LLVME – Yía De Nuesu

Kiadó: My Kingdom Music

Weboldal: myspace.com/llvmedoom

Kiadás éve: 2012

Stílus: Folk / Doom

 

(scroll down for English Version)

 

A Leóni Királyság az egyik első spanyol állam volt az Ibériai-félszigeten, még 910-ben jött létre az arabok elleni függetlenségi harc egyik eredményeként. Hispánia eme északnyugati régiója ősi kelta és kantábriai pogány gyökerű folklórt hordoz, ebből a kultúrkörből ered a salamancai Llvme (kiejtve „lume” – tűz leóniul) zenekar is. A pogány/folk doom metalt játszó banda 2007-ben alakult, dalaikat leóni nyelvjárásban írják, témáik pedig a helyi történelemből és népi kultúrából táplálkoznak. 2007-es demójuk (Llumeiru De Fueu) után 2010-ben már az olasz My Kingdom Music kiadónál jelent meg a debütáló Fogeira de Sueños nagylemez.

Ezt követően egy komoly tagcsere következett, hogy újult erővel készíthessék el második albumukat, mely a Yía De Nuesu címet kapta és 2012 márciusának végén jelent szintén a talján kiadó gondozásában. A lemezen az új énekes, Eric és az alapító multihangszeres Nandu (gitárok, basszus, billentyűk, duda, tekerő, beszéd, dobok és ütősök) mellett egy hegedűs, három énekesnő, egy énekes és egy dobos vendégeskedik, aki egyébként a csapat koncertdobosa is egyben.

A lemezt az 1188-1230 nyitja, mely dátum az utolsó független leóni király, IX. Alfonz uralmát jelöli. Az agresszív hörgéseket a tiszta és népies női ének, míg a doomos keménységet a lágy népi akusztikus betét egyenlíti ki. A Helmántica tipikus pogány metal zúzdával és némi komolyzenei hatással folytatja a korongot, míg a Vettonia nagyszerű galíciai dudás tétel, népies gitármelódiával és a végén egy atmoszferikus résszel. Jó példája az erősen népi hatású doom metalnak. A Vaqueirada’l Baitse egy népies átvezető gyönyörű tradicionális női énekkel. A Conceyu egy tipikusnak tekinthető doom metal tétel, de itt is feltűnik mind a népi női vokál, mind pedig a hegedű, mely szívszorongató szólót játszik. A cd hatodik darabja a Yía Fatu a Terra még több hegedűvel, enyhén epikus atmoszférával és szaggatott deathes riffekkel. A Pramoséu egy csodás tekerőlantos átvezető, majd egy fennkölt, progresszív tétel következik a Purtiellu De La Llïaltá személyében, melyben ismét a gaita (duda) kap fontos szerepet. A Llibación Nu Alborecer erős egyházi hatással bír, mely az orgonajátékban és a narratív részekben nyilvánul meg. Ezután a melodikus, néhol atmoszferikus doom metal tétel után jön a Xota Chaconeada, mely egy akusztikus átvezető tétel, menetelős népi dobbal és harcba hívó dudajátékkal. A Miróbriga ismét egy blackes hatású pogány metal tétel, kétlábdobbal, epikus szólógitárral és kelta hegedűjátékkal. A lemez zárótétele, a Fayéu de Sueños egy billentyűs outró természeti hangokkal a háttérben.

Mind a folk/pogány, mind a doom metal oldaláról megközelítve elég egyedi zenekarról van szó, akik egy összetett, érett anyagot tettek le az asztalra, ezzel is saját ősi kultúrájukat őrizve. Ha egyszerű doom/pagan metalról lenne szó, komoly népi hatások nélkül, valószínűleg úgy is megállnák a helyüket, de a népies énekstílusok és népi hangszerek (hegedű, duda, tekerő) alkalmazásával még erősebb, még egyénibb zenekarról beszélhetünk.

———————————

ENGLISH VERSION:

The Kingdom of Leon was one of the first Spanish states on the Iberian Peninsula; it was established in 910 AD as one result of the war of independents against the Arabs. This north-western region of Hispania has ancient Celtic and Cantabrian rooted folklore, and Llvme (pronounced “lume” – fire in Leonese) from Salamanca is originated from this culture. The pagan/folk doom metal band was founded in 2007, their lyrics are in Leonese dialect and their topics come from local history and folk culture. After their demo (Llumeiru De Fueu) in 2007, they released their debut album, Fogeira de Sueños via the Italian label, My Kingdom Music.

After this, they had a big line-up change to make their second album with fresh energy. It was entitled Yía De Nuesu and was released in late March, 2012 also via the Italian label. On this material there are many guest musicians beside Eric, the new singer and the founder multi-instrumentalist, Nandu (guitars, bass, keys, bagpipe, hurdy-gurdy, speech, drums and percussions): a violinist, three female vocalists, a male vocalist and a percussionist (who is the live session drummer of the band, too).

The cd begins with 1188-1230, which date marks the rule of the last independent Leonese king, Alfonso IX. The aggressive growls are balanced with the clean, folkish female vocals, while the hardness of doom metal is balanced by the soft folkish acoustic interlude. Helmántica continues the album with typical pagan metal smashing and some classical musical influence, while Vettonia is a great track with Galician bagpipe, folkish guitar melody and at the end with an atmospheric part. It’s a good example for doom metal with strong folk influences. Vaqueirada’l Baitse is a folk interlude with beautiful traditional female vocals. Conceyu seems to be a typical doom metal song, but folkish female vocals and fiddle – which plays a harrowing solo – also appear in it. The sixth piece of the material is Yía Fatu a Terra with more violin, a bit epic atmosphere and abrupt deathish riffs. Pramoséu is a wonderful hurdy-gurdy interlude, then an elevated, progressive song comes with Purtiellu De La Llïaltá, where again gaita (bagpipe) plays an important role. Llibación Nu Alborecer has a strong church atmosphere, which we can feel in the organ play and the narrative parts. After this melodic, bit atmospheric doom metal track there’s Xota Chaconeada, an acoustic interlude with marching folk percussions and war-chant-like bagpipes. Miróbriga is a blackened pagan metal song again with double bass drums, epic solo guitar and Celtic fiddle theme. The last one; Fayéu de Sueños is an outro with keyboards and natural sounds in the background.

From both the folk/pagan and doom metal side it’s a pretty unique band, which created a complex, mature album, protecting its own ancient culture. If it would be a simple doom/pagan metal album without so much folk influences, they would also stand up I think, but with the use of folkish vocal styles and folk instruments (violin, bagpipe, hurdy-gurdy), Llvme is a stronger, really unique band.

Tracklist:

1. 1188 – 1230
2. Helmantica
3. Vettonia
4. Vaqueirada’l Baitse
5. Conceyu
6. Yia Fatu A Terra
7. Pramoséu
8. Purtiellu de La Llïaltá
9. Llibación Nu Alborecer
10. Xota Chaconeada
11. Mirobriga
12. Fayéu de Suenos

Pontszám: 9

Kapcsolódó cikkek

Llvme Interjú

ST. Toma

Hot News: The return of our Pagan Doomish masters LLVME with “Yía De Nuesu”.

KMZ

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Részletek

Sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához.

Bezár