Deathstars, Diary Of Dreams, Lacrimas Profundere, Dope Stars Inc., Drugzone – Koncertbeszámoló

2009. október 18. @ Budapest, Diesel Klub

Into Darkness Tour 2009

Idén harmadjára (!) fordult meg hazánkban a svéd Deathstars, akik a “deathglam” stílus (már ha van rajtuk kívül ebbe a meghatározásba tartozó formáció) alapítóinak mondják magukat. Legyenek bár műfajteremtők vagy sem, számomra minden koncertjük kötelező program, mivel szexualitástól ennyire túlfűtött, energikus és minden ízében hatásos zenét nem ismerek mástól. Ezt a fellépést ráadásul külön kötelességemnek éreztem, mivel a militáns külsejű organikus androidok idei MetalCampes fellépésének átlagon aluli színvonala után igazságot kellett nekik szolgáltatnom. Az, hogy ennyiszer jönnek kis hazánkba, valószínűleg arra utal, hogy szeretnek itt lenni, amellett, hogy nyilvánvalóan mi is szeretjük, ha itt vannak. Ahol van kereslet, ott lesz kínálat.
A turné az Into Darkness nevet kapta és a Deathstars mellett igencsak ígéretes fellépőket tartogatott. Sokak legnagyobb sajnálatára a koncertsorozat másik legfontosabb fellépője, a végtelenül cuki indusztriális zenét játszó kanadai The Birthday Massacre a turné indulása előtt pár nappal lemondta az egész körutat, elég gyenge kifogásként az új lemez és az új honlap (az nem a webmester dolga?) készítését és fejlesztését hozva fel. Véleményem szerint ez egy igencsak előnytelen lépés volt a zenekar jövőjére nézve, csalódott rajongók ezreit hagyva Európa-szerte. Sokan úgy tudják, hogy az énekesnővel felálló banda helyett ugrott be a Lacrimas Profundere, de valójában a német gót rockerek már a The Birthday Massacre kilépése előtt beszálltak a buliba. Az este legundergroundabb fellépője kétségkívül a Diary of Dreams volt, mely csak a goth/industrial szubkultúra bizonyos rétegeiben örvend szélesebb ismertségnek, ám ezekben a körökben bizony kultikus státuszt ért el fennállásának immár 15 éve alatt. Րk német létükre inkább a manapság Londonban és Berlinben igen népszerű batcave vonulat gót The Cure-gyökerű gótikus rockját képviselik. Nem úgy az utolsó külföldi fellépő, a háromtagú olasz Dope Stars Inc. Ők valahol a Mötley Crüe, a HIM és a Deathstars zenéjének találkozási pontján helyezkednek el, külsejük leginkább az elsőre hajaz. Egyszóval jó nagy bulinak ígérkezett ez a vasárnap este, ahol minden sötét szívű latex- és necclovagnak és lovagnőnek kötelező volt a megjelenés.

Az este egyetlen hazai fellépője Linda Daemon zenekara, a Drugzone volt, akikhez tavaly már volt szerencsém élőben, akkor is a Deathstars előtt, igaz, akkor az azóta “megboldogult” Avalonban. Elvonatkoztatva a magyar gót szubkultúrával kapcsolatos érzéseimtől, kíváncsian vártam Lindáék fellépését, akik, mikor a kiírt kezdésre (azaz hatra) odaértünk, már javában játszottak. Lendületes, mozogható és az effektek tekintetében néha még egyedinek is mondható zenéjük remekül bemelegítette az embereket és az egész légteret, az én ízlésemnek azonban Linda színpadi mozgása és kommentárjai kicsit erőltetettek. Gondolom ilyen a stílusa és a rajongók többsége ezt is várja tőle, de talán ez az, ami miatt nem nagyon tud a zenekar kitörni az LD50-es közösség körein kívülre is, hiszen a zenével a legkisebb probléma sincs.

Körülbelül háromnegyed órányi játékidő után átadták helyüket a Dope Stars Inc.-nek, akiknek mintha feltett szándéka lett volna egy-az-egyben Mötley Crüe-ként színpadra lépni. A tupírozott hajak, az erős szemfestés, az állatmintás ruhadarabok és kiegészítők, mind-mind ezt a párhuzamot erősítették. A zenéjük azonban még azt is meggyőzte, akit külsejük egyébiránt eltántorított volna, ugyanis a nagyon előtérbe kerülő külsőségek mellett meglepően jó zenét tolnak ők. Alapvetően erős elektronikus ütemekkel telerakott egyszerű rock’n’roll-t játszanak, de ők cyberpunknak definiálják magukat és nem is járnak messze az igazságtól, mivel tényleg van bennük egyfajta punkos játékosság és lendület. Élőben nem voltak annyira agresszívak a dalok, mint korongon, sokkal érzelemgazdagabb aurát kaptak. Új albumuk, mely a napokban jelent meg 21st Century Slave címmel, ugyanolyan energikus és megmozgató dalokat tartalmaz, mint bármelyik eddigi, ezek is hozzájárultak ahhoz a tekintélyes méretű bulihoz ami a nézőtéren végbement a koncertjük alatt. A sok fellépő miatt nem igazán volt lehetőségük annyit játszani, amennyi dalaik száma alapján várható, de abban a körülbelül 40 percben, amíg színpadon voltak, igencsak lefárasztották a közönséget, amely fellélegezve támadta meg a pultot egy kis frissítőért a Lacrimas Profundere előtti szünetben.

A német gót rockerek aktuális promófotói kicsit elbizonytalanítottak a koncerttel kapcsolatban, különösen az énekes emo és j-rock keverék külseje, de a koncerten tapasztalt arculat szerencsére jobbnak bizonyult, mégha meglehetősen változatos volt is. Az egyik gitáros úgy nézett ki, mintha a Misfitsből ugrott volna be, a másikon old school bőrjakó volt Skid Row és Motörhead felvarrókkal, de farzsebéből hosszú kendő lógott amúgy Twisted Sister-módra. Ezek mellett az énekes úgy nézett ki, mintha egy 30 Seconds to Mars-kaliberű modern (emo?) rockbandából importálták volna. Úgy tűnik azonban, hogy ez az este a talán kissé előnytelen külsők mögött rejlő nagyon is előnyös zenéké volt, ugyanis a Lacrimas Profundere is sokkal jobban muzsikált, mint öltözködött. Az eredetiség-faktoruk valahol az előző két bandáé környékén mozgott, ami nem jelent túl jót, de a németek esetében elég egyértelműen egy konkrét zenekarra hajazott az egész produkció: ez pedig a The 69 Eyes. Ebben a legnagyobb szerepet az énekes játszotta, az ő hangja ugyanis egy-az-egyben ugyanaz a hatásvadász módon mély és bugyinedvesítő orgánum, mint Jyrki 69-nek. Azért a zenében is előfordultak hasonlóságok, igaz, a Lacrimas Profundere sokkal modernebb és metalabb köntösbe burkolta az egészet, mint a Helsinki vámpírok. Természetesen bulizásra így is tökéletes apropót szolgáltatott a zenekar és akár még saját kiadványt is érdemes tőlük hallgatni, mert lemezen azért kicsit több egyedi vonás előjön. És különben is, ebből a zenéből élőben sosem elég. Az ő közel egyórás játékidejük is kicsit kevés volt számukra, ezen az estén úgy látszik, mindenki kevesebbet játszott, mint amennyit a közönség bírt volna (kivéve persze a Deathstarst).

Fél nyolc körül lépett színpadra az est leginkább szellemi természetű zenekara, a Diary of Dreams. Náluk a külsőségek nem annyira számítottak, bár ezt nehéz lehet elhinni látva Gaun:A jellegzetes húszcentis szénfekete taraját. Ezzel együtt azonban itt valóban sokkal kevesebb showelem volt, mint bármelyik másik aznap esti fellépő esetében. Egyszerű fekete öltözetben állt az összes tag elénk és hasonlóan egyszerű módon tolmácsoltak a többiekéhez képest lassú, szuggesztív és néha hipnotikus slágereiket. Kilenc albummal a hátuk mögött elég tisztességes életműből tudtak válogatni a dalok összeállításakor, így nem csoda ha egyesek kedvencei kimaradtak (mint például az enyém is, a Blind in Darkness). A zenekar hitelességét és külöünlegességét csak fokozta, hogy Gaun:A-tól eltekintve elég keveset mozogtak, igaz, a négy tagból a szintis és a dobos helyhez volt kötve. A zenekar alapítótagja és fő alkotója, az énekes Adrian Hates először egy gitárral a nyakában érkezett a színpadra, hogy a több gitárt igénylő részeknél alapot szolgáltasson Gaun:A-nak, de a hangszer a koncert nagy részében nem volt nála, így ő azért elég sokat mozgolódott. A rajongókkal profi módon kommunikált, többször kezet fogott az első sorban állókkal, de a hátul állóknak is megköszönte többször, hogy eljöttek. Րk egy bő órányi játékidőt kaptak, melyet tisztességesen kitöltöttek, noha bevallom a vége felé azért erősen kacsintgattam a pult irányába, amellett, hogy nagyon vártam már a Deathstarst.

A Diary of Dreams jól megérdemelt tapsa után végül egy kicsit hosszabb átpakolászás után fél tíz előtt pár perccel csapott a húrok közé az idei korong címadó dalával mindannyiunk hűvösen sikamlós svéd fiúbandája. Az átszerelés alatt felkerültek a színpadra a Night Electric Night album borítójáról ismert felhőkarcolóval díszített vásznak, de ennyi volt igazából a körítés. Persze ennél a zenekarnál a körítés mindig is magukból a zenekartagokból eredt, és ez nem volt máshogy most sem. Az új album készítésekor kapott új egyenruhájukban vonultak fel a színpadra öten, de a szemfüles rajongó kiszúrhatta, hogy a dobcuccok mögött nem stimmel valami. Whiplasher később szóvá is tett (a maga utánozhatatlan stílusában), hogy Bone W. Machine sajnos nem ülhet a dobok mögött, helyette Oscar a Crescendolls-ból szállt be, aki már pár évvel korábban egyszer kisegített a Halálcsillagok turnéján. Mint később egy a hivatalos oldalon megjelent közleményből kiderült, Bone súlyos teniszkönyöktől szenved és a Frankfurti koncerten már erős fájdalmakkal küszködött, melynek eredményeképp 45 perc után egészen egyszerűen nem tudott tovább dobolni. A helyettesítő dobos tökéletesen teljesített, igaz, a Deathstars nem a legbonyolultabb dobmegoldásokkal dolgozik.
A többi tag természetesen 100%-osan teljesített, körülbelül a második szám közepén elégedetten bólintottam és örökre elfelejtettem az idei MetalCamp Deathstars koncertjét. Skinny továbbra is annyira csúnya, hogy már jó ránézni, a rasztái pedig továbbra is az eget verdesik, mikor headbangel. A hangja és a testalkata máig egyedi jelenséggé teszik, ha esetleg az arca ehhez nem lenne elég. Amekkora szerepe van Nightmare Industries-nek a lemezek megírásában, annyira jelentéktelennek tűnik élő koncerteken, rajta ugyanis semmi egyedi külső jegy nincsen, csak szimplán jól néz ki. Az “új” gitárost, Cat Casino-t nekem máig nem sikerült megkedvelnem, de mivel a közönség többi tagja ezzel szemmel láthatóan nem értett egyet, legyen az én problémám. Hatalmas karika fülevalói és szemébe lógó haja, valamint az alsó ajkában található piercing biztos számos női (és férfi?) szívet megdobogtat. Persze ha már a megdobogtatásnál tartunk, a zenekar koronáját nem hagyhatjuk szó nélkül, hiszen egyetlen mondatától olyan hormonáramlás indul meg férfiak és nők testében egyaránt, amihez hasonlót általában csak hálószobánk magányában szoktunk érezni. Természetesen Whiplasherről van szó, aki még a bevásárlólistát is fel tudná úgy olvasni, hogy nemi izgalomba kerlüjön minden hallgató. Ez az ember egész egyszerűen hihetetlen, hatalmas karizmája, megismételhetetlen szövegei, mozgása és előadásmódja teljes egészében utánozhatatlan. Ez alkalommal egy kedves történettel szolgált nekünk arról, hogy mikor utoljára nálunk jártak, néhány magyar rajongólány orális örömökben részesítette a szórakozóhely kertjében és még ha a sztori nem is volt igaz, kétség sem fér hozzá, hogy nem a lányok hozzállása miatt nem valósult meg a dolog.

Minden albumukról játszottak dalokat; a legnagyobb ovációt egyértelműen az olyan új slágerek váltották ki, mint a Blood Stains Blondes, az Arclight vagy a Mark of the Gun. Persze a régi kedvencek, mint a Motherzone, a Cyanide vagy az elsőlemezes örök kedvenc, a New Dead Nation is illő fogadtatásban részesültek. Amit immár ötödik alkalommal nem hallottam tőlük élőben és nagyon sajnálom, az a No Light to Shun című dal, mely az egyik kedvencem, de persze nem játszhatnak mindenki kedvére.
Több, mint egy óra zúzás és masszív izzadás után végül – egy visszatapsolás – után elvonult a banda az éjszakába, hogy folytassa turnéját és tovább gyarapítsa az új halott nemzetet, mi pedig abban a tudatban mehettünk haza, hogy minden egyes kiadott fillérünk megérte az árát. Ez kérem a modern underground szórakoztatás abszolút csúcsa hiba, üresjárat vagy unalom nélkül. Aki nem volt ott, jöjjön el legközelebb, mert ezt legalább egyszer látni kell. Aki meg ott volt, úgyis eljön legközelebb is. Valószínűleg nem kell sokáig várnunk.

Kapcsolódó cikkek

DEATHSTARS – The Perfect Cult

SteveShield

Hot News: Deathstars – New CD »The Perfect Cult« out now!

NorthWar

Hot News: Deathstars – release ‘Explode’ lyric video

NorthWar

Hot News: Deathstars – release second track-by-track trailer on »The Perfect Cult«

NorthWar

Hot News: Deathstars – release first track-by-track trailer on »The Perfect Cult«

NorthWar

Hot News: Deathstars – release the “making of” their new video clip ‘All The Devil’s Toys’

NorthWar

Hot News: Deathstars – release new video clip ‘All The Devil’s Toys’

NorthWar

Hot News: Lacrimas Profundere – Release New Music Video Antiadore!

NorthWar

Hot News: Deathstars – first album trailer on »The Perfect Cult« published!

NorthWar

Hot News: Deathstars – reveal details on their upcoming new album »The Perfect Cult«!

NorthWar

Hot News: Lacrimas Profundere on Tour

NorthWar

Hot News: Deathstars – European Tour announced!

NorthWar

Hot News: Lacrimas Profundere – “My Release in Pain” Video

NorthWar

Hot News: Lacrimas Profundere – Antiadore Teaser

NorthWar

Hot News: Deathstars – Announce New Album and Line-Up Changes!

NorthWar

Atrocity – Lacrimas Profundere – “Antiadore” Album Update

NorthWar

Hot News: Lacrimas Profundere – Re-Signs with Napalm Records

NorthWar

Deathstars, Marionette – Koncertbeszámoló

Hermes

Hot News – Deathstars: Confirmed To Support Rammstein Again, Headlining Shows!

NorthWar

Hot News – Deathstars: Making Of „Metal“ Clip Online!

NorthWar

A Deathstars zenekar történései néhány mondatban

NorthWar

Hot News – Deathstars: „Metal“ Video Online, „The Greatest Hits On Earth“ Out Now!

NorthWar

Hot News – Lacrimas Profundere: New Clip & Single

NorthWar

Hot News – Deathstars: New Drummer, New Video Available!

NorthWar

Hot News – Deathstars: Release Brand New Song Via iTunes, Reveal Best Of Cover!

NorthWar

Hot News – Deathstars Confirmed To Support Rammstein On Their 2011 Leg “Made In Germany 1995-2011” Tour

NorthWar

LACRIMAS PROFUNDERE – The Grandiose Nowhere

REBELPROUD

DEATHSTARS – Night Electric Night

Menegroth

Deathstars Interjú

theowina

Deathstars, Drugzone, Garden Of Eden, Gyöngyvér – Koncertbeszámoló

darkfeelings

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Részletek

Sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához.

Bezár