A zenekarba több mint hét éve visszatért ikonikus Exodus vokalista, Steve „Zetro” Souza egy ízben azt nyilatkozta, hogy a thrash metalt még az 1980-as évek elején tulajdonképpen nem más, mint maga az Exodus találta fel. Noha a zenekar legendás főnöke, Gary Holt (gitár) soha nem foglalt állást ilyen és ehhez hasonlóan megosztó kérdésekben, Zetro véleménye szerint azonban a thrash metalra oly jellemző, sodró tempójú dobolást a zenekar ritmusszekciójának örök és megingathatatlan alapja, Tom Hunting dobos találta fel, míg Gary Holt a pengetési technika kialakításáért volt felelős. Akárhogy is (és bármennyire is zavarónak tűnhet, hogy az Exodus, az Overkill vagy épp a Testament vitathatatlan érdemei dacára sem kerülhetett be a thrash metal – sok esetben csak egykori – fő egyéniségeiből összeállított „Big 4” tagjai közé…), nyugodtan leszögezhetjük, hogy az Exodus érdemei önmagukért beszélnek: egy több, mint negyven éve töretlen lendülettel romboló metal intézményről van szó, amelynek főnöke, Gary Holt maga is élő legenda.
A 2010-es évek második fele nem volt igazán könnyű időszak a zenekar életében – mindenekelőtt azért, mert Gary Holt (amellett, hogy mindvégig megmaradt az Exodus teljes értékű tagjának és fő dalszerzőjének) nyolc éven át töltötte be Jeff Hannemann posztját a Slayer-ben. A Slayer búcsúturnéját követően azonban a gitáros ilyen irányúkötelezettségei megszűntek, és az új album megírásának idejére már teljes figyelmét az Exodus-ra volt képes fordítani. A 2014-ben kiadott Blood In, Blood Out album jelentős sikereket ért el mind a szakma, mind pedig a rajongók soraiban: Zetro visszatérése a keményvonalas Rob Dukes rajongókat leszámítva jó visszhangra talált, az album dalait pedig általában jól fogadta a közönség. A várakozások a 11. stúdióalbum már évek óta húzódó megjelenése előtt értelemszerűen a tetőfokára hágtak. A felvételeket ugyan már 2020 őszén megkezdték, de mivel Tom Hunting-ot nem sokkal az 56. születésnapját követően gyomorrákkal diagnosztizálták, az album megjelenési dátumát a zenekar kénytelen volt 2021. novemberére halasztani.
Szerencsére az Exodus soha nem adott ki gyenge anyagokat – és ez az általánosításnak tűnő következtetés a Persona Non Grata album esetében is beigazolódott. A ritmusközpontú zene gerincét Tom Hunting jellegzetes dobolása és Jack Gibson acélos basszusgitár-játéka alapozza meg, amelyre a thrash gépezet gyanánt pusztító gitáros-kettős (Gary Holt, valamint a Heathen-ből is ismert Lee Altus) látható könnyedséggel halmozza fel a jobbnál jobb riffeket. A forgatag középpontjában maga Zetro áll, aki jellegzetesen sikoltozó, vagy éppen rekedten üvöltő vokálja segítségével kölcsönöz további karakterisztikus vonásokat a zenekar hangzásvilágához. Gary Holt csapatának kreativitása már az első, címadó tételben is azonnal megnyilvánul. A Persona Non Grata hét és fél perces kolosszussá kiterebélyesedve mintegy felvezeti az egész albumot, ízelítőt adva a hallgatóra váró akusztikus élményekből. Már itt, az első tétel figyelmes hallgatása közben is tetten érhető, hogy a hosszabb szerzemények egyáltalán nem idegenek a csapattól: a címadó tétel mellett az albumot záró Antiseed vagy éppen a Lunatic-Liar-Lord sem nevezhetők éppenséggel rövidnek a maguk hat-hét perces játékidejével. Az utóbbi dal további érdekessége az, hogy az „H-Team” másik tagja, a korábbi gitáros Rick Hunolt, illetve a Gary távollétében kisegítő Kragen Lum is szerepelnek benne egy-egy szóló erejéig. A szerzemény további sajátossága az akusztikus gitár-alapú bevezető, amely érdekes atmoszférát kölcsönöz a számnak, némiképp utalva a Prescribing Horror hasonlóan visszafogott, bár lényegesen kísértetiesebb bevezetőjének felépítésére. Mindez nyilván elüt a nyers és lényegre törő old school thrash megközelítéstől, ám egyfajta friss és üdítő progresszivitást hoz a zenekar hangzásvilágába. Szerencsére a hagyományos, sodró-zakatoló thrash metal megközelítést kedvelő rajongók sem maradnak ragyogó pillanatok híján: a The Beatings Will Continue (Until Morale Improves), a Clickbait, a Slipping into Madness, vagy akár a szintén intenzív R.E.M.F. megint csak visszavezetik a hallgatót a régi idők Exodus albumainak hangulatához. A hangzás kristálytiszta, hibátlan – pontosan olyan, amilyen Andy Sneap kezeiből általában ki szokott kerülni. Az album talán egyetlen negatívuma az, hogy a hosszadalmas, kifejtős tételek néhol azt az érzést hagyják maguk után, hogy a zseniális riffek fele olyan hosszú számokban kétszer olyan erővel ütöttek volna – a néha kissé terjengősre duzzasztott tételek az egy óra játékidő végére némiképp elfárasztják a hallgatót.
Az Exodus nem véletlenül lett az, ami: a modern fémzene alapjainak egyik megálmodója és kidolgozója, a thrash metalt fiatalokat megszégyenítő erővel játszó kultikus csapat. A hangzás, a technika és az invenció ilyen mértékű, ragyogó találkozása mindig örömmel tölti el a hálás hallgatót.
Tracklist:
- Persona Non Grata
- R.E.M.F
- Slipping Into Madness
- Elitist
- Prescribing Horror
- The Beatings Will Continue (Until Morale Improves)
- The Years Of Death And Dying
- Clickbait
- Cosa Del Pantano
- Lunatic-Liar-Lord
- The Fires Of Division
- Antiseed
Pontszám: 8