Lemezismertetők

LESHAK – Pustosvyat

Kiadó: Soundage Productions

Weboldal: myspace.com/leshakband

Kiadás éve: 2012

Stílus: Folk / Death metal

 

(scroll down for English Version)

 

A moszkvai Leshak (Лешак) az orosz folk metal világ régebbi tagja. Még 2006-ban jött létre és vette nevét a goblinszerű ószláv erdei szellemről, a Lesákról (más formában Lesij). Ahogy neve is utal rá, zenéje e sötét, gonosz erdei teremtmény világából táplálkozik, nem meglepő hát, hogy a klasszikus folk metalt death és thrash elemekkel és durva mélyhörgéssel ötvözi a csapat. Első lemezük még 2009-ben jött ki az orosz Stygian Cryptnél, s már akkor igencsak elnyerték szimpátiámat. Idén február végén kijött újabb lemezük, a Pustosvyat (Пустосвят) és bár zenéjük metal része továbbra sem annyira változatos, szláv népi dallamaik hihetetlenül fülbemászóak és számomra igen szimpatikus az eredmény, ami e fura kombinációval jött létre.

Az előző koronghoz hasonlóan a Pustosvyat is elég rövid, bónuszokkal együtt is alig több, mint fél órás, rövid, brutális középtempós és gyors nótákkal. A lemezt az Отче наш (Otcse nas – „Miatyánk”) című intró nyitja, mely egyházi hangulatával utal rá, hogy a banda célpontja ezúttal (is) a kereszténység. Erre jó példa a pörgős címadó Пустосвят (Pusztoszvjat – „Álszent pap”) is, mely egy képmutató pópa története. Az ilyen típusú szövegekhez jól mennek a durva hörgések, de egyben az orosz népi dallamok is, hiszen e témák az orosz népi világ mondáiból, babonáiból táplálkoznak. A РостовЪ (Rosztov) egyfajta népi horror sztori a Rosztov mellett a templom számára fát vágó embereket lemészároló Lesákról, intrójában kellemes fuvolatémával (sajnos fuvolistájuk azóta kilépett) és szinte már deathcore-os zúzdával és kétféle hörgéssel a közepétől. A negyedik tétel a Фёдор да Марья (Fjodor da Marja – „Fjodor és Mária”), mely szintén egy babonás népi történet megelevenedése. Kissé bizarr, mégis nekem nagyon tetszik, ahogy a kemény death-es zúzás és a lágy fuvolajáték együttműködik itt is.

Az Ойся, ты Ойся (Ojszja, tü Ojszja) egy XIX. századi kozák dalon alapul, nagyon jó harmonikajátékkal operál és kitűnően visszaadja a Kaukázusban harcoló pusztai vitézek zord világának hangulatát. A következő dal instrumentális és a Мельница (Melynyica – „Szélmalom”) címre hallgat. A bandára kevésbé jellemző módon itt a szintetizátorjáték dominál, amit a fuvola, a harmonika és a humppás gitárriffek támogatnak. A Распутье (Raszputye – „Útkereszteződés”) menetelősen indul, majd bekapcsolódik a népi szekció is, a zúzdát pedig egy rövid basszusszóló előzi meg, témája ismét az orosz babonavilágból ered. A Чёртов Рог-ban (Csjortov Rog – „Az Ördög szarva”) egy kissé másféle, de szintén brutális hörgést hallhatunk erős riffekkel és harmonikajátékkal megtámogatva. A lemez utolsó rendes dala a Яблочко (Jablocsko – „Almácska”), mely egy orosz nép-/katonadal feldolgozása egy akusztikus betéttel. A lemezt két bónusz szám zárja, egy karéliai népdal rövid, pörgős feldolgozása, a Darjane-Marjane és az Ace of Spades című Motörhead-feldolgozás a Leshaktól elvárható brutális, hörgős formában. Ezek a dalok egyébként eredetileg egy orosz folk metal válogatáskorongon (Russian Extreme Folk Familia vol. 1) kaptak helyet még 2010-ben. A borító jól tükrözi a lemez tartalmát és szellemiségét, bár szerintem túlzsúfoltra sikeredett.

Bár nem kapunk sok meglepetést ezzel az anyaggal, a debütkoronghoz képest érezhetően fejlődött a zenekar és bizarr, mégis fogós stílusával egyedibbek, mint a legtöbb mai folk metal csapat. Biztos vagyok benne, hogy nem mindenkit fognak meggyőzni a fiatal oroszok, nekem mégis bejön, amit alkottak. Persze azt meg kell jegyeznem, némi újítás és leginkább kicsit hosszabb, kicsit több dal mindenképpen lehetne a következő albumon.

——————————–

ENGLISH VERSION:

Leshak (Лешак) from Moscow is an older member of the Russian folk metal world. It was founded in 2006 and got its name from the goblin-esque Old Slavonic forest spirit, the Leshak (or Leshiy). As its name shows, its music gathers inspiration from the world of this dark, evil forest creature, so it’s not surprising that the group combines classic folk metal with death and thrash elements and brutal low growls. Their first album was released in 2009 via the Russian label, Stygian Crypt and they really got my sympathy that time. This year, at the end of February their second album Pustosvyat (Пустосвят) was released and although the metal side of their music is still not so variable, their Slavonic folk tunes are amazingly catchy and for me the result of this strange combination is very sympathetic.

Like the previous album, Pustosvyat is also very short, even with the bonus tracks it’s a bit more than half an hour long with short, brutal mid-tempo and fast tracks. Отче наш (Otche nash – “Lord’s Prayer”) intro opens the material, which denotes with its church atmosphere that the band’s main direction is against Christianity (again). For this the fast title-track Пустосвят (Pustosvyat – “Unholy priest”) is a good example, which is the story of a hypocrite Orthodox pope. For this kind of lyrics the hard growls as well as the Russian folk melodies fits well, because these topics come from the legends and superstitions of the Russian folklore. РостовЪ (Rostov) is a sort of folk horror story about Leshak who massacred the men who cut woods for the church near Rostov. In its intro there’s a pleasant flute-play (unfortunately their flutist left the band after the recording) and there’s a deathcore-like grinding and two kinds of growling from the middle part. The fourth song is Фёдор да Марья (Fedor da Marya – “Feodor and Maria”) which is a vivification of another superstitious folk story. It’s a bit bizarre but I like it very much how the hard deathish smashing and the soft flute melody can work together.

Ойся, ты Ойся (Oysya, ty Oysya) is based on a Cossack song from the 19th century; it has a very good accordion theme and it perfectly gives back the grim atmosphere of the world of steppe warriors who fought in the Caucasus. The next track is instrumental and called Мельница (Mel’nitsa – “Wind-mill”). It’s not really proper to the band that keyboard leads the song and flute, accordion and humppa-like guitar riffs support it. Распутье (Rasput’e – “Crossroads”) begins as a march, then the folk section joins and before the grinding there’s a short bass solo. Its topic comes from the Russian superstitions again. In Чёртов Рог (Chertov Rog – “The Devil’s Horn”) we can hear a bit other kind of harsh vocals, but they are also brutal, supported by strong riffs and accordion-play. The last normal song of the album is Яблочко (Yablochko – “[Little] Apple”) which is a Russian folk/military song cover with an acoustic interlude. The CD is ended by two bonus tracks; the short and fast cover of a Karelian traditional song, Darjane-Marjane and the cover of Motörhead’s Ace of Spades in the brutal, growled style of Leshak. By the way these tracks were on a Russian folk metal compilation (Russian Extreme Folk Familia vol. 1) originally in 2010. The front cover gives back the content and spirit of the material, but I think it’s quite overcrowded.

Although we don’t get so much surprise with this album, we can feel the development of the band and with their bizarre but also catchy genre they are more unique than most current folk metal groups. I’m sure that the young Russians won’t convince everybody, but I like what they made. Of course I must say that they need some innovations and – which is more important – bit longer and bit more songs on the next album.

Tracklist:

1. Отче наш
2. Пустосвят
3. РостовЪ
4. Фёдор да Марья
5. Ойся, ты Oйся
6. Мельница (инстр.)
7. Распутье
8. Чёртов Рог
9. Яблочко (trad. Russian)
Bonus-tracks:
10. Darjane-Marjane (trad. Karelian)
11. Ace of Spades (Motörhead cover)

Pontszám: 9

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Elfogadom Részletek