Szólózenekarok tekintetében a black metal talán a legjobban telített zenei műfaj a világon. A most következő Rüyyn-lemezismertető is egy ilyen projektről szól, amelyet a francia Romain Paulet hozott létre még 2021-ben.
A Blut Aus Nord, Gorgoroth, Mgła és Necrofier által kiépült lépcsőfokokon haladó banda debütalbuma tulajdonképpen egy történet elmondása részletekben, s amelynek mind a 42 perce a melankolikus-depresszív feketeség barátainak slágere lesz. A tartalmi egységet segíti a számcímek elhagyása, amelyek így szimplán a Part I–VI. elnevezés valamelyikét kapták.
Ez egy tökéletesre edzett régi és poros fém, fenségesen megírt dallamívekkel és ízlésesen kidolgozott változó tempókkal, amelyek a monotonitás elkerülése érdekében, adott esetben akár a teljes textúrát fellazítják. Egyszóval mind a hat dal szerkezetileg kellőképpen csiszolt ahhoz, hogy elvesszen a rendhagyó keménység, a post blackes összevisszaság, vagy akár a ’70-es évek progresszív/ambient rock hatások keszekusza útvesztőjében. Amit hallhatsz, az csúnya, disszonáns, de nem komor vagy nyomasztó, miként a sivárság mellett helyet kaptak a játékosabb dallamok is. A billentyűk hiánya miatt a játékvezetés mindenhol a gitárokra összpontosít, hogy megteremtse a megfelelő dallami hangulatot. A képlet tehát nem új, ellenben az öblös basszusgitár-kiemelések, a progresszív gitárszólók, valamint a dobok szilárd, dübörgő hangszíne mégis unikálissá teszik. A vokális részek egészen kiválóak, tele vannak dühvel és lendülettel, a hangszeres réteggel kombinálva pedig igazán kirobbanó elegyet alkotnak.
Minden tételben valami más tereli magára a figyelmet. Az elsőben az ütem és a lendület sodrában a tremolók és dobok együtt mozgása sötét szerenádban csúcsosodik ki, míg a másodikban a zseniális váltások, valamint a jammelő benyomást keltő basszus- és ritmusgitár virtuózkodásra ültetett kórus szólít epikus magasságokba. A darab harmadik eleme szintén nagy hozzáértéssel, a régi mesterek démoni eleganciájával, magas színvonalon lett megírva, s a gyors, dallamos black metal miliője járja át. A reszelő riffekhez, robbanások és démoni hörgések támadása csatlakozik. Ezalatt a dobok szaggatott harci mintákat vesznek fel, amelyek a fináléban egészen hipnotikus erejűvé válnak.
A negyedik csapáson az eszeveszett ritmus továbbra is mámorító, miközben megőriz néhány sikkes elemet a dühöngő dobok alatt, majd félidőben betér a könnyed ambient rock-gitármű, ami végig elkísér. Értem a lényegét, mindazonáltal számomra ez már kissé túlzottan művészi! Drámai hatású és sűrű megszólalású az ötödik vágás is, ám ez szerencsére atmoszférikus kereteken belül marad, s lassan, ám diadalmasan menetel végig. Az utolsó vágányra érve, a vokál dinamikáját különösen jónak ítélem. Végre Romain játszik kicsit a hangjával! A hangszeres megoldások a korábbiakhoz képest sokkal egyszerűbbek, mindamellett ugyanúgy betalálnak. A cinek nagyon szépen kiemelkednek a doromboló dobok közül, de akadnak itt vagány horgok és vibráló riffek egyaránt, amelyek felpörgetik az elmét és szinte kalapálják a nyakat.
A Joanna Maeyens tervezte borító szintén tökéletesen visszaadja a monumentalista etűdöket kísérő szuperlatívuszok témáját, amik az elmúlás, a pszichedelikus gondolatok, illetve a transzcendens bizonyosságokat veszített végidőben a nihilizmus viharjában hánykolódó lélek küzdelmeit járják körbe.
A Chapter II: The Flames, the Fallen, the Fury tehát a sötétség és a hanyatlás metafizikai megélése között dülöngél, egy csepp remény, vagy akár egy szál fény nélkül. Szívesen meghallgatnád? Én nem tartalak vissza, sokkal inkább rábeszélnélek, mert ez tényleg egy remek bemutatkozás!
Kiadó: Les Acteurs de L’Ombre Productions
Kiadás éve: 2023
Stílus: Melodic Black Metal
Web: facebook.com/ruyyn.official
Tracklist:
- The Flames, the Fury, the Fallen part I
- The Flames, the Fury, the Fallen part II
- The Flames, the Fury, the Fallen part III
- The Flames, the Fury, the Fallen part IV
- The Flames, the Fury, the Fallen part V
- The Flames, the Fury, the Fallen part VI
Pontszám: 9,5