(scroll down for English Version)
A Dublin Metal Events szervezésében:
A terrort úgysem tudtam megúszni, hogy másik országba mentem. Az Európán keresztül viharzó szél Dublinban kapott el, majd egyenesen Whelans-ba söpört, hogy megtapasztaljam a kis zöld sziget ezévi legnagyobb zenei csapását: a Nile, a Belphegor és a Grave koncertjét.
Nem mintha nagyon ellen akartam volna álni. A Belphegor frontember Helmuth-tal az új lemez kapcsán, idén tavasszal készített interjú óta vártam már, hogy élőben is lássam őket. A Black és Death Metal scene másik két mesterét már nem is említve.
A híres klub számos metalost vonzott a világ minden részéről, sőt, még kicsinynek is bizonyult a 300 lelkes rajongónak, akik már jóval nyolc óra előtt megtöltötték a galériát és a hallt.
Először az osztrák Belphegor vette birtokba a színpadot, és terjeszetette a hagyományos black metalon alapuló fertőző pusztítását futurisztikus hangzással fokozva. Még az ígért zenei élmény tiszta beteljesedését késleltető kis technikai incidens is csak tovább tüzelte a közönség ösztönét bár Helmuth később elmondta, hogy attól tartott, a hiba elrontja az egész bulit, de hála… Sátánnnak, szerencsére nem.
A csapat főként az új, Bondage Goat Zombie albumról játszott dalokat, amik az emberiség alapvető és perverz vágyainak és ösztöneinek, a zombiknak himnuszai. Viszont úgy tűnt, hogy a színpadon kiélték kegyetlen énjüket, mivel a rajongók között nagyon barátságosak és nyitottak voltak.
A svéd Grave, habár csak csupán néhány szám erejéig voltak a színpadon, minél rövidebek, annál erőteljesebbek voltak. A három banda közül ők képviselték a legtradícionálisabb metal vonalat, ami nem meglepő, hiszen, északiként, nehéz lenne gyökereikkel szakítani.
Zenéjük megteremtette a szükséges átmenetet a Belphegor erőteljesen modern hangzása és a Nile obskurusan ősi muzsikája között. Bár gyorsan színpadra kerültek, a dob játszott egy ideig a közönség idegeivel, ami, a korábbi zúzások által feltüzelt elmékben, így együtt néhány rajongóban agressziót szült, akik, lelkesedésüket és agressziójukat levezetendő, egy-két sörös korsóval támadták meg a zenekart. Így érthető a zenekar és a közönség felháborodása, akik arra kérték a rajongókat, hogy rúgják seggbe a felelőtlen elkövetőket… de sajnos semmi nem történt. Ellenben, habár minden, különösen a dobok, úszott a sörben, ez nem gátolta meg a csapatot, hogy a legjobb formájukat hozzák, és visszavigyék arra hajlandó hallgatóikat misztikus, mégis erőteljes és ijesztő világukba. A fantasztikus egyiptomi hagyományokból merített sötét, dallamos, de elbűvölően monoton témák keverésével, rabulejtő és sodró metal zenén keresztül juttatják kifejezésre az érzelmi feszültséget, amit nem lehet leírni semmilyen nyelvvel, ezt élvezni kell, ha lehet, élőben. A mostanában kijött Ityphallic lemezről majd’ az összes dalt eljátszották egyébiránt.
A három koncert együtt spirituális és zenei utazást jelentett, legalább is azoknak, akik azért voltak jelen, hogy az élmény elragadja őket, a tömegszörfözés és a sörben pancsolás helyett. A zenekarok tisztában vannak vele, hogy néha vannak efféle támadások, bár megvetik az ilyen cselekedeteket, és tagadják, hogy a metal stílus ilyen kontrollálhatatlan agressziót szükségszerűen elviselne.
A buli után lehetőségem nyílt, többek között, a Nile dobos George Kollias-szal beszélgetnem, és ő is elmondta, hogy lelkes zenerajongó – különösen az Immolationt szereti- és gyakran jár koncertekre, de sosem érzett késztetést, hogy a bandák ellen ilyen dolgokat tegyen.
‘Nos, életem 45 éve alatt nem dobáltam semmivel zenekarokat, nem másztam a színpadra vagy stagedive-oltam… és egyetlen rajongót sem sebesítettem meg. Elmegyek a koncertre, megveszem a jegyet, mint bárki más, mert a show-t akarom látni.’
‘A legtöbb esetben a közönség van annyira értelmes, hogy ne dobáljon üvegeket és mindenféle cuccokat, mert ezzel akár megsebesítheti a zenekart is, és ugye eláztatják a cuccomat, minden nedves, csúszós lesz a színpadon… Szerintem azok akik, ezt a hülyeséget csinálják nem érdemlik meg, hogy a többi metalossal egy helyiségben legyenek, akik általában rendes emberek, nem úgy, mint azok a seggfejek.’
De persze nem ez volt az este döntő eseménye, ezért kellemesebb témákra tértünk át. Kíváncsi voltam, George életében mi volt a forduló pont, amikor eldöntötte, hogy zenész lesz, illetve mik a legszebb emlékek, amikor még „csak” rajongó volt.
‘Amikor fiatal srác koromban olyan bandákat láttam, mint a Kiss, a Black Sabbath, Judas Priest és az Iron Maiden… innentől már tudtam, mit fogok csinálni. A legjobb koncert… Azt hiszem, a Heaven and Hell turné. A Black Sabbath a Heaven and Hell lemez turnéján. A valaha volt legjobb buli.’
Saját zenéjüket illetően, és az egyiptomi kultúrához való viszonyukról ezt mondta: ‘Azt mondanám, hogy ez mind inspiráció, mindpedig hatás. Mindig is érdekelt az egyiptológia, gyerekkorom óta, de most számunkra ez inkább hobbi. Olyan dolog, ami iránt érdeklődünk. A zenénk viszont metal, egzotikus hatásokkal. De azt nem mondanám, hogy valamiféle egyiptomi folk zenén alapszik. Ilyen csapat mondjuk az Orphaned Land lenne, olyan, mintha izraeli folk zenét építenénk a muzsikájukba, és ez hallható is. A Nile azonban sokkal inkább metal. És halhatóan metal banda vagyunk.’
Kíváncsi voltam a közelgő dél-afrikai turnéra is, ami a Grave-vel és Belphegorral már amúgy is hosszú turné után következik.
‘Dél-Afrikában sok rajongónk van, és azt gondolom, hogy jó lesz. Egyiptomba eljutni, hát, ezt is reméljük. Tudod, ezt tényleg reméljük, ez egy álom számunkra. Olyan, amit nagyon meg szeretnénk valósítani.’
Muszáj volt megkérdenem a mostanában lezajlott budapesti fellépést is.
‘Az A38-on volt, ugye? Szerintem akkor átkozottul jók voltunk, és a közönség is nagyszerű volt. És már másodjára játszottunk ott.’
A másik két zenekarral való viszonyt szükségtelen volt megkérdeznem, a koncert után ugyanis boldog család módjára ittak együtt…:) amíg a turné busz el nem indult a kis sötét utcából, Whelans-ból. George azt mondta, hogy jól kijönnek a többiekkel, különösen a Grave-ékkel. Azt magam is tanusíthatom, hogy klassz srácok, bár néha észrevettem, hogy az utazástól nagyon kimerültek, pont akor este, mikor Hollandia felé indultak. De mindenki fantasztikus volt, és azt is jó volt látni, hogy kijöttek a rajongók közé, együtt ittak, kezet ráztak, autogrammot adtak, én pedig Helmuth-tól egy különleges születésnapi ajándékot is kaptam – a Boldog szülinapot… dal Belphegorosított verzióját. Egy nagy slágert várok a következő lemeztől, vagy maxiról…?
Mindent összevetve, nagyon jól éreztem magam, köszönet a Nile, Belphegor és Grave zenekaroknak, emlékezetes este volt tényleg. Köszönet illeti a szervezőket is, akik minden erejükkel azon voltak, hogy a bulit tökéletessé, munkámat pedig könnyebbé tegyék. Külön köszönöet a Nile manager Juan „Punchy” Gonzaleznek. Remélem, hamarosan újra találkozunk!
—————————–
ENGLISH VERSION:
I couldn’t avoid the terror even by moving to another country. The wind that thundered across Europe caught me in Dublin, swept me straight to Whelans, to witness one of the greatest musical shock that struck the small green island this year: the concert of Nile, Belphegor and Grave.
Not that I really wanted to resist. Since the interview with Belphegor frontman Helmuth this spring concerning their new album, I just couldn’t wait to see them live. Not to mention the other two monstrous masters of the black and death metal scene.
The famous club attracted numerous metalheads from all over the world, it even proved to be too small for the approximately 300 ecstatic fans who filled the concert hall and the gallery as well long before 8 pm.
The Austrian Belphegor was the first to conquer the stage spreading their infectiuos metal blasts based on traditional black metal boosted with futuristic sounding. Even the incident that delayed the pure fulfilment of the promised musical experience just triggered the wild instincts of the audience – though Helmuth later confessed that he was afraid that the error would fuck up all the event – but it didn’t, thank… satan, to be exact.
The band played mostly tracks from their new album, Bondage Goat Zombie, which are hymns to the base and perverted desires and insticts of humankind, the zombies. However, the guys themselves seem to satisfy their cruel ego on the stage, being close and open when among the people.
The Swedish Grave, although dominating the stage for only a sake of a few songs, the shorter the more powerful they were. Among the three bands they represented the most traditional line of metal, and no surprise; coming from the wild Nordic lands it would be hard to break up with their roots.
Their music served as the necessary transition between the powerfully modern sounding of Belphegor and the obscurely ancient music of Nile. Though they got on the stage in a short while, the drums played the nerves of the audience for some time, which together with the former blasting attacks on the excited minds provoked agression from the part of some fans, who, lacking any other facilities, to deduce their enthusiasm and brutality attacked the band with one or two glasses of beer. This resulted in an outrageous response from the part of the band and the audience as well, and they asked the fellow fans to kick the ass of their irresponsible colleauge…but unfortunately nothing happened. However, though everything, especially the drums, was covered in beer, it did not prevent the band the do their best and lead the willing part of the fan back to the mysterious, but still powerful and frightful musical world they created. Mixing the dark, melodic, but enchantingly monotonous motives taken from the fantastic Egyptian tradition, which bears a great devotion to the occult and the science of death, they express this emotional tension through captivating and floating metal music, that cannot be described by any language, it has to be enjoyed, live, if possible. They played almost all the songs of their recently released Ityphallic album,
The three concerts together meant a spiritual and musical time travel, at least for tose who were there to be taken away by the experience, instead of body surfing and bathing the stage in beer, but the artists are aware that they are sometimes put out to attacks like this, though they despise it, and deny that the metal genre would necessarily bear such uncontrollable aggression.
After the concerts I had the chance to talk a bit with Nile drummer George Kollias, among others, and he also claimed that he himself being an enthusiastic fan – especially of Immolation – and goes to concerts often, but never have felt the need to commit such crimes against any band.
‘Well in my 45 years of life I have never thrown anyting on any band, never jumped on the stage, never stagedived…and I’ve never hurt the fans. I go to a concert, I buy the tickets like anybody else, because I wanna see the show.’
‘Most audiences are smart enough not to throw bottles and stuff, since you can hurt the band, and you know they got all my staff wet, they got the stage slippery…I think people who do this bullshit don’t deserve to be in the same room with other metal fans, who are generally pretty decent people, unlike these assholes.’
But of course not this was the decisive event of the night, and soon we went on to more pleasant questions. I was curious which was the turning point in George’s life, the moment when he decided to become a musician, ant what are the best memories from the time when he was still a fan.
‘When I was a young lad and I saw bands like Kiss and Black Sabbath, Judas Priest, Iron Maiden….from then on I knew what I was going to do. The best concert…I think it was the Heaven and Hell tour….that would be Black Sabbath with the Heaven and Hell album. Most amazing show ever.’
As to their own music, and their relatonship to the Egyptian culture, he told me ‘I’d say it’s certainly both, an inspiration and an influence. I was always interested in Egyptology, from the time I was very small, but now for us it’s more like a hobby.
Something that interests us. But I’d say that our music is metal with exotic influences. But I wouldn’t say it is based on Egyptian folk music of some sort. I mean a band like this would be Orphaned Land, they have like an Israelic folk music integrated in, and you can hear its folk music. But Nile is much more metal. And you can hear it’s definitely a metal band.’
I was also interested in their upcoming tour in South Africa that is to follow the aleady long row of concerts together with Belphegor and Grave.
‘We have a lot of fans in South Africa and I’m expecting it to be pretty good actually. To go to Egypt, well, that is something we hope to do. It is, you know, a hope, a dream. Something we’d really like to do.’
I couldn’t avoid to ask about their recent concert in Budapest.
‘It was on A38, was it? I think we played pretty goddamn good that night, and the public was also great. And it was already the second time we played there.’
It was needless to inquire about their relationship with the other two teams, after the show they drank together like a happy family:) till the tour bus left from the dark little street near Whelans. George told me that they get on especially well with the Grave guys, well I can testify myself that they are nice and cool guys, though sometimes I could notice that they are a bit worn out of travelling so much, at that very night they alredy headed to Holland.
But all the guys were amazing, and I was pleased to see that they came and drank with the fans, shook hands with them and gave out autographs, and I even got a special birthday present from Helmuth -he sent me in the style of Belphegor the Birthday song. I suspect a great hit from the next abum, or even an upcoming single….?
All in all I had a great time, thanks to Nile, Belphegor and Grave, it was indeed a night to remember. And I also have to say thank thank you for the organisers, who made every effort to make this event perfect and made my job easier as well. Special thanks to Nile manager Juan „Punchy” Gonzalez. Hope to see you all soon again!