ELUVEITIE – Helvetios

Kiadó: Nuclear Blast

Weboldal: http://eluveitie.ch/

Kiadás éve: 2012

Stílus: Folk metal

 

(scroll down for English Version)

 

A svájci folk death metalos Eluveitie 2012-es sorlemeze sajnos jóval a hivatalos megjelenés (február 10.) kiszivárgott, így mire a kritikusok hivatalosan is kezükbe vehették a Helvetiost, arról már igen sokféle vélemény látott napvilágot. A banda elkötelezett hívei minden eddiginél erősebb anyagnak találják, míg a régi vonal (Vên-Spirit-Slania) hívei kissé csalódtak, hisz a zenekarvezető a Spirithez hasonlította a lemezt, ami azért nem teljesen állja meg a helyét. Jómagam minden lemezen találtam kedvemre való dalt és bizony az új albummal sincs ez máshogy. Nagyon szeretem a korai sötétebb műremekeket, de a Slania epikusabb és a 2010-es Everything remains… brutálisabb, deathesebb vonalát is, és előre bocsátható, a Helvetios mindegyikből merített egy keveset.

Az új lemez gitártémái ugyan kissé önismétlősek, a folk- és énektémák terén azért találhatunk jó pár újdonságot, sőt ami azt illeti, az is újdonság, hogy a Helvetios konceptlemez. A koncepció a kelták egyik törzsének, a helvéteknek (Svájc egykori lakóinak) a kései történetét mutatja be, a római-gall háborúk idején. Nálam, mint a történelem nagy rajongójánál ez bizony extra bónuszt jelent és talán a filmzenék kedvelői is értékelni fogják, hiszen ad egy filmzenés ízt az egésznek a sztori.

A lemezt a prológus és epilógus foglalják keretbe, melyekben a kitűnő skót színész, Alexander Morton működik közre, aki egyfajta visszaemlékezésként mesél a helvétek világáról és emlékéről. A prológus után az Eluveitie-től megszokott módon bele is vágnak a történetbe a brutális, de egyben fennkölt hangulatú címadó tétellel, a Helvetios-szal. A folkos vonal igazán csak a közepétől mutatkozik meg, inkább a göteborgi fílingre építenek, szövegében pedig egyfajta „előzménysztoritól” van szó. A második dal a Luxtos, mely fő témája egy francia/breton népdalra épül, egyébként több helyen az Inis Monát idézi (ami szintén egy tradicionális breton nótára épül). A Luxtos-t lüktetése és a furcsa, ámbár kellemes női éneke biztos közönségkedvenccé avanzsálja. Nagyszerű benne a gall nyelv használata is. A Home egy melodikusabb, fájdalmas, szomorú tétel a helvétekről, akik a római támadás következtében kénytelenek elhagyni otthonukat. Az ötödik szám, a Santonian Shores pedig a törzs atlanti-parti új hazájáról szól, nagyszerű tekerődallammal és deathes zúzdákkal igazi menetelős darab. A Scorched Earth egy hangulatos gall nyelvű, akusztikus átvezető tétel, mely után a már korábban nyilvánosságra hozott csatadal, a Meet The Enemy következik. Ez a gall háború kitörésének pillanatát és a helvétek római lerohanását örökíti meg, zeneileg dühvel, brutalitással van megtöltve, a Nil vagy a Bloodstained Ground juthat róla eszébe az embernek. A dalban egyébként cimbalmon a Nucleus Torn vezetője, Fredy Schnyder működik közre.

A lemezt a Neverland folytatja hasonló zúzással, majd egy másik korábban nyilvánosságra hozott nóta, az A Rose For Epona jön, melynek klipje már elérhető a nagyközönség számára is. Itt Anna Murphy kétségbeesett, erős éneke a meghatározó. Az egésznek van egy gót rockos hatása, leszámítva a népi részeket, számomra valahogy ez nem annyira nyerő. A szöveg egyébként egy ima a kelta Epona istennőhöz, akit azzal vádolnak a helvétek, hogy elhagyta őket. A szerintem leggyengébb tétel után azonban egyből jön a legerősebb dal, a másik klipes darab, a Havoc, mely kitűnő ír népi dallammal és durva, harcba hívó riffekkel operál. Azt hiszem, egyik kedvenc klipem lesz ez, remélem megfelelően erős videót forgatott rá a csapat. A másik legerősebb szám pedig a következő, tizenegyes The Uprising, melynek metalos részei szó szerint földbe döngölnek. A népi részek itt is nagyon jól illeszkednek a gyors, göteborgi death mellé. Címének megfelelően a rómaiak elleni gall felkelésről szól, Alexander Mortonon keresztül egy kelta harcos hívja harcba a gall törzsfőket. A tizenkettes Hope akusztikus és instrumentális dalával az Evocation I lemezt juttatja eszembe, nagyon hangulatos. A következő nóta, mely a The Siege címre hallgat, Anna énekének ismét egy újabb oldalát mutatja meg, hiszen a hölgy sikít/károg is itt, jól kiegészítve Chrigel hörgését. A dal témája Gallia központi erődjének római ostroma, melynek szomorú sorsa az Alesia című következő tételben teljesedik ki. Itt Anna éneke ismét a számomra kevésbé szimpatikus gótosra vált, bár ez erősebb, mint az A Rose For Epona, hiszen a keményebb vonal a meghatározó benne. A dal outrója epikus kórus, majd pedig a Tullianum című bús hangulatú rövid átvezető következik. A lemez utolsó teljes száma az Uxellodunon, melynek első sora („This is the final resistance”) akaratlanul is a svéd Dark Tranquillity-t juttatja eszembe. Ez a tétel is kétségbeesett, de egyben elszánt is, a kelták utolsó hősies küzdelméről, ellenállásáról szól. A lemezt a fent már említett epilógus zárja, melynek vége egy akusztikus, epikus kórussal operáló kelta dallam.

A helvét csapat ismét nagyot alkotott, a régebbi lemezek híveinek is el kell ismerniük, a Helvetios felülmúlja közvetlen elődjét és egyesíti a zenekar összes eddigi pozitívumát. Bár vannak részletek, melyek nem teljesen felelnek meg személyes ízlésemnek, a színtéren még mindig egyedi és erős zenekarról van szó, az új dalok többsége hamar kedvencemmé vált, így jár a maximális pontszám a lemezre.

————————–

ENGLISH VERSION:

Unfortunately the Swiss folk death metaller Eluveitie’s album of 2012 leaked out long before the official release date (10th of February), so when the reviewers officially got Helvetios, many opinions were already born. The biggest fans of the band found it the strongest material that Eluveitie ever made, while the fans of the old style (Vên-Spirit-Slania) were disappointed a bit, because the band leader compared this album to Spirit, which wasn’t the best choice. I found favourite songs on all albums and it’s similar with the new album, too. I like the earlier, darker masterpieces, but also the epic ones on Slania and the brutal, more death metaller style of Everything remains… in 2010 and I can say before all, Helvetios drew on a bit from all of these styles.

The guitar themes of the new album became a bit self-repeating, but we can find many new things in the vocals and folk themes, and even there’s a big innovation: Helvetios is a concept album. Its concept is the later history of a Celtic tribe, the Helvetians (ancient inhabitants of Switzerland) during the Roman-Gaulish wars. For me, as big fan of history this means extra bonus points and maybe the fans of movie soundtracks will also like it, because this story gives a soundtrack feeling to the album.

Prologue and Epilogue are the frames of the album, in which the brilliant Scottish actor, Alexander Morton narrates, who tells about the world and memory of the Helvetians as a kind of reminiscence. After the prologue Eluveitie – as always – begins with the brutal but also elevated title-track, Helvetios. The folk parts really came forth only from the middle, it’s rather based on the Gothenburg feeling and lyrically it’s a kind of “background story”. The second number is Luxtos, whose main theme is based on a French/Breton traditional song, sometimes it’s similar to Inis Mona (which is also based on a Breton folk song). The pulsation and the strange but pleasant female vocals will surely make this track favourite among the fans. Also the using of the Gallic language is great. Home is a more melodic, sorrowful, sad one about the Helvetians who had to leave their homeland because of the Roman attack. The fifth track, Santonian Shores is about the new home of the tribe on the Atlantic coast, it’s a great marching song with amazing hurdy-gurdy parts and deathish grinding. Scorched Earth is a good, Gallic acoustic interlude, which is followed by the earlier published battle chant, Meet The Enemy. It memorializes the moment of unleashing of the Gaulish war and the Roman attack on the Helvetians, musically it’s filled with rage and brutality, it reminds me of Nil or Bloodstained Ground. By the way Fredy Schnyder, leader of Nucleus Torn plays the hammered dulcimer in this one.

Neverland continues the album with similar smashing, then another earlier published track, A Rose For Epona comes, whose music video is also published. In this, Anna Murphy’s desperate, strong vocals dominate. The whole song has a gothic rock feeling, except the folk tunes; personally I don’t really like that. The lyrically it’s a prayer to the Celtic goddess, Epona, who is accused by the Helvetians that she abandoned them. In my own opinion, after the weakest song directly comes the strongest one, the other clip-track, Havoc which uses amazing Irish folk melody and rough, war chant-like riffs. I think it’ll be one of my favourite clips ever, I hope the band made a very strong music video for it. The second strongest track is the next, eleventh The Uprising, which metal parts smash you into the ground. The folk parts fit well the fast Gothenburg death metal. According to its title, it’s about the Gaulish rebellion against the Romans, a Celtic warrior call the Gaulish chieftains into arms via Alexander Morton’s voice. The twelfth Hope with its acoustic and instrumental song reminds me of Evocation I album, it’s a very good track. The next piece, titled The Siege shows another side of Anna’s vocals, because she cries/screams supporting Chrigel’s growls well. The topic is the Roman siege of Gaul’s central fortress, whose sad fate realizes in the next song, called Alesia. Anna changes her vocals to the gothic-like one again, which isn’t so sympathetic for me, but this song is stronger than A Rose For Epona, because the heavy themes dominate it. The outro of this track is an epic choir than a short, gloomy interlude, Tullianum comes. The last whole song of the album is Uxellodunon, whose first line (“This is the final resistance”) accidentally reminds me of Swedish Dar Tranquillity. This song is desperate again but also bold, it’s about the last, heroic struggle and resistance of the Celts. The album is ended by the epilogue mentioned above; whose outro is an acoustic Celtic melody with epic choir.

The Helvetian band created a great material again, also the fans of the earlier works must acknowledge that Helvetios gets ahead of its direct predecessor and unite all of the advantages of the band. Although there are parts which I personally don’t really like, the band is still unique and strong in the scene; most of the new songs became my favourites immediately, so they deserve the maximal points for this album.

SAMPLE:
YouTube link

Tracklist:

1. Prologue
2. Helvetios
3. Luxtos
4. Home
5. Santonian Shores
6. Scorched Earth
7. Meet The Enemy
8. Neverland
9. A Rose For Epona
10. Havoc
11. The Uprising
12. Hope
13. The Siege
14. Alesia
15. Tullianum
16. Uxellodunon
17. Epilogue

Pontszám: 10

Kapcsolódó cikkek

Eluveitie – tripla lemezbemutató koncert a Lacuna Coil és az Infected Rain társaságában Budapesten

NorthWar

Eluveitie: megérkezett az Epona, az album előzetes új dal / találkozz a zenekarral a budapesti koncert előtt!

NorthWar

Eluveitie és Amaranthe a Barba Negra színpadán – Maximum Evocation Tour 2017

NorthWar

Nicole Ansperger elhagyja az Eluveitie bandát – új hegedűst keresnek!

NorthWar

Eluveitie, Arkona, Skálmöld – Koncertbeszámoló

Gwanath

Eluveitie – Patrick Kistler távozott a csapatból

NorthWar

Eluveitie – Az „Origins” európai turné megkezdődött

NorthWar

Eluveitie, Týr, Metsatöll – Koncertbeszámoló

Lothwen

ELUVEITIE – Origins

ST. Toma

Eluveitie – Teaser videó a „The Call of the Mountains”-hoz elérhető

NorthWar

Eluveitie – A „The Call Of The Mountains” vadonatúj dal meghallgatható

NorthWar

Hot News: Eluveitie – debut official videoclip for ‘King’ on Metal Hammer!

NorthWar

Hot News: Eluveitie – teaser for ‘King’ videoclip released!

NorthWar

Hot News: Eluveitie – second album trailer released!

NorthWar

Hot News: Eluveitie – first album trailer released

NorthWar

Hot News: Eluveitie – release first single „King“ and lyric video

NorthWar

Hot News: Eluveitie – announce tracklist of upcoming album!

NorthWar

Hot News: Eluveitie – Album Title, Release Date And Cover Art Revealed!

NorthWar

Hot News: Eluveitie – European tour dates for 2014 announced!

NorthWar

Hot News: Eluveitie – Studio Update, First Guest Musician Announced

NorthWar

Hot News: Eluveitie – win Swiss Music Award!

NorthWar

Hot News: Eluveitie – nominated for Swiss Music Award!

NorthWar

Hot News: Eluveitie – Nominated for the »Swiss Music Awards«

NorthWar

Hot News: Eluveitie – introduce new fiddler Nicole Ansperger

NorthWar

Hot News: Eluveitie – parting ways with longtime violinist Meri

NorthWar

Hot News: Eluveitie – working on a new album!

NorthWar

Sabaton, Eluveitie, Wisdom – Koncertbeszámoló

Darkjedi

Sabaton, Eluveitie – ingyenes afterparty a koncert másnapján

NorthWar

Sabaton, Eluveitie, Wisdom – Koncertbeszámoló

Darkjedi

Hot News: Eluveitie – Frontman To Lecture About Gaulish War at Swiss University!

NorthWar

Hot News: Eluveitie – Announce Departure Of Sime, Introduce New Guitarist

NorthWar

ELUVEITIE – The Early Years

ST. Toma

Hot News: Eluveitie – Upload Lyric Video For “Your Gaulish War”!

NorthWar

Hot News: Eluveitie – Publish The Track “Lament” Of “Vên”!

NorthWar

Hot News: Eluveitie – To Release ”Early Years“ CD Package Including Re-Recorded Version Of Legendary ”VÊN“ EP!

NorthWar

Eluveitie – Havoc video

NorthWar

Eluveitie Interjú

ST. Toma

Hot News – Eluveitie: Making Of „A Rose For Epona“ Video Online!

NorthWar

Hot News – Eluveitie: Release „A Rose For Epona“ Video!

NorthWar

Hot News – Eluveitie: Second Song Off “Helvetios” Released!

NorthWar

Hot News – Eluveitie: Post First „Helvetios“ Video Trailer!

NorthWar

Hot News – Eluveitie: Reveal „Helvetios“ Cover Art & Tracklist!

NorthWar

Hot News – Eluveitie: In The Studio

NorthWar

Korpiklaani, Eluveitie, godnr.universe!, Virrasztók – Koncertbeszámoló

Darkjedi

ELUVEITIE – Everything Remains (As It Never Was)

NorthWar

Eluveitie Interjú

NorthWar

ELUVEITIE – Evocation I: The Arcane Dominion

theblackest

Paganfest – Koncertbeszámoló

Menegroth

Eluveitie Interjú

theowina

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Részletek

Sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához.

Bezár