio was setup seriously in 1993. But before that I had done lots of demos and even albums on 4 and 8 track machines. I was 20 when Unisound was officially opened. In the beginning I actually borrowed the stuff. My brother had just bought an 8 track Fostex + Desk and we split the money 50/50. After a while I could invest in a Fostex E-16 and a Soundcraft desk. I made a decent living with Unisound. But then I probably worked like 350 days a year…

Sascha: Which was the very first band you recorded back in the day and which memories do you combine with the recording and the band?

Tomas: I don’t remember but i think there was some punk! And big FUN!

Dan: I cannot really remember. But I think F.Z.Ö. was one of the first outside bands I ever recorded seriously. The first fullength I ever did was Harvey Wallbanger.
For F.Z.Ö. I remember being excited about working with those guys. They were the coolest kids in town! Harvey Wallbanger was also amazing guys. We recorded during 2 concecutive weekends and they all stayed at my parents house. The LP sounded pretty good after the pressing plant had compressed and EQ´s the master before cutting the vinyl.

Do you still have good contact to the bands you once recorded? Any special friends among them?

Tomas: Yes, some of them.

Dan: Some of them I bump into from time to time. I see the Millencolin guys around quite often and I still do a lot of work for Kentha Philipson (TPH, Torture Division) and also some of the guys that recorded demos with me really early on e.g. Necrony, Suckerfish, Autocrash, Wedge etc. I meet them quite often because of my extra job as a studio/PC/Mac specialist at a musicstore.

From all the bands of the original early 90’s Swedish scene – which is the most underrated for you? The one that had deserved more success in your opinion?

Tomas: Grave!

Dan: Edge Of Sanity…well..I know it’s “wrong”, but I really do believe we deserve a better fat. But we did all the mistakes we could and god knows what would have happened if only we´d followed up on that postitive letter back from Earache back in 1990… I did work with a few demo bands that had something extra that I always believed should go further. Autocrash for example was excellent stuff, but they never really did anything serious after the stuff we recorded together. Proboscis deserved better than they got, too. Great guys and great playing.

What do you think about all those reunions of veteran Death Metal bands, especially those that never released an album so far in their 15 to 20+ years career? Are there any reunions that make big sense for you or any which you dislike for whatever reason?

Tomas: I don’t know.

Dan: Not really. I think it´s great that they pick up the torch again and set fire to the scene again. I love working with the “elders” like Asphyx and Hail Of Bullets. Most of them arte family fathers and this is their one true style of music that they “fall back” to. Most elders fall back to country or blues or some other stuff. These guys go banging their skulls to pieces armed to their teeth with pointy axes and HM-2 pedals in their forties! Respect!

Haha! Back to studio work: Do you have any philosophy when it comes to recording? Anything that is a must for you or a total no-go? Perhaps even psychological aspects?

Tomas: It’s all the time a new adventure, a new trip!

Dan: I think the actual location is crucial. That the air is good, daylight, good monitoring for all musicians and no alcohol or smoking (I am sure Tomas disagrees!!!)
The dream place to work was Studio Kuling/ 1st location of Fascination Street (R.I.P.). 15 hours there was a breeze!!

Do you have any go-to-gear which you almost regularly use in the studio? Special mic’s, preamps, converters, FX, comps or EQ’s? And which of them did you already use on the classic albums of the early 90’s?

Tomas: Seck 48-24-2 – the desk.

Dan: Not really. I am not an outboard guy. I love my UAD-2 plug-ins to death. I´d be lost without them. The only thing I use on a regular basis that was a part of the early Unisound stuff is an Audio technica 4033 microphones. I have A/B´d it to lots of microphones but it hold up well to even stuff twice it´s price…so that is probably the only thing.

Yeah, the UAD is a must-own! You are right! I also love it! How about analogue tape? Do you still use it today? If yes, at which stage in the production?

Tomas: I use it in the beginning and then I put everything into the computer.

Dan: I had to transfer some stuff back from tape and I just couldn?t believe all the noise and shit. Some sounds sounded cool though. Black Metal guitars sounded harwsch and evil but still easy on the ear. That is hard to get on digital. Cymbals also felt less “different” in balance (not sure that is good thing though) I tried recording to 2 inch with Nightingale but gave up after a few minutes. It just sounded to noise for me. I guess I am more of a digital guy, but the idea of “re-amping” certain stuff to a piece of tape and back into digital is something I would like to try. But then it needs to be all top-notch, and I am not sure if I can afford it. 😉

Out of all your productions are there any which you are exceptionally proud of? And why?

Tomas: “Wolverine Blues”, because it’s a good mix between Metal and Rock ‘n’ Roll.

Dan: Not really. I know an engineer should be. But there are minor flaws with all my work. I have been like 90% satisfied on a few occations, but there are always things to improve upon. But as long as the band is 100% happy, it´s enough for me. None mentioned, none forgotten.

Has there ever been a moment in your lifes when you had doubt about your situation or when you thought about doing something completely different apart from music and recording?

Tomas: NO!

Dan: Oh yeah. I stopped doing it fulltime 13 years ago, and that was the best decision ever. I grew up a lot in those first years “off” the studioclock and learned how to interact more with society during my fulltime work in the musicshop. I even sold Tomas a Joemeek SC compressor once!! [Can I buy it back!!??] It gave me time to find out what kind of rig to go for after giving up on my Fostex E16. I tried all digital things that wasn´t a computer, but it wasn´t until I spent a small fortune on a Blue/White MAC G3 that I feel in love with digitial. Moving around audio like it was MIDI was science fiction come true!

Please, give us some insight into your musical tastes starting with your Top 5 “Alltime favourite Death Metal albums”

Tomas: I pass.

Dan: DEATH – “Leprosy”, ENTOMBED – “Left Hand Path”, PESTILENCE – “Malleus Maleficarum”, DEICIDE – “Deicide” and OBITUARY – “Slowly We Rot” are the ones that spring to mind right know. Might be others on 3, 4 and 5 tomorrow.

And how about your 5 favourite NON-Metal albums? I am sure you do not listen to Metal or Rock exclusively.

Tomas: I pass.

Dan: MARILLION – “Seasons End”, FM – “Indiscreet”, KANSAS – “Leftoverture”, RUSH – “Hold Your Fire”, MERCYFUL FATE – “Don’t Break The Oath”.

Ha-ha! Mercyful Fate IS Metal! Swindler! Haha! Ok, a bit off-topic perhaps but I would like to ask it nevertheless: Would you go along with me when I say that what is really missing about today’s Metal productions – even though they are well-done and massive – is the individual character of each studio or even country? I mean in the 90’s whenever I bought a bunch of Metal CD’s I knew that I could expect different sounds from different countries. Swedish bands sounded Swedish but also East European bands like early-to-mid-era Krabathor or Vader sounded like they did back then and mediterranean bands like Septic Flesh or Rotting Christ also had their own sound. I also remember Salem or Misanthrope developing a unique mixture in their music in the 90’s. The fact that each region had it’s own dedicated studio equipment resulted in more varied sound in the Death Metal scene. Would you go along with me or do you have a different opinion on this?

Tomas: Most of the music today sounds too MTV (=bad)!

Dan: I wouldn´t have been typing this interview if it wasn’t for the special vibe from each engineer in the 80/90´s. The time before the “reference-record-slavery” I put together a few hours of death & thrash for a DJ job i did some years ago, and I imported all the tracks and it was interesting to see how many different versions of a “good sound” that existed back then. I mean, the early Obituary stuff and the first Deicide sounds really “odd”, but I believed them to be “the shit” when it came out. I love albums that have a special sound like Mercyful Fate “Don’t Break The Oath” and “Melissa”. Also “Sad Wings Of Destiny” from Judas Priest has a special sound. You hear in 1 second that it is that album. A bit harder to do with a metalcore production from today!!

Yes! That’s what I tried to say. Exactly! Assotiating the following with the last question, do you have any special Death Metal favourites from other European countries when thinking back to the 90’s? Any special album? I am especially interested in those bands and productions that are not the typical faves.

Tomas: I pass.

Dan: Hobbs Angel of Death’s self-titled album is superb. 1st Pestilence sounds weird but fantasic. I also think the early Samael and Celtic Frost stuff have a very unique sound that almost is one with the music. It would be strange to hear “Into The Pentagram” with the sound of the latest Creed album…

Is there any musician in the world that you adore exceptionally and why?

Tomas: Ozzy Osborne! Why? He is the prince of darkness! Hi hi hi!

Dan: I think Kerry Livgren (KANSAS) is a superb songwriter. Simon Phillips is an extraordinary drummer (JUDAS PRIEST – “Sin After Sin”). Geddy Lee (RUSH) is quite the bass-ace. Dann Huff (GIANT) is an amazing guitarplayer. Lou Gramm sang like a god on the early Foreigner stuff. I must mention Eddie Jobson (ROXY MUSIC / JETHRO TULL) on keyboards. He is fucking insane!! And their album must be mixed by Chris Lord Alge!!!

Haha, and now it’s brainstorming-time! I will give you some keywords or sentences – totally different ones but all revolving around your music, productions or Death Metal in general – and you give your comment, ok? Here we go!

“Death Metal is for me”

Tomas: Tight!

Dan: An unexpected twist in my musicality that have been the key to the life I live now. I am proud of whatever I had to do with it to end up where it is today.

“Leo Fender”

Tomas: Strat!

Dan: Not really a Fender man myself. But some of his amps sound bad ass for clean/crunch. The MusicMan bass sounds cool!

“Crematory”

Tomas: Nice guys!

Dan: One of the guys drew fantasatic logos. Never hear them.

“Robert Moog”

Tomas: Hero!

Dan: I stroked a MiniMoog yesterday and I heard what you can do with it when you double it six times. Fuck! Fattest thing ever built!!

“Montezuma Studio and Börje “Boss” Forsberg”

Tomas: Don”t remember!

Dan: I think the 1st album could have been better sounding, Unorthodox is better. The Boss wasn´t really the kind of man we needed at the time. But I am not sure we had been better off as a low priority band on any of the bigger german labels either. Som man bäddar får man ligga!

“Parallel compression”

Tomas: Ok!

Dan: Never got it quite right. Not a fan of “obvious” compression. I love the UAD Precision Multiband. This one can keep the dynamics in check, even the stuff that a normal compressor will “miss”.

“Edge Of Sanity”

Tomas: Good!

Dan: very important part of my carreer. I got to do some really cool shit because of this band. Could have ended nicer though.

“Antichristian lyrics”

Tomas: Good!!!

Dan: An easy topic. So many ways to pick on christianity.

“Animals”

Tomas: Yes/No!

Dan: Cats, dogs? Pink Floyd? Or do you mean Tomas’ project Animal War? Yep. I know way too much. 😉
Sascha: Haha! Secrets of the past! But yeah bro, I mean the FLOYD-album.
Dan: I have no real relationship to that album. I know my brother used to play parts of it to freak out a dog we used to “babysit” every once in a while. That’s it about it.

“Promix”

Tomas: I don’t know!

Dan: Started out as a disaster. Fucked up my work with the Dark Funeral full length, that poor Tomas tried to compete. I cannot say it is the best console ever built, but once I got to know it a little bit more, I couldn´t live without it. I later upgraded to a 03D

“When not recording and producing music I like to”

Tomas: Style my Hot-Rod.

Dan: Hang out with my girlfriend, do stuff with my son, Watch TV. Eat icecream.

“An absolute no-go in Death Metal AND each other music is…”

Tomas: I pass.

Dan: I know I should go there…but I have learned to absolutely hate saxophones. even though it have pestered both PTM and Unicorn stuff…..(Soprano sax can still sound right But a big, beefy tenor-sax just pushes buttons in me these days!!)

“An instrument or piece of gear I long for…”

Tomas: I pass.

Dan: I would like go have a guitarplaying robot 🙂 It would be cool to have a True Temperament neck. I would also like to add a Nord Electro 3 to my collection. Just bought the Stage EX 88 and it brought back the lust to buy keyboards instead of using VST stuff.

“The most important thing in my life is”

Tomas: My kids and my desk.

Dan: Family and music.

That was really interesting! So, now after all these years of working hard in the Metal scene is there anything which you would love to do? Anything you have not experienced yet? Any band you would like to do a production with?

Tomas: The Beatles in 1968.

Dan: I am happy with the way things work out at the moment. I know getting the Second Sky album ready and promote it will be a new thing for me. It will be the first album where I will take all critisicm personally. That one is straight from the heart, on top of my knowledge. For all other releases there has always been an excuse…but for this one I feel that I have given 100% and I am sure there will be a lot of people who will hate the album because of it commercial nature. Be gentle with me 🙂

Looking back now, what do you guys think about your own and each others following productions – musically and production-wise? It would be great if you could comment on each of them. Anything you particularly like about them? Anything you would change if you had the chance?

Carnage – Dark Recollections
Edge Of Sanity – The Spectral Sorrows
Grave – Into The Grave
Exhumation – Eternal Seas Of Silence
Desultory – Bitterness
Dan Swanö – Moontower
Lobotomy – Born In Hell
Infestdead – Hellfuck

Tomas: I pass.

Dan: Carnage – “Dark Recollections”: Sounds cool to me. Almost a good as “Left Hand Path”. “Death Evocation” is classic stuff
Edge Of Sanity – “The Spectral Sorrows”: Sounds fucked up in everyway, yet it broke the band into a bigger market. Chris from Therion once told me: “How come you have the worst and the best sounding snare on the same album???”
Grave – “Into The Grave”: Good stuff. Sounded a bit darker than normal.
Exhumation – “Eternal Seas Of Silence”: Cannot remember the sound itself. I do rememeber that I sang on it. That part is cool.
Desultory – “Bitterness”: Just remastered that one, and it sounds a little bit too much garage/rehearsal room for my taste. But most Sunlight stuff from that era sounded less “modern”.
Dan Swanö – “Moontower”: I am proud of this one still. Not much I would like to change.
Lobotomy – “Born In Hell”: I remember it being a bit heavy on the highmids. It really stood out on some compilation CD I used to listen to in the studio.
Infestdead – “Hellfuck”: Not too bad. The remastered version sounds really good. Much better than the one before and after.

And now some completely different Death Metal recordings which none of you was involved in but that I think are interesting and individual in their own character and which showcase the variety of the early-to-mid 90’s Death Metal scene. Comments?

Mortification – Scrolls Of The Megilloth (1992)
Septic Flesh – Esoptron (1995)
Tiamat – The Astral Sleep (1991)
Orphaned Land – El Norra Alila (1996)
Asphyx – Last One On Earth (1992)
Salem – Kaddish (1994)

Tomas: I pass.

Dan: Sorry, but I have only heard that Tiamat album. And I remember the guitarsound sounding like it was miked up in a basket. The rest I have no comment about. Sorry.

As for Asphyx – “Last one On Earth”: Never ever heard it before? Really? Their second album from 1992.

Dan: Nope. Don’t know why. But I never got around to listen to any Asphyx apart from the albums I mixed (latest studio and upcoming live).

Slowly coming to the end of this interview, which were the last productions you did at your studios? Bands, albums?

Tomas: In metal (The Generals death and roll) Highride actionrock.

Dan: I have just finished LETTERS FROM YOU, UNCREATION, THESE ARE THEY, M.E.S.S. ENTRAILS (The sound is cloned from Clandestine. Check it out and be spooked!!!) DEMIURG, BLOWBACK.

Is there anything you could advise young Metal musicians out there to do or NOT to do?

Tomas: Trust your ears.

Dan: Write songs in computer programs and stuff. I will try to kick the clicktrack for my next project, Witherscape. very few classic albums have been recorded to a clicktrack, yet riffs are even written to an even meter these days.

Finally, some words of wisdom or whatever you would like to tell the Death Metal scene out there. It’s your free space of words.

Tomas: Give peace chance!

Dan: Keep it up! May it live forever!

Folks, thanks soooo much for these great insights and the both of you taking part in this interview!! Byebye!!

Tomas: Bye!

Dan: Thanx for your time too!!

Rock on, keep on worshipping Death Metal and support the fuckin’ underground!

Sascha Beselt / MANDATORY

Ezt a cikket eddig 1 218 alkalommal tekintették meg.

Szólj hozzá!