Turisas Interjú

(scroll down for English Version)

Olli Vänskä (hegedű, háttérvokálok) válaszolt. 

Üdv Magyarországról! Hogy vagytok?

Nagyon jól, köszönjük. Épp a repülőn írom ezt, miközben Németország felé repülünk, hogy az utolsó nyári fesztiválkoncertet lejátsszuk!

Mikor megláttam az első promódalt és a lemezcímet, meg voltam győződve, hogy poénnak szánjátok. Miért lett ilyen egyszerű a borító és a lemezcím?

Miért? Jobb lett volna valami hosszú névvel, amiben egy csomó szöveg van? Legalább magára irányítja a figyelmet… Hívhattuk volna „The Valley of the Winter Moon-Sun Pt.1”-nak is, de nem hiszem, hogy túl nagy lenne a különbség. Bizonyos szempontból mellőzi a sallangot: ez vagyunk mi, most, 2013-ban és nem is hasonlít arra, ami voltunk. De, ahogy mondtam, kíváncsivá tette az embereket és ez jó!

A Turisas2013 esetében az erős szabadságvágyat érzem. Azt, hogy megmutatjuk, bármit megtehetünk, amit akarunk, anélkül, hogy a rajongók vagy a kiadó elvárásait figyelembe vennénk. Miért döntöttetek egy ilyen kísérletezős anyag elkészítése mellett most?

Igen, valami ilyesmi lehet benne. A kiadó felől nem érkezett nyomás, mi akartunk hamar a nyeregbe szállni. Mivel az előző két lemez afféle koncepciós, sztori-mesélős anyag volt, úgy döntöttünk, hogy megszabadulunk ettől a póráztól és csak csináljuk, ami jön. Én fel akartam tolni a hangzást és a tempót egy kissé itt meg ott. Jó, ha néha felszabadultan alkotsz, mert így nem ejtenek foglyul saját sablonjaid.

Minden dal eltér a másiktól, mind témáját, mind hangszerelését tekintve. Kérlek, mondj pár szót mindegyik koncepciójáról és ihletéséről!

A lemez vegyesen tartalmaz dalokat a fő dalszerzőtől, Nygårdtól, a gitáros Wickströmtől és tőlem. Egyértelműen eddigi legváltozatosabb albumunk lett, de igazából csak egy kicsit több szabadosságot engedtünk meg magunknak.

Magam sem tudom minden dal hátterét… A „The Days Passed” egyike az általam írtaknak és egy dallam vezette darab. Akkor ugrott be a melódia, mikor épp a stúdió-tanyakomplexumunk szaunájában melegedtem. Mathias szavai elmesélnek egy történetet, ami vélhetően sokakat megérint: arról a szokásunkról szól, hogy szeretünk dolgokat „majd egyszer valamikor” megcsinálni, néha hiányzik valami csodás dolog az adott pillanatból. Mint mikor az idősek halálos ágyukon siratják azokat a dolgokat, amiket elszalasztottak a karrierjükre koncentrálva.

A „No Good Story…” szintén az egyik saját dalom. Alapvetően turnés történetek és anekdoták azokról a balfaszságokról, amiket akkor csinálsz, mikor nagyon kiütöd magad. Nem lehet többet mondani a dalszövegről és a hátterükről. Poéndal. Az inspiráció néhány punk cuccból jött, még pop punkból is.

A neten követem a visszajelzéseket és úgy látom, elég vegyesek. Számítottatok ennyire ellentétes reakciókra? Hogy éreztek velük kapcsolatban?

Teljesen ezeket vártuk. Gyűlölet és szeretet – mikor mindkettőből jut, tudod, hogy legalább valamit jól csináltál. Nagyon sok rajongónk van, akik szeretnek minket és úgy akarnak látni, mint egy szigorúan vett viking metal bandát, akik hasonló dalokat írnak hasonló témákról. Jó, jó, de nem igazán érdekel ez. Talán majd csinálunk ilyesmit megint a jövőben, de úgy hiszem, ez a kiugrás nélkülözhetetlen volt. Elég sok unalmas banda van, amely abból a hírnévből él, melyet régen szerzett meg.

A folkos elemek (mind hangszerelés, mind dalszövegek terén) erősen lecsökkentek. Mi az oka, hogy a „tipikus csata metal” témákat (mint a történelem, a háborúk stb.) modern témákra cseréltétek?

Már 2006 vagy 2007 óta elkanyarodtunk a szorosan vett folkos vonaltól és nem volt túlsúlyban már az utóbbi két lemezen sem. A dalszövegek terén nálunk mindig volt egy híd az ősi és a modern között. Szerintem most pusztán a képek lettek homályosabbak, a témák univerzálisak, mint mindig. Jó dolog kitágítani a látókörödet. Idősebb leszel, többet olvasol, megismersz dolgokat, nagyobb rálátásod lesz a világra. Nem fordítottuk ki teljesen a kabátunkat, de néha az új dolgok érdekesebbek.

Tervben van klipforgatás a Turisas2013-hoz? Ha igen, melyik dalra és mikor jelenik meg?

Igen és már meg is történt, a „Ten More Miles” klipje múlt héten jött ki és a YouTube-on látható. Elég jók a reakciók, a népek igen bírják. Némi torokvagdosás és irodai dühkitörés van benne.

Röviddel a Stand Up And Fight album megjelenése után komoly tagcserén estetek át. Miért hagyta el három tag a zenekart? És persze miért cseréltétek le a harmonikát szintire?

Óh, ember, azok nagyon szar idők voltak. Először Hannes Horma jelentette be, hogy a stúdiós munkára és tanulmányaira fog koncentrálni Finnországban. Azt hiszem, volt egy komoly egészségügyi gond is a családjában, ezért is akart többet otthon tartózkodni és kevesebbet turnézni. Ezt követően Netta Skognak volt egy idegösszeomlása és összeroppant a turnébuszon. Haza kellett repülnie Chicagoból az amerikai turnénk közepén. Az igen nagy szívás volt és azóta nincs harmonikánk. Igazából már a SUAF-on sem sokat tett hozzá a zenéhez és úgy gondoltuk, jobban járunk némi orgonás cuccal, mintha „csak azért is” keresnénk egy új harmonikást. Robert ezt követő ősszel került a bandába és abszolút jól tolja.

Aztán ősszel volt egy beugrós basszusgitárosunk, Jukka-Pekka, de hamar kiderült, hogy nem túlságosan szereti a turnézást. Már ismerte ezt abból az időszakból, mikor még az Ensiferumban volt. Eztán Tude Lehtonen, az alapító dobos is eldöntötte, hogy nem tud részt venni a turnézásban. Ez az a klasszikus dolog, ami akkor következik be, mikor a srácok 30 körül járnak… Más van otthon, aki a nadrágot hordja és elkezdenek aggódni a munka és a karrier miatt. Egyikükre sem haragszunk, csak persze ez nehéz időszak volt a bandának. Alkotás terén semmit sem változtatott, de főleg Tude hiánya volt nagy dolog, mármint a nosztalgia részéről.

Ti lesztek a Heidenfest 2013 turné egyik főzenekara, majd pedig az Egyesült Királyságban turnéztok. Tervben van e két kört követően Kelet-Európa meglátogatása is?

Igen, remélhetőleg! Azt hiszem, van némi európai turné betervezve tavaszra is, szóval talán van esély arra is, hogy Magyarországra is eljussunk!

Az egyik legaktívabban turnézó csapat vagytok a folk metal, sőt a teljes metal szcénában. Hogy tudjátok megtalálni az egyensúlyt az intenzív koncertezés és a magánélet/család között?

Sehogy! Nem, természetesen ez néha nagyon nehéz. Pusztán prioritások kérdése és néha kevesebb pénzért csinálunk dolgokat a reklám kedvéért. Ez volt az egyik kulcskérdés, ami miatt a srácok kénytelenek voltak meghozni azt a nehéz döntést, hogy kilépnek. De úgy hiszem, ez csak azon múlik, hogy akarod élni az életed. Most van pár nagyszerű hivatásos zenészünk a zenekarban és én nagyon elégedett vagyok ezzel a szituációval jelenleg.

Köszönöm a válaszokat! Bármit hozzátennél, avagy valami utolsó üzenet a Kronos Mortus olvasóinak?

Köszönjük az évek óta tartó támogatást! Nagyszerű bulikat adtunk Magyarországon, szóval nagyon bízok benne, hogy lesz lehetőségünk mielőbb visszatérni. Remélhetőleg élvezni fogjátok a zenét, egyébként is ez számít egyedül ebben az egész cirkuszban!

—————————–

ENGLISH VERSION:

Answered by Olli Vänskä (violin, backing vocals).

Greetings from Hungary! How are you doing at the moment?

Very good, thanks – writing this in a plane, while flying to Germany to do this summer’s last festival show!

When I saw the first promo song and the title of your new album I was sure that it’s just a joke. Why are the front cover and album-title so simple?

Why? Would it be better if it had a longer name with a lot of text? At least it catches your attention… We could have called it the “The Valley of the Winter Moon-Sun Pt.1” but I don’t think it would have made a big difference. In a way, it cuts out the crap: this is us now, today, in 2013, and it’s nothing like we’ve been before. But, as said – it made you curious, and that’s good!

I feel a strong aspiration after freedom on Turisas2013 – to show you can do anything you want without coming up to the expectations of fans or the label. Why did you choose to make such an experimental material this time?

Yes, maybe there is something like that. We didn’t have pressure from the label: it was us who wanted to get back on the saddle fast. Since the previous two albums had been such concept- and story-driven, we decided to free ourselves from that leash and just do stuff that comes out. I also wanted to push the sound and push the tempo up a bit here and there. It’s good to take liberations sometimes, so you don’t get trapped in your own patterns.

Each song is very different both in topic and arrangement. Please, tell me some words about the concept and inspiration of each one!

The album includes songs from the main songwriter Nygård, guitarist Wickström and me. It’s most definitely our most varied album to the date, but mainly we just wanted to give ourselves a bit more freedom.

I don’t even know the background of all the songs… “The Days Passed” is one of mine, and it was melody-driven piece. I caught the melody while warming the sauna in our studio-cottage complex; Mathias’ words are telling a story that might touch many of us: it’s about our habit of doing things “then sometime in the future”, maybe sometimes missing some beautiful things in the present moment. Like some old people on their deathbeds, mourning of the things they missed while pushing forward on their careers.

“No Good Story…” is another of my songs. It’s basically tour stories and tales about what stupid shit you end up doing when you get wasted. Won’t get too much into the lyrics and their background. Fun song. I got the inspiration from some punk stuff, even pop punk.

I’m following the feedbacks on the web and as I see, they are very diverse. Did you anticipate such contrasting reactions? How do you feel about them?

Absolutely we expected them. Hate & love – when you get both, you know you did at least something right. We have a lot of fans that love us and want to see us as a strict viking metal band, singing similar songs about similar themes. Nice, but I’m not really interested in that. Maybe we’ll do something more similar stuff in the future, but I think this breakout is essential. There are enough of boring bands cashing in with the fame they achieved a long time ago.

The folk elements (both in instrumentation and in lyrics) were decreased a lot. What is the reason that you changed the “typical battle metal” topics (like history, wars, etc) to modern themes?

We’ve drifted away from straight folk stuff already since 2006 or 2007, and it wasn’t really prevalent even on the two previous albums. Lyric-wise, we’ve always had the bridge between the ancient and the modern. I think this time only the imagery is more blurred, the themes are as universal as ever. It’s good to broaden your horizon. You get older, you read more, get to know stuff, you get a larger view of the world. We’re not turning the jacket inside out completely, but sometimes new things get more interesting.

Are you planning to or did you shoot a music video for Turisas2013? If yes, can you tell us for which song and when would you like to publish it?

Yes, we did already actually – the video for “Ten More Miles” came out last week and is available on YouTube. It turned out pretty alright, people are really digging it. Some throat-cutting and office rage going on.

Short after the release of Stand Up And Fight album, you got over a serious line-up change. Why did three members leave the band? Also, why did you change accordion to keyboard?

Oh man, those were some shitty times. First Hannes Horma announced that he was going to focus on some studio work and studies back in Finland. I think there was also a serious illness in his family, so he wanted to stay more at home and not tour so much. Then Netta Skog had this nervous breakdown and went batshit in the tourbus. She had to fly home from Chicago on our U.S. tour. That was real fuckup, and since then we haven’t had an accordion. She really didn’t do that much musically anymore on SUAF, and we thought we would benefit more from some organ stuff, rather than find and have an accordionist in the band ”just because”. Robert joined us the next fall, and he’s absolutely great.

Then the next fall, we had a stand-in bass player Jukka-Pekka, but it soon became clear he didn’t like touring so much. He knew it already from his time in Ensiferum. Then Tude Lehtonen, the original drummer, decided he couldn’t be involved in the touring either. It’s the classic thing happening when guys are around 30 years old… There’s someone else at home calling the shots, and they start worrying about work and career. No hard feelings towards any of them, but of course this was difficult time for the band. Creatively, it didn’t change a thing, but especially missing Tude was a big thing in the nostalgia sense.

You are going to be one of the headliners of Heidenfest 2013 tour and then you’re going to tour in the UK. Are you also planning to visit Eastern Europe after these two tours?

Yeah, hopefully! I think we have some European touring lined up next spring, so maybe we have a chance to play in Hungary then!

You’re one of the most active touring bands in folk metal or even in the whole metal scene. How can you balance this intensive live activity with personal/family life?

We can’t! Nah, of course it is difficult at times. It’s just a question of priorities, and sometimes doing things for less money for publicity’s sake. This was one of the key things for some of the guys to make that difficult decision to leave the band, but I guess it just depends on what you want to do with your life. Now we have some great professional musicians in the band, so I’m very happy about the situation at the moment.

Thank you for your answers! Any additions or last words to the readers of Kronos Mortus?

Thanks for the support along the years! We’ve played great shows in Hungary, so I really hope we have a chance to return there soon. Hopefully you’ll enjoy the music – that’s what really counts in this whole circus anyway!

WEBhttp://www.turisas.com/

Kapcsolódó cikkek

Tavaszi folk metal ünnep – A Korpiklaani – Turisas – Trollfest hármas érkezik márciusban Budapestre!

NorthWar

Turisas, Starkill – Koncertbeszámoló

Jillian

Hot News: Turisas – announce Starkill as special guest on upcoming tour

NorthWar

Hot News: Turisas – European headlining dates, launch a “Turisas2013 Track By Track” via terrorizer.com

NorthWar

Heidenfest 2013 – Wien – Koncertbeszámoló

Jillian

Hot News: Turisas – Release “Piece By Piece” Lyric Video At RevolverMag.com

NorthWar

Hot News: Turisas – watch an entertaining “Ten More Miles (Making Of)” via metalhammer.co.uk

NorthWar

Hot News: Turisas – Check out the video clip for “Ten More Miles” via metalhammer.co.uk; “Turisas2013” out now

NorthWar

TURISAS – Turisas2013

ST. Toma

Hot News: Turisas – check out “Into The Free” from “Turisas2013”

NorthWar

Hot News: Turisas – Check out a brand new song, “For Your Own Good”, from “Turisas2013”

NorthWar

Hot News: Turisas – Check out the cover for their upcoming album “Turisas2013”, new tour dates announced

NorthWar

Hot News: Turisas – In Studio Recording New Album, Announce Line-Up Change and Touring

NorthWar

Hot News: Turisas – Announces Latin American Tour 2013

NorthWar

Hot News – Turisas: To Headline “Paganfest: America Part III” Tour

NorthWar

Hot News – Turisas: Announce Line-Up Changes

NorthWar

Hot News – Turisas: Supports For UK-Tour: Chthonic And Kiuas

NorthWar

Dragonforce, Turisas – Koncertbeszámoló

pagangoddess

Turisas Interjú

Anonymous

TURISAS – The Varangian Way

Menegroth

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Részletek

Sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához.

Bezár