Soilwork, Keep Of Kalessin – Koncertbeszámoló

(scroll down for English Version)

2013. november 21. @ Budapest, Club 202

The European Infinity Tour

Virtuózok éjszakájára készülhetett csütörtökön a magyar közönség, mert bár részemről voltak – később beigazolódott – kétségeim a párosítás helyességét illetően, egy közös vonás azonban biztosan volt a fellépőkben: a hangszerkezelés átlagon felüli tálentuma.

A fórumok visszhangjából ítélve, sokakat szíven ütött az októberi hír, miszerint a Sybreed Benjamin Nominet kilépése miatt a teljes európai turnét lemondani kényszerült – belegondolni is bizarr, milyen totális képzavar lett volna abban az esetben, ha ez nem így történik. Részben talán ennek is volt köszönhető a szomorú valóság, hogy elég dadogósan gyülekeztünk a kapunyitást megelőző percekben, de pontban hétre azért már összeverődött egy kisebb csoport a kapuk előtt, ami már egy fokkal jobban nézett ki, főleg, hogy a lucskos időjárási viszonyok sem nyújtottak túl nagy motivációt a szabadban ácsorgáshoz.

A koncert a publikus menetrendhez képest rutinos, félórás késéssel indult, hátha addig még sikerül dobni egy pár tízest a létszámon. Azonban látva az érdeklődök túlnyomó többségén feszülő Soilwork mintákat, egyértelműnek tűnt, hogy az este folyamán nem sok babér terem majd a Keep Of Kalessin számára. Kicsit sajnáltam is Obsidian-ékat, hogy minőségi mivoltuk ellenére sokan már elvből letettek róluk, bár szerencsére azért jómagamon kívül is akadt még pár ember, aki meglátta az értéket a norvégok munkájában.

Erős a gyanúm, hogy nem csak a közönségnek, de magának a zenekarnak is kihívást jelent ez a mostani turné, hisz mint ismeretes, Thebon távozásával, Obsidian C. személyében tavasszal új frontemberre lelt a csapat, ebből adódóan evidens, hogy legnagyobb kérdésként az merült fel elsőre, hogyan teljesít majd a fő dalszerző teljes értékű énekesként, illetve mit befolyásol mindez az élő produkció tekintetében? Ami azt illeti, elég sokat. Egyfelől itt a dolog zenei vonzata, mert félretéve a magánvéleményeket, azt mindenképpen el kell ismerni, hogy Thebon hangja meghatározó szerepet játszott a KoK hangzásvilágában, ezáltal hiánya is nehezen pótolható. Másfelől, egy fő mínusz könnyen a színpadi panorámát is sírba küldheti, főleg, ha az utód az ének mellett egyben (az egyébként meglehetősen komplex témákból építkező) gitárért is felelős. A fanok számára valós aggodalomra adhattak hát okot az idei fejlemények a banda háza táján – az persze, elég sokat segít a helyzeten, ha van kéznél egy zenei géniusz, aki mindent önként és dalolva vállal.

Dalolva, akár szó szerint is, a friss, Introspection EP-vel ugyanis igen kendőzetlen dallamosodás vette kezdetét, ami Obsidian saját bevallása szerint, a következő nagylemezen is folytatódik majd, így az már most borítékolható, hogy garantáltan sok támadás elébe néznek majd az urak. A helyzet azonban a következő: a tiszta vokálnak – előre láthatóan – igenis van létjogosultsága a Keep Of Kalessin hangzásvilágában. A címadó új szerzemény legalábbis pazarul működött élőben, mintahogy a Reptilian és a Kolossus album kiválasztottjai is, arra viszont akarva vagy akaratlanul, de mindenesetre helyesen ráérzett a mester, hogy az Armada korszakát nem jó ötlet bolygatni, így bár hatalmas közönségkedvenc, mégis okos döntésnek tűnt mellőzni a Crown Of The Kings és a Many Are We klasszikusait. És ha már dalok, meg kell jegyeznem, hogy a The Awakening és a Dragon Iconography kegyetlen, pusztító szörnyetegek élőben, de a Dark As Moonless Night is rendkívül üdítő kikacsintás volt a balladák felé a temérdek blastbeat sortüzében.

Zeneileg tehát – a hangzást is beleértve – kifogástalan volt a reprezentált extrémitás, számomra az egyetlen, pici hiányosságot csak a show bemutatása szolgáltatta, azzal együtt, hogy Obsidian egyébként nagyon keményen odatette magát előadás tekintetében és sok mozgással, gyakori oldalváltásokkal és jó kommunikációval segítette elő a minél jobb koncertélményt megtapasztalását, mindezt úgy, hogy színpadi aktivitása nüansznyit sem ment a technikás, virtuóz játék rovására. A látottak fényében azt mondanám, három emberrel a színpadon, ennél többet nem igazán lehet kihozni a látványvilágából (ugyanezt tapasztaltam egyébként tavasszal, a Carach Angren fellépésének alkalmával is) – különösebb látványelemek nélkül legalábbis biztosan nem, de mint az majd az interjúból kiderül, erre is van már jópár elképzelése a horda vezérének. Mindent összegezve tehát, akinek netalántán voltak kétségei a Thebon nélküli folytatást illetően, azoknak nyugodt szívvel idézhetem Obsidian szavait, mely szerint a Keep Of Kalessin (egyelőre úgy tűnik) erősebb, mint valaha.

Setlist: 1. Kolossus [edit], 2. The Awakening; 3. Judgement; 4. Dragon Iconography; 5. Introspection; 6. Dark As Moonless Night; 7. The Divine Land [edit]; 8. Ascendant.

Mikor legutóbb, a nyári Basinfirefest kapcsán vázoltam a Soilwork élő teljesítményét, emlékszem, kis terjedelemben, sűrűn firtattam a csapat férfiasságát, jobban mondva, annak hiányát, mert mint korábban már beszéltem róla, a 2010-es The Panic Broadcast óta én nem találom bennük azt a vonzerőt, amivel annak idején könnyedén belerántottak Speed-ék a dallamos death metal mézescsuprába. Itt valahol meg is rekedt a sztori, és mivel számomra a cseh fellépés nem volt túlságosan meggyőző, elodáztam őszre a tényleges vélemény nyilvánítást, ezzel egy időben téve egy ígéretet, hogy addigra az új lemez alaposabb ismeretében komolyabban tudunk majd beszélgetni a földmunkások színpadi hatékonyságáról.

Nos, tartom a szavam! A koncert előtti napokban csakugyan nekiültem tanulmányozni a The Living Infinite-t, a felkészültségen tehát nem múlott semmi, most már tényleg a svédek kezében volt a megváltás kulcsa – és legnagyobb örömömre, ez a kulcs ezúttal nyitotta is a zárat.

Munkám gyümölcseként elégedetten nyugtáztam, hogy a This Momentary Bliss-t az első hangről levágtam, az egyetlen kérdés már csak az volt, hogy az addigra már jelentősen besűrűsödött közönség mikor kezdi el jól érezni magát. A hangorkán stádiumán hamar túlléptünk és igen, az első daltól kezdve menetrendszerűen érkeztek a kisebb-nagyobb löketek, a tömeg tehát hamar felvette a kesztyűt és Soilwork-ék is nagy vehemenciával vetették bele magukat a partiba – benne volt a levegőben, ez most működni fog! Könnyen, görcs nélkül haladt a perform, az Overload-nál az első, olyan igazi, nagy buli is megvolt, pedig még csak az első két-három nótánál jártunk. Björnben is megmozgathatott valamit a hangulat, mert a szokásos beköszönő klisék helyett/mellett a levegőt böngyörgetve izgatottan érdeklődött: „Érzitek? Én érzem!” Szerintem éreztük mi is! Nyoma sem volt annak az izgalom mentes iparosmunkának, mint amit nyáron tapasztaltam a részükről. Speed úgy énekelt, mint egy isten és más, frontemberi kötelezettségeinek is maradéktalanul eleget tett, a cucc baromi jól szólt, David Andersson meg egy beteg állat. Minden egyes szólót valami kibaszott perverz lelkesedéssel prezentált (kinek hiányzik ide Peter Wichers?), az összeállások Sylvain-nel is nagyon-nagyon mutatósak voltak, egyszóval egészen más mentalitás érződött a srácokon, mint mikor legutóbb összefutottunk.

Mellesleg érdekesen vette ki magát a dolog, hogy most mennyire lekötötte a figyelmemet a két bárdista játéka, mert eddig akárhányszor láttam Dirk Verbeuren-t élőben tevékenykedni, mindig neki szenteltem a legnagyobb figyelmet – igaz, a Club 202 falai között jelentősen megnehezíti az ember dolgát a tény, hogy elöl állva a mindenkori ütősből gyakorlatilag egy szőrszál nem látszik… De szerencsére nem is volt szükség egyéniségekre ahhoz, hogy az ember jól érezze magát, hisz egységben is hengerelt a társaság. Immáron bizton állíthatom, a friss nóták nagyonis jól működnek élőben, de azért az igazsághoz hozzátartozik, hogy egy Nerve, egy Follow The Hollow vagy a Stabbing

The Drama nélkül nem lett volna igazi az élmény. Egy ponton nem sikerült csak kielégítenie a csapatnak: a Sworn To A Great Divide-ról legalább két dalnak bele kellett volna férnie a setlistbe.

Ezzel együtt, örömmel tehetek jelentést arról, hogy a mai estével a Soilwork visszanyerte a bizalmamat és gyermeki lelkesedésem egy fontos, tekintélyes részét. Megítélésem szerint, a szűkebb, klubos körülmények jobban fekszenek a bandának, jobban működik a tagok és rajongóik kapcsolata, meg úgy ámblokk az egésznek jobban átjön a bája, a fílingje, mint fesztiválon. Kellemeset csalódtam az este folyamán, és bár én tényleg bírom, ha van izgalom egy-egy zenekar életútjában, de ha Soilwork, akkor most amire a legjobban vágyom az elkövetkező évekre nézve, az nem más, mint a hasonló színvonalú stabilitás.

Setlist: 1. Intro + This Momentary Bliss; 2. Like The Average Stalker; 3. Overload; 4. Weapon Of Vanity; 5. Spectrum Of Eternity; 6. Follow The Hollow; 7. Parasite Blues; 8. Distortion Sleep; 9. Bastard Chain; 10. Let This River Flow; 11. Long Live The Misanthrope; 12. Tongue; 13. Nerve; 14. The Chainheart Machine; 15. Rise Above The Sentiment – Encore: 16. Late For The Kill, Early For The Slaughter; 17. Rejection Role; 18. Stabbing The Drama.

Boldogan távoztam a tudattal, hogy a kötelezően zseniális Keep Of Kalessin mellett egy másik nagy név is visszakerült a pixisbe.

——————————-

ENGLISH VERSION:

We could prepare for virtuoses’ night on this Thursday. Personally, I was a bit concerned about how would this weird match work for the audience – and unfortunately later, this fear has confirmed – but one thing was definitely in common between the bands: the outstanding talent of playing their instruments.

Based on the echoes of various forums, many people get shocked about the news that due to Benjamin Nominet’s break up with Sybreed, the band has forced to cancell the whole European tour – it’s even bizarre to think about that what a total mess would be on stage in the case if shit doesn’t happen. Probably that can be one reason, why the sad reality has shown some lack of interest in few minutes before the opening, although precisely at 7 PM, a small group of people gathered in front of the gates. Now that seemed better with one level, especially that the sloppy weather didn’t give too much motivation to hang outside the club.

Compared to the public schedule, the show itself started with a 30 mins late, the staff was clearly waiting for more people to come in, before the first sounds kick off. Looking at the Soilwork shirts on a lot of guests, it seemed obvious that Keep Of Kalessin won’t be able to get the crowd’s attention. That’s a pity that despite the first class quality of KoK, most people just ignored them because of stupid precepts, but fortunately, there was a small circle who actually could see the value in the Norwegian’s work.

I suspect that this current tour was not only challenging for the audience, but was a challenge for the band as well, since we all know that with Thebon’s out, Obsidian took the place of the new vocalist. So I think, it’s evident that at first place, the biggest question was how should he manage this situation and how should it influence the live production in the future? On one hand, there’s the musical stuff, because – put aside the private opinions – we have to admit that Thebon’s voice had a determinate role in Keep Of Kalessin’s sound, so it’s not an easy thing to replace. And on the other hand, one member’s out can also put a live perform right into the grave, especially, if the successor also needs to do quite complex guitar themes beside the vocals. So as a fan, I could see things to worry about after all the things had happened this year. But of course, it helps a lot if you have a musical genius at hand, who voluntary takes control of the situation.

KoK’s sound definitely stands at the beginning to follow a more melodic path with the Introspection EP, and like Obsidian said, they’re going to continue this tendence on the upcoming new material too. It’s damn sure that the guys are going to face many negative criticism in the next years, but here’s the thing: it seems like that clean vocals has reason for existence, at least, as much as we can judge this by one song. Introspection worked pretty good on stage, just exactly like the chosen ones from Kolossus and Reptilian. The classic favorites like Crown Of The Kings and Many Are We were left out from the setlist, and I don’t know if it was a conscious decision by master Obsidian, but I think it’s a smart idea to not to touch the era of Armada. And once we’re talking about the songs, I’ve gotta say that The Awakening and Dragon Iconography are both majestic, ferocious beasts in live, but Dark As Moonless Night was also a great step out for ballads amongst the plenty beastblasts heared on the night.

To sum up my impressions, in a musical meaning – including the sound – it was a perfect representation of modern extremity. For me, the only tiny deficiency was the look, I mean, the lack of spectacle. Though, Obsidian gave his very best of presenting the songs. He acted with a lot of moves, often changed sides with Wizziac, also the communication between was done very well and the best part of it that all of these didn’t make a change in his technical, unique play on the guitar. So based on what I’ve seen, it’s impossible to bring out more from the view with only three members on stage (got the same impression with Carach Angren in May), at least, impossible without any further eye candy for sure. But all in all, those who may had doubts about the right continuation of the band’s future, I can calmly quote the words of Obsidian: „Keep Of Kalessin is stronger than ever before” – for the time being, it seems so.

Setlist: 1. Kolossus [edit], 2. The Awakening; 3. Judgement; 4. Dragon Iconography; 5. Introspection; 6. Dark As Moonless Night; 7. The Divine Land [edit]; 8. Ascendant.

Last time I sketched Soilwork’s live efficiency in the connection of summer’s Basinfirefest, I remember, I often questioned the band’s masculanity – better saying, the lack of it. Like I said before, since The Panic Broadcast album, I don’t see that attraction in them anymore, what earlier easily dragged me into the bowl of melodic death metal. Then the story has ended somewhere around here, and since their appearance in Czech Republic wasn’t too convincing, I held over to make my actual opinion about what’s going on nowadays. I also made a promise that until the next show I’ll try to dig into the new material, so then we can talk thoroughly.

I kept my word. Before the show, I sit down and started to study The Living Infinity indeed, so nothing depended on my preparedness. The key was fully in the hands of the Swedes – and this key has finally opened the lock again.

For my reward after trying so hard, I was satisfied to hear This Momentary Bliss as the opening track, the only question was that when do the crowd starts to have fun. The number has improved, we get through all the screaming and shit quite fast and yes, since the very first song we started to fucking move. The band also seemed enthusiastic about getting into the party – I could feel it in the air, that will work now! The show was going towards without a spasm, we got the first real, REAL party during Overload, despite that we were still at the beginning of the concert. I’d like to think that maybe the atmosphere made Björn to scrape the air and ignore the usual welcome clichés and say instead: „Can you feel it? I can.” I’m pretty sure, we felt it too! There was not even a mark of that dull, muzzy, generic performance what I experienced on the festival. Speed sang like a god and fulfilled all his duties as a frontman, the sound was still a fucking beast, and btw, David Andersson is a sick bastard! Every single solo was presented with fucking perverse enthusiasm (who the hell needs Peter Wichers?), all the „game” with Sylvain gave a really-really great view from down, so the whole mentality seemed different than last time we met.

For me, it was interesting to realize that how did these two take my attention, because until this night, every time I’ve seen Dirk Verbeuren playing live, I always gave him the most of my attention – though, it’s hard to see anything from the drummers in Club 202, which makes it quite hard to pay attention to them… But luckily, there was no need of specific personalities to can enjoy this night, Soilwork has blasted as a unity. Now I can even say that the fresh songs works well on stage, but the complete truth is that it couldn’t be the same without Nerve, Follow The Hollow or Stabbing The Drama just to name a few. There was only one point in where they couldn’t satisfy me: I’d need two songs at least from Sworn To A Great Divide!

Now I can state that with this night, Soilwork has regained my trust and an important, big part of my childish fanaticism. By my judge, the smaller, club circumstances fit better to the band. The connection between the fans and the musicians works better, all the feeling works better, and all the charm of the music is better presented like this than on some festivals. I’m disappointed in a pleasant way, and even though I do really like when there’s passion and excitement in a band’s career, but when it comes to Soilwork, all I want in the future is the same brand stability.

Setlist: 1. Intro + This Momentary Bliss; 2. Like The Average Stalker; 3. Overload; 4. Weapon Of Vanity; 5. Spectrum Of Eternity; 6. Follow The Hollow; 7. Parasite Blues; 8. Distortion Sleep; 9. Bastard Chain; 10. LetThis River Flow; 11. Long Live The Misanthrope; 12. Tongue; 13. Nerve; 14. The Chainheart Machine; 15. Rise Above The Sentiment – Encore: 16. Late For The Kill, Early For The Slaughter; 17. Rejection Role; 18.Stabbing The Drama.

I went home happy with knowing that beside the compulsorily brilliant Keep Of Kalessin, another huge name will be back in my playlists soon.

Kapcsolódó cikkek

Keep Of Kalessin – norvég extrém metal a Dürer Kertben júniusban!

NorthWar

Amorphis + Soilwork – Közös turné keretében Budapesten is fellép a két északi csapat, vendég a Jinjer és a Nailed to Obscurity!

NorthWar

Kreator, Sepultura, Soilwork, Aborted – Koncertbeszámoló

Cryonus

KME videók: Sinful, Arise In Chaos, Nothing Lies Beyond, Carnifex, Tank, Elm Street, Revocation, Soilwork, Equilibrium, Whitechapel, Ringworm, Winterhorde

NorthWar

KME videók: Brainstorm, Manimal, Soilwork, Black Star Riders

NorthWar

SOILWORK – The Ride Majestic

Menegroth

A Soilwork bemutatja ‘Enemies In Fidelity’ című új számát a Loudwire oldalán!

NorthWar

A Soilwork bemutatja a “The Ride Majestic” album összes számának előzetesét!

NorthWar

Az Soilwork bemutatja a »The Ride Majestic« című mini-dokumentumfilm első részét

NorthWar

A Soilwork dalszöveges videó formájában mutatja be a ‘The Ride Majestic’ címadó dalát

NorthWar

A Soilwork bemutatja a »The Ride Majestic« album számának új előzetesét a MySpace oldalon

NorthWar

A Soilwork sorai között üdvözli Markus Wibom basszusgitárost!

NorthWar

Soilwork – Új albumrészletek; előrendelés már lehetséges!

NorthWar

Soilwork – ‘Bastard Chain’ koncertvideó a »Live In The Heart Of Helsinki« DVD/Blu Ray-ről!

NorthWar

Soilwork – „Live In The Heart Of Helsinki” DVD/Blu-Ray részletei

NorthWar

Hot News: Soilwork – drummer launches premium online instructional video

NorthWar

Hot News: Soilwork – soon to kick off European tour, post video message feat. singer Speed Strid!

NorthWar

Hot News: Soilwork – Video footage of drummer Dirk Verbeuren’s performance at Meinl’s Drum Festival

NorthWar

Keep Of Kalessin Interjú

Jillian

Hot News: Soilwork – announce special show and DVD shoot in Helsinki!

NorthWar

Hot News: Soilwork – announce second European tour leg for 2014!

NorthWar

Hot News: Soilwork – tour to kick off this Friday, live stream of first show, drum lessons with Dirk Verbeuren!

NorthWar

Hot News: Soilwork – ‘Tongue’ lyric video available online, European tour to kick off soon!

NorthWar

Hot News: Soilwork – to release deluxe version of classic album »A Predator’s Portrait«!

NorthWar

Hot News: Soilwork – Greet European Fans!

NorthWar

Őszi koncerthírek, Volbeat-Hegyalja jegyakció a Concerto Musicnál

NorthWar

Hot News: Soilwork – Announce First Dates Of „The European Infinity Tour“!

NorthWar

Hot News: Soilwork – Premiere ‘Spectrum of Eternity’ Video!

NorthWar

SOILWORK – The Living Infinite

Menegroth

Hot News: Soilwork – To Bring „The Living Infinite“ To Australia!

NorthWar

Hot News: Soilwork – Release New Single, „Long Live The Misanthrope“!

NorthWar

Hot News: Soilwork – Post Third Album Trailer!

NorthWar

Hot News: Soilwork – Post Second Album Trailer, First Track By Track Video, Kick Off iTunes Countdown!

NorthWar

Hot News: Soilwork – Post Second Album Trailer, First Track By Track Video, Kick Off iTunes Countdown!

NorthWar

Hot News: Soilwork – Release Brand New Track „Rise Above The Sentiment“ + Video Clip!

NorthWar

Hot News: Soilwork – First „The Living Infinite“ Album Trailer Online!

NorthWar

Hot News: Soilwork – Kick Off Fan Video Contest & To Play Tuska 2013!

NorthWar

Hot News: Soilwork – Release Second Single Off „The Living Infinite“!

NorthWar

Hot News: Soilwork – „The Living Infinite“ Track By Track Part 2!

NorthWar

Hot News: Soilwork – Track-By-Track Pt. 1 Of „The Living Infinite“!

NorthWar

Hot News: Soilwork – Brand New Song To Premiere Tonight!

NorthWar

Hot News: Soilwork – Announce First Festival Gigs For 2013!

NorthWar

Hot News: Soilwork – Announce „The Living Infinite“ Artwork, Release Date, Track List!

NorthWar

Hot News: Soilwork – New Model Army’s Justin Sullivan to Guest on New Album!

NorthWar

Hot News: Soilwork – To Enter Studio This Month!

NorthWar

Hot News: Soilwork – Joined by Guitarist David Andersson!

NorthWar

Hot News – Soilwork In Songwriting Mode; New Footage From Roskilde Festival

NorthWar

Samael, Melechesh, Keep of Kalessin, Darkend, Minkus – Koncertbeszámoló

Hermes

SOILWORK – The Panic Broadcast

REBELPROUD

Soilwork Interjú

NorthWar

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Részletek

Sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához.

Bezár