A Mercyless korai lemezeiről nagyon kellemes emlékeim vannak. A Loudblast és Massacra mellett sokáig csak őket tartottam számon a francia színtérről. Bár a másod vonalhoz tartoztak, a 93-as Abject Offerings és az egy évre rá érkező Coloured Funeral igazán ízes, emlékezetes death/thrash muzsikát rejtett. Sajnos később, ahogy a stílus kifulladni látszott, ők sem tudtak már érdemlegeset alkotni. Az akkori utolsó, Sure to be Pure lemezük modernkedő zenéje már köszönőviszonyban sem volt a death metal-al. Ennek ellenére egészen 2000-ig küzdöttek, mire végül feloszlatták magukat. Mivel a banda nem csak a death, de önmagában a metal iránt is elvesztette az érdeklődését, tagjai egy experimentális electro/ trip rock formációban működtek tovább Day Off Sin név alatt. Ám ez sem bizonyult hosszú életűnek.
Nagyon nehéz lehet ilyen vargabetű után visszatérni, nem csak önmaguk miatt, de a világ is rengeteget változott azóta. Max Otero gitáros /énekes mégis úgy érezte, hogy akad még mondani valója. 2016-ban adtak először életjelet a Pathetic Divinity című lemezzel, ami egyértelművé tette, hogy régi dicsőségük visszaállításán kívánnak munkálkodni a továbbiakban. Egyáltalán nem volt rossz zene. Akadtak egész jó témák, hangulatos elemek. Időnként még a régi íz is felbukkant, de a hangzással nagyon nem voltam kibékülve. Mindent összevetve azért elég volt ahhoz, hogy ennyi év után megint kíváncsi legyek a folytatásra.
Ezzel el is érkeztünk a friss anyag kivesézéséhez. Számomra a Mercyless egy kicsit mindig is a holland Pestilence-re hajazott. Stílusilag valahol a Consuming Impulse és a Testimony lemezek közzé tenném. A hasonlóságot csak tovább erősíti, hogy Max hangja sokszor kiköpött Mameli. De nézzük meg konkrétan, mit is tartogat nekünk a The Mother of All Plagues 35 perce.
Egy hosszúra nyújtott, bár kétségkívül hangulatos intró után vágnak eleven húsunkba az ígéretes Rival of the Nazarane-val. Remek kezdés, ami azonnal fel is vonultatja minden erősségüket. Max jellegzetes death/thrash riffjei mellett már itt ki kell emelnem a ritmusszekciót. Yann Tligui basszeros és Laurent Michalak dobos nem technikázza túl magát, de van ötlet bőven a tarsolyukban. Mindenhová jut valami érdekes megoldás, apró színezés. A hangzás ugyan most sem tökéletes, de arányos és kellőképpen harapós. Határozottabban jobban illik a zenéjükhöz, mint az előzőn. A Banished from Heaven ismételten egy gyilkos darab, ami középtájon belassul egy hangulatos szóló erejéig. Fura hangokra érkező slampos dobolással indít a Bring me his Head, de aztán egy jó kis old school tempózás fejlődik ki belőle. A Contagion csupán egy széteffektezett gitáros átvezető, de ebből bontakozik ki egyik személyes kedvencem, a Laqueum Diaboli, ami borult témáival több helyen a Morbid Angel-t idézi meg. Egyébként ebben a dalban vendégként teker egyet a csapat korábbi bárdistája, Stéphane Viard. A Descending to Conquer sem tagadhatná a beteg angyalok hatását, de ezt egy cseppet sem bánom, ha ilyen jól művelik. Az Inherit the Kingdom of Horus talán az album egyik leghúzósabb tétele. Nagyon szépen fonódnak egymásba a témák. Itt aztán tényleg érezni a 33 évnyi rutint(!) A címadó dalban újabb vendéget köszönthetünk Florent Santina személyében, aki az Abyssal Ascendant-ból lehet ismerős. A Laquen Diaboli mellett ez a leg bejövősebb számuk. Az All Souls Are Mine -re egy hamisítatlan régisulis kalapálás. Hogy teljes legyen a kép, ebben a dalban két vendég szólista is tiszteletét teszi, Michael Dumas az Agressor-ból, valamint Anthony Derycke a Catacomb soraiból. Utolsónak érkezik a Lytany of Supplication, kissé Immolation-os témájával remek záró tétel.
Összességében nem hat azonnal a lemez. Kell jó néhány hallgatás (nekem 8-10), mire végül megadja magát. Nem mondanám, hogy annyira sűrű, vagy komplex muzsika, inkább csak kevés az igazán fogós elem, ami segítené a befogadást. Ezzel alapból nincs is gond. A death metal sosem a slágerekről szólt, de félő, hogy sokan nem adnak majd neki több esélyt, ha az első pár alkalommal csak úgy elmegy mellettük a zene.
A promo-s ömlengést, mely szerint ez a legsötétebb és legkeményebb lemezük az Abject Offerings óta, némileg túlzónak érzem. Annyi viszont bizonyos, hogy bátran oda tehető az első két nagyon jól sikerült anyaguk mögé.
Tracklist:
- Infection
- Rival of the Nazarene
- Banished from Heaven
- Bring Me His Head
- Contagion
- Laqueum Diaboli
- Descending to Conquer
- Inherit the Kingdom of Horus
- The Mother of All Plagues
- All Souls Are Mine
- Litany of Supplication
Pontszám: 7