Gondolkoztam azon, milyen zene illene ehhez a borongós, esős naphoz, mígnem a promók között válogatva megakadt a szemem a fiatal hazai death/black metal csapat, a DVVAD debütálásán.
Azt rögtön leszögezem, hogy ha valaki, akkor a német Talheim Records bizony mindig is figyelt a kivételes, egyben figyelemfelkeltő, ugyanakkor igényes csomagolásra. Ez most sincs másképp, a lemez– a Grafithamu, illetve Toldi Dániel munkája gyümölcseként– meglehetősen bizarr és metafizikus borítót kapott, ami garantáltan felkelti az érdeklődést a tartalom iránt is.
A szegedi ötös – Dudás Ádám (Ahriman, Gyepű) gitárok, ének; Gilián Péter (Dreamgrave, From the Sky) basszus; Nagy László gitárok; Kerezsi Gergő dobok és Márta Zoltán (Ahriman) billentyűk – Mrklb című albuma egy kiváló ajánlat az epikus és a brutális megszólalású zenék határán. Többnyire hosszabb lassú és közepes tempójú ütős részek, valamint rövidebb gyors és agresszív szakaszok között ingadozik, meglehetősen izmos ritmusszekcióval, éjfekete riffekkel, dallamos középrészekkel és fanyarkás vokálokkal. Ez az egyveleg így együtt egy teljesen komor, megfeketedett hangzást kölcsönöz a műnek, annak ellenére is, hogy a megszólalás alapvetően nem poros, sőt tulajdonképpen tiszta és modern. Magában a közel hámornegyedórás produkcióban azért pont kellő mértékű homályosság van ahhoz, hogy durva érzetet adjon, egyúttal lehetővé tegye, hogy a textúra bonyolult elemei is átragyogjanak a hangszórókon.
A lemezen helyet kapott számok mindegyike döntően az árnyékban mozog. Ez a dalszövegekben, melyek a felemelkedés és alászállás, az újrakezdés és elmúlás körforgásának filozofikus, egyben szélsőségesen nihilista légkörét árasztják éppen úgy megjelenik, mint a zenében. A rendhagyó energialöketektől kissé tüskés, de alapjában merengő, néhol húzó, máshol rángató négy epikus hosszúságú szerzemény sötét tónusú, s leginkább a poszt black metal felé hajlik, miközben számos elemében death, doom, atmoszférikus és ambient hatások dominálnak. Hallgatás közben olyan érzésem van, mintha közvetlenül, magával a zenekarral együtt vennék részt ebben a belső utazásban, ahol teljesen mindegy, épp hol zajlanak az események, a hangsúly mindig a gondolatok és érzelmek átadásán és megismerésén van.
Személy szerint engem lenyűgöz ez a magas minőségű gyártástechnika és precizitás, így nehezen választottam ki a szerintem legjobban sikerült dalt, a második tételt, ahol Forczek Ádám (Damnation, Needless, Nefalem) vendégéneke a Pokol minden zárát feltöri. Az old school hörgések a nyers üvöltéssel kombinálva fojtogató atmoszférát hoznak létre, amely a disszonáns gitárvezetésnek és az okkult billentyűknek köszönhetően fenségessé válik. A dalszerzés egyaránt remekül érzi, hogy a basszus és dobok segítségével hogyan táplálja a dühöt a kakofónia ritmikus hullámainak legélénkebb pillanataiban, ezáltal egészen démoni mélységekbe juttatva a hallgatóság tudatát.
A DVVAD-nak kedvez a gazdag réteghangzás és a felkavaró vízió, amely magas drámai és érzelmekkel teli zenét eredményez. A szárnyaló dallamokban és szenvelgő ritmusokban tündöklő produkció sikeres ötvözete az erőteljes atmoszférának és az agresszív melankóliának, tehát mindannak, ami ma egy tökéletes black metal anyag ismérve. Srácok, ez frenetikus lett!
Kiadó: Talheim Records Germany
Kiadás éve: 2023
Stílus: Death / Black
Web: facebook.com/dvvad666
Tracklist:
- MRKLB I.
- MRKLB II.
- MRKLB III.
- MRKLB IV.
Pontszám: 10