NUCLEUS TORN – Travellers

Kiadó: Prophecy

Weboldal: myspace.com/nucleustornband

Kiadás éve: 2010

Stílus: Avantgarde

Brief Sum: Usually, I don’t like compilations. But this one is different, and not just because it was released by one of my favourite bands. This release contains the earlier works of Nucleus Torn (the Krähenkönigin EP, the Silver and Submission demos), but what is the most wonderful in this album is that in spite of featuring records from different eras (because each of Nucleus Torn’s albums has a different style), this release is coherent. If you listen to it without any knowledge of this band’s work, you would probably think that it’s a complete full-length with nice avantgarde music. This release undoubtedly shows us what is magical about this band: no matter how diverse is their music, it’s of the same quality and has its own soundscape which is absolutely unique in nowadays’ scene. This release is a great chance for everyone to get to know the earlier works of this magical band with improved sound and performance. A musthave for the fans of beautiful and clever music.

Az idei év mindenképpen jelentős a svájci Nucleus Torn számára, hiszen az év lemeze címére elég nagy eséllyel pályázó „Andromeda Awaiting” nevű új anyaguk mellett még egy válogatáslemezük is megjelent, ami az első nagylemez előtti összes kiadványukat, valamint két újabb szerzeményt tartalmaz. Ez pedig az atmoszférát híven tükröző, melankolikus borítóval rendelkező Travellers, amely színvonalát tekintve méltó a zenekar eddigi kiadványaihoz.

Ennek a lemeznek a megjelenése meglepetésként ért, ugyanis én csak a Krähenkönigin EP újrakiadásának terveiről tudtam. Sőt, mivel a mindenes Fredy Schnyder kifejtette, hogy a korai demók felvételeivel és zenei anyagával mennyire nincs megelégedve, ezért nem is reménykedtem abban, hogy a mára már megszerezhetetlen korai anyagokhoz bármilyen formában is hozzájuthatok. Azonban a rengeteg mentális és pénzügyi támogatás, amit többek közt az első két albummal megszereztek (még Biel város önkormányzata is támogatta őket) átgondoltatta velük az eredeti terveket, és úgy voltak vele, ha már megtehetik, miért ne gondolják egy kicsit újra a korai anyagokat? Bár nem hallottam az eredeti verziókat, így nem tudom, hogy mennyit javítottak rajta, de nem látom, hogy mivel volt elégedetlen anno Fredy. Igaz, azóta sokkal érettebb zenét csinálnak, amibe vállaltan belecsempésztek egyet-egyet azokból a témákból, amiket ezekben a dalokban hallhatunk, de még ezek a demok is olyan szintű zenei képzettségről tesznek tanúbizonyságot, amivel nem sok zenész, illetve együttes rendelkezik. Nem tudom, hogy Patrick Schaad hangját például újravették-e – gyanítom, hogy csak a hangzásán javítottak -, de itt kevésbé irritáló, mint a későbbi albumaikon, igaz, annyira nem is tiszta, mint az Andromeda Awaitingen.

A lemez egyébként négy részre bontható. Az első részben az instrumentális Krähenkönigin EP teremti meg az atmoszférát „egy szál gitáros” zenéjével. Bár szeretem ezt az oldalukat, és szeretem az ilyen kandalló melletti elandalító gitárjátékot, de bevallom, nem ez a kedvenc anyagom tőlük. Nagyon jó, nagyon kellemes, és hihetetlen, hogy egy hangszeren meg tudták oldani azokat a dallamvezetéseket, amik később jellemzőek voltak a zenekarra, de szerintem a hangzással és a hangszerekkel való kísérletezés ugyanúgy a Nucleus Torn zenei esszenciájához tartozik, mint a dalok precíz megkomponálása. A produkció nem a legtökéletesebb, de ez egyáltalán nem baj, a belehallatszódó sóhajok, apró váltásbeli hibák életszerűvé teszik az egészet, és csak akkor veszi észre az ember, ha mindenáron bele szeretne kötni valamibe. Nekem ezek inkább adnak pluszt az effajta zenéhez, mint egy túlpolírozott műhangzás. Annak ellenére, hogy ezt az EP-t a Nucleus Torn legkevésbé erős kiadványának tartom, még így is egy erős 8-ast tudnék rá adni, ami azt mutatja, hogy mindegy, mit hallgat az ember tőlük, az a kiváló és a szinte tökéletes között mozog.

Az album második része a Silver demo, amely az együttes zenei gyökerének is tekinthető, hiszen a későbbi anyagikon rengeteg olyan téma szerepel, amit az ezeken szereplő dalokból vettek át, nem titkoltan. Itt erősebb az avantgarde felé hajlás, a hangzással való kísérletezés, a stílusok tágítása, a metal és a psychedelikus rock infúziója, egyszóval mindaz, ami az alapja a helvét csapat zenéjének. Itt még fő szerepet kapott Patrick Schaad, akinek hangszínével plusz keménységet kap a zene. Valóban rengeteg jó téma kapott ezen a demón helyet, és valóban nem a legjobb minőségű – legalábbis a többi kiadványhoz képest – a produkció, de amellett, hogy sokrétegű, az egyik legkönnyebben emészthető anyaguk.

A harmadik részben a második demójuk, a Submission két dala kapott helyet, amely a kissé post-rockos hangzásvilágával elkanyarodott az első demótól, és egyben egy kísérlet volt arra, hogy ezzel a stílussal bővítsék hatásaik amúgy sem szűk repertoárját. Egy rendkívül igényes demo ez, ami után egy kissé érthetetlen volt a Krähenkönigin zenei világa, de a csapat agya számtalanszor elmondta, hogy az ő céljuk mindig az volt, hogy valami váratlant, mást készítsenek, mint ami eddig volt. Mindenesetre szerencsére a Nihilnél már újra felhasználták ezeket a hatásokat, sőt, a második dalt, a „Traveller’s Rest”-et újra is gondolták, csak hogy lehessen vitatkozni azon, hogy melyik verzió a jobb. (Vélemény: mindkettő egyformán jó, más miatt.) Ez a demo produkcióban mindenképp előrelépés volt a Silver-hez képest, és önmagában hibátlan, hiszen a „Neon-Light Submission” az egyik legjobb Nucleus Torn szám, a Traveller’s Rest pedig egyszerűen csak hibátlan.

Végül elérkeztünk a kiadvány utolsó szekciójához, ami miatt (is) érdemes lehet beszerezni a „Travellers”-t. Ez pedig két új dalt tartalmaz, amelyek közül különösen nagy figyelmet érdemel az első, a Leadless, amely annyira fura tőlük, mint amennyire maga a dal is az. Ezt az alábbi módon kell elképzelni: olyan, mintha egy celtic/folk rock zenekar elhatározná, hogy avantgarde-ot játszik, de akusztikusan, majd mikor úgy gondolják, hogy ez sem elég, behívnak egy szaxofonost, hogy egy hangulatos kiállás után egy gyönyörű szólóval tegye jazzesebbé. Persze ha valaki azt hiszi, hogy ezzel vége, az téved. Hallgassa végig, és mondjon róla véleményt, én nem tudok többet, az idei év egyik legnagyobb dala. A másik szám, a kiadványt záró Lurking egy kellemes akusztikus felvezetővel indul, ám itt már helyet kapnak a torzított gitárok is, igaz nem olyan mennyiségben, mint a zenekar eddigi történetében. Azonban amikor megszólalnak ezek a disszonáns akkordok, eszembe ötlik, amit Fredy egy korábbi interjúban mondott, miszerint nagy hatással van rá a Radiohead. Nos igen, ez mind a dallamvezetésen, mind a pszichedelikus hangzásvilágon érződik. Ráadásul ebben a dalban végre az énekes is megcsillogtatja a tudását, neki valószínűleg ez a hangmagasság fekszik, mert ezt tökéletesen hozza. Hibátlan dal ez is, és ha a következő Nucleus Torn album ilyen színvonalú lesz (ismét), akkor megint tűkön ülve várom, hogy meghallgathassam.

Nem vagyok nagy híve az ilyenfajta összeállításoknak, de vannak kivételek, és a Travellers ezek közé tartozik. A legnagyobb talány a lemezzel és a zenekarral kapcsolatban, hogy hogy tudott a csapat egy olyan válogatáslemezt összehozni, ami több, mint 10 év anyagát dolgozza fel, és a lemez annak ellenére őrzi meg homogenitását, hogy minden dal a lehető legváltozatosabban van megírva és előadva. De akár rálelünk a titok nyitjára, akár nem, ez mindenképpen segíti a befogadást és az emésztést, és egyáltalán nincs az az érzete az embernek, hogy ez egy egyszerű válogatás lenne. Ez inkább egy retrospektív album, ami elengedhetetlen kellék ahhoz, hogy a csapatot jobban megismerjük, egy évtizedes zenei utazás, ami ugyanúgy elvarázsol, ahogy bármelyik eddigi anyaga a Nucleus Tornnak.

Tracklist:

1. Krähenkönigin I
2. Krähenkönigin II
3. Krähenkönigin III
4. Krähenkönigin IV
5. Silver
6. Witness
7. Beggar
8. Nucleus Torn
9. Neon-Light Submission
10. Traveller’s Rest
11. Leadless
12. Lurking

Pontszám: 9

Kapcsolódó cikkek

NUCLEUS TORN – Golden Age

ST. Toma

Hot News – Nucleus Torn: First full song of “Golden Age” available

NorthWar

Hot News – Tenhi / Dark Suns / Nucleus Torn: Release date postponements of new albums

NorthWar

Hot News – Nucleus Torn: Anna Murphy (Eluveitie) joins as permanent member

NorthWar

Hot News – Prophecy Productions news: Tenhi / Dark Suns / Nucleus Torn

NorthWar

NUCLEUS TORN – Andromeda Awaiting

Morhguel

Nucleus Torn Interjú

Morhguel

NUCLEUS TORN – Knell

Morhguel

Szólj hozzá!

A továbblépéshez fogadja el a sütik használatát. Részletek

Sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához.

Bezár