Kiadó: Black Bards
Weboldal: www.cruadalach.com
Kiadás éve: 2011
Stílus: Celtic / Folk metal
(scroll down for English Version)
Az elején le kell szögeznem, nem igazán vagyok a lassabb, melodikusabb zenék híve, de a Cruadalach elnyerte a tetszésemet. A fiatal cseh kelta metal zenekar bemutatkozó kislemeze meglátásom szerint kettős. Bár a zenekar stílusa elméletileg kelta metal (erre utal a nevük és a skót szoknyás promóképeik is), ez csak a zenében és a hangszerelésben érződik. A dalok szövege (az angoloké, a csehet sajnos nem értem) inkább orientálisabb, keleties életbölcseleti témákat idéz fel, valamiféle antik szinkretista vallást idézve, mely az istenek tudását, az elveszett ősi bölcsességet kutatja. Ezek a szövegek pedig néhol nem igazán vannak összhangban a keltás zenével. Amúgy ez a keletiesség a borító és a booklet stílusán is érződik (meg kell jegyezni, a grafika nagyon szép lett). Talán pont ez az orientális és kelta zenei keveredés teszi igazán egyedivé a zenekart.
A zenével kapcsolatban el kell mondani, hogy a többféle férfiének nagyon változatossá teszi a lemezt, a népies metalra nem igazán jellemző módon operaszerű énekstílus is elég gyakran felcsendül (bár ez néhol erősen elüt a keltás zenétől). A vokálok tiszták, szépen hallatszanak és érthetőek is, női vokálból azért lehetne több. A népi és klasszikus hangszerek gyönyörűen szólnak, kiemelném a dudák és a cselló hangját, de a hegedű és a lant is nagyszerű. Ezzel szemben a dob néhol nagyon gyenge minőségű, kalapálásszerű és a gitárok hangján is lenne mit javítani, főleg a basszusén. Megemlítendő továbbá, hogy a demón is szereplő három dal (Golden Times, Pramen Epony és Confession) lerövidült és letisztultabb lett, ez mindenképp pozitív irányú fejlődés.
Az album az azonos címet viselő intróval kezdődik. Nagyon szép dudamelódia egy kis természetes aláfestéssel, majd egy mélyről jövő „Cruadalach” csatakiáltás zárja a rövid bevezetőt. Jó bevezető, bár megtévesztő, hisz az intró alapján egy kicsit „keltásabb”, harciasabb dalokra számít a felkészületlen hallgató.
Az első dal, az Occident Sun, mint a cím alapján sejthető is, nem igazán az ókori Európa jelentős népéről szól, hanem inkább egyfajta szinkretizáló kultuszvallásról. Lényegében az ősi tudásra próbálja emlékeztetni a hallgatókat. A hangszerek, főleg a hegedű és a cselló nagyon fennköltté teszik a dalt, a fafúvós dallamok pedig visszarepítenek a régmúltba.
A második teljes dal a cseh nyelvű Pramen Epony, aminek a szövegét sajnos nem értem, mégis egyik személyes kedvencem az albumról. Az elején a cselló vezeti a dallamot, az ének kiegyensúlyozott. A hegedű és a fúvósok is kiegyensúlyozottak a dalban, ahogy a tempóváltások is nagyon jók.
A harmadik szám a szintén cseh nyelvű Vrásčitá. Alapvetően nyugodt, lassabb nótáról van szó, elsősorban az ének tekintetében. A végére kissé erősebb ének is megjelenik, de ez a dal alapjain nem változtat.
Következő nótánk, a Heavenly Forge elég jól eltalált szám lett. Nagyon szép benne a dudajáték. Ez a leginkább „keltás” és egyben legharciasabb dal is. Minden klappol, biztos közönségkedvenc lesz.
Az ötödik dal a Rhythm of our Blood. Nagyon jó benne a lágy ének alatti lantjáték. Ez a dal szintén egy kicsit az orientális miszticizmusok világába repít, bár a zene itt is erősen nyugat-európai tradicionális gyökerekből táplálkozik.
A hatodik teljes dal (és egyben hetedik szám) a Golden Times, mely az atlantiszi aranykorba repít vissza minket. A dal erősen epikus, bár a torz ének belecsempészi a harciasabb folk metalokra jellemző kevésbé himnikus világot is.
Az utolsó dal a Confession, szép furulyadallamokkal és női vokállal (ebből juthatott volna talán más számba is). A dal egy igazi hitvallás, végig nyugodt zenével, ami tökéletesen kiegészíti a szöveget, amely az elfeledett ősökről szól. Egyedül a vége felé van egy kétségbeesett kiáltásnak hangzó énekrészlet, ami a dal drámaiságát kitűnően fokozza.
Összegezve pörgősebb is lehetne az album, néhol inkább az orientális metal jelzőt használnám rá, bár keltás dallamok is felcsendülnek, de ez annyira nincs összhangban a nyugodt énekkel. Talán néhol kevesebb is kellett volna bele ebből a fajta énekből. A cseh nyelvű két dal nagyon el lett találva, érdemesebb lenne több csehet és kevesebb angolt írni a következő albumra. Összes dal 4-5 perc között van, nem túl hosszúak, jól emészthetőek. Mindenképp egyedi stílusú a zenekar, kíváncsian várom, hogy élőben is halhassam őket.
—————-
ENGLISH VERSION:
First of all, I must admit, I’m not the fan of slower, more melodic music, but the Cruadalach achieved my sympathy. In my view, the debut EP of the young Czech Celtic Metal band is dual. Albeit their genre is Celtic Metal (their name and their promo pictures in kilts allude to this), this can be recognizable in their music and scoring. But the lyrics of the songs (the English, unfortunately I don’t understand the Czech lyrics) are rather oriental, they bring up Eastern philosophic topics, seem to be something ancient syncretistic religion, which searches the knowledge of gods, the lost wisdom. These lyrics aren’t in harmony with the Celtic-like music in some parts. Anyway, this orientality can be explored on the design of the cover and booklet (it’s important, the graphics are very nice). Perhaps this mixture of Oriental and Celtic music makes the band really unique.
About the music: the different male vocals make the album very manifold, and opera-like male vocals (which aren’t spread in Folk Metal) are also common, but it sometimes strongly differs from the Celtic music. The vocals are clear, sound greatly and understandable, but female vocal should be more on the album. The folk and classical instruments sound awesome; especially the bagpipes and the cello, but also the violin and the cittern are great. On the other hand, the sound of drums is very weak quality in some parts, a bit like hammering, and the sound of guitars – especially bass – could be better. The three songs, which were also on the demo (Golden Times, Pramen Epony and Confession) became shorter and more scoured, this is absolutely positive advancement.
The EP begins with the similarly called intro. Very beautiful bagpipe melody with a little natural background, then a „Cruadalach” battle cry – coming from the depths – finishes the short preamble. It’s a good intro, but a bit abusive, because the listener waits a bit „more Celtic”, more martial songs after the intro.
The first song, Occident Sun – as the title shows – isn’t about the great people of the ancient Europe, but rather about a syncretistic cult. Its aim to prompt the listeners to the ancient knowledge. The instruments, especially the violin and the cello make the song very elevated and the woodwinds cite the bygone times.
The second full length track is the Czech Pramen Epony, which lyrics I don’t understand unfortunately, even so it’s of my personal favourites from the album. At the beginning, the cello leads the tune, the vocal is balanced. The violin and pipes are balanced, too, and the tempo changes are also very good.
The third song is the also Czech Vrásčitá. Basically this is a calm, slower track, especially in the vocals. To the end of the song, stronger vocals appear, but it doesn’t change the basics of the song.
Our next track, the Heavenly Forge is a well made song. The bagpipe play is very nice. This song is the „most Celtic” and most fighting on the EP. Everything hangs together; surely it’ll be popular on concerts.
The fifth song is the Rhythm of our Blood. The cittern play is very good under the calm vocals. This song also flies us to the world of Oriental mysticism, albeit the music comes from Western European traditional roots.
The sixth full length song (and also the seventh track) is the Golden Times, which flies us back to the Atlantean Golden Age. The song is very epic, but the harsh vocals gets in the less hymnic world of the more warlike Folk Metals, too.
The last song is the Confession with beautiful flute tunes and female vocals (which should be even in the other songs). The song is a real „confession”, with calm music, which perfectly supports the lyrics about the forgotten forefathers. Only at the end there is a desperate cry-like vocal part, which deepens perfectly the dramatic effect of the song.
To sum up, the album should be a bit more eventful. Sometimes I would use the Oriental Metal genre, albeit Celtic melodies appear, too, but this isn’t in harmony with the calm vocals. Perhaps they should use a bit fewer of this kind of singing. The Czech songs are great, I think, they should write more Czech and less English lyrics to the next album. All songs are between 4-5 minutes, they aren’t too long, easy of digestion. Their style is really unique, so I’m looking forward to see them on a concert.
SAMPLE:
MySpace link
Tracklist:
1. AGNI
2. Occident Sun
3. Pramen Epony
4. Vrásčitá
5. Heavenly Forge
6. Rhythm of our Blood
7. Golden Times
8. Confession
9. Cernunnos, zlatooký král