BELPHEGOR – Blood Magick Necromance

Kiadó: Nuclear Blast

Weboldal: www.belphegor.at

Kiadás éve: 2011

Stílus: Black / Death

Brief Sum: With Blood Magick Necromance, Belphegor have set the basics of their new path which was intended to be more epic and atmospheric but fast and cruel at the same time. They took the darkness of their earlier era with the melodic and death influenced riffs of their later albums and mixed it with monumental elements which works well on the most parts of the record. Although, the songs themselves are not the most exciting pieces of Belphegor – except Sado Messiah which is an absolute masterpiece -, but the listeners can be surprised by some of the special extras they put in the songs. You can already hear some familiar tunes in the opener track, they reinstrumentalized one of the most famous work of Johannes Brahms (the first opus of Hungarian Dances) and integrated it well into a pure, destructive but still monumental death/black metal song. The next song also has some surprises, it’s almost like a melodic black metal track, not to mention the great synthesizer themes in the background. Finally, they’ve managed to write a good slow song called „Discipline Through Punishment” which is a relief after the unappraisable efforts on the last two albums. In my opinion, the last three tracks are the bridge which connects the latest Belphegor albums to their new style, these are actually well-written songs and „Sado Messiah” is one of the best they have ever written. However, there are some true disappointments also, the mediocre and too long self-titled track „Blood Magick Romance” and the absolutely poorly written „Angeli Mortis De Profundis” which sounds more like a song of an amateur black/death band. I couldn’t even believe that I was still listening to the same thing! Despite these two tracks, the rest of the album is strong, undoubtedly it has the best sound (maybe too good for this kind of music) and it’s a good step towards the new style.

Az osztrák Belphegorról alkotott vélemények erősen megoszlanak, még saját rajongótáborukon belül is. A régivonalas Belphegor rajongók általában a Necrodaemon Terrorsathan-t tartják a legjobb albumnak, és úgy gondolják, hogy a Lucifer Incestus óta csak árnyéka önmagának ezekkel a dallamosabb kísérletezésekkel, sokan pedig azt mondják, hogy éppen a Goatreich – Fleshculttal kezdett el a zenekar egy olyan vonalon járni, ami igazán egyedi, és kiemelkedik az átlagos black/death csapatok közül. Sokan közülük azt is állítják, hogy a Pestapokalypse VI volt talán a csapat utolsó jó lemeze, az azt követő kettő pedig csak egyre gyengülő másolata annak. Én pedig ahhoz a kisebbséghez tartozom, akik eddig minden albumot és korszakot egyformán szerettek, és akik úgy tartják, hogy szinte minden albumon akadtak gyenge pillanatok és zseniális számok egyaránt, ezért itt nem nagyon tudunk különbséget tenni (bár azt én is elismerem, hogy a fent említett két albumon ezek más mennyiségben fordultak elő, mint a többinél). Kérdés volt, hogy az új album, amelyre már az eddigi 1 éra/4 stúdióalbum arány, és a sok, interjúban adott utalás alapján prognosztizálva volt egy új irány, melyik rajongótípust fogja lelkesíteni, esetleg tovább árnyalja-e a zenekarról alkotott eddig elképzeléseinket.

Még az album megjelenése előtt kikerült egy klip az „Impaled Upon The Tongues Of Sathan”-ről, amely leginkább a korai korszakot idézte mind képi, mind zenei világában, ugyanakkor egy-egy rész atmoszférája miatt azért ez annyira nem volt egyértelmű. Ezért lepődtem meg a nyitótételen, ami hangzásvilágában leginkább a Bondage Goat Zombie album második felére emlékeztetett inkább, ahogy később a „Discipline Through Punishment” is. Az „In Blood – Devour This Sanctity”-t mindenképpen feldobják a keleties, már-már Melechesh-es témák, de ilyet már hallhattunk korábban a csapattól a „Chronicles of Time”-ban is. A Bondage Goat Zombie albummal való kapcsolat nem csak ez, bár a másik hasonlóság inkább azzal az érával kapcsolatos: a dallamvezetés a refrénnél hasonlóan épül fel a számban, egy monumentális dallam alatt egy blast-beates rész megy, és az egész így egy erős, egyértelműen a Belphegor második korszakát idéző atmoszférát teremt meg. Azonban ezúttal ez a téma nem saját, ugyanis Johannes Brahms egyik leghíresebb művéből, a Magyar táncok 1. tételéből használták fel a vezérmotívumot, ami talán a legközismertebb téma a német zeneszerző munkásságából. Feltételezem, hogy ez szándékos, mert minden változtatás nélkül emelték át a dalba, és hangszerelték át ennek megfelelően, és be kell valljam, bármennyire is szívem csücske az eredeti, ezúttal ez a megoldás hibátlanra sikeredett. Remekül illeszkedik a dalba, aki nem figyel oda, lehet, hogy fel sem kapja a fejét arra, hogy ez a dallam valahonnan ismerős lehet. A másik dal, a „Discipline Through Punishment” egy kiváló példa arra, hogy a zenekar is képes a fejlődésre. Az előző két albumon kétszer is megpróbálkoztak a lassú, kimért számok írásával (Sexdictator Lucifer, Der Geistertreiber), de ezek inkább voltak önmaguk paródiái, nem lehetett őket komolyan venni. Ezúttal azonban sikerült végre, ennek a dalnak már valóban van súlya, és valóban epikus, épkézláb dallamvezetés van benne, nem csupán egy egyszerű riff van harmadára lassítva.

Ezzel kapcsolatban kitérnék itt egy dologra, mégpedig hogy a zenekar a promóciós levél alapján egyértelműen ezt az epikus, atmoszferikus vonulatot jelölte meg új irányként, persze a korábbi Belphegoros brutalitást megtartva. Ezek a szavak a legtöbb zenekar esetében semmiféle valódi jelentést nem hordoznak magukban, sokszor ez csupán marketingszöveg, de ezúttal látom a valóságalapját. Erre legjobb példa a „Rise To Fall And Fall To Rise” című dal, amelynek már a gitártémái is szokatlanok az eddigi Belphegortól, kimértek, ugyanakkor az alapok olyanok, amelyek inkább egy-egy melodic black csapatra jellemzőek. Ha ehhez hozzávesszük, hogy ebben a dalban a szintetizátornak (!) is több szerepe van, mint eddig, amikor csak egy-egy akkordot ütöttek le rajta, vagy épp a háttérben szőnyegként lehetett hallható, akkor már egyértelmű az új dolgokkal való kísérletezés ténye. Félreértés ne essék, nem mentek át szimfonikus black/death-be, csupán ebben az egy dalban játszik konkrét dallamot a szintetizátor, és itt sem végig. A többi dalnál vagy ennyit sem, vagy egyáltalán nincs is, mindenesetre engem meglepett.

Az epikusságot azonban a csapat nem mindig értelmezi szerintem megfelelően, erre a legjobb példa a címadó, ahol egy olyan disszonáns témát játszanak el középtempóban, amelyet mintha a legutóbbi két album harmadik tételeiben már hallottunk volna, csak éppen kétszeres sebességgel. Persze ezeket kiegészítik még lassabb és teljesen semmitmondó riffekkel is, csak hogy az önmásolás ne legyen olyan egyértelmű, mint anno a „Justine – Soaked In Blood” és a „Goatreich – Fleshcult” esetében. A vezértéma még egész jó is lenne, de 7 perc ebből a dalból iszonyúan sok. Az ezt követő, már kivesézett „Discipline Through Punishemnt” sem pörgeti fel a sebességet a maga kimért tempójával, de ez a dal legalább jól össze lett rakva, viszont az ezután következő „Angeli Mortis De Profundis” számomra egy talány. Azt értem, hogy kell minden lemezre egy szélvészsebességű téma, és eddig ezek emlékeztettek is legalább a régi Belphegorra, de ezt a dalt egyszerűen nem tudom megérteni, ez inkább emlékeztet egy teljesen arctalan harmadvonalas, ámde profi black/death csapat első számainak egyikére, mint egy veterán csapat megnyilvánulására. A dal csak rövid időre mozdul el a szűkített terc által behatárolt tartományból (és annak pár hanggal feljebb tolt variánsaiból), mindezalatt pedig a szokásos szélvészgyors blast-beat megy, minimális variálással. Nem, egy dal nem attól jó, hogy gyors, és nem attól atmoszferikus, hogy eközben még disszonáns és monoton is, ezeket el kellene felejteni. Még szerencse, hogy ezután jön a klipnóta, ami szerintem jóra sikeredett, és a refrénje megmutatja azt, hogy mi a valódi atmoszféra. Az ezt követő dal is igen jó, de ami a legkiemelkedőbb az egész lemezen, sőt, az egész Belphegor történetében, az a záró Sado Messiah, ami mindenképpen a csapat egyik legjobban megírt száma. Ha ezt értették epikus, atmoszferikus de egyszerre pusztító sebességű irányvonalon, akkor áldásomat adom rá, egy ilyen számokkal teletűzdelt albumért rohannék az első boltba.

A bevezetőben feltett kérdésemre, hogy melyik rajongótábort fogja kielégíteni ez a lemez, nincs adekvát válasz. A korai érát szeretőknek tetszeni fog valószínűleg, hogy eltávolodtak a második éra már-már slágeres témáitól, viszont ha meghallják a szintetizátor témákat, vagy a fogós és dallamos gitárszólókat, amik helyenként szerepelnek, akkor talán egy pillanatra felvonják majd a szemöldöküket. A zenekart eddig jellemző pusztító erő sem olyan intenzív, hiába az ezúttal tökéletes hangzás, emiatt lehet, hogy többen el fognak fordulni a zenekartól. Számírás tekintetében is ambivalens érzéseim vannak velük kapcsolatban, a lemez eleje és vége a jó és a zseniális között mozog, a közepe viszont erőltetett, unalmas, csak néhol üti meg a mércét. Tekintve, hogy a zenekar új ösvényre tévedt, most nem leszek olyan szigorú velük, és díjazom azt, hogy egy olyan remekművel örvendeztettek meg, mint a Sado Messiah, de a későbbiekben ennél több izgalmat remélek tőlük.

SAMPLE:
MySpace link

Trackist:

1. In Blood – Devour This Sanctity
2. Rise To Fall And Fall To Rise
3. Blood Magick Necromance
4. Discipline Through Punishment
5. Angeli Mortis De Profundis
6. Impaled Upon The Tongue Of Sathan
7. Possessed Burning Eyes 1997
8. Sado Messiah

Pontszám: 7.5

Kapcsolódó cikkek

Belphegor – Black Winged Torment (Official video)

NorthWar

Marduk, Belphegor, Bliss Of Flesh, Ethereal – Koncertbeszámoló

NorthWar

BELPHEGOR – Conjuring The Dead

K.Zs.

Belphegor – “Conjuring The Dead” teljes album stream!

NorthWar

Belphegor – Conjuring The Dead (Official Music Video)

NorthWar

Belphegor – „Conjuring the Dead” videóról megtekinthetők a képek!

NorthWar

Belphegor – Ízelítő a „Conjuring the Dead” videokliphez

NorthWar

Hot News: Belphegor – release vocal recordings trailer on »Conjuring The Dead«!

NorthWar

Hot News: Belphegor – ‘Gasmask Terror’ digital single out now!

NorthWar

Hot News: Belphegor – release lyric video for ‘Gasmark Terror’!

NorthWar

Hot News: Belphegor – second studio trailer released

NorthWar

Hot News: Belphegor – first studio trailer released

NorthWar

Hot News: Belphegor – Extended Rehearsal Footage Online!

NorthWar

Hot News: Belphegor – tracklist of »Conjuring The Dead« released

NorthWar

Hot News: Belphegor – release cover-artwork of »Conjuring The Dead«

NorthWar

Hot News: Belphegor – unveil title & release date of their new record!

NorthWar

Hot News: Belphegor – ‘In Blood – Devour This Sanctity’ video premiering today!

NorthWar

Hot News: Belphegor – New Album Pushed Back To Early 2014!

NorthWar

Hot News: Belphegor – Continue Recording The New Album At Mana Studios!

NorthWar

Hot News: Belphegor – First Studio Trailer Released!

NorthWar

Hot News: Belphegor – Announce Special “20th Anniversary” Shows For 2013!

NorthWar

Hot News: Belphegor – Rehearsal Footage Online!

NorthWar

Hot News: Belphegor – Studio Update for Chapter #X

NorthWar

Hot News: Belphegor – Enter the Mana Studios in Florida in May!

NorthWar

Hot News: Belphegor – Starting Rehearsal For Upcoming Album!

NorthWar

Hot News: Belphegor – Have Uploaded New Live Footage!

NorthWar

Hot News: Belphegor – Working On Material For New Album!

NorthWar

Hot News – Belphegor: Party San Open Air Footage Posted Online!

NorthWar

Hot News – Belphegor: Forced To Stop All Activities!

NorthWar

BELPHEGOR – Walpurgis Rites – Hexenwahn

Morhguel

Dublini élménybeszámoló: Nile, Belphegor, Grave

theowina

Nile, Belphegor, Grave – Koncertbeszámoló

Morhguel

Belphegor Interjú

theowina

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Részletek

Sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához.

Bezár