Terrorama Interjú

(scroll down for English Version)

Üdvözöllek Peter a KME nevében. Mivel olvasóink közül szerintem sokan nem ismerik a zenekart, arra kérlek foglald össze a csapat eddigi karrierjét és mondjál el minden fontos információt eddigi kiadványaitokról! 

A Terrorama hivatalosan 2001-ben alakult meg. Mindig is a megalkuvás nélküli nyers death – thrash – black stílusról szóltunk a késői 80-as, korai 90-es évek stílusában. Sokat merítünk a fentebb említett kor dél-amerikai és kelet európai szcénájából is (például: imádom a régi magyar csapatokat, mint a Fantom, Angel Reaper, Tormentor, Detonator stb)! Az első demónk a „Misanthropic Genius” 2002-ben bukkant fel. Utána csináltunk két teljes albumot az amerikai Nuclear War Now! kiadó alatt (Horrifid Efface 2004-ben és Omnipotence 2008-ban). Ezeken kívül volt még pár demónk és bakelit splitünk: Adoriorral (Egyesült Királyság) 2010-ben és Deathstormmal (Ausztria) 2012-ben. Ezzel el is érkeztünk a banda jelenébe. Tavaly (2012-ben) megjelent a legújabb albumunk a „Genocide” CD-n a svéd To The Death kiadón keresztül, a bakelit verzió pedig szintén rajtuk keresztül, ha minden igaz, akkor ennek az olvasásakor, már megjelent. A kazettás kiadás az ukrán Night Birds Recs által majd egyszer valamikor.

A Terrorama előtt játszottatok-e más csapatokban? Milyen célból hoztátok létre a bandát?

Terrorama az egyetlen komoly alkotásom. Eredetileg nem volt célom a zenélés, de úgy 1999-2000 környékén ráuntam az érdekes bandák hiányára, főleg ebben a műfajban, és úgy döntöttem hogy eljött az ideje egy olyan megteremtésének ami kielégíti az én zenei szükségleteim és törekvéseim – egy ellenforradalom az ellen ami szar volt/még mindig az! Még mindig e célért küzdünk.

Az Omnipotence album után távozott P. Pöllänen dobos, akinek helyét Micael Zetterberg vette át. Mi volt a tagcsere oka?

Az igazság az, hogy nem ő lépett ki, úgy döntöttünk, hogy szeretnénk megválni tőle. Bizonyos szempontból fájdalmas, de mindemellett szükséges lépés volt; nem lehet köztünk egyvalaki, aki több alkalommal is ott hagy minket a csávában, nagyon romboló hatással tud lenni a csapat hangulatára. Hiába öt éve történt, még mindig van egy kis feszültség ha összefutok vele. Micael Zetterberg sokkal jobb dobos. Természetes volt hogy ezek után rábízzuk az ütőket. Minden egyértelműen jobb amit 2008 óta csináltunk lendület szempontjából.

Sokáig te is bőgőztél a zenekarban az éneklés mellett, de a hangszert először Micaelnek adtad át, aki 2008-ban váltott a dobokra és ebben az évben csatlakozott hozzátok Emil Åström, aki azóta is tagja a bandának. Ennyire nehéz volt megtalálni a megfelelő basszusgitárost?

Micael is és Emil is elboldogul a klasszikus gitár-dob-bőgő hangszereken, így ebből a szempontból nem volt probléma. Én vagyok az egyetlen eredeti tag a 2001-es alapítás óta, így a végén én döntök mindenről. Azonban az mindig is fontos volt, hogy a bandatagok rátaláljanak egymásra, így nem lehet bárki tagja a Terroramának. De ezt felhozva: a mi féle metálunk nem igazán kelti fel a svédek figyelmét, így nem könnyű megtalálni azt, aki érdeklődéssel, hozzáértéssel és a megfelelő hozzáállással csatlakozna közénk.

Tavaly jelent meg harmadik lemezetek a Genocide, mely előtt jelentettétek meg –szintén ugyanebben az évben- a Crimes Against Humanity demót és az osztrák Deathstormmal közös split korongot. Mi volt a demo célja? Ez a felvétel a Genocide előzeteseként is értelmezhető, lévén a dalok felkerültek a korongra?

A demó célja egy új kiadó figyelmének felkeltése volt, valamint hogy megmutassuk a világnak hogyan is hangzik a Terrorama 2011-ben (a szokásos „underground késés” után meg is jelent a demónk a costa rica-i Blazing Obscurity által 2012-ben). A Nuclear War Now!-os két albumunk után közösen megegyeztünk a kiadóval, hogy itt az ideje a továbblépésnek, és hogyan jobban lehetne ezt megcsinálni mint egy demó szalaggal (én kifejezetten kedvelem a kazetta formátumot). Amikor a demót felvettük még nem volt semmi szerződésünk, így nincs semmilyen közvetlen kapcsolat a kettő között, azonban a kazetta beteljesítette feladatát és összehozott nekünk egy megállapodást a régóta szolgálatban lévő svéd underground kiadóval, a To The Death-el.

Mikor álltatok neki a dalszerzésnek? Hogyan, milyen módszerek alapján születnek a dalok a Terrorama műhelyében?

Nem igazán emlékszem hogy mikor kezdtük írni az anyagot, de valamikor a 90-es évek végén azt hiszem. Általában elhozzuk az ötleteket a próbaterembe és kipróbáljuk közösen, habár sokszor lecsap a fejező bárd, így az én ízlésemnek néha kicsit lassú a dalírás menete.

Amennyiben nem tévedek a második világháborús szovjet eseményekkel foglalkoznak a szövegek, mi adta az inspirációt a szövegeket illetően?

Számomra a történelem egy szívemhez közeli téma. Az említett szovjet történések mellett (egyébként inkább a második világháború előtti és utáni eseményekre alapoz, mint például a Sztálin által hozott éhínség, a Holodomor Ukrajnában, a harmincas években vagy a disszidensek deportálása a gulágokba és hasonló „táborokba”, stb) a dalok magukba foglalják a náci Németországban és Idi Amin Ugandában történt eseményeit. A Terrorama nem egy politikai banda; nem célunk az emberek ilyen vagy olyan módon történő befolyásolása. A „Genocide” az emberi történelem során történt eseményekkel foglalkozik, olyan eseményekről, melyekről erősen hiszem, hogy újra be fognak következni (lehet hogy éppen most). Nem a jóról és rosszról szól (vagy hasonló ember által létrehozott fogalmakról), inkább csak megmutatja, mire vagyunk képesek. Ezt pedig mindenki magának értelmezi.

A szövegek és zene terén szerinted vannak-e különbségek, hasonlóságok a Genocide illetve korábbi lemezeitek között?

Ha meghallgatod a Terrorama kiadványokat, úgy érzem hallás alapján tudod melyik banda is ez, így valószínűleg soha nem lesznek szélsőséges változások. Azonban számomra mindegyik album egy hatalmas előrelépés az elődjéhez képest. A debüt albumunkhoz, az Omnipotence-hez képest a Genocide sokkal jobban meg lett írva, jobb a felépítése, sokkal szorosabb és nyersebb és brutálisabb. Míg az Omnipotence szövege inkább vallási volt, addig a Genocide inkább az emberiség sötét oldala körül mozog (mint már fentebb kifejtettem). Ezeknek a témáknak már csak az említése is igen nagy felkavarodást okoz a mai világban…

Arra nem gondoltál esetleg, hogy saját kiadódón, az I Hate Records-on keresztül jöjjön ki az album? 

Mindig is az volt a véleményem, hogy az ember soha nem tud tárgyilagosan tekinteni arra, aminek a létrehozásában részt vett – így nem érezném magam tisztességesnek ha a saját kreálmányaimat reklámoznám vagy adnám el. Plusz sokkal jobb, ha valaki más öli bele a pénzét a stúdió, promózás, nyomtatás és egyéb kiadásokba hehe. Bizonyos szempontból pedig úgy érzem, hogy a kelleténél sokkal egyszerűbb összehozni ma (vagy akár 10 évvel ezelőtt) egy szerződést, így ez is az ellen szól, hogy teljes albumokat a saját szárnyaim alatt adjak ki.

Az nem zavarja, esetleg akasztja meg a banda működését, hogy Emil a Bloodride-ban, míg Micael az Aggressive Mutilator-ban, a Wardenclyffe-ben és a Spetälsk-ben is zenél?

Az én kivételemmel mindegyik tag benne van valamilyen másik bandában vagy projektben. Néha nehéz megtalálni az időt a közös próbákra, de ezt leszámítva nincsenek gondok. Bár Emil már évekkel ezelőtt otthagyta a Bloodride-ot.

Végezetül arra kérnélek, sorold fel, mely kiadványok tetszettek a tavalyi évből és miért? Milyen albumokat vársz idén?

2012:

Legjobb hagyományos/doom metál: The Wandering Midget – From the Meadows of Opium Dreams; Damnations Hammer – Disciples of Hex (emiatt döntöttem a közelmúltban úgy, hogy tisztességesen kiadom az I Hate-en keresztül)

Legjobb extrém metál: Worship – Terranean Wake; Vomitor – The Escalation

Legjobb újrakiadás: Dark Half – Reborn; Hypnosia – Horror Infernal (diszkvalifikálva)

Jelenleg arra várok hogy megkapja az új teljes hosszúságú mester szalagot Jex Thoth-tól – sokat várok ettől az albumtól! Valamint az új Vulcano album is jónak hangzik!

Peter, köszönöm szépen válaszaidat, további szép napot és sok sikert kívánok!

Köszönjük az interjút és a támogatást is!

——————————————–

ENGISH VERSION:

Greetings Peter on behalf of the KME. As most of our readers don’t know much about your band, I’d like to ask you to tell us about your career in a nutshell and everything we should know about your releases.

Terrorama was officially formed in 2001. We’re (and have always been) about uncompromising raw Death/Thrash/Black in late 80s/very early 90s-tradition. We take influences from the old South American scene of the mentioned era, and from the East European (for instance; love old Hungarian acts like Fantom, Angel Reaper, Tormentor, Détonator etc.) dito! Our first demo tape “Misanthropic Genius” appeared in 2002; afterwards we did two full-length albums on American label Nuclear War Now! (“Horrid Efface”, 2004, and “Omnipotence” in 2008). Besides those we have done a couple more demos and vinyl splits; with Adorior (UK) in 2010 and with Deathstorm (AUT) in 2012. That brings us up to the current status of the band. Late last year (2012) our new album “Genocide” got released on CD by Swedish label To The Death, and the LP-version should be out through the same label when you read this. Tape version through Night Birds Recs. in Ukraine sooner or later.

 Have you played in other bands before Terrorama? Why did you establish this band?

Terrorama is my only serious creation. Initially I had no plans to perform music but around 1999-2000 I grew very tired of the lack of interesting bands, particularly within our genre, and decided the time was right to create something that stood out and could satisfy my own musical needs and ambitions – a contra revolution against all that was/is shitty! We work towards this thesis still.

After the album Omnipotence, your drummer, P. Pöllänen quit the band, his place taken by Micael Zetterberg. Why did you change members?

Actually he didn’t quit, we decided to part ways with him. In some respects this was a painful but also necessary step to take; one can’t have an individual who lets the others down on too many occasions, as it kills the moral within the group. Even though five years have passed, the situation is still a bit tense when I sometimes happen to run into the guy.
Micael Zetterberg is a much better drummer; it was only natural to let him handle the sticks from that point on. Everything we have done post-2008 has definitely been better dynamically.

Next to being the vocalist, you’ve played the double bass for a while, then passed it on to Micael, who switched to drums in 2008, when Emil Åström became a member. Was it that hard to find the appropriate bassist?

Both Micael and Emil can handle all the classic guitar/bass/drum-instruments, so in this matter it hasn’t been a problem. I’m the only original member left since our official foundation in 2001, so in the end I make all the decisions. However, it has always been important to let the chemistry between the members work out, so not just anyone will be initiated into Terrorama. That being said; our kind of metal rarely catches the interest of Swedes, thus it’s not easy to find a person with the interest, knowledge and the right kind of attitude to join our ranks.

Your third album, Genocide, was released last year, which was preceded by – also last year – the demo Crimes Against Humanity and your joint split disc with the Austrian Deathstorm. What was your goal with the demo? Could it be considered a prequel to Genocide, as the songs got on the album?

The demo was meant to catch the interest of a new label + to show the world how Terrorama sounded in 2011 (after the usual “underground delay” the demo was released by Blazing Obscurity, Costa Rica, in early 2012). After our two albums on Nuclear War Now! it was a mutual decision between the band and the label to move on, and no better way of doing so than to release a demo tape (I enjoy the tape-format as well). When the demo was recorded we had no deal, so there’s no direct connection besides the material. The tape however did its purpose and secured us a deal with long serving Swedish underground label TO THE DEATH.

When did you begin writing songs? What are your methods for creating songs in workshop of Terrorama?

Can’t remember exactly when I started writing material, but sometimes in the late 90s I guess. Normally we bring ideas to the rehearsal place and try them out together. We use the guillotine a lot however, so the song-writing process sometimes works too slow for my liking.

As far as I know, the lyrics’ main theme revolves around Soviet activities in World War II, what gave you the inspiration for this?

For me, history is a subject close to the heart. Besides the mentioned USSR-happenings (actually they’re more based on pre- & post-WWII events like the great Stalin-made famine, the Holodomor, in the Ukraine in the 30s, and the deportation of dissidents to the Gulags or similar “camps”, etc.) the lyrics also include events that took place in Nazi-Germany and Idi Amin’s Uganda. Terrorama is not a political band; we have no aim to influence people one way or the other. “Genocide” deals with events that occurred throughout human history, events I strongly believe will take place again (probably at this very moment). It’s not a matter of good and evil (or similar man-made concepts), more of a description of what we’re capable of; and that’s up for interpretation.

Considering lyrics and music, do you think there are differences or similarities between Genocide and your previous releases?

If you listen to a Terrorama-release I feel you should be able to hear which band it is, so there will probably never be any radical changes. That said: for me personally every album has been a big progression in comparison to its predecessor. Compared to our debut or “Omnipotence”, “Genocide” has better song-writing (and structure), and it’s more tightly played, and also rawer and more brutal than ever before.

Have you considered releasing your album through your own publisher, I HATE?

I’ve always held the opinion that one can’t really be objective towards something one has helped create – so it would not feel honest to promote/try to sell material written by myself. And obviously it also better to let someone else invest the money needed for studio/promotion/printing etc., haha. In some ways I also feel it is way too easy to get a record deal these days (or even 10 years ago), so maybe this also speaks against releasing (full-length)-stuff under my own wings.

Emil also plays in Bloodride, while Micael plays in Aggressive Mutilator, Wardenclyffe and Spetälsk. Does this bothers or maybe hinders the band in any way?

All other members except me are involved in other bands/projects. Sometimes it can be difficult to find time for rehearsals, but aside from that I see no problems. Emil left Bloodride many years ago however.

Last of all, I’d like to ask you to list your favourite releases and albums from last year; why those and which albums do you really anticipate this year?

2012:
Best traditional/doom metal: THE WANDERING MIDGET – From the Meadows of Opium Dreams, DAMNATIONS HAMMER – Disciples of the Hex (which is why I decided to release the album properly on I HATE recently)
Best extreme metal: WORSHIP – Terranean Wake, VOMITOR – The Escalation
Best re-releases: DARK HALF – Reborn, HYPNOSIA – Horror Infernal (disqualified)

At the moment I’m looking forward to receive the new full-length master tape from JEX THOTH – I got high hopes for this album! Also the new full-length from VULCANO should be very interesting!

Peter, thank you for the answers, I wish you the best for the future!

Thank you ! For both the interview and support!

WEBhttp://terrorama.bandcamp.com/

Kapcsolódó cikkek

TERRORAMA – Genocide

Dr. Feelgood

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Részletek

Sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához.

Bezár