A kérdésekre Martin Holmsgaard Håkan válaszolt.
Helló! Martin?
Igen!
Muszka Zsuzsanna vagyok, a Kronos Mortus metál magazintól hívlak, Magyarországról! Minden rendben a vonal túlsó végén, jól hallasz?
Igen! Épp vezetek, de semmi gond, legalább jobban koncentrálok! (nevet)
Akkor kezdhetjük is. 2012-ben már készítettünk veletek egy interjút, szóval üdv ismét a Kronos Mortus-nál! Hogy alakult az együttes élete, mióta legutóbb beszélgettünk veletek?
Hogy mi történt velünk? Voltak tagcserék, a banda új énekest kapott, azaz engem, illetve egy új dobost is, valamint a népi hangszereket billentyűsökre cseréltük. Ennek következtében szerintem sikerült is zeneileg fejlődnünk, sokkal nyugtalanabb, kevésbé „elbeszélő”, kevésbé „bulizós” zenét játszunk azóta. (nevet) Szóval sokat komolyodtunk, azt hiszem. Szerintem ez jelentette a legnagyobb változást 2012 és 2019 között. A tagcserék nagy váltást jelentettek, de azt hiszem, a hangzásunk, valamint a dalírási folyamatok még mindig ugyanolyanok. Mára sokkal inkább vagyunk egy dallamos death metal-t játszó együttes, mint akkor, amikor 2012-ben beszéltetek velünk.
Még mindig a Mighty Music kiadónál vagytok, ebből is látszik, hogy jó a kapcsolat köztetek. Mi a titka ennek az összhangnak?
Igen, egyetértek veled! Nem is tudom, én inkább egyfajta kölcsönös semlegességnek hívnám ezt. A Mighty Music egyáltalán nem avatkozik bele az alkotói folyamatainkba. Ez egyrészről jó nekünk, mert így teljesen szabad kezet kapunk mindenben. Másrészről, nem titok, hogy mint minden együttes, mi is szeretnénk egy nagyobb kiadó, pl. a Nuclear Blast alá tartozni. De ha figyelembe veszed a bandánk méretét, a földrajzi helyzetünket, a metál-színteret itt, azt hiszem, a Mighty Music teljesen megfelelő számunkra, mert csak egy jó partner és időbeosztás tenné lehetővé számunkra, hogy úgy alkossunk, ahogy a kedvünk tartja. És mi kib@szottul az az együttes vagyunk, akik ezt így szeretik csinálni. (nevet)
Szóval egyáltalán nem kötik meg a kezeteket, ez jó! A viking stílus mindenképpen Dánia sajátja, bár már számos országban játszottatok eddig a hazátokon kívül. Mit gondolsz, a világ melyik részén legnyitottabb a közönség a zenétekre?
Elég jó az, hogy most már van egy csomó statisztika, pl. a Spotify-on, a YouTube-on vagy a Facebook-on, ahonnan kiderül, hogy pontosan honnan és mennyien hallgatják a zenénket. Legtöbb hallgatónk Dániából van, de hát ez nyilvánvaló. Németországban is sokan hallgatnak minket, és ami a meglepő: nagyon gyorsan növekvő hallgatói bázisunk van az USA-ban, illetve Kelet-Európában is. Teljesen el vagyok képedve azon, hogy ilyen helyeken is megvan a nyitottság a zenénkre. A skandináv emberek nagyon büszkék a gyökereikre, ez a viking szellem, a sámánisztikus-harcos kultúra valahogy átörökítődik nálunk. Sokan azok közül, akik az angol, az ír, vagy akár a kelet-európai kultúrkörből származnak, nem igazán tudnak ezzel mit kezdeni és rendszerint találkozunk is olyan emberekkel, akik egyáltalán nem nyitottak a viking metálra. Tudod, azokra az arcokra gondolok, akik ilyen technós gépi zenét, ska-t, meg ilyeneket hallgatnak. Mondjuk mi mindent utálunk, aminek köze van ezekhez az agyatlan, faék egyszerűségű műfajokhoz. De, visszatérve a kérdésedre, szerintem a legtöbb ország nyitott a viking metál előtt.
Ezt jó hallani! Már négy lemezt adtatok ki sorban, az ötödik, Allfather című korong pedig néhány napon belül érkezik. Mikor és hogyan kezdődött a dalírási folyamat ehhez az új albumhoz?
Úgy hiszem, két évvel ezelőtt láttunk hozzá. Én írtam az album összes dalszövegét és ez azzal kezdődött, hogy nekiláttam a Svend Tveskæg-ről [Villásszakállú Svend dán király, 986-1014 – a ford.] szóló népmesék kutatásának. Svend Tveskæg-ről szól az album legtöbb dala egyébként. Minél többet írtam erről a karakterről, annál többet „mesélt” ő nekem. Nagyon érdekes volt belemerülni ennek a régi királynak a történetébe. Ezután bemutattam az ötleteimet a bandának és ők elkezdték a riffeket gyártani hozzá. Ekkor már tudtuk, hogy jó úton vagyunk. Szóval igen, két évvel ezelőtt ez egy nagy előrelépés volt, amikor ez a történetmesélős dolog jött nekünk fókuszba Svend Tveskæg-vel kapcsolatban, aki amúgy a Skandináv birodalom terjeszkedésének egyik kulcsfigurája volt. Maga az album megírása egyébként elég sokáig tartott, mint mondjuk 15 évvel ezelőtt. Eleve idősebbek lettünk, közbejöttek mindenféle családi dolgok, ilyesmi. De elégedettek vagyunk a végeredménnyel és remélem, a rajongóink is azok lesznek.
Az album elnevezése honnan származik? Odin-ra utal, csakúgy, mint a borító, igaz?
Igen. Abban az időben, amikor Svend Tveskæg fellázadt apja, Harald Bluetooth ellen [Kékfogú Harald dán király, 958-986 – a ford.] – egyébként innen származik a bluetooth elnevezés is – egyfajta kulturális válság uralkodott Skandináviában, a Harald által bevezetett keresztény vallásnak köszönhetően. És bár Tveskæg is megkeresztelkedett, mégis azon volt, hogy meggyengítse Dániában a kereszténységet és erősítse a pogány hitet. Ellene volt Dánia teljes krisztianizálásának, mint ahogy azt pl. Olaf király Norvégiában tette. Svend-nek emellett hódító törekvései is voltak. Sokszor bocsátkozott háborúba más népekkel, habár előtte az apja inkább békés kereskedelmi egyezmények megkötését szorgalmazta. A félszemű Odin maszkja azért került az albumborítóra, mert a pogány hit abban az időben egy haldokló vallásnak számított. De épp maga a király volt az, aki – keresztény létére – harcolt érte. Az egyik dal az albumunkon, a Svoldir pedig arról a csatáról szól, amelyet Svend Tveskæg Olaf norvég király ellen folytatott, aki erőltette a kereszténység felvételét a birodalmában, több ezer Odin-hívőt ölve meg így. De Tveskæg természetesen legyőzte őt és elfoglalta Norvégiát. Szóval az album ezt a kulturális válságot szimbolizálja és tulajdonképpen a király jogát, hogy harcoljon a pogányokért. És, miközben ő a vikingek hitéért harcolt, még Angliát is elfoglalta, „Isten kegyelméből”. (nevet)
Szóval az egész albumotok erről a témáról szól…
Nem, nem minden dalunk forog e körül a téma körül. Néhány dalunk inkább az eseményeknek egyfajta bemutatása. Pl. a Shield Wall című számunk ilyen. Nem konkrétan egy csatáról szól, hanem azoknak a csatáknak a bemutatásáról, melyek során Tveskæg elfoglalta Angliát és melyek az angol király halálával értek véget. Szóval ezek a dalok inkább magának a korszaknak a megjelenítését szolgálják, de vannak számok, amik konkrét történelmi eseményekről szólnak, ez a daloknak kb. fele-fele. Az előbbihez tartozik pl. a nyitódal, a Væringjar, ami nem Svend Tveskæg-ről szól, hanem zsoldosok egy csoportjáról, akiket a varég gárdának is neveztek. Szóval az album egyszerre periodikus és tematikus is, azt hiszem.
Értem. Dallamos death metálként lehet leírni a zenéteket, mely erősen a viking népzenében gyökerezik. Hogy jellemeznéd a zenéteket, az együttes tagjaként?
Nos, természetesen úgy, hogy dallamos death metál! (nevet) Vért izzadtunk, hogy végre ennek tartsanak minket, mert azelőtt a tiszta folk metálba voltunk inkább besorolva. De szerencsére mostanra már ennek vége. Ma már a Viking death metál közé tesznek minket, úgy hiszem. Mondjuk zeneileg nem akarunk olyannak tűnni, amilyenek valójában nem is vagyunk. Amikor a dallamos metált hallgatók az Amon Amarth-hoz hasonlítanak minket, elfogadjuk, mert nagyon sokat merítettünk a zenéjükből. Szóval nem is akarunk elbújni a svéd dallamos death metál hangzásvilága elől. (nevet) Azt mondanám, egy dallamos death metál zenét játszó együttes vagyunk, akik az egész svéd dallamos death metál műfajtól nagyon sokat tanultak.
A Vanir nemrég jelentette meg a Fejd című dalához készült videóklipet. Milyen volt eddig a fogadtatás?
Nagyon pozitívan reagáltak az emberek. Még egyetlen negatív kommentet sem kaptunk a dal alá, azért ez elég jó! (nevet) Ez mindig jó. Ez amúgy egy elég fontos dal az egész album koncepciója szempontjából, mert ez arról a haragról szól, ami Harald és Tveskæg között lángolt.
Ezt jó hallani! Vendégénekesként Martin Steene is szerepel az Iron Fire-ből a dalban. Honnan jött az ötlet, hogy a viking stílust Martin tiszta vokáljával vegyítsétek?
Igen, már a kezdetektől azt akartuk, hogy Martin Steene az Iron Fire-ből szerepeljen ebben a dalban, amit egyébként a gitárosunk írt. Mikor elkezdtem írni a szöveget, hamar nyilvánvalóvá vált, hogy egy másik énekes is kellene, hogy szerepeljen a dalban, mert az eleve két ember harcáról szól. Jó ötletnek tűnt a tiszta vokál alkalmazása, mert a hörgésre rápakolni egy másikat nem lett volna értelme, mivel nagyon hasonlóan hangoznának. A tiszta vokál alkalmazása ráadásul megadja ezt a kettős érzést a dalhoz, amiben eleve két ember, az apa és a fia veszekednek. Martin Steene egyébként remek énekes, nagyon jó volt vele dolgozni.
Egyetértek! Mik a további terveitek? Fogtok turnézni az új albummal?
Reméljük, összejön a turné, ahogy már korábban is mondtam. Habár, ez pénz kérdése. (nevet) A turné az egy drága dolog, szóval gondolkozunk, hogyan és miként tudnánk ezt megvalósítani. Most épp a fesztiválokra próbálunk fókuszálni. Azután a kisebb feladatok jönnek majd. Mindig dolgozunk valamin. (nevet)
Magyarországon elég erős a folk metál színtér, de a viking útnak is sok követője akad. Van rá esély, hogy a Vanir-t hazánkban is láthatjuk valamikor?
Ez még a jövő zenéje, de remélem! (nevet) Megint csak azt mondanám, hogy ez pénzfüggő, de amint alkalmunk nyílik rá, természetesen elmegyünk hozzátok! Ha hívtok minket valamilyen fesztiválra, nagyon szívesen megyünk. Jelenleg nincsenek nagy európai turné-terveink, de reméljük, hogy egyszer Magyarországon is bemutathatjuk az Allfather-t! Addig is, terjesszétek számunkra az igét! (nevet)
Oké, mindenképpen! Köszönöm a beszélgetést! Sok sikert kívánok nektek, mint együttesnek és magánemberekként is! Remélem, tudunk még veletek beszélni és valamikor élőben is láthatunk titeket!
Biztosan! Köszönöm a beszélgetést! Legyen szép napod!
Köszönöm, neked is! A legjobbakat! Szia!
Szia!
Web: www.facebook.com/vanirdenmark
Közreműködött: Muszka Zsuzsanna
Angol nyelven elérhető itt: https://kronosmortusnews.com/2019/02/13/vanir-interview/
Készült: 2019. január 29.