CRUADALACH – Lead – Not Follow

Kiadó: Black Bards

Weboldal: www.cruadalach.com

Kiadás éve: 2011

Stílus: Celtic / Folk metal

 

(scroll down for English Version)

 

Bár olyan, mintha jóval régebben történt volna, mégis még idén februárban írtam ismertetőt a fiatal cseh folk metalosok debütáló kislemezéről és készítettem velük interjút. Azóta a zenekar túl van jó pár sikeres fellépésen, köztük a tavaszi BeltineFest 2011 turnén is, melynek magyar résztvevője (Niburta) és magyar állomása (Budapest, Kék Yuk) is volt, és melyről szintén írtam beszámolót. Sajnos az őszre tervezett SamhainFest 2011-nek végül nem lesz magyar állomása és magyar fellépő is csak az olasz állomáson vendégeskedik (a tervekkel ellentétben nem a KerecsenSólyom, hanem ismét a Niburta), viszont a nyár és szeptember folyamán elkészült a Cruadalach debütáló nagylemeze, mely még erősebb anyag lett, mint az EP!

Az új album már címével és borítójával komoly üzenetet hordoz: „vezess – ne kövess!” Ezt a gondolatot szimbolizálja a kitűnő (és egyben egyszerűen nagyszerű) grafika is a falkavezér birkával.

A zenekar stílusa kissé keményedett, agresszívabb lett, több kelta és középkori elem került a népi szekcióba és több punk/hardcore és doom metal a fémzenei részbe. Az intró, Dubh (a sötétségnek ajánlva) abszolút kelta dallam, törzsi dobjátékkal, dudával és ciszterrel (egy lantfélével) és kitűnő bevezető a hardcore-os feelingű Rage Starts Here-hez. A dal tempóváltásokkal tűzdelt, a durvább, pörgősebb részeket Radalf core-os éneke erősíti, a lágyabbakat opera-szerű, tenor stílusa. A népi elemek nagyon jól illeszkednek a zenébe, a csapat továbbra is népi hangszerek garmadáját vonultatja fel (dudák, sípok, furulyák, ciszter, dzsembe, hegyi kürt, hegedű, cselló…). A dal az önzőség és arrogancia ellen emeli fel szavát. A harmadik szám a cseh nyelvű Nezlomní, néhány angol betéttel, a kitartásról, rugalmasságról szól. Zenéjét tekintve ez is durvulósabb, keményebb; a doomos, kétlábdobos témák és hörgős vokálok mély atmoszférát adnak neki. Emellett a népi vonalon a középkori síp (schalmei/ calamus) viszi a főszerepet, de a cselló, hegedű és a ciszter is fontos szerepet játszik, ez utóbbi hangszer nagyszerű az akusztikus részeknél. A négyes dal a Living with Pride, melynek címe úgy hiszem, magáért beszél. A melankolikus bevezetőt („igazodni kell az élet szabályaihoz”) egy sokkal vidámabb, pörgősebb rész váltja („saját utadat járd”) kellemes furulyajátékkal, de emellett visszatér a doom metalos hangulat is. Az ötödik dal az akusztikus és cseh-horvát kétnyelvű Blejanje na mjesec, mely erős középkorias dal, fafúvósokkal (duda, furulyák) és dzsembével és egyfajta torokénekszerűséggel. A dalban vendégeskedik a Stribog ex-énekesnője, a horvát Ana Backonja, aki a szöveg megírásában is fontos szerepet játszott. Az egész dal erősen egy kora középkori pogány ceremóniának tűnik és az előző dalhoz is kapcsolódik, hiszen „minden saját úton járó tiszteletére” íródott. Nekem nagy kedvencem lett! A hatos nóta a Signal Fires, azokról a tüzekről, melyek a legsötétebb éjen is átvezetik az embert. Ez a dal nem annyira a népies, mint inkább a klasszikus zenei elemekből táplálkozik, ezek a részek a meghatározóbbak. A középkorias-népies dallamvilág a rövid, pörgős részeknél kap nagyobb szerepet.

A következő dal a zenekar legrégibb, még 2009 őszi dala, a névadó Cruadalach. Korának megfelelően ez egy olyan tétel, mely több elemet vett át a kelta zenéből és a klasszikus hatások is meghatározóbbak, bár a dal vége és outrója kissé gyorsabb. A nyolcadik dal a lassabb, himnikusabb cseh nyelvű Morrigan, mely címét a háború ír istennőjéről kapta. A dal vége felé itt is található egy tempóváltás, kissé punkos ízzel, bár ettől eltér a gyönyörű csellódallam. A kilences szám a For my Bleeding Friends. Zeneileg talán a törzsi zenék, a punk és a klasszikus zene keverékének lehetne nevezni. Ez a furcsa fúzió tetszik, a szöveg mondanivalójával is egyetértek, bár az obszcén szóhasználatot feleslegesnek tartom. Az utolsó előtti dal (Hear Our Voices!) egymás szavának, véleményének tiszteletben tartására hívja fel a figyelmet és arra, hogy így lehet bölcsebb az ember. A zárótétel a lassú, melodikus The Promise, szintén klasszikus zenei gyökerekből merít (Ana itt háttérvokállal ismét kisegíti a cseheket), de van benne egy menetelősebb rész is. A dal az ősök tiszteletére íródott, akik előttünk jártak és küzdöttek, hogy megkönnyítsék az életünket.

A lemez összességében nagyon tetszik, bár van egy-két kiküszöbölésre váró hiba, például a metalhangszerek hangzása még mindig nem a legjobb, főleg a népi hangszerekéhez képest. Emellett van egy-két kevésbé eltalált tempóváltás is, például a Morriganben, vagy kissé felesleges lágy énekrész, mint a kezdődalban.

A lemez grafikája külön említést érdemel. Albrecht K. Smuten kitűnő munkát végzett, de a zenekar is odatette magát, hisz a bookletben a dalszövegeken túl igen részletes köszönőszöveget (melynek van magyar vonatkozása is) és minden dalhoz egy rövid ajánlót is találhatunk. A kivitelezés 100%-os!

————————————

ENGLISH VERSION:

Although it seems to me as I did it very long time ago, it was in this February, when I wrote a review on the debut EP of the young Czech folk metallers and interviewed them. Since these, the band have had many successful gigs, for example the BeltineFest 2011 tour in spring, which also had a Hungarian performer (Niburta) and a Hungarian show (Budapest, Blue Hell) and which I wrote a report on, too. Unfortunately SamhainFest 2011 in the autumn doesn’t have Hungarian stop and Hungarian band will play only at the Italian gig (despite of the plans it won’t be KerecsenSólyom, it’ll be Niburta again), but during the summer and September Cruadalach ended the debut full-length album which became even stronger material than the EP!

The new album has a serious message even with its title and cover: “lead – not follow!” This thought is symbolized with the amazing (and also simply great) artwork with the flock leader sheep.

The band’s style became a bit harder, more aggressive, it has more Celtic and medieval elements in the folk section and more punk/hardcore and doom metal in the harder part. The intro, Dubh (dedicated to the darkness) is an absolutely Celtic-like melody with tribal drum, bagpipe and cittern (a kind of lute) and it’s a perfect intro to the hardcore-like Rage Starts Here. The song is full with tempo changes, the harder, faster parts are strengthened by Radalf’s core-like harsh vocals, while the softer parts are decorated with his opera-like, tenor vocals. The folk tunes fit into the music very well; the band still uses a big amount of folk instruments (bagpipes, shawms, flutes, cittern, djembe, gemshorn, violin, cello…). The lyrics are against selfishness and arrogance. The third song is the Czech Nezlomní with some English parts; is about the adaptability and steadiness. If we see its music, it’s more brutal, harder with doomish, double bass drum themes and grunt vocals, which give it a deep atmosphere. Along with this, on the folkish line the shawm plays the main role, but violoncello, violin and cittern also plays important roles. The last instrument is very amazing in the acoustic parts. The fourth number is Living with Pride, its title speaks for itself, I think. After the melancholic intro (“you must follow the average life”) there’s a much happier, faster part (“follow your own way”) with pleasant flute melody, but the doom atmosphere also returns. The fifth song is the acoustic and Czecho-Croatian bilingual Blejanje na mjesec, which is strongly medieval influenced with wood-winds (bagpipe, flutes) and djembe and a kind of throat-singing. The Croatian Ana Backonja, ex-singer of Stribog is guest in the song, who played a significant role in the lyrics writing, too. The entire song seems to be an early medieval pagan ceremony and connected with the previous song, because it’s dedicated to “everybody who can choose an own path”. It became my big favourite! The sixth track is Signal Fires, about the fires which lead people even through the biggest darkness. This song is less folkish, it’s rather built up from classical elements, and these are the more determinant. The medieval/folkish tunes used in the short, fast parts of the song.

The next song is the oldest one from the autumn of 2009, the self-named Cruadalach. According to its age, this track is influenced by Celtic and classical music more, albeit its end and outro is a bit faster. The eighth number is a slower, more elevated piece, the Czech Morrigan, named after the Irish war goddess. Near its end, there’s a tempo change with some punkish feelings, but the wonderful cello melody doesn’t really fit it. The ninth piece is For my Bleeding Friends. We should say; this music is some kind of combination of tribal, punk and classical music. I like this strange fusion and I also agree with the essence of the lyrics but I think, the obscene words are unnecessary. The song before the last one (Hear Our Voices!) calls our attention to respect each other and then we can become wiser. The ending song is the slow, melodic The Promise, building from classical roots again (Ana helps again the Czechs with backing vocals here), but it has a marching part, too. The song is dedicated to the ancestors, who went before us and fought to make our life easier.

The whole album is very good, but there are some problems to solve, for example the sound of the metal instruments is still not the best, especially in comparison to the folk instruments. Beside this, there are some not really well-made tempo changes, like in Morrigan or a bit unnecessary soft vocals, like in the first song.

I must talk up the artwork. Albrecht K. Smuten did a precise work, but the band also made a great one, because into the booklet they inlaid a detailed thanking text (which has Hungarian link, too) and short commendation for each song along with the lyrics. The design is excellent!

SAMPLE:
MySpace link

Tracklist:

1. Dubh
2. Rage starts here
3. Nezlomní
4. Living with Pride
5. Blejanje na mjesec
6. Signal Fires
7. Cruadalach
8. Morrigan
9. For my Bleeding Friends
10. Hear our Voices!
11. The Promise

Pontszám: 9

Kapcsolódó cikkek

Cruadalach – Life-Worshipping Bastards (Official Music Video)

NorthWar

Hot News: Cruadalach signs booking contract with Austrian agency Black Light Music

NorthWar

BeltineFest 2012 – Koncertbeszámoló

ST. Toma

Cruadalach Interjú

ST. Toma

CRUADALACH – Agni – Unveil What’s Burning Inside EP

ST. Toma

Szólj hozzá!