NIBURTA – Scream From The East

Kiadó: Nail / Hammer Records

Weboldal: http://niburta.hu/

Kiadás éve: 2012

Stílus: Folk metal

 

(scroll down for English Version)

 

Két kislemez után végre eljött annak is az ideje, hogy a Niburta nagylemezzel rukkoljon elő! Méghozzá nem is akárhogy, hiszen bemutatkozó albumuk a legnagyobb hazai metal kiadó, a Nail Records gondozásában, a HammerWorld októberi mellékleteként jelent meg, november végétől pedig az Einheit Produktionen német nyelvterületen is forgalmazni fogja.. Aki esetleg még nem ismerné a bandát, annak tömören elmondom, hogy a 2009/10-ben alapított Niburta nevét az ősi szkíta hitvilág kettős párducistenéről, a háború és a termékenység uráról kapta. Zenéjükben a modern death metal és metalcore elemei keverednek keleti (magyar, csángó, balkáni, belső-ázsiai) népzenei elemekkel, saját stílusmegjelölésük „Balkanic Folkmetalcore”. Több tagcsere, hazai és külföldi buli, egy demó (Eredet), egy EP és egy klip (Awakening) van a hátuk mögött, tehát épp ideje volt, hogy felfigyeljen rájuk a nagyközönség is.

A Scream From The East lemezt a The Descent című emelkedett ősi balkáni dal kezdi, ahol egyből megismerhetjük az új énekesnő, Martina gyönyörű hangját. Megjegyzem, mindhárom anyagon más és más az énekesnő és bár Nóra és Lili hangja is gyönyörű, Martina hangja illik leginkább e stílushoz. A himnikus intró után brutálisan robban az arcunkba a Balkanic Heart gyönyörű furulyajátékkal, kitűnő core-os hörgéssel és csodás női énekes sopluk délszláv nyelvű refrénnel. A dal egyébként a régi értékek eltűnéséről szól, és mindenképp ki kell emelni a vokálok sokszínűségét. A harmadik tétel a demón is szereplő csángó szerelmes népdalfeldolgozás, a Nap és Hold új verziója, mely kicsit hosszabb és karcosabb lett elődjénél, összességében az új verzió jobban bejön. A Dance Of Satyrs (Tribute To Daemonia Nymphe) a görög neofolk zenekar dalán alapul, kiegészítve azt agresszív vokálokkal és erős társadalomkritikus szöveggel. A komoly dal után ismét egy lágyabb demós nóta jön, a jószerivel változatlan instrumentális Forebears’ Dance, mely laza kezdete után végül igazán csőrdöngölős tánctempóba vált. Továbbra is azt mondom, őseink szívesen mulattak volna ilyen muzsikára! Az Awakening (melynek klipje nyáron debütált, EP-s verziója pedig tavaly tavasszal) az ősi sámánvilágot idézi dorombbal, nagyszerű kobozjátékkal és kitűnő torokénekkel. A Mašala ismét egy közép-balkáni népdalon alapul s hűtlen szerelmén bosszút álló férfi történetét meséli el. Martina itt is csodás délszláv (bolgár/macedón) nyelvű népdalbetéteket énekel, melyek jól kiegészítik a mélyre hangolt gitárokat és Busó durva hörgését. Azonban e sötét témába belerakta a csapat komolytalanabb oldalát is, hiszen a dal vége felé egy rövid funky-grindcore váltásokkal ellátott átvezetőt is hallhatunk. Egyszerűen beteg! Ezt a dalt a harmadik „eredeti” követi, a Forgotten Path, mellyel annak idején beleszerettem a bandába. Az új verzióval sem hazudtolják meg magukat, erősebbek lettek mind a férfi, mind a női vokálok (persze ez annak is köszönhető, hogy mások a vokalisták), a refrén dallama is megváltozott és bár az elején a furulya-duda-koboz egyszerre megszólaló hangja kicsit furcsán hat, hamar kitisztulnak a csodás népi dallamok is. A korong utolsóelőtti tétele, a Rege feléleszti harcba vágtázó nomád őseink világát. Itt a fő vonalat a kobzos-akusztikus gitáros István tiszta éneke és korábbi állandó népzenészük, Marci torokéneke viszi. A nótában a refrént adó tuvai (szibériai türk-mongol) dal szövege és dallama mellett több magyar népi dallamot is felfedezhetünk. A lemezt egy akusztikus népdalfeldolgozás, a Balkanic Heart népzenei alapjául szolgáló közép-balkáni Što Imala Kăsmet zárja, ahol ismét önmagában, de több sávon gyönyörködtet minket Martina hangja. E tétel egyébként egy különleges, szerb-bolgár-macedón határvidéki (sopluk vagy sopluki) délszláv dialektusban szólal meg.

Összességében el lehet mondani, hogy mesterműről van szó és a hazai folk metal új mérföldkövéről. A Niburta egy különleges, kiaknázatlan zenei világot ötvöz modern és minőségi hangzással, gyönyörű énekkel, brutális hörgéssel és sokrétű népi hangszerekkel (dudák, hegedű, koboz, doromb, kaval, furulyák). Ahol kell, lágy és kellemes, ahol kell, karcos és zúzós muzsika, mindez tökéletes összhangban. Emellé pedig a booklet pozitív értelemben vett elmebeteg művészi alkotás. A korong egyetlen negatívuma, hogy alig 44 perces, szóval jár a maximális pontszám és a teljes támogatás a csapatnak!

————————————–

ENGLISH VERSION:

Finally, after releasing two minidiscs, now Niburta unleashed their first longplay! And their debut full-length album was released via the biggest Hungarian metal label, Nail Records as a supplement of October’s HammerWorld magazine and from late November, Einheit Produktionen will sell it also in the German-speaking countries. For those, who haven’t known the band yet, I can briefly tell that Niburta’s eponym is the two-faced panther god of the ancient Scythian mythology, the lord of war and fertility. The band was founded in 2009/2010 and they combine modern death metal and metalcore with the elements of Eastern (Hungarian, Moldavian Csángó, Balkanic and Inner Asian) folk music – their own tag for this style is “Balkanic Folkmetalcore”. They’ve already had more line-up changes, many Hungarian and European gigs, released a demo (Eredet – “Origin”) and an EP with music video (Awakening), so they truly deserve a bigger attention.

The album, Scream From The East is started with an elevated ancient song from the Balkans entitled The Descent, and we immediately become familiar with the beautiful voice of the new female vocalist, Martina. I should tell that all three materials have different female vocalists and although Nóra’s and Lili’s voices are also beautiful, Martina’s vocals fit this genre best. After the hymnic intro, Balkanic Heart smashes into our faces in a brutal way with wonderful flute play, excellent core-like growls and a fantastic refrain in South Slavic Shopluk dialect. The song is about the disappearance of the old values and you should pay attention to the big variety of vocals. The third track is a Csángó (Moldavian Hungarian) folk love song cover, the re-recorded version of Nap és Hold (“Sun and Moon”) which was included on the demo. The new version became a bit longer and a bit harder, at all I like the new one more. Dance Of Satyrs (Tribute To Daemonia Nymphe) is based on the song of the Greek neofolk band, but completed with aggressive growls and lyrics criticising the modern society. After this serious track, there’s a softer song again, the instrumental Forebears’ Dance, which is also a track from the demo with only very few changes. Firstly it’s slower, lighter but finally it turns into a real dancing-jumping tempo, I still guess our ancestors would happily dance to this music! Awakening (whose music video was published this summer, its EP version in last spring) evokes the ancient shamanic world with jaw harp, great kobza tunes and excellent throat-singing. Mašala is also based on a folk song from Central Balkans and tells the story of the cheated man who took revenge on his adulterous beloved. Martina sings again in South Slavic (Bulgarian/Macedonian) in the choruses, which makes the low-tuned guitars and Busó’s harsh vocals whole. But this dark song also shows the band’s funny side: there’s a short funky-grindcore interlude at the end. It’s absolutely insane! This track is followed by the third “original” one, Forgotten Path which made me fall in love with the band two years ago. The new version is also very strong, both the male and female vocals are more powerful (of course now there are new vocalists), the melody in the chorus was changed and although at the beginning the tunes of flute, bagpipe and kobza – which sound in the same time – are a bit strange, this wonderful folk tunes become clear soon, too. The song before the last one, Rege (“Ancient Tale” or “Saga”) evokes the world of our Nomadic forebears, who were galloping into battle. The theme is lead by the clear male vocals of István, the kobza and acoustic guitar player, and by the throat-singing of Marci, their previous whole-time folk instrumentalist. We can discover many Hungarian traditional melodies besides the lyrics and main tune of a Tuvan (Siberian Turkic-Mongol) folk song. The album is ended by an acoustic folk song cover from Central Balkans, Što Imala Kăsmet which is the traditional root of Balkanic Heart. This time only Martina’s voice causes us pleasant moments. By the way its lyrics are in a unique South Slavic dialect from the Serbian-Bulgarian-Macedonian borderlands (called Shopi or Shopluk).

To sum up I have to call this album a masterpiece, the new milestone of Hungarian folk metal. Niburta combines a special, unmined musical world with modern high-quality sound, beautiful female vocals, brutal growls and many folk instruments (bagpipes, violin, kobza, jaw harp, kaval, flutes). The music is sometimes soft and pleasant and sometimes grinding, heavy in perfect balance. And the booklet is also crazy (in a positive way), a true artwork. The only bad thing is the album’s length: it’s only 44-minute-long, so the band deserves the highest score and the biggest support!

SAMPLE:
YouTube link

Tracklist:

1. The Descent
2. Balkanic Heart
3. Nap és Hold
4. Dance Of Satyrs (Tribute To Daemonia Nymphe)
5. Forebears’ Dance
6. Awakening
7. Mašala
8. Forgotten Path
9. Rege
10. Što Imala Kăsmet

Pontszám: 10

Kapcsolódó cikkek

Niburta – Új felállás, közép-európai turné, készülő lemez

NorthWar

Niburta Interjú

ST. Toma

Niburta – ReSet EP

ST. Toma

Eluveitie, Arkona, Skálmöld – Koncertbeszámoló

Gwanath

Niburta – Párizs, gadulka, Niburta!

NorthWar

Niburta – az első fecskék a készülő új lemezről!

NorthWar

Niburta, ScerrA, Ankh, Dolmen, Isatha – III. Niburthday – Koncertbeszámoló

Gwanath

Folk Farsang: Korpiklaani, Metsatöll, Silent Stream Of Godless Elegy, Avven, Virrasztók, Niburta, Ankh – Koncertbeszámoló

ST. Toma

Scream from the East – A rajongók szemével!

NorthWar

Folk-Metal Underground Extravaganza – Koncertbeszámoló

ST. Toma

SamhainFest Hungary 2012 – Koncertbeszámoló

ST. Toma

Niburta – Mašala – avagy a megcsalt férfi balladája!

NorthWar

Niburta – Balkanic Heart – az első dal az új lemezről!

NorthWar

Niburta Interjú

ST. Toma

Niburta – Awakening videoklip

NorthWar

Niburta – NiburTour, nagylemez, tagcserék

NorthWar

BeltineFest 2012 – Koncertbeszámoló

ST. Toma

Niburta – Korpiklaanis koncert elmarad!

NorthWar

Folk-Rock-Maraton 2012 – Koncertbeszámoló

ST. Toma

Paddy and the Rats, Dalriada, Lochnesz, Niburta – Koncertbeszámoló

ST. Toma

NIBURTA – Eredet

ST. Toma

Niburta születésnapi koncert – Koncertbeszámoló

ST. Toma

Dalriada nyárindító nagykoncert – Koncertbeszámoló

ST. Toma

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Részletek

Sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához.

Bezár