Kiadó: Nail Records
Weboldal: www.ideasband.com
Kiadás éve: 2008
Stílus: Melodic Doom / Gothic
(scroll down for English Version)
A tatabányai zenekart 1994-ben alapította az ifj. Békési László (dob), Gabo (gitár, ének), Torma Mihály (basszusgitár), Zelizi László (gitár) felállás. Egy évvel később jelent meg első két demó felvételük, az „Enthralled” és az „Emlékező”. 1996-tól bővült a felállás, majd megjelent a „Like A Forced Withering” címet viselő első hivatalos demó. 1998-ban a „Maze (The Portrait Of Our Race)”, 2000-ben a „Journey Around A Soul”, míg végül 2003-ban a „New Dream”s Cradle” lemez jelent meg. Év végére a zenekar belső feszültségek miatt ebben a formációban megszűnt létezni, majd rá egy évre már elkezdődött kibontakozni a zenekar új zenei arculata. Az új felállás – Gallay Lajos (szintetizátor), Kun Anita (ének), Preil Tibor (gitár), Takács Tamás (dob), Torma Mihály (basszusgitár), Zelizi László (gitár) – első anyaga 2006-ban látott napvilágot, „Ébredés-Revival” címmel, magyar és angol nyelven, ahogyan mostani lemezük is. Zenei vonalon inkább a Nightwish, Lacuna Coil megközelítés a jó, finom gothic metal-lal elegyítve. Érdekes anyagot hallgathatunk meg az újjáéledt Ideas-tól.
Az igencsak „rádióbarát” Kardok Királya a nyitó track. A dallamokkal átitatott szerkezet egységes, precíz témái, az ének finom árnyalatai feszülnek az energiától, a közeli katarzistól. A könnyű, lebegős betét csak rásegít az élvezetre. Kiváló.
A címadó Főnixben a szimfonikus metal elevenedik meg, ’90-es évek módjára. Laza vonalvezetés, ütős kompozíció, mind a verzéket, mind a refrént nézve. Erre mindenki bemozdul.
A Csak Emlékezz Rá keményebb hangokkal indít, itt inkább a gothic metal kerül az előtérbe, technikás kis futamokkal minden hangszeres részéről, Anita pedig nagyon jól játszik a hangterjedelmével. Nagyon jó a szöveg is, abszolúte a stílus része.
A következő dal az Azt Mondom Nem szintén egy bepörgetős nóta, erőteljes dallamok, kipontozott részek, bár nekem itt a szöveggel van egy kis bajom, néhol elég sablonos. Persze ez legyen a legnagyobb baj, mert néhány „nem épp a legtökéletesebb” sor még nem a világvége, és nem is von le a produkció értékéből.
Az Égjen Még a közelgő vihar hangulatát idézi fel a szögelős dobtéma, a hol erőteljes, hol nagyon finom játék dinamikus, kifejező. Himnikus ének, felkavaró érzések, karakteres szintiszőnyeg vonul végig a szerkezeten.
A Szerelem egy tempós nóta, ahol ismét inkább a gothic világkép kap helyet, sokkal karcosabb az ének is, a refréneknél egészen ellágyul, ahogyan a zene is. A témák jól követik egymást, nincs felesleges hang sehol.
A Soha Ne Hidd El ütős kezdésére egyből felkaptam a fejem. Újra egy, a ’90-es éveket idéző szám, erős metal köpenyben, lebegős betétekkel, a refrén energikus hangulata a verze nyers hangjaival váltakozik.
A Te Döntöd El más világ már, ismét a szimfonikus metal jegyei kerülnek fókuszba, karakteres énekkel, csodálatos refréntémával, és bár a gitárra ezeken a helyeken lehetett volna még adni, minden a helyén van. A ritmusszekció itt is ura a hangszerének, ahogyan az egész lemezen.
Ébressz Fel a címe a sorban következő, laza játékú, de erőteljes témákkal fűszerezett dalnak, ami egy kettős arcot mutat nekünk. Először van benne egy kis szomorúság, szinte naturális módon, amit egy enyhén keleties beütésű, zaklatott dallamvilág vált fel. A szintifutamok nagyon jól oldják és kötik a változatos felépítést. A Csendes Eső egy akusztikus hangzásra épít, és kissé poposabb a többi dalnál. Visszafogott hangok, érdekes szöveg, de megmondom, attól függetlenül, hogy nagyon jól szól, és minden rendben van vele, nem igazán erre a lemezre való. Bár a később beinduló erőteljes hangszeres összjáték visszatereli az eddigi mederbe a hangokat, de akkor meg az elején kellett volna gyúrni.
A csak a magyar verzión található bonus track Erkel Ferenc „Bánk Bán” c. operájának Hazám, Hazám áriájának átdolgozása, a Dalriada-ás Ficzek András vendégjátékával. Az előadás tökéletes. Itt is jól szögel a dob, a gitárok szaggatva hozzák a ritmust, a dallamot, az ének pedig erőteljes.
Korrekt anyagot hallhatunk mind magyarul, mind angolul. Csak ajánlani tudom a symphonic/gothic metal fanoknak! Az új Ideas megállja a helyét.
————————
ENGLISH VERSION:
This band from Tatabánya was formed by László Békési jr. (drums), Gabo (guitar, vocals), Mihály Torma (bass), László Zelizi (guitar) in 1994. After a year the first two demos were out titled Enthralled and Emlékező, respectively. They broadened their line-up in 1996, then they put out the first official demo titled Like A Forced Withering. They released Maze (The Portrait Of Our Race) in 1998, Journey Around A Soul in 2000, and New Dream’s Cradle in 2003. By the end of that year, due to the tension within the band, the line-up fell apart, but after a year a new musical facade was beginning to form. The first stuff of the new team – Lajos Gallay (synth), Anita Kun (vocals), Tibor Preil (guitar), Tamás Takács (drums), Mihály Torma (bass), László Zelizi (guitar) – was released in 2006 titled Ébredés-Revival, both in Hungarian and English language like this new material of theirs. As for comparison, well the Nightwish, Lacuna Coil line may be named here, blended with fine gothic metal. It”s an interesting stuff of the reborn Ideas.
The rather radio-friendly Kardok Királya opens the album. The uniform, precise themes of the structure steeped with melodies and the fine shades of the vocals strain with power and a catharsis coming. The light, floating part is also good. An excellent song.
The title track reminds of symphonic metal of the 90’s. It’s a good song with cool verses and choruses. It’ll move you…
Csak Emlékezz Rá opens with harder sounds, here the gothic influence gets into the front with the technical play of all the instruments, while Anita vocal patterns are nice too. The lyric’s good to, fitting the genre.
Next up is Azt Mondom Nem, a dynamic one with powerful melodies, but the lyric is a bit stereotyped for me here and there. But this is not the biggest problem and does not ruin the whole thing, some „not that perfect” lines are okay.
Égjen Még evokes the mood of a coming storm, the nailing drum themes, the powerful and gentle play are dynamic and expressive. Hymnic vocals, stirring emotions, unique synths here.
Szerelem is a faster piece in the vein of the gothic genre, the vocals are rawer, but it gets lighter at the chorus part as does the music also. The themes follow each other well, no filler sounds.
The opening of Soha Ne Hidd El kicks some serious ass. Again, a track reminding of the ’90s with strong metal and floating insets, and the dynamic mood of the chorus alternate with the raw sounds of the verse.
Te Döntöd El is another world, it’s again symphonic metal with unique vocals, wonderful chorus and, although they could have put some more emphasis to the guitars here, everything’s perfect here. The rhythm section is great as it is on the entire record.
The next one is titled Ébressz Fel, this is a loose yet powerful one, showing a double face. First, there’s some sadness in it, almost in a natural way, followed by a little bit oriental sounding, upset milieu. The synth supports the structure really well. Csendes Eső is built on an acoustic sound, and is a bit more pop-like than the other songs. Modest sounds, interesting lyric, but, I honestly think, that despite it’s good, it does not belong here.
There’s a bonus track on the Hungarian version, a cover of the track Hazám, Hazám from Ferenc Erkel’s Bánk Bán, with the guest play of András Ficzek from Dalriada. It’s perfect. The drums are good, the guitars bring staccato-styled rhythms and melodies, and the vocal is powerful.
Both the English and Hungarian versions of the record are alright. Recommended for symphonic/gothic metal fans! The new Ideas is a good band.
Tracklist:
Disc 1
1. Azt Mondom Nem
2. Kardok Királya
3. Főnix
4. Csak Emlékezz Rá
5. Égjen Még
6. Szerelem
7. Soha Ne Hidd El
8. Te Döntöd El
9. Ébressz Fel
10. Csendes Eső
11. Hazám, Hazám
Disc 2
1. I Say No
2. King of Swords
3. Phoenix
4. Just Remember
5. Burn on
6. Love
7. Never Believe
8. You Decide
9. Wake Me Up
10. Silent Rain