A deathcore színtérről idén – a Lorna Shore mellett – én a Cabal Magno Interitus című albumát vártam a legnagyobb reményekkel. Örömmel jelentem, most sem okoznak csalódást. A „Nagy hanyatlás” végre megérkezett! A koppenhágaiak hűek magukhoz, és olyan mélyreható pusztítást visznek véghez a lemezen, amiben még ezen a színtéren is ritkán találkozni.
A zenekar 2016-ban a Purge EP-vel debütált az extrém metal szcénában, azóta pedig töretlenül és kompromisszumot nem ismerve lépdel fölfelé a modern deathcore lépcsőfokain. Kétévente megjelenő nagylemezeik sorát 2018-ban a Mark of Rot nyitotta, amit a Drag Me Down követett. Ez utóbbi anyaguk már alászállás volt egy sötét, személyes pokolba, és az iszonyatos instrumentalitás, a nyomasztó atmoszféra, az erőteljes dalszövegek és – helyet engedve a kísérletezésnek – a jól eltalált hangszerelés jellemezte.
A Magno Interitus e poklot hivatott ismét megidézni. A produkció kristálytiszta, a dalszerzés pedig újfent dacolva a műfaji határokkal, számtalan zenei stílusból meríti ihletét a black-death-doom metaltól kezdve, a djent-en és dupstep-en keresztül, a hardcore-ig bezárólag. A lefelé hangolt riffek, az erős dob és az intenzív, kemény vokál persze továbbra is jellemzi őket, miközben minden szám azért érezhetően más-más műfaj felé tolódik el. A lemezen szétszórva ezek mégsem bontják meg az összkép statikáját, miként nem keltenek zenei blokk-érzést sem.
A Cabal idegekig hasító ösztönös brutalitása ezúttal is megfutamít vagy azonnal rabul ejt, de nem létezik köztes állapot! Zenei és vizuális kifejezésmódjuk célját ők maguk a „zsigeri és végzetes légkör” megteremtésében látják, amit a most megjelent harmadik album koncepciójában tökéletesen megvalósítanak. Mivel a 11 számos korongból májustól szeptemberig a nagyobb streaming szolgáltatókra 4 szám is kikerült, óriási meglepetésekre már nem számítottam. Beismerem, tévedtem, mert bár a Magno Interitus valamivel több mint 35 perce egy pillanat alatt suhan tova, a figyelmet mégis képes elejétől a végéig fenntartani, hovatovább fokozni. Szerintem jelenleg ez teszi őket a színtér egyik legizgalmasabb zenekarává.
A zenei határok feszegetésével kikevert blackned deatcore-ban a Cabalnak lényegében a brutalitás éteri formáját sikerült megjelenítenie, amely már az If I Hang, Let Me Swing című nyitódalban megmutatkozik. A dánoktól itt minden eddig ismert Cabal-élményt töményen megkapunk. A váratlanul berobbanó ütemek, a csonttörő súlyos letörések és döcögős gitármegtorpanások mögött fel-felsejlő dallamos betétek szépen beépítésre kerültek. Ez jellemzi a bonyolult dobmintákból álló és pörgősebb ütemű, de kevésbé sűrűn rétegzett második számot, az Insidious-t is. Az első különlegesebb dal számomra mégis a címadó Magno Interitus, ami egyrészt visszanyúl a korábbi munkáik világa felé, másfelől segít megérteni, hogy kortársaikhoz képest miben más a koppenhágaiak alkotása. Az ötösfogat tagjai ugyanis nem törekednek epikus hangzásra, az elektronikus és indusztriális elemek vég nélküli bevonásával, inkább a kísérteties atmoszféra megteremtésében érdekeltek, s ez végül megadja az egész album alaptónusát. Néha egyenesen azt éreztem, mintha a Cabal szintetizátor mintákra alapozva alkotta volna meg a lemezt. Nem tudom így volt-e, azonban a végeredmény sokkal természetesebb, egységesebb és black metalos hangulatúbb lett. Mindezt fokozza az Existence Ensnared lassú tempójú dupstep zajokkal teletűzdelt erőszakossága, ami folytatódik az Insidiou-hoz hasonló gyorsaságú, hardcore vonásokkal bíró Insatiable-ben. A közepén található indusztriális Blod af Mit hagy némi időt felocsúdni a soron következő zúzások előtt. Ennek ellenére Andreas Bjulver Paarup énekes Anaal Nathrak-ot megidéző pszichotikus károgása és kántálása az album egyik csúcspontjává teszi az egyébként némileg kilengő tracket. Nekem a Blod af Mit monotonitása egy indusztriális rémálom benyomását kelti, mintsem a helykitöltés érzetét.
Tovább pörgetve a korongot, egy sokkal inkább basszus központú tétel, az Exit Wound következik. A kemény, hardcore-rappelés ellenére az elektronikát itt már soknak éreztem, emiatt jobban lekötött a hagyományosabb deathcore témákra épített, kissé az ipari termelés légkörét idéző Violent Ends őrületes aprítása. Az album kilencedik tétele a Like Vultures, a lavinaszerű dobtémái, a végén felcsendülő kórus miatt azonnal a személyes kedvencemmé vált. Utolsó előtti számként az Exsanguination, igazi erőszakos riffelése, thrash-szerű sebessége és downtempós lüktetése, szinte invitál a pokolbéli utazásra. Az albumot a Plague Bringer kreatív elemekkel tarkított zúzása zárja, teljessé varázsolva a mű egészét uraló borongós hangulatot.
Az együttes nem csak zeneileg, de szövegileg is a „halálos rítusok” megteremtésén munkálkodik. A hanyatlás, a végzet, a kínok közt elszenvedett halál, noha nem hoznak semmi újdonságot, méltó kilépést jelentenek a művészi szövegalkotás felé.
Az utóbbi években a fiatal zenekarok körében szinte kötelezővé vált a vendégelőadók szerepeltetése. Ezzel a marketingfogással a Cabal szintén előszeretettel él. A korábbi albumokon közreműködött Matt Heafy (Trivium), Jamie Hails (Polaris), CJ McMahon (Thy Art is Murder) és Filip Danielsson (Humanity Last Breath). Ezúttal az Insidious-ban Simon Olsen (BAEST) hallható, a Magno Interitus-ban pedig Joe Badolato (Fit For An Autopsy) tűnik fel. Ámbár a lemez sikeréhez nyilván hozzájárulnak, előadásukat nem érzem felejthetetlennek, amitől persze jó őket hallani. Művészileg sokkal merészebb, de szerintem jobban kifizetődő húzás volt az indusztriális „John Cxnnor” duóval együttműködni, aminek eredménye a nagyon egyedi Blod af Mit című szám lett. Elismerem, elsőre a magyar füleknek szokatlan lehet, azonban – mint már említettem – egyáltalán nem kelt idegen hatást.
A Magno Interitust ezúttal is a zenekar gitárosa, Chris Kreuzfeldt keverte és masterelte, aki eddig minden Cabal-kiadást készített. A végeredmény tökéletes, mondhatni megugrotta a lehetetlent, és az élvonalba helyezte alkotásukat! A borítót, egyben az album esztétikáját Ari Aster Fehér éjszakák című horrorfilmje ihlette.
A Magno Interitus amellett, hogy dühös és nehéz zeneként kiszolgálja a műfaj rajongóit, és már a kezdésnél beszakítja az ablakot, működő alternatívát nyújt a régivonalas és a szimfonikus irányzat képviselőivel szemben, valamint megmutatja a deathcorban rejlő külön utas lehetőségeket és fejlődési irányt.
Tracklist:
- If I Hang, Let Me Swing
- Insidious
- Magno Interitus
- Existence Ensnared
- Insatiable
- Blod af Mit
- Exit Wound
- Violent Ends
- Like Vultures
- Exsanguination
- Plague Bringer
Pontszám: 9,5