Sötét, minimalista attitűdből építkező, homályos, kaotikus és mindenekelőtt hihetetlenül komor. Nagyvonalakban summázva ez jellemzi a Gyulai Attila basszusgitáros és Fider Tamás gitáros, dobos és énekes alkotta black metal duó partitúrájának, az ORV-nak a második kislemezét. Ám a képlet nem ilyen egyszerű…
A Calmness Is Pretence 25 és fél percben hozza közelebb a hallgatót az összeomlás, a káosz és a szétesés állapotához, amit négy megközelítésből érint: egyéni, fizikai és természeti, társadalmi, anyagi-földi és kozmikus. Ritkán tapasztalom, hogy a dalszöveg, zenei tartalom és atmoszféra hármasa ennyire jó szimbiózisban működjön. Itt viszont pont erről van szó! A dalszövegek közvetítette érzéseket szépen lekövetik a kifejezni szándékozott hangulatok, ekként az egyes dalok mind komplexebbek, s más struktúrát követnek. Ez a fajta hangtervezés leginkább a francia black metal szcénára jellemző, mintsem Kelet- és Közép-Európára. Kiállás tekintetében egyaránt nem lehet beskatulyázni az ORV-ot. A black metal gitárvezetéshez, death metal vokál, illetve a doom légkör társul. E stílusok vegyítése amellett, hogy különleges, a hallgatót is leköti.
A korong négy barázdája közül az első, a crustpunk és progresszív színezetű State of Great Turmoil. Itt 5 percben nem sok minden történik. A tempó gyors, a dobok taka taka ütemben kalapálnak, néha érkezik egy két cinütés, a gitárok piszkos hangúak, és kísér a száraztorkú vokál. A minimalista hangzást félidőben egy hosszabb riff megcsavarja ugyan, ám továbbra is az egyhangúság dominál. Bevallom, ennél a pontnál nem vártam, hogy a banda valami többet adjon, így a folytatás nagyon meglepett!
A Fissure Beneath sötétebb elemeket használ a dalírásban. Lassú, nehéz akkordok követik egymást. A főriff komor, ugyanakkor levegős, a húsos basszusjegyek pedig szépen passzolnak a riffhez, míg az ének aljas és piszkos. Félidőben a nyugodtabb vizektől távol, ismét egy sebes folyamban találod magad.
Lendületes tremolófelvezetéssel robban be az I Have Come with the Fall. A gyors taposás mögött egy személyesebb érintésű akusztikus gitárvonal húzódik, ami idővel ellentétes irányban kezd működni a szólóval. A nyers ütemek és a riff végül egyensúlyba hozzák a kompozíciót.
Az elefántléptű, három felvonásból álló zárótétel kedves hangulata finoman melankolikussá változik, majd alámerül a sötétségben. Az ének reszelője kezdetben kimért, később egyre inkább démonivá változik. Az univerzum ridegségét visszaadó szintetizátorok belepésével a második rész szerkezete felvesz egy ambientes formát, amitől homályos és kellemetlen érzések uralkodnak el rajtad, mígnem végül szénfoltos hangulattal beindul a lendületes levezetés. Itt, a harmadik felvonásban hallható szólók epikus dallamokat formálnak, és egy hamisítatlan kénköves black metal lezárásban kulminálnak. Ekkor érted meg, hogy minden, ami eddig futott, egy konkrét cél felé haladt, de anélkül, hogy világos lenne, pontosan mi az. Ez a megközelítés végső soron kielégítő mélységet és hosszú távú hatást ad a kislemeznek.
Ezt a bámulatosan nyomasztó EP-t rendkívül huszárosnak találtam, tele karakterrel és meglepetésekkel. A néhány különböző stílus összekeverésének eredménye úgy hiszem mindenkinek tetszeni fog, aki szereti a különlegesebb black metal leágazásokat.
Kiadó: Iron, Blood and Death Corporation
Kiadás éve: 2024
Stílus: Black Metal
Web: instagram.com/orv_black_metal
Tracklist:
- State of Great Turmoil
- A Fissure Beneath
- I Have Come with the Fall
- Hollowed Songs – i. Eroded / ii. Away / iii. Into the Perpetual
Pontszám: 9,5