LITVINTROLL – Czornaja Panna

Kiadó: Sound Age Prod.

Weboldal: http://litvintroll.com/

Kiadás éve: 2013

Stílus: Folk Metal

 

(scroll down for English Version)

 

Ha valaki meghallja azt a nevet, hogy Litvintroll, esélyesen arra gondol, hogy egy litván Finntroll-tribütbandáról van szó. Érdekes, hogy bár a csapat zenéjére kétségtelenül hatott a finn horda, azért viszonylag nagy a távolság köztük. Mindemellett nem is litván, hanem fehérorosz (belorusz) zenekarról van szó, a litvin ugyanis a XIII-XVII. századi Litván Nagyfejedelemség lakosságát jelöli, melynek többsége fehérorosz volt. Ezeket tudva már kevésbé lepődik meg az ember, ha meghallja a dudára, ciszterre, furulyára és középkori szláv sípra (zsalejkára) épülő, belorusz nyelvű fémzenét.

A középkori hatások nem véletlenek, hiszen a Stary Olsa nevű régizene együttes tagjai alapították meg a Litvintrollt még 2005-ben. Első lemezük 2009-ben, saját kiadásban látott napvilágot, már ekkor megfogtak sajátos szláv középkori metaljukkal, például zseniális belorusz nyelvű Herr Mannelig feldolgozásukkal. Ezt követően komoly átalakuláson ment keresztül a banda, évekig nem is nagyon lehetett hallani róluk.

A tagcserék után azonban ismét beindultak és 2012 második felében elkezdték új lemezüket, a Czornaja Pannat készíteni. A koronghoz ezúttal kiadót is találtak, az orosz SoundAge Productions-t, de sajnos az album elkészítésére árnyat vetett a basszusgitáros Aleh (Oleg) Klimchanka halála nem sokkal a felvételek befejezése előtt. Emléke előtt is tiszteleg a zenekar az új lemezzel, mely végül az első LP megjelenése után pont négy évvel, 2013. április 15-én jelent meg.

A friss korong érettebb és letisztultabb, mindamellett változatosabb is lett, mint elődje. Például a népdalszövegre épülő Kamarowa Śmierć (The Mosquito’s Death) szinte „folk nu metalnak” nevezhető elektronikus elemei és rapes vokáljai okán, míg a másik népdal alapú nóta, a lengyel Lipka (The Linden) klasszikus folk metal. A lemez első fele egyébként vidámabb hangvételű, lazább zeneileg is, míg a vége komolyabb témákat tárgyal, példának okáért az egyébként nagyon jó duda- és basszustémájú Karaleuskaja (A King’s Song) elítéli a nagyravágyást, a záró Lasun (The Wild Man) az emberiség természetpusztító tevékenysége ellen emeli fel a hangját, a címadó Czornaja Panna (The Black Lady) pedig egy kísértetasszony mondáját eleveníti fel. Bár a szövegek szláv nyelvűek, a booklet praktikusan fordításokat is tartalmaz és mindemellett még esztétikus is. A vokálok pedig igencsak széles skálán mozognak, a rapeléstől a hörgésen át a tiszta énekig és a kórusig variálja őket a csapat. Zeneileg bár főleg a duda dominál, érdemes a többi népi hangszerre is figyelni, kitűnően megteremtik a régies légkört, a metal hangszerek és billentyűs aláfestések pedig nagyszerűen közvetítik a dalok mondanivalóját – lásd pl. a címadó tétel hátborzongató témáját.

Maga nemében kitűnő lemezről van szó. Tán még egy-két pozitívabb hangulatú dal és a szinte állandó középtempó helyett pörgősebb rész elfért volna rá, de panaszra nem lehet okom. Egyedi világú, jól összerakott anyag, megérte rá pár évet várni!

Aleh, nyugodj békében!

——————————–

ENGLISH VERSION:

If someone hears the name of Litvintroll, he possibly thinks they are a Lithuanian Finntroll tribute band. It’s interesting that although the Finnish horde surely influenced the music of the group, the distance is relatively big between them. On the other hand they’re not Lithuanian but Belarusian, because Litvin is the name for the inhabitants of the Grand Duchy of Lithuania in the 13th-17th centuries and most of them were Belarusian. After you know that you shouldn’t be surprised when you hear their metal music, based on bagpipes, cittern, flute and medieval Slavic shawm (zhaleika) with Belarusian lyrics.

The medieval influences have a particular reason: Litvintroll was founded by the members of Stary Olsa, an early/medieval music group in 2005. Their first album was released independently in 2009 – I immediately fell in love with their unique Slavic medieval metal, especially with their awesome Belarusian cover of Herr Mannelig. After this release they had some serious changes, they have been almost silent for years.

But after some line-up changes the revival arrived and they started working on their new album, Czornaja Panna in the second half of 2012. This time they found a label for their longplayer in Russia, SoundAge Productions, but unfortunately the working process was darkened by a tragedy – bassist Aleh (Oleg) Klimchanka died just before the end of the studio session. The album which was released exactly 4 years after the first release, on April 15th, 2013 is also devoted to his memory.

The new album is more mature, has a clearer sound and it’s also more diverse than its predecessor. For example we should call Kamarowa Śmierć (The Mosquito’s Death) – lyrically based on a folk song – a nearly “folk nu metal” track because of its electronic elements and rap-like vocals, while the other piece which is also based on a folk song, the Polish Lipka (The Linden) is a classic folk metal track. By the way the first part of the album has a happier atmosphere, also loose in music, while the second half tells us some more serious topics. For example Karaleuskaja (A King’s Song) – which has a very good bagpipe and bass theme – denounces greed for power, the last Lasun (The Wild Man) raises its voice against the destruction of nature and the title-song Czornaja Panna (The Black Lady) evokes the myth of a lady who haunts in a castle. Although the lyrics are in Slavic languages, the booklet is practical, it contains translations, too and it’s also a very nice artwork. The band demonstrates a wide spectrum of vocal styles; rap, growls, clean vocals and choirs are alternating. Musically the bagpipe plays the main role but you should give attention to the other folk instruments, they perfectly create a historical atmosphere and the metal instruments and the keyboard appendages mediate the matter of the songs very well – see the eerie theme of the title-song e.g.

In its own genre it’s an excellent album. Maybe it should contain another couple of songs with positive atmosphere and faster tempo instead of the constant mid-tempo, but I have no cause for complaint. This material has a unique world, it’s well constructed; it was worth waiting for it for a few years!

Aleh, may you rest in peace!

SAMPLE:
YouTube link

Tracklist:

1. Da Siabra
2. Kryzak (Piesnia Pra Troliau II)
3. Kamarova Smierc
4. Lipka
5. Karaleuskaja
6. Czornaja Panna
7. Ad Astra
8. Lasun

Pontszám: 8.5

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Részletek

Sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához.

Bezár