BLACK SABBATH – Black Sabbath

Kiadás éve: 1970

Kiadó: Warner / Vertigo

Weboldal: www.black-sabbath.com

 

A nyolc számot tartalmazó ős-kultikus korong nem hiszem hogy ismeretlen lenne az olvasónak, hiszen zenéjükön nemzedékek nőttek fel, és a metal stílus szinte összes műfajára hatottak, ugyanúgy mint például a Led Zeppelin. Bár furcsának tűnhet a párhuzam, hiszen a Black Sabbath közelebb állt már akkor is metal zenéhez, muzsikájukban az akkortájt ébredező ős-doom hullám stílusjegyei ugyanúgy megtalálhatóak, mint a ’60-as és ’70-es évek meghatározó rock alapjai; míg a Zeppelin zenéjében a rock ‘n’ roll és a rockzene elemei vegyülnek jobban.

A Sabbath a ’60-as évek végén alakult, Bill Ward (dob), Geezer Butler (basszusgitár), Ozzy Osbourne (ének) és Tony Iommi (gitár) felállásban. Kemény alkoholizálással és kábítószerezéssel eltöltött munka után vonultak be a Trident stúdióba, ahol egy hét alatt rögzítették a ’70-es évek egyik legnagyobb zenei lemezét, ami hamarosan méltó népszerűségre tett szert. Az eredeti felállás (Bill Ward dobos alkoholproblémái miatt más ült a dobhoz) ’98-ban még Magyarországon is megfordult, bár Ozzy csak a ’78-as Never Say Die! albumig volt a zenekar tagja és csak a ’90-es évek közepén álltak össze próbálni ismét, bár a banda különböző énekesekkel és dobosokkal jó húsz éven keresztül létezett.

A nyitó dal a címadó Black Sabbath, amely pusztító magányosságával nyit, és egy zivatar hangjaival. A minimáltémák hihetetlenül kemény és sötét hangulatot teremtenek, egy fekete szombatét, mindent beborító borzalomét. Jól megkomponált gitár- és dobtémák, Ozzy paranoid hangja adja sava-borsát ennek a legendás himnusznak. A The Wizard már egy sokkal tempósabb nóta, egy szájharmonika betéttel (Ozzy jóvoltából) megtoldott technikás zene, de itt is a jól ülő minimáltémák a meghatározóak, valamennyi blues-hatás itt érezhető is. A Behind The Wall Of Sleep egy jellegzetesen erőteljes Sabbath szám, a hangulata ugyanaz a mágikus, kissé borzongató hűvösségű “színvilág” amely oly jellemző jelük maradt az évek során. Az N.I.B. enyhén progresszív témái, ugyanakkor mély tónusú hangjai és pompáson megírt szólója az egyik legremekebb ezen a korongon, bár nem hiszem hogy bárki is nagyon tudna róla egyetlenegy számot kiemelni kedvencként- mind az.

Az Evil Woman elrabolja a szíved, miközben a pusztán végigcsörtet az elhagyott rengetegben álló kastélya felé, a szél feltámad, kövér esőfelhők tornyosulnak bástyaként. A korai doom egyik jeles darabja a következő szám is, a Sleeping Village, amely az elhagyott, komor földek temetőiben bolyong, majd szárnyallni kezd az ezerarcú táj felett utakat és falvakat tovahagyva maga alatt. A szintén elementáris energiával rendelkező bő tízperces The Warning feelingje a rock-os harmónia füstjével keverve, a félig dob-, félig gitárszólóval a közepén, amely belső energiákat szabadít fel, majd újabb eksztázisba kerget, enyhén a ’60-as évek hippy zenekarait (pl. Grateful Dead, Iron Butterfly, stb) idéző szám katartikus élménye garantált. Az utolsó szám a Wicked World, amit enyhén eltorzított hanggal énekel fel Ozzy, és talán a mai stílusok közül a stoner/sludge zenekarok képviselői merítettek ebből a hangulatból és hangzásból.

Egyedi hangzásuk, jól megkomponált dalaik, eklektikus erejű koncertjeik több évtizeden keresztül bizonyították jelentősségüket a rock és metal műfajon belül egyaránt. Mindenkinek ajánlott!

Tracklist:

1. Black Sabbath
2. The Wizard
3. Wasp/Behind the Wall of Sleep
4. Bassically/N.I.B.
5. Evil Woman (Don’t Play Your Game With Me) (Crow Cover)
6. A Bit Of Finger/Sleeping Village
7. Warning (Aynsley Dunbar Retaliation Cover)

Pontszám: 9.5

Kapcsolódó cikkek

BLACK SABBATH – Heaven And Hell 1980

Dr. Feelgood

Szólj hozzá!