2013. szeptember 3. @ Budapest, Club 202
A fesztiválszezonnak vége, klubbulik szempontjából pedig igen erős ősz következik! Mi sem lehetne tökéletesebb felvezetése ennek, mint a death metal maidenjének , a NILE-nak a budapesti koncertje?
A brutális death metal nem tartozik a kedvenc zenei irányzataim közé, a bandák nagy többsége nem jut tovább annál, hogy minél gyorsabban kell darálni, illetve vérről, sátánról, vagy rosszabb esetben kiontott belekkel megfojtott nők nekrofilizálásáról kell üvölteni. A NILE sokkal okosabb és átgondoltabb koncepcióval rendelkezik (végül is egy több, mint ötezer éves történelemről beszélünk, van azért miről írni…) , zeneileg pedig még az elvetemült jazzisták között is akad, aki fejet hajt előttük.
A nyitó DECEASED műsorára sajnos nem sikerült odaérnem, így arról érdemben nem tudok nyilatkozni, az olasz BLACK THERAPY viszont nagyon kellemes meglepetés volt. A banda tavaly jelentette meg debütáló albumát, de eléggé kiforrott zenével és meggyőző színpadi kiállással rendelkeznek. Sajnos az ekkor még gyér nézőszám és a publikum passzivitása miatt nem nagyon tudták learatni a koncertjük gyümölcsét, pedig megérdemeltek volna egy hatalmas ovációt minden számuk után. Külön kiemelném a basszer Alessandro Finocchiaro játékát. Az egész eseményen az ő basszusjátéka volt a legötletesebb és legprofibb. A buli után az első dolgom volt meghallgatni az olaszok debütáló albumát, és mindenkinek csak ajánlani tudom.
A SVARTCROWN sajnos kevésbé volt meggyőző. A francia csapat már túl van 8 év együtt zenélésen és két nagylemezen, de valahogy a stílusukat sokkal jellegtelenebbnek éreztem, mint a Black Therapy-ét. Van néhány nagyon fogós riff, amiket itt-ott el lehet csípni a masszív darálás közepette, de összességében monotonnak tűnt ez a koncert.
Maurizio Iacono főhajtása a római történelem előtt, az EX DEO zenekar nem először teszi tiszteletét idén a Club 202-ben, de ez a turné méltóbb volt hozzájuk, mint a márciusi kalózos buli. Ez a teátrális samplerekkel teletűzdelt epikus death metal pár év és néhány, a Caligula-hoz hasonló gyilkos lemez után simán el fog vinni egy saját turnét a hátán. A banda már most is igyekszik egyedi látványelemekkel fokozni a vizuális hatást: a légionárius zászlók fölött birodalmi sasok tekintenek le az audienciára, a római vérben feszítő death metal horda pedig véres győzelmet arat az összegyűlt metal rajongók felett.
Maurizio nagyon jól játssza a centurio szerepét, a szövegek drámai hatását fokozandó sokszor letérdel, karjait az ég felé emeli, minket pedig folyamatosan a “Pannónia népe” megszólítással illet. Kicsit rövidnek éreztem a műsort, persze minőségi szórakozás mellett gyorsan repül az idő.
EX DEO setlist:
- Legion XIII
- The Tiberius Cliff (Exile To Capri)
- The Final War (Battle Of Actium)
- I, Caligula
- Police Verso (Damnatio Ad Bestia)
- Teutoburg (Ambush Of Varus)
- Romulus
Az újságírók és NILE között nem felhőtlen a viszony. A “THOSE WHOM THE GODS DETEST” albumot állítólag egy újságíró szivárogtatta ki a megjelenés előtt, amiért gitáros Karl Sanders egy ideig keményen firtatta a szakmabeliek felelősségét és felhívta a figyelmet arra, hogy a zenekarok is pénzből élnek. Azóta párszor olvastam, hogy Sanders úr nagyképű és kiállhatatlan, de ezt az állítást mindig költői túlzásnak éreztem.
A 2003-as IN THEIR DARKENED SHRINES óta vagyok rajongó, egy kivételével az összes hazai koncerten ott voltam. Karl Sanders az egyik legközvetlenebb, legszerethetőbb figura a metal színtéren. A mostani alkalommal is bármikor el lehetett kapni egy közös fotóra, bármilyen hülye rajongói kérdésre felel, mindent aláír, amit az orra alá dugnak. Konkrétan a klubot fotózgatta a koncert előtt 15 perccel. A szimpatikus attitűd az egész bandára jellemző egyébként. A “ lejöttünk a rég nem látott haverjainknak játszani egy órácskát ” érzés az egész bulijukra jellemző volt. Bár a világ legbrutálisabb zenéjét játsszák, ezt teljesen fesztelenül és fülig érő mosollyal teszik. Egyszerűen látszik rajtuk, hogy a NILE az életük, és húsz éve elteltével még mindig imádják csinálni. A fellépés után még egy negyed óráig a színpad előtt összegyűlt rajongókkal dumáltak, autogrammokat, pengetőket és dobverőket osztogattak.
Ennek a turnénak a setlistje nálam viszi a prímet. Sok különlegesség terítékre került, modhatni folyamatosan a múlt szellemeit szólították, egészen az Among the Catacombs-os időkig visszanyúlva. A fesztelenség mellett a profizmus jellemzi mindegyikük játékát. Most Dallas vállalta magára a hörgés nagy részét, az új basszer Todd Ellis kevésbé aktívan ezen a téren, mint az elődje, Chris Lollis. Én kicsit hiányolom Lollis-t, nekem sokkal jobban tetszett az ő játéka és kiállása. George Kollias a világ egyik legjobb dobosa, ez nem kérdés. Belőle keveset látni a koncert alatt, mert körbe van barikádozva egy hatalmas dobszerkóval, de néha felröppen a levegőbe egy-egy dobverő. Elkapja, és játszik tovább, mintha nem épp 300 bpm lenne a tempó.
Megfizethetetlen élmény volt ez a koncert, a profizmusnak és a zene iránti szeretetnek és alázatnak egy bő órás megnyilvánulása. Nagyon remélem, hogy még sokszor jönnek hozzánk az audiofil egyiptológusok, hogy élőben is hallhassuk a sivatag démonainak üvöltését.
NILE setlist:
- Sacrifice Unto Sebek
- Defiling The Gates Of Ishtar
- Kafir!
- Hittite Dung Incantation
- Enduring The Eternal Molestation Of Flame
- The Inavitable Degradation Of Flesh
- Supreme Humanism Of Megalomania
- The Blessed Death
- Howling Of The Jinn
- Ithyphallic
- Chapter For Transforming Into A Snake (?)
- Smashing The Antiu
- UnasS Slayer Of The Gods
- Black Seeds Of Vengeance