Therion Interjú

(scroll down for English Version)

A kérdésekre Christofer Johnsson válaszolt.

Helló Christofer! Hogy vagy?

Egész jól, éppen főzőcskézek.

Szóval otthon vagy? Azt hittem, hogy egy irodából telefonálsz.

Nem, otthonról hívlak.

Számos alkalommal mondtad, hogy 2007 után pihenni szeretnél, most pedig a Nuclear Blast egy új DVD-t jelentet meg a lengyel koncertetekről. Azt hiszem ezen is rengeteget dolgoztál.

Igazából nem annyira. Sok munka volt vele, de a keverést, Petter, a dobos csinálta, én elsősorban a szerkesztésében vettem részt. Tudod, egy zenész sosem lehet 100 százalékosan távol a munkájától. Amit mondta, hogy nem csinálok semmi nagy projectet vagy turnét és egy év szünetet tartok, ez nem feltétlenül egy naptári évet jelent.

Akkor hogyan töltöd a szabadidőd, hogyan pihensz?

Szinte csak most értem haza Erdélyből, ahol pár barátommal voltam, sok nagyszerű élménnyel gazdagodtunk. Például sátoroztunk egy “elátkozott” erdőben, eléggé Blair Witch érzésünk volt, órákig nem tudtunk tüzet gyújtani, totál sötétség volt, néhányan nagyon féltünk! 🙂 Megnéztünk még pár kastélyt és Ceaucescu régi vadászházát is.

Megnéztétek Drakula vagy Báthory Erzsébet kastélyát is?

Nem, sajnos a helyiek nem nagyon tudták, hol is vannak ezek a helyek. Néhányan azt mondták, hogy majdnem itt vannak, néhányan azt mondták, hogy messze. De senki sem tudta biztosra mondani. Talán egyszer még visszatérek valakivel, aki tudja, hogy hol vannak ezek a helyek! 🙂

Csak Erdélyben jártál vagy megnézted Románia egyéb részeit is?

Csak Erdélyt néztem meg, de az oda vezető úton a Kárpátok egy részét is láttam.

Vissza a Therionhoz. Egyedül maradtál a zenekarban. Mi volt a többiek oka a kilépésre?

Ezt elmagyaráztam a honlapon.

Igen, azt én is olvastam. De ott az áll, hogy főleg zenei okokból váltatok el. Meg akarták változtatni a banda zenei irányvonalát?

Zeneileg nem lett volna sok különbség. Elsősorban szervezési dolgok, hogyan is akarod ezt az egészet csinálni. Mondok egy konkrét példát: Kristian már nem olyan elhivatott vagy nem akar annyit turnézni, mint tettük azt a múltban. De, gyerünk már, mi vagyunk a Therion, egy nagy zenekar, nem állhatunk le azért hogy dolgozzunk és abból vegyünk például gitárt. Itt volt az ideje, hogy megkérdezzem, akarják-e professzionálisan csinálni vagy sem? Azt hiszem elvesztették a motivációt, ez előfordul néha. Ha megnézed az elmúlt 10 év állandó tagságát, mindannyian a semmiből bukkantak fel. Erre a legjobb példa Petter Karlsson, aki az albumokra is rengeteg zenét hozott. Ր egy hihetetlenül tehetséges dobos, nagyszerű zeneszerző, nagyon jó basszusgitáros, nagyon jó énekes, jó billentyűs és elfogadható gitáros, jobban gitározik mint én. Mégis, majdnem 30 éves volt, amikor a bandához csatlakozott és azelőtt sosem készített még lemezt. Ez egy nagyszerű példája, hogy hogyan találhatsz mindig hihetetlenül tehetséges embereket, akik még sosem játszottak sehol, de legalábbis nem ott, ahol megérdemelnék. Aztán képzeld el, egy ilyen ember beszáll egy bandába és végre kap egy esélyt, hogy a felgyülemlett kreativitását kiélje. Minden egyes albumnál életben kell tartani ezt a tüzet. A legtöbb banda elveszti ezt, amikor már megcsináltak pár albumot és híresek lesznek, ezek után már szinte gépiesen adnak ki újabb lemezeket, turnéznak, hülyülnek és pénzt keresnek. De mi mindig próbáltuk ezt a tüzet életben tartani az új lemezekkel: más irányokat, stúdiókat, producereket próbáltunk ki. Próbáltunk nem elkényelmesedni, sosem ugyanúgy csinálni a dolgainkat és ebben segít, hogy mindig hihetetlenül tehetséges új emberekkel dolgozhatok. Mint Kristian Niemann, kibaszottul a világszínvonalon játszó gitáros, remek dalszerző. A Therion előtt semmit nem csinált, otthon vett fel pár demót. Vagy Johan, egy kibaszottul lenyűgöző basszusgitáros, a Mind”s Eye nevű helyi progresszív rock zenekarban játszott. Kiadtak egy lemezt, amiből eladtak kb 2000 példányt, a Therion előtt ő se csinált soha ekkora dolgokat. Nekem olyan emberekre van szükségem, akik életben tartják ezt a tüzet, de ők már hátradőltek, már nem újdonság vagy különlegesség nekik. A legelső közös koncertünk a Dynamo fesztiválon volt. A második legnagyobb színpadon játszottunk, körülbelül 30000 ember előtt. Természetesen hozzászoktak ezekhez a dolgokhoz, de öt lemez és világ körüli turnék után ez a legtöbb emberrel előfordul. Csinálhattunk volna egy új albumot és az egy jó album lett volna. Csinálhattunk volna még egy turnét és jó turné lett volna. De a jó itt nem elég jó. Megmondtam neki, hogy nem lehetnek 90%-osak, itt 100%-ot kell nyújtani.

Van már ötleted, hogy ki fog csatlakozni a Therionhoz vagy kikkel veszed fel az új lemezt?

Természetesen van. Egy nappal azután, hogy felraktam a hírt a honlapra már volt egy új basszusgitárosom. A gitáros kissé trükkösebb volt. Rengeteg technikailag képzett gitáros van, aki el tudja játszani Kristian szólóit, de nehéz olyasvalakit találni, aki hasonlóan jó zenét tud írni. Természetesen ezen túlmenően az én személyes ízlésemnek is meg kell felelnie. Találtam már két gitárost a múltban, de ők nem tudtak csatlakozni a bandához. Egyikük már híres és elég sok hosszútávú kötelezettsége volt.

Elárulnád a nevüket?

Inkább nem, mert nem tudom, hogy amikor felvesszük az új lemezt, akkor tudok-e velük dolgozni. Szeretem mindkettejük stílusát és akár egy harmadik vagy negyedik gitárost is meghívhatnék a lemezre, hogy a gitárrészek nagyon egyénre szabottak legyenek.

Tavaly két koncerteteket is rögzítettétek Magyarországon? Mi lesz ezeknek a felvételeknek a sorsa?

A klasszikus munkálataival még nem végeztünk, csak némi stúdiómunkát végeztünk el rajta. A Live Gothicon is dolgozó srác csinál majd egy “durva” keverést, hogy megnézzük min kellene javítani. Nem tudom, hogy mikor fog megjelenni. A második koncertet Budapesten vettük fel. Nem tudom, hogy mikor jelentetjük meg, ez még a nagyon távoli jövő. Most jelent meg ez a DVD-nk, aztán megjelentetjük a miskolci koncertet, de nem áraszthatjuk el a piacot élő DVD-kel, várnunk kell.

Melyik volt az utolsó turné legjobb koncertje?

Az előző turné legjobb koncertje? (gondolkodik) Nehéz megmondani, számomra Budapest a legjobbak egyike volt, de a többiek nevében nem beszélhetek. Ez az egyik legjobb helyszín, nagyon jó fényekkel. “In-ear monitor”-ral játszom, szóval nem nagyon hallom, amit a többiek játszanak. Hallom a dobot, a kattogást, magamat és valamennyit a többiekből is. De ha valaki mondjuk rosszul énekel, akkor lehet, hogy észre sem veszem. Ez a szerkezet szükséges, ha sokan vagytok a színpadon, nem hallhatsz mindenkit, az totális káoszhoz vezetne. Ezt a szerkezetet már évek óta használom.

Milyen koncerten voltál utoljára?

Az utolsó banda, amelyiket élőben láttam? Jó kérdés! (gondolkodik) Nem tudom, talán az előzenekar az utolsó turnén vagy valami helyi. Általában nem járok koncertekre, akkor nézem meg a zenekarokat, ha egy fesztiválon játszunk velük. Az utolsó koncert, amire emlékszem, hogy láttam az a Vision Bleak volt az utolsó turnén.

Tetszett neked?

Igazából előtte még sosem hallottam őket, de pozitív meglepetés volt számomra. Amikor nem volt hangzásbeli problémájuk, nagyon jók voltak.

Mit gondolsz az illegális letöltésekről?

Nem hiszem, hogy ez egy nagy trauma lenne a metal zenekaroknak, mert a metal rajongók minőségre vágynak és egy fizikai dologra. Ez elsősorban az egyszámos előadóknak és a Britney Spears féléknek rossz. De aki őket hallgatja, az nem is tudja, mi a minőség, ők csak zenefogyasztók. Talán egy kicsit rossz az új zenekaroknak, mert ha az emberek látják őket egy fesztiválon és tetszik nekik, akkor lehet, hogy letöltik a lemezüket ahelyett, hogy megvennék. De a már befutott bandáknak nem nagy ügy. Ha van 10 cd-d egy zenekartól és újat jelentet meg az a banda, akkor megveszed, mert a gyűjteményedbe kell. Talán ha egy új generáció nő fel, akkor ez megváltozik. Számomra az egyetlen negatívum a meglepetés elvesztése, mert ha valaki a megjelenési idő előtt három hónappal felrakja a teljes lemezt a netre, akkor ha megjelenik már mindenki tudja, hogy milyen és mindenki rossz minőségű fájlokat hallgat.

Számos interjúban elmondtad, hogy olyan zenékből merítessz inspirációt, amit manapság senki sem hallgat. Említenél párat?

Olyan zenét hallgatok, amit más furcsának vagy öregesnek nevez. Például a 30-as, 40-es, 50-es évek slágerei. Ezekben nagyszerű dallamok és kompozíciók vannak. Azt hiszem, hogy minél idősebb valami, annál királyabb lesz az emberek szemében, mint például a gótikus templomok. Ez a fajta zene is nagyon népszerű lesz 10 év múlva. Ezen kívül még a 70-es évek progresszív rockzenéjét hallgatom.

Van olyan zenész, akivel nagyon szerettél volna együtt dolgozni, de nem valósult meg?

Számomra ez nem ilyen “Csináljuk, mert miért is ne!”, kell, hogy legyen értelme. Mint Ken Hensleynek (Uriah Heep) az orgonajátéka az előző lemezen. Ő az egyik nagy régi hősöm. De van akit meg se kérdeztem, hogy szerepelne-e, pedig jó lenne, csak a hozzáadott plusz lenne kevés.

Van olyan, amit mindig is el szerettél volna mondani, de sosem kérdezték meg?

Nem igazán. Szerintem már mindenről kérdeztek, csak a Lemuria/Sirius B-vel kapcsolatban több mint 280 interjút adtam.

Nem fárasztó?

Hát, az. Az első 50 még csupa móka, de utána eléggé megerőltető.

—————————-

ENGLISH VERSION:

Hello Christofer! How are you doing?

Quite well, I”m actually cooking.

So you are at home? I thought you”re in an office.

No, I”m calling you from home.

You”ve said several times, that after 2007 you want to take a break and now Nuclear Blast will release a new live DVD of Therion. I suppose you worked on it very much.

Actually, not so much. There has been a lot of work with it, but the mixing were done by Petter, the drummer. I worked mainly on the editing phase. You know, as a musician, you can never be 100% off. What I said is that I”m not gonna make a big project or touring and take a year off. It”s not necesarily mean a calendar year.

Then how do you relax and spend your free time?

I just came home from Transylvania, where I”ve been with a couple of friends, we had a lot of great moments like camping in a “haunted” forest, it was quite a Blair Witch feeling for us, we couldn”t make fire for hours, it was pitch black, some of us were really afraid! We visited some castles, Ceaucescu”s old hunting cabin.

Do you visited Dracula”s or Elisabeth Bathory”s castle?

No, unfortunately the locals did not know where these palces exactly are. Some of them said it”s almost here, so of them said it”s far away. But nobody knew for sure. Maybe I will go back with somebody who knows these places.

Did you just visit Transylvania or did you visit other parts of Romania too?

No, I just visited Transylvania and on my way to Transylvania, some of the Carpathians.

Back to Therion. All other members have left the band. What was their main reason?

That have been explained on the website.

Ok, I read that, but were the reason of the split up mainly musical? Did they want to change the musical direction of the band?

Musically wouldn”t have so many differences. It”s mainly organizational things, how you want to make things. I give you one concrete example: like Kristian isn”t as dedicated or doesn”t want to tour as many as we did in the past. But come on, we”re Therion, we”re a big band, we can”t have time off to work to buy guitars or so. It was time to ask the question whether they want to do this professional or not? I think they lost the motivation, that happens sometimes. When you look at the permanent members of the last 10 years, they were all came from absolutely nowhere. Best example is Petter Karlsson, he wrote many parts of the albums. He is an extremely talented drummer, a great songwriter, he”s a really good bass player, very good singer, good keyboard player, decent guitar player he plays much better than I and still, he was almost 30 years old when he joined the band and he never made a record before. This is a great example how you always manage to find very talented people who never been to anywhere or at least not where they deserved to be. Then imagine, when you get somebody like that gets into the band and all the motivation and creativity finally gets the chance to do something. You have to make this fire going every time you make a new album. Most of the bands lost this fire when they make a couple of albums, get famous and then they just make an other record, tour, having fun, make money. But we always wanted to maintain this when we made an other record, going different directions, studios, producers. We tried never be convenient, never doing things the same way, it really helps me having new people coming in all the time, who have extreme talent. Like Kristian Niemann, fucking world class guitar player, excellent songwriter. He did nothing before Therion. He made home demo recordings. Johan, a fucking totally amazing bass player, great songwriter he played in Mind”s Eye, a great local progressive rock band, they released a record what was sold about 2000 copies. He did nothing before Therion that was big. I only need people who help keep this fire alive and now they are laid back, it”s nothing new or special for them. Our first show together was bigger than anything else they”ve done before. It was at Dynamo (Festival). We were headlining the second biggest stage, so our performance was in front of 30000 people. Of course you get used to those things and after 5 albums and world tours it just happen with most people. We could make an other album, and that would be a good album. We could make an other tour and that would be a good tour. But good is not good enough. I told them: “You can”t be 90 percent, you need be 100 percent.”

Do you have any idea who will join Therion or with who will you record the next album?

Sure, I have. A day after I posted the news on the webpage I already had a new bass player. Guitar player was a little bit trickier. There are so many good guitar players technically, who can play Kristian”s solos but it”s hard to find somebody who can create equally great music. Of course he have to appeal to my personal taste. I found two guitar players in the past but they could not join us on permanent basis. One of them is already famous and he had a lot of long term commitments.

Could you name them?

I would prefer not to, because I don”t know if they will be available when we will record the new album. I like both”s style and I could even invite a third or fourth guitar player to play on the album, to make the guitar parts really specialized for their style.

You recorded two shows last year in Hungary. What will be the future of those footages?

The classical one is not really finished yet, we did some studio editing on it. The same guy will make a rough mix who did Live Gothic to see what should be done with the record. I don”t know when it will come out. The second one we recorded in Budapest I don”t know when will be released on the market it”s way in the future. We have this DVD just out, then have the Miskolc DVD out, we can”t flood the market with DVDs, we have to wait.

Which was the best show on the last tour?

Best show on the last tour? (thinking) It”s hard to say, for me Budapest was one of the better, I can”t say for the other guys personally. It”s one of the best venue, there”s good light there. I play with an in-ear monitor, so I hardly hear what the others play, I hear the drums, the click-click and myself and some of the others. If someone has a bad night in singing I might not even notice it. It”s necesarry, when you have so many participants on stage, you can”t listen to everybody, that would be total chaos. I use this stuff for years now.

What was the last concert you attended?

Last band I saw live? Good question! (Thinking) I don”t know, must have been the support act ont he last tour or local I usualy don”t go to concerts, I catch bands live on festivals we play. The last concert I remember I saw was Vision Bleak on our last tour.

Did you like them?

Well, I never heard them before, but they were a positive surprise for me. When they sounded good, they were very good.

What do you think about illegal music downloading?

I don”t think it”s a big stress for metal bands, because metal fans want quality, they want a physical object. It bad for one hit wonders or for the Britney Spears kind of singers. Who listens to them just don”t know what quality is. They are just music consumers. Maybe it”s a little bad for new bands, because when they play at a festival and people like them, they will not buy, but download their cd in same cases. But for established bands it”s not a big deal. If you have 10 cds of a band and they come out with a new one, you want to keep the collection. Maybe when a new generation will grow up, it will change. The only bad thing for me is the loss of the surprise, because when somebody puts up a new album on the internet three months before it”s release date, when it will be released everybody will know how it sounds and everybody listens to poor quality files.

You said in several interviews that you get inspiration from such music that nowadays nobody listens to. Can you name a few of those?

I listen to music others would call weird. I listen to old schlagers from the 30s, 40s, 50s. They have a really great sense of melody and compositions. They would call it grandpa”s music, but I think as everything gets cooler as it gets older like gothic churches or other buildings, this kind of music will be very popular in 10 years or so. And I listen to symphonic and progressive rock bands from the 70s most people don”t even heard about.

Were there any musician you wanted to work with but it didn”t happen?

For me it”s not like “let”s have it just for the sake of it” it have to make sense. Like the play of Ken Hensley from Uriah Heep, one of my big old heroes, he played organ on the last album.

Are there anything you always wanted to tell but you were never asked?

Not really. I”ve been asked about pretty much everything. I did over 280 interviews for Lemuria/Sirius B.

Isn”t it tiresome?

Well, it is, the first 50 is fun when you have a new record but later it gets pretty wearing.

WEB: www.megatherion.com

Kapcsolódó cikkek

Therion, Imperial Age, Null Positiv, Enemy Of Reality – Koncertbeszámoló

Darkjedi

Therion – Monumentális rockopera-bemutató a Barba Negrában

NorthWar

Therion: The Best Of Tour ’16 – Koncertbeszámoló

ST. Toma

Therion, Luciferian Light Orchestra koncertek a Barba Negrában

NorthWar

Hot News: Therion –»Theli« Deluxe Edition & »Adulruna Rediviva And Beyond« DVD out now!

NorthWar

Hot News: Therion – trailer on »Theli« Deluxe Edition posted! Digital version out today!

NorthWar

Hot News: Therion – second live video from »Adulruna Rediviva And Beyond« posted!

NorthWar

Hot News: Therion – live video from »Adulruna Rediviva And Beyond« posted!

NorthWar

Hot News: Therion – trailer on »Adulruna Redivia And Beyond« posted!

NorthWar

Hot News: Therion – release »Theli« Deluxe-Edition & new 3-DVD »Adulruna Redivia And Beyond«

NorthWar

Therion, Arkona, Heavenshine, Sound Storm – Koncertbeszámoló

Lothwen

Őszi koncerthírek, Volbeat-Hegyalja jegyakció a Concerto Musicnál

NorthWar

THERION – Les Fleurs du Mal

Lothwen

Therion Interjú

Lothwen

Therion – Koncertbeszámoló

Lothwen

Hot News: Therion – Reveals New Album Title: Les Fleurs Du Mal

NorthWar

Hot News: Therion – Anniversary Tour Announced!

NorthWar

THERION – Sitra Ahra

Gwanath

THERION – Live Gothic DVD

Cosmicantagonist

Therion – Koncertbeszámoló

Lasse

THERION – Gothic Kabbalah 2CD

NorthWar

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Részletek

Sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához.

Bezár