ISATHA – Erdei Regék

Print Friendly, PDF & Email

2013. aug 4, 13:04 :

Kiadó: 

Weboldal: facebook.com/isatha

Kiadás éve: 2013

Stílus: Folk Metal

 

(scroll down for English Version)

 

A fiatal magyar Isatharól már több koncertbeszámolómban volt lehetőségem írni, melyekben a töretlen fejlődésre hívtam fel a figyelmet. Az ígéretes hazai extrém folkerek június végén tették elérhetővé első korongjukat, mely az Erdei Regék címet kapta.

A banda 2010 elején alakult, eredetileg nordikus folk metal volt a tervük, de ezt feladva hamar áttértek a magyar nyelvre és vonalra. Több tagcsere után mára lett szilárd felállásuk, mely a két gitár, a basszus és a dobok mellett egy hegedűst, egy fuvolás-furulyást és két extrém vokalistát, egy operás női énekest és egy ultramély hörgőst, a Baskíriából ismert Rajna Pétert foglal magába. A zenekar hatásai között továbbra is erősen meghatározó jó néhány északi banda, így az Ensiferum, a Finntroll vagy az Ásmegin zenéje, de szövegeik magyar (és mű-hun) nyelvűek és népies-pogány jellegű fiktív történetek mesélnek el.

Az Erdei Regék saját kiadású és ingyenesen letölthető (egyelőre csak gyenge minőségben a Reverbnation profiljukról, de hamarosan jó minőségben is elérhető lesz a nagyközönség számára), tehát érthető, hogy nem full profi stúdiómunkáról van szó. Viszont szerencsére nem is demóminőségről, annál jóval erősebb lett, debüt lemeznek teljesen megállja a helyét. Igazából csak a hegedű és a fuvola szólnak viszonylag rosszul, előbbi a Suttogó Erdőben, utóbbi a nyitó Árulók Balladájában szinte midis hangzású, de van ellenpélda is. Meglepett, de az extrém skálák ellenére a vokálok egész érthetőre sikeredtek, koncerten főleg ez a banda gyenge pontja – persze van hova fejlődni még. A hörgés több helyütt két sávon van megoldva, egy mélyebb és egy magasabb, károgós vonalon, ez kifejezetten tetszik. A gitártémák és -szólók erősek és tekerősek, ráadásul nagyon jól kijönnek a folk szekció és az ének-hörgés páros mellett is. A lemez egyik legerősebb tétele egyébként az Árnykirályság, de az új köntösbe bújtatott, Vas és Vér válogatáslemezen már tavaly kiadott Vándor és a záró Utolsó Dal is kitűnőek. Nagy erőssége a hordának, hogy a hangzás apró hátrányai ellenére is iszonyatosan fülbemászóak a vonós- és fúvósmelódiák és a tiszta énekdallamok. A borító viszont igencsak amatőr lett, ennél valami komolyabbat vártam, persze ez csak mellékes.

Egy erősebb promóció és a kritizált pontok javítása után az Isatha könnyen az inaktív, egyre kevesebb életjelet adó KerecsenSólyom helyébe léphet. Igény mindenképp van itthon az efféle mesélős-pogányos zenére, sőt, talán külföld felé is tudnak nyitni, ha jól ügyeskednek.

———————————–

ENGLISH VERSION:

I’ve written many times about the young Hungarian band, Isatha in my live reports and I’ve been seeing their constant development. The promising extreme folkers released their first album entitled Erdei Regék (“Tales from the Forest”) on June 23rd.

The band was founded in January, 2010 and their original plan was to play Nordic folk metal but soon they changed the language and the style to Hungarian. Their line-up has gone through many changes and contains two guitarists, a bassist, a drummer, and also a fiddler, a flutist and two extreme vocalists – a female one with operatic voice and a male one with ultra low growls, Péter Rajna, also known from black metaller Baskíria. Many Northern bands are still very important as influences, like Ensiferum, Finntroll or Ásmegin, but the lyrics are in Hungarian (and pseudo-Hunnic) and about folkish/pagan-like fictive stories.

Erdei Regék is an independent release and available for free download (yet only in low quality on their Reverbnation profile but they‘ll release it in higher quality soon), so you can understand that it’s not an absolutely professional studio-work. But also not a demo one, it’s much stronger and it can really stand its ground as a debut album. Only the violin and the flute sound relatively weak: the first one in Suttogó Erdő (“Whispering Forest”) while the second one in the starter Árulók Balladája (“Ballad of the Traitors”) sound like midi for example but there are counter-examples, too. I was surprised that in spite of the extreme scales the vocals are rather understandable – it’s their weakest element on live gigs; of course they should still strengthen it. Growling is sometimes goes in two tracks in parallel as a lower and a higher, screaming voice, I really love this solution. The guitar themes and solos are strong and technical and we can absolutely hear them out; also along with the folk section and the singing-growling. One of the most powerful songs is Árnykirályság (“Kingdom of Shadows”) but the renewed Vándor (“Wanderer”) which was released on a compilation (Vas és Vér) in 2012 and the last track, Utolsó Dal (“Last Song”) are also excellent. The horde’s biggest strength is that despite the small sound problems the strings and woodwind melodies and clear vocals are very very catchy! On the other hand the cover picture is very amateur; I was looking for something much better – but it’s not the most important part of the album.

With more serious promotions and correcting the parts I criticized, Isatha can easily take the position of the inactive and dormant KerecsenSólyom in Hungary. Surely there’s a demand for this story-telling pagan-like music in our homeland and maybe even abroad. Give them a chance!

SAMPLE:
YouTube link

Tracklist:

1. Árulók Balladája
2. Vándor
3. Pogány Átok
4. Álomösvény
5. Suttogó Erdő
6. A Vérvörös Ég Alatt
7. Árnykirályság
8. Felkelő Nap
9. Utolsó Dal

Pontszám: 7

VN:R_U [1.9.22_1171]
Rating: 7.0/10 (1 vote cast)
Ezt a cikket eddig 605 alkalommal tekintették meg.

Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..